Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V50 Jarruvika

  • 23 Vastauksia
  • 7839 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MazterI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #15 : 24.07.2017, 23:46:08 »
Lainaan vanhaa ketjua, koska ongelma on ihan sama. Eli potilaana -05 mallinen V50 2.4 bensakoneella. Kilometrejä on 207000.

Auto on ollut vanhemmillani koko elinkaarensa, ja pelannut moitteetta. Siihen vaihdettiin n. vuosi sitten etuiskarit sekä alatukivarsien taemmat puslat. Noin kolme kuukautta sitten auto alkoi täristää jarruttaessa voimakkaasti. Tässä vaiheessa jarruihin uusittiin palat, mikä ei ongelmaa poistanut.

Pari viikkoa sitten alkoi käännellessä kuulua rutinaa, ja merkkihuollon tuomion mukaan vaihtoon meni sitten etupäästä kumpikin vetari ja samalla etupyörän laakerit (toinen oli loppu, toinen vaihdettiin varulta kun rassaamaan ruvettiin). Koska jarrut oli oireilleet, vaihdettiin tässä yhteydessä myös levyt joka nurkkaan, koska olivat originaalit eli reilu 200000 ajetut. Paloja ei vaihdettu koska ne oli käytännössä koskemattomat.

Jarruissa on edelleen ongelmana se että sopivan "hiljaa" jarruttaessa tuntuu polkimessa aaltoilevaa liikettä, joka tuntuu koko auton tärinänä. Jos jarrun runttaa kunnolla pohjaan niin auto pysähtyy täristämättä kuin seinään. Myöskään normaalissa ajossa ei ole mitään tärinää ja auto menee suoraan kuin juna.

"Uutta" osaa on siis:
- jarrulevyt
- palat
- laakerit
- vetarit
- etuiskarit (ja niiden yläpää)
- etutukivarsien takapuslat

Onko mitään ajatusta mistä voisi johtua? Voisiko aaltoilu polkimessa / tärinä johtua jumittavista takasatuloista?

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #16 : 26.07.2017, 00:44:36 »

Onko mitään ajatusta mistä voisi johtua? Voisiko aaltoilu polkimessa / tärinä johtua jumittavista takasatuloista?

Maalaisjärjellä jumittava satula tarvinee kaveriksi kieron navan/levyn, roskaa/ruostetta laipan ja levyn välissä tai levyn paksuus vaihtelua, jotta tuntuma aaltoilee/tärisee. Jumittava satula ohjaa puristusvoiman vain enemmän toiselle palalle(+laahaus yleensä) ja silloinkin pitäisi olla levyn pinnassa jotain em. vaihtelua, joka lisää ja vähentää kitkaa levyn kierroksen aikana.

Kokeile parkkiksella pelkällä käsijarrulla jarrutella, jos tärisee niin vika on takana.. Rengas pois, levy kiinni parilla pyörän pultilla ja pyörittelyä. Tarkkasilmäinen näkee pienet kieroudet suoraan, jos ei niin heittokelloa kiinni. Paksuusvaihtelut vaikka mikrometrillä...

Onko noilla uusilla levyillä nyt minkä verran kilometreja takana? Joskus jarrut vaatii vähän "sisäänajoa" rempan jälkeen. Samoin heti remontin jälkeen voi olla oireita jos asentajan rasvat jäänyt putsaamatta. Varsinkin levyissä on aika tuhteja varastorasvoja...
« Viimeksi muokattu: 26.07.2017, 00:49:03 kirjoittanut M141 »

Poissa MazterI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #17 : 26.07.2017, 11:11:50 »
Uusilla levyillä ei ole ajettu kuin puolentuhatta kilometriä. Rasvat koitin puhdistella mahdollisimman hyvin, mutta kieltämättä tavaraa oli paljon. Samoin napojen puhdistus tehtiin huolella että pitäisi olla mitään kantamisongelmia.

Mutta tuo käsijarrukonstihan onkin looginen tsekkaamaan onko vika takana. Vispaus on sitä luokkaa että eteen minä sen perstuntumalla sijoittaisin.

Autossahan on alkuperäiset etupään alatukivarret, pallonivelet ja niiden etupuslat. Näihin tosiaan oli vasta joku kyläseppä vaihtanut vain takimmaiset puslat, nekin eri aikaan ja eri merkkiset.

Eli alan myös kalllistumaan siihen että olisiko fiksua vaithaa koko tukivarret koska ne ei mahdottoman kalliita kuitenkaan ole. Katsastuksessa ei toki väljyyksistä näissä moitittu, mutta sehän nyt ei mitään takaa. Mietin vain että voisiko tuo aaltoilu tulla siitä että etupäässä puslat / pallonivel päästää etupään elämään epätahtiiin?

Mutta aloitellaan käsijarrutestillä. Kiitos!


Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #18 : 26.07.2017, 20:33:09 »
Ääni etualatukivarsien uusimiselle. Oire vaikuttaa tutulta. Luonnollisesti pyöränkulmat pitää tsekata samalla.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa MazterI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #19 : 27.07.2017, 11:08:40 »
Siltä tämä alkaa vaikuttaa. Onko suosituksia mistä tukivarret ja mikä merkki? Tarjontaa tuntuu löytyvän runsaasti... Jos on merkitystä, niin kulkine on niin alkupään V50:siä että siinä on vielä 18 millin pallot eli ne pienemmät.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #20 : 27.07.2017, 23:02:19 »
Vaihdettujen osien listaa kun kattoo niin eipä siinä alatukivarsien lisäksi juuri muuta enään ole.
Tukivarsia tosiaan monella merkillä. Samasta tehtaasta tulee varmaan osa ainakin halvimmista. Jos lompakko ei valita niin marmorilta orkkikset.
Suomessa tarvikeosien hinnat näyttäs asettuvan motonetin 110€(tarvike jonka valmistajan näkee tiskillä) ja 130€ OE laadun(valmistaja?) välimaastoon.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/660/75961/autot/volvo/s40-v50-c30-2004-2012
Fixuksella Radaelli ja Triscan 118€ ja Lemförder 142€ miinus alennukset tiskillä. Tuo Lemförder lienee ainakin ok valinta.
https://www.fixusnet.fi/fin/tukivarret-111-parts

Mä tilaisin virosta Sparetolta FEBI BILSTEIN:it 75€ /kpl tai LEMFÖRDER:it 78€ /kpl. Tulee 3 päivässä kotiovelle 18€ kuluilla, jos sivulla lukee tavaran kohdalla "toimitus seuraavana arkipäivänä". Jotain halppista näkyy saavan 45€ /kpl, en tiedä laadusta...

https://spareto.fi/t/vehicles/volvo/volvo-v50-mw-2-dot-4-1/pyoran-ripustus

Poissa MazterI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #21 : 28.07.2017, 06:56:00 »
Kiitos asiallisista vastauksista.

Omien saksalaismerkkien kanssa on tullut luotettua Lemförderiin, joten pistetäänpä sellaiset Virosta tulemaan. Josko ne alkaisi ravistelut jarruttelussa asettumaan.  :)

Diaz

  • Vieras
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #22 : 28.07.2017, 19:51:16 »
Sama homma itsellä. Jarrut toimi oikein mallikkaasti, mutta levyt alkoi olla loppu niin tein sen virheen että käskin huollossa vaihtamaan uudet levyt ja palat. Kesti alle 5tkm niin alkoi ravistaa ja aika helvetistikin. Takuuseen uudet levyt ja palat, sama homma reilun 5tkm jälkeen. Luovutin enkä kehdannut alkaa vikistä uudelleen, kun mukamas on mahdollista että olen ajanut levyt punaisena vesilätäkköön (jooh, saletisti...) -- no, kävi sitten niin että etulaakeri päätti levitä ja pistin kummatkin laakerit vaihtaen, jonka jälkeen mietin että nyt olis ainakin suorat navat toivottavasti ja hain samaan syssyyn Motonetistä brembon levyt ja palat... Nyt on 9tkm myöhemmin vielä ihan ok.

Jos menee vielä kerrankin mutkalle niin vien koko paskan kyllä vaihtoon ja ostan oikean auton.

Kun ketju ponnahti pinnalle niin palataas tähän. Oma ongelma ratkesi sillä että vein tosiaan sen auton vaihtoon.

Kolme levyt ja palat, etualatukivarret, navat, etuiskarit vaihdettu... Kulmia säädetty myös. Ei riittänyt enää mielenkiinto kun huoltokulut oli suurempia kuin pakasta vedetyn auton arvonalenema.

Poissa pepper2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 Jarruvika
« Vastaus #23 : 30.07.2017, 17:16:34 »
Uusilla levyillä ei ole ajettu kuin puolentuhatta kilometriä. Rasvat koitin puhdistella mahdollisimman hyvin, mutta kieltämättä tavaraa oli paljon. Samoin napojen puhdistus tehtiin huolella että pitäisi olla mitään kantamisongelmia.

Mutta tuo käsijarrukonstihan onkin looginen tsekkaamaan onko vika takana. Vispaus on sitä luokkaa että eteen minä sen perstuntumalla sijoittaisin.

Autossahan on alkuperäiset etupään alatukivarret, pallonivelet ja niiden etupuslat. Näihin tosiaan oli vasta joku kyläseppä vaihtanut vain takimmaiset puslat, nekin eri aikaan ja eri merkkiset.

Eli alan myös kalllistumaan siihen että olisiko fiksua vaithaa koko tukivarret koska ne ei mahdottoman kalliita kuitenkaan ole. Katsastuksessa ei toki väljyyksistä näissä moitittu, mutta sehän nyt ei mitään takaa. Mietin vain että voisiko tuo aaltoilu tulla siitä että etupäässä puslat / pallonivel päästää etupään elämään epätahtiiin?

Mutta aloitellaan käsijarrutestillä. Kiitos!

Jos etulevyt on kierot niin täristää varmasti rattiin, takalevyt tuntuvat pelkästään polkimella...

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron