Elekma  Autoracing

V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille

  • 20 Vastauksia
  • 5089 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Tuommonen vika puski tänään päälle:
Automaatti ilmastointi, ja apparin puolelle tulee kylmempää ilmaa kuin kuskille. Kun manuaalisesti säädät apparin lämpötilaa HI ja LO välillä, reagoi ilman lämpötila säätimen liikkeeseen, mutta: tuntuisi että 16 - 26 välinen asteikko on sellainen että tuntuu ettei juurikaan ilman lämpötila muutu.

Jossain vaiheessa sai yhtä lämmintä tulemaan kummastakin, mutta vain silloin kun apparin lämpötila oli 4-5 astetta korkeampana kuin kuskin puoli.

Sitten yks kaks alkoi toimia.

Kuskin ja apparin penkinlämmittimet toimivat kummatkin.

Edeltävänä päivänä vaihdoin raikkarin, ja se ratin alla oleva muovi jossa reikä sisäilman lämpötilanhaistelijalle ei ollut irti. Ja sitä edeltävänä päivänä korjasin valokytkinpaketin parkkivalot ja silloin tämä muovi oli irti ja samoin myös se sensorin liitin mutta kyllä se kiinni tuli kasausvaiheessa laitettua.

Aika vikakoodien lukuun varattu, mutta kysellään kuitenkin missä voisi vika olla...

Auto herjasi viikonloppuna että akun jännite alhainen, ja sen jälkeen auto ollut kaksi yötä laturissa, ja tänään ajettu vähän pitkääkin pätkää, eikä toistamiseen ole tuota herjaa tullut.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Vielä pari muuta kysymystä:
Voiko mahdollisesti huonokuntoinen akku sekoittaa tuon ilmastointilaitteen? Autossa todennäköisesti alkuperäinen Volvon tarroilla oleva akku, mutta tyyppiä perinteinen.

Jos vaihdan tähän autoon akun, aiheuttaako ongelmia jos auto on virrattomana esimerkiksi tunnin tai pidempään?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Virrattomana olo ei haittaa joten akun voi vaihtaa ihan rauhassa. Siitä kannattaa lähteä, huono akku voi aiheuttaa kaikkea jännää. :)
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Toma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Itsellä vähän vastaavanlainen vika 06 s40, tosin kuskin puolelle tulee viileämpää, mutta kun lämpötilaa nostaa lämmityksen puolelle, niin tulee molemmille yhtä lämmintä. Oma diagnoosi on, että apparin puolen säätöläppä/moottori jumittaa?

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Tulipa tuossa testattua, parin tunnin virrattomana olo ei hävittänyt mitään muuta kuin kellonajan.

Sen kyllä allekirjoitan itekin, että huono akku aiheuttaa mitä ihmeellisimipä vikoja. Ei ainakaan hirveän nopeasti tuo akku näyttänyt purkaantuvan kun kokonaan irti oli, mutta pitää varmaan käydä akkutesterin päässä ja tarkistaa onko tuo kunnossa vai ei. AGM on kyllä kova sana, varsinkin kun on Eberi ja kaara täynnä elektroniikkaa.

Testilenkin jälkeen on ihan 50/50, että pelaako tuo lämmityslaite vai ei. Tuntui ainakin että yhtä lämmintä tuli molemmilta puolilta, mutta jossain vaiheessa mielestäni kävi kyllä viileänä apparin puoli.

Jostain löysin jonkun jutun että kyseinen vika johtuu siitä että lämppärin aivolaatikko on "unohtanut" lämmönsäätimien asennon ja ne saisi itsekin uudelleen kalibroitua säätämällä puhallusnopeus manuaalille, lämmityslaitteen tehot LO:lle, odottamalla reipas 10 sekuntia, sitten HI:lle ja taas odottaa reipas 10 sekuntia ja sitten haluttu lämpötila. Voisko tuo toimia?

Itellekin tuli mieleen että onko vain jumittava säätömoottori kyseessä, tänään kun työasiossa ajelin maakunnassa vähän pidempään, tein tuota HI - LO liikettä lämppärin lämpötilasäätimellä ja sen jälkeen kun auton sammutti ja käynnisti, alkoi nimittäin toimia tuo lämppäri, mutta kunnes seuraavan kerran auton käynnisti tilanne oli sama.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6879
  • Kaikkee sitä...
Oma diagnoosi on, että apparin puolen säätöläppä/moottori jumittaa?

Annan ääneni tälle. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Toma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Annan ääneni tälle. :)
Onko mitään hajua mistä tuo voisi löytä ja onko kuinka vaikeasti lähestyttävissä?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6879
  • Kaikkee sitä...
Onko mitään hajua mistä tuo voisi löytä ja onko kuinka vaikeasti lähestyttävissä?

Tuolta FAQ:n puolelta löytyy tämmönen: https://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf

Sivu 3 ja 5 näkyy kuvia. Aika hankalalta paikalta näyttää... :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Noniin, tulipa tuossa oikein testattua, ja kyllä se säätöläppä / moottori siellä todennäköisesti jumittelee.

Laitoin puhalluksen noin 1/4:aan, sekä puhallussuunnan laitoin pelkästään kojelaudan suuttimiin. Laitoin vain kuskin puolen lämpötilasäätimen käyttöön ja veivasin lämpötilaa pari kertaa HI ja LO välillä aina vähän aikaa odottaen per ääriasento. Selvä tasainen pieni ininä kuului kun joku säätyi / kääntyi. Ja ininä kuului tasaisesti kokoajan kunnes loppui.

Sitten kokeilin apukuskin puolen: sama operaatio, sama ininä, mutta aika-ajoin ininä lakkasi mutta jatkoi hetipian perään. Eikä merkitystä menikö HI:ltä LO:lle vai toisinpäin, jossain vaiheessa ininä lakkasi. Kun tarpeeksi monta kertaa lämpötilaa jumppasi ylös alas, se ininäkin oli sitten yhtämittainen. Tuohon varmaan viittaa se, että kun tuntui että se alkoi toimia kun muutamia kertoja veivasi lämpötilaa ylös alas.

Huomenna selvinnee onko sielä jotain pahuksen vikakoodia. Toivottavasti selviää esim. uudelleen kalibroimalla tai jotain muuta "pientä testerillä tehtävää", ettei tarvisi kojelautaa purkaamaan ruveta...

PS: Akusta vielä sen verran, että kun sen kiinni laitoin ja auton käynnistin, tuli ajotietokoneeseen herja: Etuvalo (tai ajovalo) vika, vaatii huollon. Seuraavana aamuna kun töihin lähdin, ko. herjaa ei tullut. Muistaisin että kerran aikaiseminkin on tuo herja tullut, en vaan muista enää että missä yhteydessä.

T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Noniin, vahvasti näyttää siltä että tämä vika on korjaantunut.

Vikana oli Volvon oma softa, ei mikään muu. Toisaalta onneksi, eipä tarvinnut osia aloittaa vaihtamaan ja arpomaan että tuliko kuntoon vai ei. Ainut huono juttu oli se, että kun kyseessä Volvon softa ja vika tässä ko. softassa, niin softabugin maksumies löytyi ratin ja penkin välistä.

No, tulipa samalla hiellä vaihdatettua naftasuodatinkin.

Seurataan tilannetta ja päivittelen tänne tilannetta.

T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Kyllä vahvasti näyttää siltä, että softavika oli syynä tähän ongelmaan.

No mutta, hyvää työtä kaverit tekivät ja eikä tarvi enää miettiä missä vaiheessa naftasuodattimen vaihtoakaan kun se saatiin vaihdettua samalla aikaa.

Seurataan tilannetta kuitenkin edelleen :)
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Noniin, kyllä täytyy lyödä tää lukkoon:
vika on korjaantunut eikä enää päästä apparin puolelle kylmempää kuin kuskille.

Ja vika oli ohjelmointivika joka korjaantui päivityksellä.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vähän aiheeseen liittyen kuuluuko sulla pieni napsahdus kun puhallusuunnan vaihtaa esim lasilta jalkoihin?
Tässä mun omassa läppien liikkeen kuulee ajossakin selvästi jos ei radio huuda täysillä ja osaa kuunnella.
Onkohan normaalia vai kaipaisko jtn kalibrointia..
V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Joo kyllä meilläkin kuuluu aina joskus kloksahdus. Ei tokikaan kokoajan mutta joskus.

Olettaisin sen kuuluvan ilmastointilaitteen ilmansuuntaläppiin tai lämpötilan säätöläppään, koska ilmansuuntahan muuttuu aina silloin tällöin ja lämpötilaakin sen pitää muuttaa kun ilmastointi on täys-automaatti asetuksella.

Joskus kun V50 oli tuore tuttavuus tänä keväänä, tuli kokeiltua painettua kaikki kolme eri ilmansuuntaa päälle. Hetki tuon jälkeen alkoi kuulua peräkanaa kloksahdus tietyn väliajoin, mutta lakkasi samantien kun laittoi täysautomatiikan päälle.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Sori vanhan aiheen kaivaminen ylös, mutta samanlaisen ominaisuuden/vian huomasin tänään omassa viiskymppisessäni. Mulla on vain niin ettei apparin puolelta tule täysin kylmää ilmaa, vaan se on selvästi lämpöisemmän tuntusta kuin kuskin puolelta jopa siis Lo-säädöllä. Hi-säädöllä tulee kyllä kuumaa kummaltakin puolelta.

Moottorit kuuntelin, eli säädin kummankin puolen lämpötiloja lo -> hi ja takasin ja samanlaiset surinat kuului kummastakin.

Voisiko tämä johtua vain siitä, että kalibrointi on jostain syystä keturallaan? Pystyykö noita kalibroimaan ilman piuhaa mitenkään?

 

Carcom Oy  Ateho