Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: biglimited - 10.02.2018, 02:58:14

Otsikko: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 10.02.2018, 02:58:14
198tkm ajettu 2.4i manuaali v50 täristi rattiin sikana ostaessa. Liike vaihtoi vetarit ja alatukivarret takuuna. Suuntasivat myös pyöränkulmat. Tärinä väheni n 70% mut edelleem pieni värinä pienillä kierroksilla vedätettäessä esim kakkosella.. Autoa on madallettu n 30-40mm.

 Liike pesi kätensä edm jälkeen ja sanoi, että madalletussa vetarit on väärässä kulmassa ja voi täten värinää esiintyä. Itsellä ollut lukuisia madallettuja autoja ja eikä yksikään ole täristänyt madalluksen vuoksi kiihdytettäessä. KL tarvilevetarit laittoivat autooni.. Voisiko olla huonolaatuisen osan syytä tämä? Onko muilla ollut vastaavaa madalletuissa?
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: newlandermeister - 10.02.2018, 09:43:09
Mulla on madallettu 35mm ja ihan liikkeelle lähettäessä (tai alle 20 vauhdissa) semmonen pieni värinä on tuntunut heti madalluksen jälkeen, ei ole kuitenkaan pahentunut ajan kanssa yhtään. Reilu 1,5 vuotta on tainnut mulla olla nyt madallettuna. Toinen vetari vaihdettiin pari vuotta sitten.
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.02.2018, 12:05:05
198tkm ajettu 2.4i manuaali v50 täristi rattiin sikana ostaessa. Liike vaihtoi vetarit ja alatukivarret takuuna. Suuntasivat myös pyöränkulmat. Tärinä väheni n 70% mut edelleem pieni värinä pienillä kierroksilla vedätettäessä esim kakkosella.. Autoa on madallettu n 30-40mm.

 Liike pesi kätensä edm jälkeen ja sanoi, että madalletussa vetarit on väärässä kulmassa ja voi täten värinää esiintyä. Itsellä ollut lukuisia madallettuja autoja ja eikä yksikään ole täristänyt madalluksen vuoksi kiihdytettäessä. KL tarvilevetarit laittoivat autooni.. Voisiko olla huonolaatuisen osan syytä tämä? Onko muilla ollut vastaavaa madalletuissa?

Seuraavaksi sitten kaksoismassavauhtipyörä vaihtoon.
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 10.02.2018, 15:56:41
Hmmm.. Kytkin kyllä toimii aivan mukavasti ilman tärinää vaihtaessa. Pitääpä punnita tarkkaan onko tää pieni värinä yli tonnin rempan tarpeessa...  :buck2:
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.02.2018, 21:12:06
Hmmm.. Kytkin kyllä toimii aivan mukavasti ilman tärinää vaihtaessa. Pitääpä punnita tarkkaan onko tää pieni värinä yli tonnin rempan tarpeessa...  :buck2:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=38648.msg1061276708#msg1061276708

Linkissä tarinaa vauhtipyöräremontista, tosin kohteena S40 T5. Suosittelen vaihtamaan vauhtipyörän ajoissa.
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 14.02.2018, 01:06:07
Jaahas.. No mut pitäskö viel yrittää kaiken edm jälkee reklamoida liikettä kaksoismassasta? Onko käytännössä millanen homma diagnosoida osan kunto..? 6kk virhevastuutakuuta tulisi testattua maksimiin jo varmaan  ;D Laskin ett jo yli tonnilla laittoivat pelkästään osia tähän vajaa kympin Volvoon... Mitäänhän en toki kysymällä menetä  ::)
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.02.2018, 11:19:24
Jaahas.. No mut pitäskö viel yrittää kaiken edm jälkee reklamoida liikettä kaksoismassasta? Onko käytännössä millanen homma diagnosoida osan kunto..? 6kk virhevastuutakuuta tulisi testattua maksimiin jo varmaan  ;D Laskin ett jo yli tonnilla laittoivat pelkästään osia tähän vajaa kympin Volvoon... Mitäänhän en toki kysymällä menetä  ::)

