Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: newlandermeister - 04.04.2017, 16:07:12

Otsikko: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: newlandermeister - 04.04.2017, 16:07:12
Otsikon mukainen probleema siis kyseessä.

Eli kone lämpimänä alkaa ujeltamaan tyhjäkäynnillä, ei ole kierroksista riippuvainen ääni vaan pikkaisenkin kaasua hipaistessa ääni häviää. Kylmänä ei kuulu mitään omituista. Vikakoodeja en ole vielä kerennyt lukea ja muuten auto toimii moitteettomasti eikä mitään vikavaloja ole syttynyt. Jakopääremppa tehty noin vuosi takaperin (15tkm)

Ongelma ilmaantui noin kuukausi sitten, mutta sitten yhtäkkiä herkesi lämpimänäkin ääntämästä ehkä viikon ajaksi, mutta nyt tuli taas takaisin  :idiot2:
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: magrilli - 05.04.2017, 10:24:05
Otsikon mukainen probleema siis kyseessä.

Eli kone lämpimänä alkaa ujeltamaan tyhjäkäynnillä, ei ole kierroksista riippuvainen ääni vaan pikkaisenkin kaasua hipaistessa ääni häviää. Kylmänä ei kuulu mitään omituista. Vikakoodeja en ole vielä kerennyt lukea ja muuten auto toimii moitteettomasti eikä mitään vikavaloja ole syttynyt. Jakopääremppa tehty noin vuosi takaperin (15tkm)

Ongelma ilmaantui noin kuukausi sitten, mutta sitten yhtäkkiä herkesi lämpimänäkin ääntämästä ehkä viikon ajaksi, mutta nyt tuli taas takaisin  :idiot2:

Tehtiinkö sulla putkistoon sitä äänenvaimentimen poistoa?

Mulla nimittäin kans joku ihme ääni alko kuului tyhjäkäynnillä kun tekivät mulle putkeen sen joustopalan vaihdon. Mulla enemmän semmonen rämisevä ääni jos pitäisi kuvailla. Ehkä hieman hiljentynyt tai oon tottunu siihen äänen vaan tässä nyt ajan mittaan.
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Risto H - 05.04.2017, 11:56:48
Paljonko ajettu?

Kaksi yleisintä syytä ujellukseen:
1) Öljynsuodattimen jalassa oleva kalvoventtiili rikki minkä seurauksena kampikammion huohotus ei toimi. Tämämn saa selville nyppäämällä öljytikkua hieman ylös moottorin käydessä. Jos ujellus lakkaa mutta moottorin imee ilmaa öljytikun reiästä, vika on tämä. Ei sytytä vikakoodeja heti vaan vasta sitten kun ongelma on paha.
2) Laturi menossa. Tapahtuu yleensä ennen 200 tkm rajapyykkiä.

Onhan noita muitakin mahdollisuuksia mutta nämä kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Molemmista on paljonkin juttua täällä.
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: newlandermeister - 05.04.2017, 15:44:04
Tehtiinkö sulla putkistoon sitä äänenvaimentimen poistoa?

Mulla nimittäin kans joku ihme ääni alko kuului tyhjäkäynnillä kun tekivät mulle putkeen sen joustopalan vaihdon. Mulla enemmän semmonen rämisevä ääni jos pitäisi kuvailla. Ehkä hieman hiljentynyt tai oon tottunu siihen äänen vaan tässä nyt ajan mittaan.

Tehtiin joo, mutta tää ulina oli alkanu vaimeesti jo ennen sitä ni tuskin sillä änkän vaiholla tähän on mitään vaikutusta.

Paljonko ajettu?

Kaksi yleisintä syytä ujellukseen:
1) Öljynsuodattimen jalassa oleva kalvoventtiili rikki minkä seurauksena kampikammion huohotus ei toimi. Tämämn saa selville nyppäämällä öljytikkua hieman ylös moottorin käydessä. Jos ujellus lakkaa mutta moottorin imee ilmaa öljytikun reiästä, vika on tämä. Ei sytytä vikakoodeja heti vaan vasta sitten kun ongelma on paha.
2) Laturi menossa. Tapahtuu yleensä ennen 200 tkm rajapyykkiä.

Onhan noita muitakin mahdollisuuksia mutta nämä kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Molemmista on paljonkin juttua täällä.

Ajettu on nyt rapiat 196tkm, laturia epäilin aluksi itsekkin, mutta nyt sitten kokoeilin ton öljytikun ja sieltähän se sitten paljastu. Eli ulina lakkaa ja imee ilmaa siitä öljytikun reijästä.. Pitääpä perehtyä aiheeseen tarkemmin, mutta onko arviolta kuinka tyyris remontti ja onko kuinka tervettä autolle ajaa tuollein ennenkun saa kuntoon, kuitenkin jokapäivä nyt tarviin autoa..  :idiot2:
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.04.2017, 04:31:50
Ajettu on nyt rapiat 196tkm, laturia epäilin aluksi itsekkin, mutta nyt sitten kokoeilin ton öljytikun ja sieltähän se sitten paljastu. Eli ulina lakkaa ja imee ilmaa siitä öljytikun reijästä.. Pitääpä perehtyä aiheeseen tarkemmin, mutta onko arviolta kuinka tyyris remontti ja onko kuinka tervettä autolle ajaa tuollein ennenkun saa kuntoon, kuitenkin jokapäivä nyt tarviin autoa..  :idiot2:

Lukaseppas tämä FAQ-topic (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=309.0) läpi. Viimeisissä viesteissä on edullinen ratkaisu tuon huohottimen kalvon korjaamiseen. Yksi vaihtoehto on vaihtaa koko suodatinjalka, osan hinta on jotain 200€ päälle. Itse en uskaltaisi ajaa autolla ennenkuin tuo huohotin on korjattu.
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: newlandermeister - 06.04.2017, 16:19:07
Tänäaamuna kävin siniseltä hakemassa tuon koko jalan, samalla sanovat että se öljyletku voi olla rikki niin antoivat varuilta senkin mukaan jos tarvii vaihtaa.. Maanantaina vasta pääsen pajalle, mutta eipä tässä enää viikonloppuna ajoa ole.
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Risto H - 06.04.2017, 17:16:34
Hyvä että löytyi!

Joo, unohdin mainita siitä letkusta. Alkuperäinen suodatinjalasta kanteen menevä "haitariletku" on herkkä rikkoutumaan ja hajottuaan nopeuttaa kalvoventtiilin rikkoutumista. Aikoinaan osaan autoista korjattiin tuo letku takaisinkutsulla.

Autolla voi ajaa jos on pakko mutta kannattaa pitää se öljytikku hiukan auki niin alipaine ei pääse kasvamaan liiaksi. Ääritapauksessa kuulemma voi mennä stefat vaihtoon ja/tai öljyt pihalle. Itsellä vika kehittyi nopeasti kun ääni alkoi kuulua enkä onneksi joutunut ajamaan kuin alle 100 km öljytikku kohotettuna.
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: newlandermeister - 06.04.2017, 17:21:38
Hyvä että löytyi!

Joo, unohdin mainita siitä letkusta. Alkuperäinen suodatinjalasta kanteen menevä "haitariletku" on herkkä rikkoutumaan ja hajottuaan nopeuttaa kalvoventtiilin rikkoutumista. Aikoinaan osaan autoista korjattiin tuo letku takaisinkutsulla.

Autolla voi ajaa jos on pakko mutta kannattaa pitää se öljytikku hiukan auki niin alipaine ei pääse kasvamaan liiaksi. Ääritapauksessa kuulemma voi mennä stefat vaihtoon ja/tai öljyt pihalle. Itsellä vika kehittyi nopeasti kun ääni alkoi kuulua enkä onneksi joutunut ajamaan kuin alle 100 km öljytikku kohotettuna.

Joo öljytikkua raotin kanssa pikkasen, kyllähän ne avainvaunullakin sanovat että tietysti mahollisimman vähän ajoa, mutta semmonen 80km vielä pakko ajaa Kuopiosta Rautalammille että sinne pajalle pääsee, öljynvaihto ja suodatin meneekin siinä sopivasti samalla.
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Jatpe - 21.05.2017, 13:11:28
Vaikka aloittajan osalta vika on selvinnytkin jo, vastaisuudessa ketjua lukeville tiedoksi, että vastaavan oireen aiheutti T5:ssa itselläni Risto H:n mainitsema kulunut laturin laakeri. Tällöin mittarissa n. 210tkm.
Otsikko: Vs: S40 t5 moottorin ujellus tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2017, 13:26:42
Vaikka aloittajan osalta vika on selvinnytkin jo, vastaisuudessa ketjua lukeville tiedoksi, että vastaavan oireen aiheutti T5:ssa itselläni Risto H:n mainitsema kulunut laturin laakeri. Tällöin mittarissa n. 210tkm.

Mainitsemassasi tapauksessa öljykorkin tai mittatikun raottamisella ei ole vaikutusta vinkunaan.