Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jontsu00 - 06.03.2018, 18:36:57
-
Volvossa ilmennyt semmonen ongelma, että toisinaan ilmenee ongelma käynnistyksessä. Yleensä lähtee palmun alta käyntiin mutta toisinaan esim vähä aikaa seisoneena ei enää käynnistykkään. Startti pyörii mutta ei lähde käyntiin. Yleensä toisella kerralla lähtee pitkällä startilla käyntiin ja käy hetken vajailla sylintereillä. Itselle tulee mieleen kampiakselin asentotunnistin, mutta oisko foorumilaisilla muita vinkkejä tai samanlaisia kokemuksia?
Auto on Volvo s40 1.8l bensa vuosimallia - 06.
-
Ehdottaisin koodien lukua.
Toki mm. kampiakselin tunnistin estää käyntiinlähdön.
Voisiko esim. ajonesto kiukutella ja pitkän startin jälkeen tulpat on kastunut tms. Onko useampia avaimia, jos kokeilis toista?
Sitten kun käy - käy hyvin?
-
Itsellä samanmoisia ongelmia. Autocomilla katsottu koodit ja mitään vikakoodia ei anna
Auto siis käynnistyy, mutta satunnaisesti jää jurnuttamaan ilmeisesti vajailla sylintereillä. Monesti tämä tapahtuu sen jälkeen, kun on ensin ajeltu jokusen aikaa, käydään kaupassa ja startataan uudestaan.
Puhdistin alkuviikosta kaasuläppäkoteloa, mutta ihan puhdas se oli. Yllätykseksi käynnistynyt kuin palmun alta sen jälkeen ainakin toistaiseksi. Liekö jotain resetoitunut kun piuha vedetty irti...
Voisiko MAP-anturi, kampiakselin tunnistin aiheuttaa ongelmia, vaikka koodeja ei annakaan?
-
Ensimmäistä kertaa auto ei normikonstein lähtenyt käyntiin enää ollenkaan. Kutsuin hinurin paikalle ja hän tokaisi, että sen sijaan että painat hitusen kaasua painat sen kokonaan pohjaan. Taisi lähteä ensimmäisellä tai toisella käyntiin
Tokaisi vain, että ei ole ensimmäinen duratecci vastaavilla oireilla joka tullut vastaan. Kuulostaa minun korvaan kostuneilta tulpilta, että joskopa tuo tulppien vaihdolla loppuisi kokonaan. Muilla autoilla vastaavaa ongelmaa ei juuri ole ollut
-
Millä bensa-laadulla ajetaan ??
Muutama tullut vastaan, että välillä tankannut 95:sen sijaan 98:sia niin autokin on toiminut paremmin..
-
Ensimmäistä kertaa auto ei normikonstein lähtenyt käyntiin enää ollenkaan. Kutsuin hinurin paikalle ja hän tokaisi, että sen sijaan että painat hitusen kaasua painat sen kokonaan pohjaan. Taisi lähteä ensimmäisellä tai toisella käyntiin
Pariin kertaan jättänyt lähtemättä käyntiin sen jälkeen kun on autoa siirtänyt pesua varten eli ollut käynnissä ihan pikkuhetken. Mutta lähtee sitten kun käynnistäessä länttää kaasun pohjaan. Voiko tosiaan kastella tulpat vai jääkö esim kaasuläppä jumiin tai muuta?
-
Meillä tänä talvena kerran iski V50 "liimaventtiili", eli jotkin venttiilit ei sulkeudu ja puristukset puuttuu. Pahimmillaan kolme pyttyä ilman puristuksia. Sitten vaan akkulaturi kiinni, odottelua, kaasu pohjaan ja kun saa koneelle kierroksia niin pikku hiljaa lähti pytty kerrallaan mukaan ja lopulta muutaman hörähdyksen jälkeen käynnistyi.
Ja tämä sen jälkeen kun siirsin kaksi kertaa autoa ruudusta toiseen kylmällä koneella, eli kävi 2x20sek. Sitte seuraavana aamuna puoliso sahas akun melkeen tyhjäksi.
-
Meillä tänä talvena kerran iski V50 "liimaventtiili", eli jotkin venttiilit ei sulkeudu ja puristukset puuttuu. Pahimmillaan kolme pyttyä ilman puristuksia. Sitten vaan akkulaturi kiinni, odottelua, kaasu pohjaan ja kun saa koneelle kierroksia niin pikku hiljaa lähti pytty kerrallaan mukaan ja lopulta muutaman hörähdyksen jälkeen käynnistyi.
Ja tämä sen jälkeen kun siirsin kaksi kertaa autoa ruudusta toiseen kylmällä koneella, eli kävi 2x20sek. Sitte seuraavana aamuna puoliso sahas akun melkeen tyhjäksi.
20 venttiilinen VAG-tuote teki kerran tuon saman kun kylmänä siirsin autoa sen verran että lämmitysjohto yletti autolle asti. Lopulta lähti käyntiin kaasu pohjassa startaten pikkuhiljaa sylinteri kerrallaan.
-
Vikakoodien lukua suosittelen.
Moottorinohjaimissa tyypiltään Visteon ESU-4xx / ESU-13x on ollut noilla oireilla vikoja. Saattaa herjata suoraan ecu-vikaa tai kaasuläppää, vaikka vika on ecussa.
Jos tämä ohjainmalli on kyseessä, kannattaa oireiden ilmetessä lämmittää ohjainlaitetta ja katsoa muuttuuko tilanne paremmaksi.
Pakastamalla ecu kylmäksi tilanne pitäisi pahentua.
Tällaisia kotikonsteja vianhakuun tässä vaiheessa.
Joitakin on tullut vaihdettua ja tiedot kopioitu vanhasta viallisesta vaihtoyksikköön.
-
Tuo kosla antaa pari koodia
D900 -module configuration failure
- intermittent
ABS (anti-lock braking system) - BCM (brake control module) (control unit brake system)
0115 - SWM steering wheel module
- signal missing
- present
Kuten maininnut aikaisemmin niin nämä ajonvakautusherjaukset ilmenevät ainoastaan nollakelillä/pakkasella. Ajattelin ilmojen hitusen lämmitessä ottaa tuon CEMmin irti ja puhdistaa namikat, josko kontaktipinnoissa on jotain häikkää. Oireet sen verran epämääräiset, ettei se voi olla mikään muu kuin jokin kontaktihäiriö
Muutenhan kaara tikittää loistavasti, eivätkä nämäkään ole ajoon vaikuttaneet mitenkään.
-
Vikakoodien lukua suosittelen.
Moottorinohjaimissa tyypiltään Visteon ESU-4xx / ESU-13x on ollut noilla oireilla vikoja. Saattaa herjata suoraan ecu-vikaa tai kaasuläppää, vaikka vika on ecussa.
Jos tämä ohjainmalli on kyseessä, kannattaa oireiden ilmetessä lämmittää ohjainlaitetta ja katsoa muuttuuko tilanne paremmaksi.
Pakastamalla ecu kylmäksi tilanne pitäisi pahentua.
Tällaisia kotikonsteja vianhakuun tässä vaiheessa.
Joitakin on tullut vaihdettua ja tiedot kopioitu vanhasta viallisesta vaihtoyksikköön.
Meillä on tuo esu-131. Jostain syystä ongelmat alkavat keväällä, kun ilmat lämpiävät. Tänään ajoin 50km ilman ongelmia, vajaan tunnin päästä jatkoin ajoa, noin 5 km ajon jälkeen nykäisi ja teho alentunut herja. Luin koodit sammuttamatta autoa, (BSR) - pitkä lista. Nollasin, vika ei poistunut, luin koodit uudestaan, auto käynnissä, ECM 2110, 2111, 2135 oli päällä. Tyypillisesti vika poistuu kun sammuttaa moottorin ja käynnistää uudestaan. Nyt ei.
Vika poistui noin 10 min päästä itsestään. Vastoin jp_olli neuvoa, meillä ei ongelmia ole ollenkaan talvella, vain kun konetila lämpiää, tänään varmaan pysäköinnin aikana lämpö levisi ja ajo sen jälkeen oli hidasta. Otin ecun irti kotelostaan, kone käyntiin ja kuumailmapuhaltimella ecu-elementti IR-mittarin mukaan noin 55 C, ei ongelmaa. Liekö harhaa, mutta näyttäisi auttavan jos irrottaa kaasuläppäkotelon liittimen muutamaksi minuutiksi. Mitäs seuraavaksi?
-
Meillä on tuo esu-131. Jostain syystä ongelmat alkavat keväällä, kun ilmat lämpiävät. Tänään ajoin 50km ilman ongelmia, vajaan tunnin päästä jatkoin ajoa, noin 5 km ajon jälkeen nykäisi ja teho alentunut herja. Luin koodit sammuttamatta autoa, (BSR) - pitkä lista. Nollasin, vika ei poistunut, luin koodit uudestaan, auto käynnissä, ECM 2110, 2111, 2135 oli päällä. Tyypillisesti vika poistuu kun sammuttaa moottorin ja käynnistää uudestaan. Nyt ei.
Vika poistui noin 10 min päästä itsestään. Vastoin jp_olli neuvoa, meillä ei ongelmia ole ollenkaan talvella, vain kun konetila lämpiää, tänään varmaan pysäköinnin aikana lämpö levisi ja ajo sen jälkeen oli hidasta. Otin ecun irti kotelostaan, kone käyntiin ja kuumailmapuhaltimella ecu-elementti IR-mittarin mukaan noin 55 C, ei ongelmaa. Liekö harhaa, mutta näyttäisi auttavan jos irrottaa kaasuläppäkotelon liittimen muutamaksi minuutiksi. Mitäs seuraavaksi?
Tämä vika palasi viime viikolla. Jostain syystä auto kiukuttelee erityisesti tyttärelle ja ilmenee useinmiten taajama-ajossa eli liikennevaloja ja hidasta menoa. Teho alentunut -herja ja ECM2135 (kaasupolkimen asento). Olen kaasupolkimen aiemmin ottanut pois, sehän on yksinkertainen resistiivinen potikka, putsasin kaapelin, myös sen toisen pään hansikaslokeron alla. Autoon on edellinen omistaja uusinut kaasuläppäkotelon.
Voiko Vidalla seurata jotain oloarvoja joista pääsisi ongelman jäljille?
-
Tämä vika palasi viime viikolla. Jostain syystä auto kiukuttelee erityisesti tyttärelle ja ilmenee useinmiten taajama-ajossa eli liikennevaloja ja hidasta menoa. Teho alentunut -herja ja ECM2135 (kaasupolkimen asento). Olen kaasupolkimen aiemmin ottanut pois, sehän on yksinkertainen resistiivinen potikka, putsasin kaapelin, myös sen toisen pään hansikaslokeron alla. Autoon on edellinen omistaja uusinut kaasuläppäkotelon.
Voiko Vidalla seurata jotain oloarvoja joista pääsisi ongelman jäljille?
Viimeksi heitti koodia ECM 2110 jonka mukaan lambda arvo oli too low tai too high. Olisiko piiri poikki? Pitäisikö ECU kuitenkin viedä Ollille?