Ateho  Elekma

Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti

  • 15 Vastauksia
  • 2096 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pleitor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Oks kallis remppa? Kellää kokemusta.

500km ja tikku kuiva.

Lie tyyppivikaa... Männänrenkaat vai venttien läpi? Muu syy?

Kenes moottori täs on?

Ps. Leiman sai kesäkuussa kuitenkin.

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #1 : 31.07.2022, 20:31:09 »
Männänrenkaille vois koittaa antaa shokkihoitoa karstan poistoon.

Eli, käytät moottorin kunnolla lämpimäksi (”juotat vettä”) nostat tyhjäkäynti kierrokset reiluun 3000:een ja sitten pruuttapullosta suihkit vettä 1/2 - 1dl kaasuläppään ja sitten kun meinaa tukehtua niin polkaistaan reilusti kaasua.
Toistat tätä noin litran verran.

Eipä tohon muuta tartte kuin pruuttapullon ja kaverin.

Gdi carismalle tein viimekeväänä vastaavan toimenpiteen ja öljyn kulutus laski aika tavalla kun karstat sai kyytiä männänrenkaista.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5120
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #2 : 31.07.2022, 20:51:57 »
Mistähän se karsta sinne muodostuu? ;)

Eikö tuo kone ole fordin duratec sarjaa ja oikeen tyyppivika tuo öljynsyönti männänrenkaista.
Kone uusiks tai paremmalla moottorilla oleva auto.

Tuo vesihoito on vanha temppu niinkuin moottorin sisäpesukin.
Öljyt pois ja petroolia tilalle ja käyntiin. Voitelee riittävästi ja pesee pirusti.

Ei sillä siis ajeleen lähdetä vaan ilman kuormitusta paikallaan käyttelee jonkin aikaa, kyllä paska irtoo, ei tarvi mitään kalliita fortejuttuja.
Jos tuon tekee niin ihan omalla vastuulla, mulle turha reklamoida. ;D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #3 : 31.07.2022, 21:01:46 »
Mistähän se karsta sinne muodostuu? ;)

Eikö tuo kone ole fordin duratec sarjaa ja oikeen tyyppivika tuo öljynsyönti männänrenkaista.
Kone uusiks tai paremmalla moottorilla oleva auto.

Tuo vesihoito on vanha temppu niinkuin moottorin sisäpesukin.
Öljyt pois ja petroolia tilalle ja käyntiin. Voitelee riittävästi ja pesee pirusti.

Ei sillä siis ajeleen lähdetä vaan ilman kuormitusta paikallaan käyttelee jonkin aikaa, kyllä paska irtoo, ei tarvi mitään kalliita fortejuttuja.
Jos tuon tekee niin ihan omalla vastuulla, mulle turha reklamoida. ;D
Toimii tämäkin ja hurjimmat laskee puolet pois öljyistä ja liruttelee polttoöljyä poistetun tilalle ja raakaa ajoa…   

Poissa pleitor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #4 : 31.07.2022, 21:11:39 »
Mistähän se karsta sinne muodostuu? ;)

Eikö tuo kone ole fordin duratec sarjaa ja oikeen tyyppivika tuo öljynsyönti männänrenkaista.
Kone uusiks tai paremmalla moottorilla oleva auto.

Tuo vesihoito on vanha temppu niinkuin moottorin sisäpesukin.
Öljyt pois ja petroolia tilalle ja käyntiin. Voitelee riittävästi ja pesee pirusti.

Ei sillä siis ajeleen lähdetä vaan ilman kuormitusta paikallaan käyttelee jonkin aikaa, kyllä paska irtoo, ei tarvi mitään kalliita fortejuttuja.
Jos tuon tekee niin ihan omalla vastuulla, mulle turha reklamoida. ;D

---

Pitää testaa vesi eka sit jos tarvii petrooli. Kys. Kauanko sitä pitää väh. käyttää, että on hyötyä ja mikä on max. aika?

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #5 : 31.07.2022, 21:14:16 »
Niin kauan että moottorin lämpömittari on noussu normilämpöön.

