Ateho  Elekma

V50 my -10 etujarrupalat tarvike vs alkuperäinen

  • 4 Vastauksia
  • 1569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Tämmönen pikkujuttu, kun tuli tuossa taas aika vaihtaa jarrupalat, tällä kertaa vain eteen:

Edellisillä tarvikepaloilla ajettu reipas kaksi vuotta ja vajaa 60tkm. Edellisten tarvikepalojen kulutuspinta oli fyysisiltä (pituus x leveys) mitoiltaan pienempi kuin autossa olleet, ilmeisesti originaalien jarrupalojen kulutuspinta.

Hommasin eteen uudet palat, ja tarvikepalat tarttui matkaan. Kun laitoin ne paikoilleen, totesin että jopas jotain, ainavain pienempi kulutuspinta, siis fyysisiltä mitoiltaan, pituus x leveys ja verrattuna edellisiin tarvikepaloihin.

Eniten tuo näkyy siinä, että jarrulevyyn on jo edellisten tarvikepalojen aikana tullut ihan ulkokehään ihan selkeä pykälä, joka tosin lähti pois kun levyn reunaan sievästi vasaralla naputteli. Ja todennäköisest se nyt vain suurenee - jos noilla paloilla ajan taas kaksi vuotta.

En ite ole aikaisemmissa autoissa pistänyt moista merkille, onko kukaan muu? Kun aloin jo miettimään että pitääkö perskules kattella aidot jarrupalat eteen?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 my -10 etujarrupalat tarvike vs alkuperäinen
« Vastaus #1 : 17.05.2017, 21:40:41 »
Tietysti riippuu ajotavasta miten jarrut kuluvat, mutta aika nopeasti ovat palat häipyneet. Olen ajanut V70:llä lähemmäs 140 tkm ja arvioisin etupaloissa olevan vielä suurempi osa jäljellä. Takapalat ovat menossa vaihtoon ensin, mutta nekin vasta 20-40 tkm päästä eli jossain 160-180 tkm kohdilla. Samalla joutuu kyllä vaihtamaan levyt, sillä ne ovat kuluneet myös ja pykälä levyn reunassa on jo nyt melkoinen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Vs: V50 my -10 etujarrupalat tarvike vs alkuperäinen
« Vastaus #2 : 19.05.2017, 18:13:25 »
Noniin, selvisihän tämä:
Mulle oli myyty 300mm halkaisijaltaan olevan levyn palat, kun kyseessä on 320mm levyt... Aika erikoista että missään muussa ei ole eroa, kuin jarrupalan kulutuspinnan pinta-alassa.

Vaihdan alkujaan reipas 2 vuotta sitten pois otetut isot palat takaisin, ajan niillä muutaman päivän että saan levyt kauttaaltaan puhtaaksi ja sitten uudet tilalle. Onneksi noissa paloissa on jokunen milli kulutuspintaa jäljellä...

Nähtävästi auton rekisterinumeron ilmoittamalla ei aina saa oikeaa tavaraa vaikka näin kuvittelisi. Onneksi ihmettelin tuota ja otin asiasta selvää. Muistelisin joskus aikaisemminkin käyneen samoin, että rekisterinumerolla ei tullut ihan oikeaa tavaraa - niin muuten onkin, 406:ssa Pösössä tuli väärät sytytystulpat.

140tkm yksillä paloilla? No se on aika paljon se... eikö tuolla jarruttelutyylillä saa satulan liu'ut tai itse jarrumännän jo jumiin? Itellä oli reippaassa parissa vuodessa kulutuspintaa on vielä jäljellä, jotta kai noilla olisi vielä jonkun matkaa päästellyt - mutta olen ottanut sen periaatteen että "Mielummin ajoissa kuin että pala pääsee raudalle", tuolla periaatteella muutaman kympin palojen hinnalla säästää muutaman satasen remontin... Ja jääpä sitten hyllyyn jemmaan ne palat joissa on vielä pintaa jäljellä: jos joskus käy niin että unohtaa palat ja alkaakin hipoa rauta rautaa, saa edes hätävarakorjauksen :) Niinkuin nytkin sille tuli tarve.

Edit:
Laitan vielä kuvan jossa ns. "uusi" tarvikepala ja se yli kaksi vuotta sitten poisvaihdettu, oletan että alkuperäinen:



Aika iso ero, en mauserilla mitannut mutta voisin veikata jopa neljää milliä.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2017, 08:01:02 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 my -10 etujarrupalat tarvike vs alkuperäinen
« Vastaus #3 : 20.05.2017, 11:58:50 »
Näissä pikkuvolvoissa kun katsoo tukkureilta (Kaha, Koivunen) rekkarilla antaa etulevyksi kolmea vaihtoehtoa ja sama taisi olla isommissakin Volvoissa. Ei ole aina varma mikä kyseisessä autossa on kun ei pääse näkemään mitä tehtaalta on siihen laitettu. Siihen on myös joillakin liikkeillä ohjelma, jolla näkevät suoraan kyseiseen alustanumeroon oikeat tehtaalla laitetut varaosat.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Vs: V50 my -10 etujarrupalat tarvike vs alkuperäinen
« Vastaus #4 : 27.05.2017, 20:11:21 »
Joo, hauskaksi homman tekee se, kun myyjä kysyi minkäkokoiset vanteet mulla autossa on, ja sanoin varmaan pariinkin kertaan että talvirengas on 16":nen ja tuon talvirenkaan vanteen ja satulan välissä on niin vähän tilaa ettei tuohon 15":set mene. Silti möi mulle 15" ja 16":lle vanteilla oleviin jarrupalat. Olis tietysti pitäny ite olla tuossa vaiheessa jo asialla, mutta eipä tuo nyt aiheuttanut kuin ylimääräistä ruuvaamista - ja koskas sitä omalle työlle laskee hintaa, ei varmaan koskaan...?

Mutta loppu hyvin, kun uudet palat jotka ovat nyt oikeat, sain tilalle ilmaiseksi vaikka olivatko lähes 20 euroa kalliimmat.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

 

KL-varaosat  Race.fi