Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Mika Mäntylä - 29.12.2016, 14:02:26
-
Nyt on niin erikoinen juttu, että siniselläkin ollaan ihmeissään. Autoa on tutkittu jo aikaisemminkin, mutta viimeksi tänään neljä tuntia ilman, että mitään järjellistä syytä olisi häiriölle löydetty. Pariin kertaan koeajoivat, että saivat häiriön esiin ja tietokone kiinni autossa, mutta ei löytynyt syytä vialle.
Noin 50-60 km ajon jälkeen kulutus nousee 2-3, ehkä joskus jopa neljäkin litraa sadalla. Veto ei tunnu tämän ajan ihan normaalilta, vaan ehkä hieman nykyvältä. Häiriö kestää noin 15 km, jonka jälkeen kulutus palaa taas normaaliksi. Tämä toistuu säännönmukaisesti aina sen 50-60km ajon jälkeen riippumatta ulkoisista olosuhteista.
Jokainen veikkaa nyt hiukkassuodatinta. Ei ole, hiukkassuodatinhuolto on juuri teetetty sinisellä.
Mitään vikakoodeja ei ole.
Seuraavaksi meinaavat ottaa suuttimet irti ja lähettävät mitattavaksi Hämeen dieseliin tms.
Jo on kumma.
-
Erikoiselta kuulostaa ja hiukkasloukun tai sen puhdistuspolton ongelmaan liittyvältä jutulta kuulostaisi ensikuulemalta, koska toistuu tuolleen määrävälein. Jokinhan siellä nyt saa boksin lisäämään polttoaineen ruiskutus aikaa/määrää. On se sitten väärä anturin lukema tms.
Kerääkö muuten diisseliä moottoriöljyn sekaan?
-
Itsekin olen sitä mieltä, että sinne hiukkashommiin kaikki viittaa, mutta sinisen mukaan ei, kun paineanturi on uusittu ja vissiin sen kuluneenoloisia johtojakin. Ja kun ei ole mitään vikakoodeja.
Erikoinen juttu tosiaan. Toivotaan, että hyvä tulee.
Mitähän suuttimissa voi olla pielessä tällaiseen liittyen, kun haluavat mittauttaa niitä toisessa firmassa?
Miten tunnistaa moottoriöljyn seassa olevan dieselin?
-
Miten tunnistaa moottoriöljyn seassa olevan dieselin?
Siitä että öljy lisääntyy.
Jos polttelee suodatinta 50-60km välein niin öljynpinta varmaankin nousee.
-
Kiinnitin huomiota "saivat häiriön esiin ja tietokone kiinni autossa, mutta ei löytynyt syytä vialle."
Jos ei varsinaisesti vikaa löytynyt, mutta näkyikö, että auton diagnostiikan käynnistämä suodattimen puhdistus-sekvenssi oli päällä? Olettaisin siis, että systeemissä nousee bitti pystyyn kun puhdistukselle on tarvetta ja siitä seuraa puhdistus. Ellei tällaista ole, sitten keskitytään muihin vaihtoehtoihin ja jos oli, keskitytään syihin miksi noin usein.
-
Erittäin tuttu vika: polttelee suodatinta lähes jatkuvalla syötöllä. Ohjelma jää kiertämään kehää ja muuta konstia ei ole kuin uusia ECM tai ohjelmoida DPF pois käytöstä. Sama ongelma on Sitikalla ja Pösöllä samalla moottorilla.
-
Erittäin tuttu vika: polttelee suodatinta lähes jatkuvalla syötöllä. Ohjelma jää kiertämään kehää ja muuta konstia ei ole kuin uusia ECM tai ohjelmoida DPF pois käytöstä. Sama ongelma on Sitikalla ja Pösöllä samalla moottorilla.
Kuulostaa siltä, että rahaa palaa, jos näin on. Paljonkohan tämä lysti tulee maksamaan?
-
Kuulostaa siltä, että rahaa palaa, jos näin on. Paljonkohan tämä lysti tulee maksamaan?
Uusi ECM 1500€ + koodaus. DPF poisto 650€. Jommalla kummalla on tuo homma tullut kuntoon.
-
Tutut oireet, joskin paljon pidemmällä välillä. Ja vaikka DPF olisi "ehjä" niin sitä voidaan silti "polttaa" jollon kulutus tosiaan nousee tuon 3-4 litraa helposti ja veto tuntuu vähän nykivältä ajoittain.
Itseltä poistettiin vuosi sitten DPF, mutta ohjelmaan jäi joku bugi joka aiheutti sen että auto koitti tehdä polttoa vaikka pönttöä ei ollutkaan. Korjattiin se bugi ohjelmasta viime huollossa ja nyt ei ole enää tätä ongelmaa esiintynyt.
-
Itsellä on vähän epätasainen käynti ja nykii ajossa hitusen. Vika vaikuttaisi olevan kaasuläppä kotelon toisessa läpässä. Läppää ohjaava muovinen hammasratas oli kulunut liikaa jolloin läppä ei liiku normaalisti. Eilen vasta tilasin uuden kotelon, niin en vielä ole päässyt kokeilemaan.
(https://s28.postimg.org/c4twvhlg9/IMG_20170122_181003.jpg) (https://postimg.org/image/c4twvhlg9/)
-
Itsellä on vähän epätasainen käynti ja nykii ajossa hitusen. Vika vaikuttaisi olevan kaasuläppä kotelon toisessa läpässä. Läppää ohjaava muovinen hammasratas oli kulunut liikaa jolloin läppä ei liiku normaalisti. Eilen vasta tilasin uuden kotelon, niin en vielä ole päässyt kokeilemaan.
(https://s28.postimg.org/c4twvhlg9/IMG_20170122_181003.jpg) (https://postimg.org/image/c4twvhlg9/)
Eipä hävinnyt vika kotelon vaihdolla... Vian etsintä jatkuu. Seuraavaksi tutkimaan polttoainelinjaa ja suuttimia. Täytynee samalla mitata suuttimien ylivuoto.
ps. autodoc.fi myy kaasuläpäkoteloa 114,50€ kotiin toimitettuna. ford cmax tiedoilla kun etsii. Tuli kotiin noin viikossa.
-
Hei,
Itseä kiinnostaisi kans kuinka siellä edistytään, itsellä V50:ssä samallaiset oireet ja tällä hetkellä EGR:n puhdistus työnalla. Toki ei tuo nyt yhtäkkiseltään kovin likaaselta näytä.
Omasta tuossa jo vaihdettiin moottorin ohjausboxi, yks suutin, naftasuodatin ku päätti jättää emännän tien varteen.
Eipä hävinnyt vika kotelon vaihdolla... Vian etsintä jatkuu. Seuraavaksi tutkimaan polttoainelinjaa ja suuttimia. Täytynee samalla mitata suuttimien ylivuoto.
ps. autodoc.fi myy kaasuläpäkoteloa 114,50€ kotiin toimitettuna. ford cmax tiedoilla kun etsii. Tuli kotiin noin viikossa.
-
Hei,
Itseä kiinnostaisi kans kuinka siellä edistytään, itsellä V50:ssä samallaiset oireet ja tällä hetkellä EGR:n puhdistus työnalla. Toki ei tuo nyt yhtäkkiseltään kovin likaaselta näytä.
Omasta tuossa jo vaihdettiin moottorin ohjausboxi, yks suutin, naftasuodatin ku päätti jättää emännän tien varteen.
Nyt löytyi vika!
Oireilu jatkui, kunnes paheni ja alkoi tehot häviämään korkeilla kierroksilla.
Vaihdoin vielä varmuudenvuoksi ilmamassamittarin, kun obd testeri näytti hieman häriöitä ajonaikana. Vika ei kuitenkaan ollut siinäkään.
Mittailin tänään suuttimien ylivuodot n.3min ajan. Olisi voinut olla pahempikin, mutta yllätävän vähän työntävät ohi.
Eli vika oli ilmavuoto polttoainesuodattimella.
Suodatimen mukana tuleva tiiviste päästi jatkuvasti hieman ilmaa. Vaidoin suodattimen ja tiivisteen. Nyt näyttäisi toimivan.
Hätäpäissäni tuli myös tyhjennettyä katti ja hiukkassuodatin, nyt täytyy käyttää vielä ohjelmoinnissa.
(https://s16.postimg.org/d8qumy535/IMG_20170410_182842.jpg) (https://postimg.org/image/d8qumy535/)
-
Mun tarvii tämä mahdollinen vika poistaa omasta autostanikin. Onko suodattimella millainen tiiviste?