Sitten aloitat vesi pruuttauksen ja 1/2-1dl kerrallaan ja toistat noin 8-10 kertaa
« Viimeksi muokattu: 31.07.2022, 21:16:52 kirjoittanut J.partsi »

Poissa pleitor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #6 : 31.07.2022, 21:31:22 »
Niin kauan että moottorin lämpömittari on noussu normilämpöön.

Sitten aloitat vesi pruuttauksen ja 1/2-1dl kerrallaan ja toistat noin 8-10 kertaa

---

Tuo vesi juttu on selvä, meinasin petrooli"huollon". Ja sit, valopetrooli kai käy?

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #7 : 31.07.2022, 22:06:36 »
älä nyt vaan mitää valopetrolia laita vaan polttöljyä tai dieseliä 0,5-1 litra vanhojen öljyjen sekaan ja käyttelet korotetulla tyhjäkäynnillä (1500-2000rpm) tollaset 15-20 minuuttia ja sitten öljyt ulos ja suodatin veks, annat sitten rauhassa valua litkut ulos.

Noin 1/2 litraa kaadat uutta öljyä koneeseen ja annat sen valua ulos, sitten ruuvaat uuden suodattimen/propun kiinni ja uudet öljyt koneeseen.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #8 : 31.07.2022, 23:17:20 »
Ei noissa mitään häviä. Vaihtokone tai täydellinen koneremontti on vaihtoehtoina.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 519
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #9 : 01.08.2022, 08:41:24 »
Tulpat irti ja vaikka sitä valopetroolia kaataa tulpareiästä yöksi muhimaan ilman tulppia. Rohkeimmat on jotain jytkyä uuninpuhdistusainetta kaataneet tulpanreiästä sisään hetkeksi muhimaan Saab foorumilla tuollaisia kokeita tehneet.

Itse kanssa Psa koneessa otin tulpat pois ja yöksi wd40:stä suihkutin reilusti mäntien päälle. Seuraavaksi yöksi naftaa tulpanreiästä sisään. Autoa en käynnistänyt näiden kahden yön välissä.
Öljyn kulutus tipahti huomattavasti. Aiemmin vei sen muutama litra/1000tkm. Tuon jälkeen tipahti öljyn kulutus 0.5L/1000km:llä.
Kaikkihan riippuu, miten jumissa männänrenkaat karstasta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5120
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #10 : 01.08.2022, 08:56:07 »
Koulussa aikanaan pestiin opettajan eli autoinsinöörin oman auton moottori sisältä.
Hänen nimenomaisesta toivomuksestaan öljyt pois ja pelkkää polttoöljyä tilalle koko määrä ja käyntiin.
Öljynpaineetkin nousi ja kevyesti kaasutellen tehtiin tuo pari kertaa. Kyllä tuli paskaa pihalle.

Sitten halvat öljyt koneeseen ja se kävi ajeleen lenkin jonka jälkeen normi öljyn ja suodattimen vaihto ja kalliimmat(paremmat?) öljyt koneeseen.

Vielä se sillä koulunpäättäjäisiinkin tuli. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #11 : 19.08.2022, 17:54:51 »
Minä olen tehnyt koneremontin yhteen S40 1.8 ’05. Öljyrenkaat menettäneet kimmoisuutensa. Yritin kaikkia näitä puhdistusjuttuja muttei mitään vaikutusta. Jos minimillä haluaa mennä, hyvät männänrenkaat maksaa muutaman kympin. Kone pois vaihteiston kanssa jos ei ole nosturia käytettävissä, nosturipaikalla onnistuu kone paikallaan.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=71300.0

Auto on edelleen meillä, noin 300 tonnia mittarissa. Vaivat eivät ole palanneet rempan jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2022, 18:01:40 kirjoittanut Jorma »

