RallyBaron  Samppasport

Volvo V50 Jarruvika

  • 23 Vastauksia
  • 7841 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuomaju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 Jarruvika
« : 14.08.2016, 09:37:02 »
Moi. Olisiko kellään vinkkiä mistä voi johtua kun jarrulevyt ovat kieroutuneen toistuvasti. Olen vaihtanut 20tkm aikana Kaksi kertaa uudet etu levyt ja palat ja ovat taas kierot. Olen käyttänyt Volvon alkuperäis osia

Poissa pepper2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #1 : 14.08.2016, 10:07:11 »
Onko tarkastettu ettei jarrut laahaa?

Poissa Tuomaju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #2 : 14.08.2016, 19:50:53 »
Täytyy huomenna tarkistaa. Jos laahaa onko muuta vaihtoehtoa kun uusia jarrusylinterit?

Poissa pepper2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #3 : 14.08.2016, 20:12:50 »
Monesti tuo johtuu vain ruostepaskasta satuloiden pinnoilla ja liukutappien jumituksesta eli putsausta vain.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #4 : 14.08.2016, 20:14:34 »
Mistä päättelet että levyt ovat kierot? Onko ne mitattu vai tärinän perusteella? Tuollainen ei ole ollenkaan normaalia ja epänormaaliuteen keksin vain kaksi syytä näin äkkiseltään (edellämainittujen lisäksi):

1) Autossa on tarvikevanteet mutta pyörännavan jarrulevyn lukitussokkaa ei ole poistettu. Tämä vääntää levyn kieroon kun pyöränpultit kiristetään.
2) Jos jarrut täristävät jarruttaessa, vika voi olla myös alatukivarsien puslissa. Veikkaan tätä jos autossa on yli 150000 km ja alatukivarsia ei ole vielä vaihdettu.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2016, 00:51:06 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #5 : 14.08.2016, 21:26:43 »
Myös pyörännavat voivat olla kierot. Jos mitattu levyt ja todettu niiden olevan kierot niin mittaisin myös navat ettei vika ole niissä...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa Tuomaju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #6 : 15.08.2016, 07:33:39 »
Täristää jarrutuksiss voimakkaasti. Vanteet ovat alkuperäiset autolla ajettu 200tkm.  Keväällä renkaiden  vaihdon yhteydessä vaihdoin levyt. silloin noi  puolivuotta käytössä oleet levyt mittasin ja olivat kierot, vaihdoin uudet levyt ja palat ongelma poistui noin kuukaudeksi. 

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #7 : 16.08.2016, 16:41:41 »
Hmmm... Tarkkaile eturenkaiden kulumista nyt kuitenkin. Jotain outoa on meneillään jos levyt eivät kestä suorina tuon kauempaa. Alatukivarsivika voi olla aika juonikas myös ja ainakin edesauttaa ongelman syntymistä ja etenkin havaitsemista.

Et varmaan kuitenkaan aja radalla sillä autolla?
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #8 : 17.08.2016, 08:21:41 »
Sama täällä V50 D5 ja 320mm levyt.
Täristi jarrutuksessa, vaihdoin uudet suht laadukkaat levyt ja palat tilalle. 10tkm kesti ja alkoi ravistamaan voimakkaasti jarrutuksissa.
Takuuna uudet levyt tilalle ja tällä kertaa hinkkasin levyjen alta navat täysin puhtaaksi.
Olisko kestänyt jopa 20tkm ennen kuin alkoi jälleen väristää.
Napoja ei mitattu mutta molemmat etunavat vaihdettu 50tkm sisään, luulis että on suorat.
Taitaa olla V50 ominaisuus...


Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

s73

  • Vieras
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #9 : 17.08.2016, 09:36:55 »
Sama täällä V50 D5 ja 320mm levyt.
Täristi jarrutuksessa, vaihdoin uudet suht laadukkaat levyt ja palat tilalle. 10tkm kesti ja alkoi ravistamaan voimakkaasti jarrutuksissa.
Takuuna uudet levyt tilalle ja tällä kertaa hinkkasin levyjen alta navat täysin puhtaaksi.
Olisko kestänyt jopa 20tkm ennen kuin alkoi jälleen väristää.
Napoja ei mitattu mutta molemmat etunavat vaihdettu 50tkm sisään, luulis että on suorat.
Taitaa olla V50 ominaisuus...


Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla


Mittaa navat, niitä on hajonnut vähemmilläkin kilometreillä.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #10 : 17.08.2016, 21:55:37 »
Itsellä alkoi jarruttaessa täristää todella voimakkaasti vähän 200 000 km jälkeen, tämä korjaantui uusilla orkkis levyillä.

Muutamia tuhansia tämän jälkeen vaihdettiin uudet alatukivarret lopussa olevien takapuslien takia.
Lopussa olevat puslat varmasti tehostaa jarrujen aiheuttamaa tärinää mutta voisko ne puslat myös sitten jotenkin aiheuttaa levyjen kieroutumisen?
V50 d5 -10

Poissa pepper2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #11 : 17.08.2016, 23:06:14 »
Puslien kuluneisuudella ei ole mitään yhteyttä levyn kieroontumiseen.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #12 : 18.08.2016, 17:23:25 »
Puslien kuluneisuudella ei ole mitään yhteyttä levyn kieroontumiseen.
Tämä pitää paikkansa.
Huonot puslat voi tosiaan pahentaa tärinän tuntumista kabiiniin, mutteivat mitenkään voi aiheuttaa levyjen kieroutumista.

Fordeissa ainakin on ollut juuri tuota navan kieroutta, joka pilaa levytkin.
Napa on helppo mitata heittokellolla, kovin paljoa siinä ei saisi olla.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Diaz

  • Vieras
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #13 : 21.08.2016, 22:28:29 »
Sama homma itsellä. Jarrut toimi oikein mallikkaasti, mutta levyt alkoi olla loppu niin tein sen virheen että käskin huollossa vaihtamaan uudet levyt ja palat. Kesti alle 5tkm niin alkoi ravistaa ja aika helvetistikin. Takuuseen uudet levyt ja palat, sama homma reilun 5tkm jälkeen. Luovutin enkä kehdannut alkaa vikistä uudelleen, kun mukamas on mahdollista että olen ajanut levyt punaisena vesilätäkköön (jooh, saletisti...) -- no, kävi sitten niin että etulaakeri päätti levitä ja pistin kummatkin laakerit vaihtaen, jonka jälkeen mietin että nyt olis ainakin suorat navat toivottavasti ja hain samaan syssyyn Motonetistä brembon levyt ja palat... Nyt on 9tkm myöhemmin vielä ihan ok.

Jos menee vielä kerrankin mutkalle niin vien koko paskan kyllä vaihtoon ja ostan oikean auton.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #14 : 22.08.2016, 00:39:14 »
Niinno, hajoamassa oleva pyöränlaakeri voi aiheuttaa ongelmia jarrulevyihinkin. Minun autossa levyt on vaihdettu toistaiseksi vasta kerran ja TWR:n levyt on kestäneet hyvin. Jarrupaloja on toki vaihettu useammin, samoin niitä etulaakereita kun haksahdin kerran halpiksiin.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Kulkukoira  Proturbo