Ei kaksoismassasta varmaa kuvaa saa muuten kuin pudottamalla vaihdelaatikon alas.
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 16.02.2018, 22:40:03
Tuttu asentaja koeajoi autoni tänään ja diagnosoi värinän juuri vetariperäiseksi. Kytkin tosiaan toimii hyvin ilman luistoa, kolinaa tai muuta. Mielenkiintoiseksi menee ensi ma kun palaan asiaan jälleen myyjäliikkeen kanssa.. asentajatuttuni kertoi että on törmännyt joskus tarvikeosan huonouteen, joka korjautui vaihtamalla alkuperäisosa tilalle. Madalluksen vaikutus tärinään tuntuu vaikealta uskoa.. tokihan se voi lyhentää vetarin kestoa, muttei millään värisyttää uutta vetaria?
Liike lupasi laittaa värinät kuntoon kauppaa tehtäessä, joten mielestäni asia on edelleen kesken, vaihdetuista osista huolimatta?
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.02.2018, 23:14:42
Tuttu asentaja koeajoi autoni tänään ja diagnosoi värinän juuri vetariperäiseksi. Kytkin tosiaan toimii hyvin ilman luistoa, kolinaa tai muuta. Mielenkiintoiseksi menee ensi ma kun palaan asiaan jälleen myyjäliikkeen kanssa.. asentajatuttuni kertoi että on törmännyt joskus tarvikeosan huonouteen, joka korjautui vaihtamalla alkuperäisosa tilalle. Madalluksen vaikutus tärinään tuntuu vaikealta uskoa.. tokihan se voi lyhentää vetarin kestoa, muttei millään värisyttää uutta vetaria?
Liike lupasi laittaa värinät kuntoon kauppaa tehtäessä, joten mielestäni asia on edelleen kesken, vaihdetuista osista huolimatta?

En osaa sanoa, kuinka tarkkoja nämä tripodi-tyyppiset nivelet ovat madalluksesta. Antamani esimerkin autossa kytkin toimi kuten kytkimen pitääkin toimia. Hieman ennen remonttia kytkin oli ruvennut lipsumaan. Kuitenkin autossa esiintyi ravistusta useita kymmeniä tuhansia kilometrejä ennen remonttia. Vetoakseleiden vaihtaminen vähensi ravistusta, ei poistanut sitä kokonaan. Vauhtipyörän erittäin huono kunto selvisi vasta, kun vaihdelaatikko oli lattialla. Uuden vauhtipyörän ja kytkimen myötä ravistaminen loppui.

Toivottavasti auto tulee kuntoon vetareita jumppaamalla. :)
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: pepper2 - 17.02.2018, 08:05:47
Auton madallus vaikuttaa tuohon tripodiin ainoastaan kun on vanha vetonivel joka on kulunut tiettyyn kulmaan, madallus ja kulmamuutos saa aikaan ravistuksen.
Uudella nivelellä tuota ei tapahdu...
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: paku97 - 17.02.2018, 10:53:24
Mulla tuossa omassa, ei ollu kytkimessä mitään ongelmia, vaikka vauhtipyörä aivan loppu. :-\
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 17.02.2018, 22:43:48
Paku97, etenitkö just ensin vetarit vaihtamalla värinä/tärinäoireissa? Vauhtipyörävika tässä siis kummittelee edelleen, kun täältä luen kokemuksia.. Vaikea tosiaan on tajuta uuden tarvikevetarin täristävän.. Noh nämä jutut mielessä siis ma valittamaan lisää! Kiitokset kokemuksistanne  8)
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 19.02.2018, 16:46:22
Liike miettii nyt huomiseen asti vaihdetaanko jousia vai tarkastetaanko kaksoismassaa.. Volvolta saatu samat epäilyt asiasta.
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 19.02.2018, 21:22:28
Tuli tässä asiasta selville ottaessa mieleen, olisiko ennen vetarien vaihtoa kauhea hakkaus voinut vaurioittaa kaksoismassaa? Uskomatonta että joku oli voinut sillä ajaa ja saada vielä liikkeeseen vaihtoon annettua rikkinäisellä vetarilla  :nohnoh Tohon 30mm madalluksen vaikutukseen uusien vetarien kanssa värinään on aika vaikea uskoa...
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: paku97 - 20.02.2018, 08:35:58
Paku97, etenitkö just ensin vetarit vaihtamalla värinä/tärinäoireissa? Vauhtipyörävika tässä siis kummittelee edelleen, kun täältä luen kokemuksia.. Vaikea tosiaan on tajuta uuden tarvikevetarin täristävän.. Noh nämä jutut mielessä siis ma valittamaan lisää! Kiitokset kokemuksistanne  8)
En ole vetareita vaihtanu, itse ajanu n.140tkm, mittarissa n.548tkm, en tiedä onkovaihdettu?
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 22.02.2018, 18:35:10
Kaksoismassan vaihtoon eivät enää lähde. Takaisin kyllä ottavat Volvon vielä vaihdossa johonkin toiseen.. Värinä niin pieni että kyllä se jollekulle muulle muuten hienokuntoisena kuulemma kelpaa  ::)
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 02.03.2018, 18:44:03
Nonni.. Tarvikevetari heitti öljyt pihalle kuskinpuolelta  :nohnoh Että sellanen tarvikevetari! Liike joutuu vielä hommiin sittenkin  ;D
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: biglimited - 19.03.2018, 11:35:53
Volvo vaihtui toiseen merkkiin, kun liike ei suostunut enää jatkamaan värinän korjaamista.
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: Kernwaffe - 22.09.2018, 13:48:54
Voiko tälläinen tärinä johtua muusta kun vetareista? Itse osti V50 -06 D5 automaatin Marraskuussa -17 . Auto vatkasi ja täristi aivan hemmetisti ja sovittiin , että liike korjaa tärinät pois. Lopputuloksena vaihdettiin vetarit ja kaikki 5 suutinta.  186tkm mittarissa sillloin, nyt 204tkm ja on jo jonkin aikaa täristellyt taas ei tosin niin pahasti.  Voisiko moottorintuennassa olla syy?
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: Risto H - 22.09.2018, 18:02:35
Moottorin tuenta tai alatukivarret edessä tai molemmat. Jos ei ole vaihdettu niin ainakin tukivarret alkavat olla vaihtokunnossa noilla kilometreillä. Heiluuko kone käydessään tyhjäkäyntiä? Paheneeko oireilu pidemmän ajon jälkeen? Täriseekö vain vedättäessä? Onko pyöränkulmat tarkistettu (varmaan on vetoakseliremontin yhteydessä). Täriseekö vain tietyllä nopeudella?
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: Kernwaffe - 22.09.2018, 18:13:46
Moottorin tuenta tai alatukivarret edessä tai molemmat. Jos ei ole vaihdettu niin ainakin tukivarret alkavat olla vaihtokunnossa noilla kilometreillä. Heiluuko kone käydessään tyhjäkäyntiä? Paheneeko oireilu pidemmän ajon jälkeen? Täriseekö vain vedättäessä? Onko pyöränkulmat tarkistettu (varmaan on vetoakseliremontin yhteydessä). Täriseekö vain tietyllä nopeudella?
Ei ole minun aikana vaihdettu tukivarsia tai moottorin tukikumeja. Kone ei omasta mielestä erityisen paljon heilu tyhjäkäynnillä. Eikä pahene pidempää ajaessa,  tärisee heti kiihdyttäessä ja moottoritie nopeuksissa. Pyöränkulmat on tarkistettu samalla kun vaihdettiin vasen etu-iskunvaimennim,pyöränlaakeri ja ala pallonnivel
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: Kernwaffe - 27.09.2018, 17:33:37
Mistä tiedän minkä vetoakselin tilaan? Ajattelin vaihtaa vasemman ja kokeilla josko loppuis. Gsp vetoakseleita olisi 80 eurolla. 2006 V50 D5 ja 5-vaihteisella automaatilla.
Otsikko: Vs: v50 Vetarit ja tärinä
Kirjoitti: kimmogee - 19.10.2018, 08:59:46
Allekirjoitan madalluksen ja täristelyn yhteyden, sekä tarvikevetoakseleiden kelvottomuuden.

Autona V50 D5 2007

Vajaat 10tkm kesti vetarit 30mm madallusta eikä auttanut vaikka vaihdoin kiinan vetarit alle ja poistin madalluksen.

Myös moottorin hydraulitukikumi vaihdettu, sekä tukivarret.

Alkuperäiset vetarit on vielä koittamatta ja taitaa jäädäkkin koittamatta, kun ei viitsisi 6000€ autoon laittaa 1200€ vetareita.

ÄLÄ MADALLA NÄITÄ VOLVOJA.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla