Ateho  Elekma

v50 -05 ohjaustehostin ei toimi ja herjaa ratin kääntökulma-anturia

  • 7 Vastauksia
  • 4862 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa L4te

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
viisaammat saa siirtää jos tämä ei kuulu tänne. eli tollanen vika, boschin testeri anto tollasen vian:
0071 akkujännite
impulssi liian alhainen
0080 ohjauspyörän kääntökulma-anturi
signaali viallinen
e003 konfigurointi
viallinen

toi vika alko sillä että ohj. teh pumppu huusi välillä yksinään auton ollessa sammuksissa avaimet irti. seuraavana päivänä tehostin ei pelannut ja antoi noi vika koodit.. ei antanut poistaa niitä.
ja tää kaiketi liittyy ajon vakautus järjestelmään jos oikein ymmärsin? tuli vaan mieleen että noin vuos sitte herjas sitä että vaatii huollon ja poistin vika koodit eikä sen jälkeen tullut sitä enää.. mistä tota ratin asento anturia alkas ettimään tai onko kokemuksia mitä tälle kannattaa tehä? jospa tästä sepustuksesta joku ottaa selvaa :)
kiitos ja anteeksi :D
« Viimeksi muokattu: 23.04.2017, 12:37:53 kirjoittanut L4te »

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Onko akku ja laturi kunnossa? näissä autoissa on tullut erilaisia vikoja huonon akun takia. Tässä mallissa on sähköinen pumppu joka tekee paineen varsinaiselle tehostimelle, onko tehostimen säiliössä öljyä tarpeeksi? Voisiko vika olla tietokoneen ohjelmistossa? Kerro mikä oli lopputulema.

Näin siis Haynesin korjausoppaassa.
Ratin asentoanturi (steering wheel module) sijaitsee ohjauspylvään yläpuolella, eli irroita ohjauspyörä, sen jälkeen ne ylä- ja ala muovit ohjauspylvään ympäriltä. Sitten vilkun ja valojen viikset, sen jälkeen pääset käsiksi ohjauspyörän asentoanturiin.

Kyseinen moduli ohjaa/välittää tietoa/on yhteydessä: steering wheel angle information, steering wheel angle rate of change, audio system volyme control, phone module menu selection and volyme, traffic information menu, windscreen washer and wiper, headlamp washers, cruice control, turn signal lamps, indicator lamps, dipped and main beam, trip Computer/drivers information module test display, rain sensor module, parking heater.


Poissa L4te

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Akku vaihdettu ehjään ja lataa sen 14.5v
Aikasemmin ei antanut vikoja poistaa vaan nyt akun vaihdon myötä nekin onnistui poistaa.. tehostin tosiaan mykkä edelleen eikä anna mitään vikoja

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2705
Arvailujen puolelle menee, mutta saattaa olla ohjaustehostimen pumpun moottori kypsä, jos se on huutanut itsekseen kovinkin pitkiä aikoja...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Piuhaan kiinni ja tutkimaan live dataa vikakoodien lisäksi. Vidan lisäksi muistaakseni IcarScan ja myös AutoCom/DelphiCars (voin tarkistaa jälkimmäisen jos tarvis) osaa näyttää ton ratin kulma-anturin lukemat ja pumppuyksikön kierrosluvut jne. Joskus data kertoo enemmän kuin pelkät vikakoodit.

Tämän oot jo katsonu?
https://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-SuspensionSteering.pdf

Ton manuskan mukaan pumpun pitäis pyöriä/olla pyörimättä seuraavilla ehdoilla:

Start Conditions for the Pump
The pump starts if the following conditions are met:
• 15+ is high (ignition on).
• 30+ supply is between 10.5 and 16.5 V.
• The car engine has started.
If the vehicle speed is more than 15 km/h when the above conditions are met, the pump speed will
increase gradually for 20 seconds.

Stop Conditions for the Pump
The pump switches off if one of the following occurs:
• 15+ is low (ignition off).
• 30+ supply is below 9.0 V.
• If the EPS receives the signal 'Engine not running' from the ECM.
If this signal is sent when vehicle speed is more than 15 km/h, the pump speed will decrease
gradually to 0 in approximately 20 seconds.


Ensimmäisenä kattosin tosiaan datasta ton SWM:än eli rattianturin, koska sille vikakoodia antanu. Toisaalta jos pumppu on pyörinyt pitkään auto sammuneena ja avaimet pois lukosta niin vikaa varmaan myös muualla.

Pumppuyksikkö EPS keskustelee myös DIM:in (mittaristo) ja CEM:in (elektroniikan keskusyksikkö) kanssa. Varsinkin CEM:ssä on ollut aika paljon liitin/juotos/johtosarja vikoja. Samoin itse pumppuyksikön liittimet on ollut vikapaikka ja kannattaa tarkistaa.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2017, 21:57:22 kirjoittanut M141 »

Poissa L4te

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi

Poissa L4te

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi

Poissa L4te

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Elikkäs tehostin siinä oli rikki. Murskasin ton vanhan pumpun ja katoin sisälle nii vettä oli tosiaan vähän pohjalla ja toi piirilevy hapettunut.. tuli vaan mieleen että toi oik lyhdyn pesurin pumppu vuotaa vähän että oisko sillä ollu osuutta asiaan kun näytti että se ois sopivasti tippassu tohon pumpunpäälle missä on just ne liittimet. No tulipahan samalla vaihdettua uus akku ja putsattua maakaapelit

 

Futurez  Kulkukoira