Meillä on -06 V50 1.8 bensa 270tkm ajettuna ja konehan siitä meni. Öljyä kului 2l / 1000km ja kun kylmällä koneella antoi kaasua, niin melkoisen savupilven sai aikaiseksi. Kone myös veti nuhaisen oloisesti.
Totesin, että koneen kunnostaminen tulee aika kalliiksi ja aikaa kuluu, koska pitää ensin purkaa ja tutkia mitä pitää ostaa. Tein toisen ratkaisun eli ostin 800 eurolla ajokuntoisen 2004 1.8 81kW Mondeon, jolla ajettu n. 250tkm. Ajoin autolla pari viikkoa ja totesin, että koneen puolesta se toimii moitteetta. Öljyä ei ainakaan hävitä yhtään.
Sitten Mondeo talliin ja kone irti. Mondeon kone pukkiin ja siitä riisuttiin kaikki irti. Sitten talliin Volvo tilalle ja kone irti. Vaihteisto otettiin alakautta ja kone nostettiin yläpuolelta. Apuruko jäi paikoilleen. Sitten Volvon kone pukkiin ja kaikki irti. Ja taas Mondeon kone pukkiin ja kasaamaan Volvon apulaitteilla, johtosarjalla jne. Volvon koneesta piti ottaa myös imunokka-akseli, jotta koneesta tulisi 92kW versio. Venttiilinvälykset pysyivät arvoissaan ilman kuppien vaihtoja. Toinen vaihto-osa oli kampiakselin hihnapyörä, joka pyörittää Volvossa myös ilmastointia ja on siten erilainen. Tiukassa oli ja piti ostaa uusi pultti Volvolta. Myös venttiilikoppa piti olla Volvon oma, koska Mondeossa ei ollut puolia eikä siten kiinnitysreikiä puolille venttiilikopassa. Muuten kyllä täysin samat.
Apulaitteiden osalta ei ollut mitään ihmeellistä. Imusarjasta otin läpät pois, kun ei oikein vakuuttanut niiden tukevuus.
Vaihteistot molemmissa sama MTX75, mutta Volvon perävälitys on selvästi tiheämpi. Aika outoa, koska tehokkaampi kone pienemässä korissa ja silti lyhyemmät välitykset. Laitoin kuitenkin Volvon vaihteiston. Kaksoismassa jäi Mondeosta, koska en huomannut kuluneisuudessa eroa Volvon osaan. Olisi ollut hyvä jo vaihtaa, mutta ei tähän konkurssiin onnistunut. Kytkin oli hyvä, työsylinterin laitoin uuden.
Uusia osia meni kaikki irrotetut tiivisteet, öljyä, suodatin, jäähdytysnestettä, kytkinnestettä jne. Vahingossa murtui yksi anturi ja öljypohja murtui, mutta niitä onneksi oli nyt kaksi, joten tiivistesilikonilla selvittiin siitä.
Kone vaihdon jälkeen kerrasta käyntiin eikä palanut mitään valoja. Hyvin on toiminut eikä tämä yksilö syö öljyä juuri mitään vaihtovälille. Mondeosta on myyty varaosia sittemmin varmasti n. 500-600 € edestä ja vieläkin on hyviä osia myydä. Kustannusten osalta ainakin yksi edullisimpia keinoja.