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Hei!
Pakko sanoa tähän väliin omana kokemuksena, että kyllä tuossa S40 öljytikussa ja sen toiminnassa voi olla jotain tosi hämärää? Meillä S40 2005 ja alle 160tkm ajettu, asianmukaisesti huollettu ja tehty protech -käsittelyä ja RVS-litkujakin olen kokeillut... Nyt sisässä jopa 5W-40 RVS öljyt. No, ongelma osittain omasta mielestäni on tuossa öljytikussa, koska se näyttää välillä ihan mitä sattuu. Kylmänä kun käy mittaamassa, niin se ei näytä käytännössä mitään. Eli niinkuin öljytilasta puuttuisi heti vähintään 1-1,5L tavaraa?!? Sitten kun käy ajelemassa vähän isomman pätkän tai kun moottori on kuumentunut, niin ne tasot alkavat olemaan edes sinne päin ja näkymään kuten pitää. Joskus tullut tarpeettomastikin lisättyä öljyä, kun ei ole osannut lukea tai tulkita tuota oikein. En usko, että kerrankin melko vasta öljynvaihdon jälkeen ihan vähän ajettuna olisi imaissut jotain 1-2 litraa öljyä, kun aluksi ei näytä mitään ja "tikku on ihan kuiva", sitten seuraavalla tarkistuksella saattaa olla yli maksimin! Näinkin on käynyt  :2funny:
Ite olen jo unohtanut tuon vaivan ja oireen eli ajellaan menemään ja joskus tarkistelen, silloinkin voi näyttää ihan mitä sattuu. Hyvä on ollut ajettavuus ja solenoidin+EGR vaihdon jälkeen toiminut ihan hyvin yli 17-vuotiaaksi  ::)
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • www.vrcf.fi
Hei!
Pakko sanoa tähän väliin omana kokemuksena, että kyllä tuossa S40 öljytikussa ja sen toiminnassa voi olla jotain tosi hämärää? Meillä S40 2005 ja alle 160tkm ajettu, asianmukaisesti huollettu ja tehty protech -käsittelyä ja RVS-litkujakin olen kokeillut... Nyt sisässä jopa 5W-40 RVS öljyt. No, ongelma osittain omasta mielestäni on tuossa öljytikussa, koska se näyttää välillä ihan mitä sattuu. Kylmänä kun käy mittaamassa, niin se ei näytä käytännössä mitään. Eli niinkuin öljytilasta puuttuisi heti vähintään 1-1,5L tavaraa?!? Sitten kun käy ajelemassa vähän isomman pätkän tai kun moottori on kuumentunut, niin ne tasot alkavat olemaan edes sinne päin ja näkymään kuten pitää. Joskus tullut tarpeettomastikin lisättyä öljyä, kun ei ole osannut lukea tai tulkita tuota oikein. En usko, että kerrankin melko vasta öljynvaihdon jälkeen ihan vähän ajettuna olisi imaissut jotain 1-2 litraa öljyä, kun aluksi ei näytä mitään ja "tikku on ihan kuiva", sitten seuraavalla tarkistuksella saattaa olla yli maksimin! Näinkin on käynyt  :2funny:
Ite olen jo unohtanut tuon vaivan ja oireen eli ajellaan menemään ja joskus tarkistelen, silloinkin voi näyttää ihan mitä sattuu. Hyvä on ollut ajettavuus ja solenoidin+EGR vaihdon jälkeen toiminut ihan hyvin yli 17-vuotiaaksi  ::)

Minun taktiikka on kiertää tikkua yksi kierros kun mittaa. Eli ensin tikku pois, kuivaus, takaisin reikään, kiertää yhden kierroksen ja pois. Se tikku on alapäästä kuin vaijeria ja mittauskohta on lähes vaakatasossa, jos tikun pää vähän kiertyy ylöspäin, ei edes hipaise öljyn pintaa.

Poissa Ege_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 1.8 Manual, 125hp, 2005 raju öljynsyönti
« Vastaus #14 : 19.01.2023, 11:58:28 »
Meijän vastaavaan Volvoon tehtiin vajaa vuosi sitten samaan tyyppivikaan koneremppa. Soi jopa 2 l / 1000 km öljyä  ::) Vaihdettuja osia: männän- ja öljyrenkaat, venttiilinkumit, kiertokangen laakerit, kannen tiiviste sekä hihnat ja ketju. Lisäksi karstojen hiominen männistä ja tooodella paskaisten venttiilien hionta. Päälle sylinterien kevyt hoonaus. 1200 euroa otti tuttu huoltomies ja hyvä tuli autosta! Täysin nollaan ei kulutus pudonnut, mutta nyt on suurinpiirtein 3-4 dl/1000 km eli täysin normaali kuluneelle bensa-autolle.

 

Proturbo  Autodiagnoosi