Onko polttoainelinjan tiivisteille kenelläkään heittää mittoja? Suodattimelle tulevaan liittimeen on uusittu tiiviste ja tarvis vaihtaa vielä muihinkin liitoksiin. Ilmaa näkyy menevän pumpulle aika reilusti toisinaan ja letkuja ennen suodatinta heilutellessa ilma lisääntyy.
-
Mun tarvii tämä mahdollinen vika poistaa omasta autostanikin. Onko suodattimella millainen tiiviste?
Onko polttoainelinjan tiivisteille kenelläkään heittää mittoja? Suodattimelle tulevaan liittimeen on uusittu tiiviste ja tarvis vaihtaa vielä muihinkin liitoksiin. Ilmaa näkyy menevän pumpulle aika reilusti toisinaan ja letkuja ennen suodatinta heilutellessa ilma lisääntyy.
Minä kävin motonetista hakemassa tarvike pa-suodattimen jonka mukana tulee uusi o-rengas suodattimen kannelle. Suodattimelta lähtevä läpinäkyvä putki täytyy varmasti hakea suoraan alkuperäisenä, koska menee suoraan korkeapaine pumpulle. Voithan kokeilla jos saat jonkilaisen virityksen tehtyä, niin jättää koko suodatin pois välistä ja kokeilla tyhjäkäynnillä repiikö ilmaa vielä jostain. Eli siis yhdistät molemmat putket jollain ilmatiivillä virityksellä.
-
Niitä pieniä O-renkaita ei saa erikseen Volvolta.. Pitääa ostaa koko muovi hässäkkä ja oli kallis mutten muista paljooko.. Varmaa sais mittojen muka jostai tarvikkeena... MUTTA mulla auto puutu ei käyny ja huomattii et suodattimelta lähtevää letkuu meni aina sillon tällön ilmaa.. Laitettii väliaikainen suodatin ilmaa ei menny ja oire jatku... EGR oli jääny auki asentoon.. Tulpattiin se... Laiton sit vakio suotimen ja sielä kulkee vielä tänä päivänäkin pieniä ilma kuplia ja kuulemma on normaalia huollo mielestä.. Eikä ne kyllä mitää käyntiin vaikuta.
-
Moro!
Sattumalta luin ja pelastan teidät.. ;)
Eli dieselin paluulinjaan ei tosissaan volvolta saa niitä pieniä o-renkaita vaan myyvät koko paluulinjan. Hinta taisi olla noin 130€
MUTTA ;) Minäpäs hieman googlasin asiaa:
http://m.ebay.co.uk/itm/Ford-C-Max-Common-Rail-Injector-Leak-Off-Connector-O-Rings-Rubber-Seals-x-4-/281760969102?hash=item419a43318e%3Ag%3Aq8MAAOSwd0BVt8%7Ee&_trkparms=pageci%253A0f3ba1f9-2333-11e7-a933-74dbd180f9c5%257Cparentrq%253A7a7edda815b0a6a8cb41841afff74fef%257Ciid%253A1
Eikä ole hinnan kirous. Toko tuo on nyt omaani D4204T koneeseen. Ja sata varma en ole käykö mutta omaani ajattelin tilata, koska oma paluulinja vuotaa kannen päälle hieman naftaa ja käryää sisällä.
-
Tiivisteitä ja paluulinjan koko muovihässäkkää saa ihan paikallisesta Diesel korjaamosta. ;)
-
Suodattimelle tulevan putken O-renkaat on 10x2. Konehuoneessa oleviin liitoksiin on tivarit vaihdettu ja tänään uus suodatin paikalleen. Paluulinjaan vaihdan tänään myös uudet renkaat, jos löytyy sopivat. Vanhoilla o-renkailla liitokset on löysiä. Uudella renkaalla huomattavasti jämäkämpi.
-
Vielä nykii ja on ilmaa putkessa :(
Suodatin uusittu ja vedin kannen kiristyksen jälkeen sauman päälle tiivistemassalla ohuen kerroksen, että ei siitä ainakaan vuotaisi. Tarvii jatkaa tiivisteremonttia pidemmälle.
Onko kukaan laittanut volvoon sähköistä siirtopumppua?
-
Jos tässä on se pösön tyylinen muovikippo niin ne vuotaa aika usein ilmaa sieltä vesianturin liittimestä -> uusi purkki.
-
Jos tässä on se pösön tyylinen muovikippo niin ne vuotaa aika usein ilmaa sieltä vesianturin liittimestä -> uusi purkki.
vesianturin liitin?