Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille

  • 20 Vastauksia
  • 5090 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Kun muistelisin, että sillon kun tuo vika oli päällä ja jos HI:tä ja LO:ta käytti niin silloin lämpötila oli käsituntumalla todettuna kummallakin puolella sama. Lämpötilaero ilmeni silloin kun tauluun oli valittuna esim. 21 astetta. Ja jos en ihan päin peetä muista, kun lämpötilaeroksi määritteli n. 4 astetta niin silloin tuntui kummallatakin puolelta tulevan samanlämpöistä ilmaa.

Kyllä noissa oli jonkinmoinen kalibrointi mutta en tiedä päteekö se vai ei. Ei se sitä varmaan hajota jotta testata voi. Tässä ohje:
---
- Start the car.
- Press Auto button on the AC (if you have this option)
- Increase fan speed (make shure it is not on minimmal setting)
- Decrease the temperature setting to the minimum -> "Lo"
- Wait about 10-20 seconds
- increase the temperature to the maximum -> "Hi"
- Wait about 10-20 seconds
- Set the temperature that you like.

With this procedure you force the AC to move the temperature regulating flaps to go to both end-positions and motors get calibrated again.
---

Ite tein tuon muutaman kerran peräkanaa silloin kun vika oli päällä, ei ollut vaikutusta.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2017, 09:11:23 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Ite tein tuon muutaman kerran peräkanaa silloin kun vika oli päällä, ei ollut vaikutusta.

Samoin. Rämpläilin hi-lo väliä ilman vaikutusta. Vika korjaantui sitten jossain vaiheessa itsekseen.
 
Yksi minkä voi varuiksi tarkistaa on jäähdytysnesteen määrä, samoihin aikoihin huomasin että oli nestettä selkeästi alle alarajan. En tiedä sitten oliko tämä yhteydessä tuohon lämpötilaongelmaan, luulisi että ei?

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Kokeilin kanssa tuota Lo-Hi kikkailua, mutta eipä vaikuttanu.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Selviää kaikkista parhaiten kun saat auton  VIDAn töpsölin päähän, että kuuluuko sun auto juuri siihen lokeroon jossa ilmastoinnin eri-lämpötila-toisella-puolella -ongelmaisiin vai ei. Meillä kävi juuri niin että meidän V50 kuului juuri siihen lokeroon, runkonumeron perusteella ne sen sillon kattoi. Vaikka sen joutui ite silloin maksamaan, se ei muistaakseni onneksi muutamaa kymppiä enempää maksanut.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa JuhaV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Pariinkin vastaavaan topikkiin olen vastannu saman ja vastaan nytkin: tyyppivika. Läppämoottorit jumittaa. Korjauksena kannattaa ensin kokeilla softan päivitystä ja läppämoottoreiden ohjelmallista kalibrointia. Jos eivät auta, niin läppämoottoreiden vaihto. Jälkimmäisessä menee sit melkein kokonainen touhutonni jos ja kun teettää homman. Läppämoottoreiden vaihto edellyttää käytännössä koko kojelaudan purkamista. Moottoreita kannattaa samalla työllä vaihtaa useampi tai kaikki, koska seuraava hajoaa sitten taas kohta... Tämä kaikki koettu kuutisen vuotta sitten ex-auton kanssa.
XC60 B4 Insc. 2021, ex. XC60 D4 Sum 2017, ex. V60 D3 Mom 2011, ex. V50 1.8 2006

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Taitaa meikäläisen yksikössä olla kuitenkin vikana niinkin yksinkertanen homma kuin kylmäaineiden loppuminen.

Testerillä kattelin että läpät kääntyy 0-100% kummallakin puolella, flekti toimii ja magneettikytkin vetää myös. Kompura käy kylmänä pitkään jonka jälkeen alkaa 2-3s sykleissä käymään. Kennon lämpötila laskee min. 19c tasolle. Netistä lueskelin myös että tuo aineen reipas väheneminen tekee tuota että toisella puolella on hieman lämpösempää. Vikakoodeja ei löytynyt ilmastointiyksiköstä.

Enään ei tarttis kuin löytää se vuoto, väriaineet toukokuun huollossa on laitettu, mutta mitä tasamaalla pystynyt ite tutkimaan niin ei vuotoja ole näkynyt. Mielenkiintosta että 2v toimi mulla ilman huoltoo ja nyt 2kk huollon jälkeen on alkanu vuotamaan...

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy