Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V50 1.6d turbo paskana

  • 11 Vastauksia
  • 12852 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jyrmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • 960 1996 - S60 2005
V50 1.6d turbo paskana
« : 19.05.2017, 16:51:53 »
Niihän siinä kävi että noin 17tkm sitten vaihdettu turbo hajosi. Eka turbo oli kestänyt 211tkm, nytten mittarissa 227tkm
Vaihdon on suorittanut oikea korjaamo eikä kukaan yksityinen. Auto ostettu liikkeestä eikä yksityiseltä.

Korjaamo pesi kätensä heti koska niiden antama takuu on 6kk tai 15tkm, turbon vaihdosta on kulunut 9kk.
Myyjälle olen laittanut reklamaation tänään aamupäivällä mutta vielä ei ole kuulunut mitään.

Yksi iso tekijä miksi kyseisen auton ostin oli juurikin vasta vaihdettu turbo (ostohetkellä mittarissa hiukan yli 212tkm. Auton omistajana olen ollut marraskuusta lähtien), sillä olettamuksella että olisi huolettomia kilometrejä. Mutta paskan vitut, auto jätti tien poskeen ja kaikki pesee kätensä.
Mitään vikavaloja tauluun ei tullut. Moottoritiellä huomasin vaan että nopeus oli pudonnut 120 -> 100 ja sitten huomasin että kaasuun ei ole vastetta. Kytkimen pohjaan polkemalla auto sammui eikä jäänyt tyhjäkäynnille. Tässä vaiheessa en havainnut ylimääräisiä savuja putkesta mutta kun auton sain tienposkeen niin tyhjäkäynnillä savutti kuin vanha corolla josta kansipahvi palanut, turbokin pietti ihmeellistä meteliä.

Öljytikusta huomasin että 1/3 pykälää oli hävinnyt. Öljyntasoa olen viikottain tarkistellut.

Itse moottori kävi ihan normaalisti eikä ylimääräisiä ääniä siitä kuulunut, joten en usko että siivekkeet tai niiden osia olisi palotilaan asti päässyt.


Päivitellään sitä mukaan miten tilanne edistyy.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #1 : 20.05.2017, 08:16:01 »
Tuo että oikea korjaamo joka on 9kk ja 17tkm sitten vaihtanut ahtimen pesee kätensä sillä livulla että 2tkm ja 3kk mennyt takuurajan yli on kyllä suolesta - varsinkin kun ahtimen remonttikaan ei mikään halvin mahdollinen ole.

Takuuaika kuulosti vähän lyhyeltä, mutta piti tarkistaa ja totta, tuo 6kk / 15tkm on ihan määritelty:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/sopimukset/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot-1.1.2007/

Mutta sitten on tämä: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/
En tiedä voiko tuon linkin takana mainittua kohtaa "Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että yrityksen vastuu virheestä samalla päättyisi. Jos takuuta ei ole tai se on kulunut umpeen, myyjä vastaa virheestä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella, eikä tätä vastuuta voi rajoittaa takuun ehdoilla." soveltaa tähän sun tapaukseen.

Mutta ei se uusi ahdin voi olla mitoitettu niin että se ei kestä kuin alle 20tkm ja alle vuoden. Joko se on ollut valmiiksi rikki tai tapahtunut asennusvirhe. Jos moottorissa itsessään olisi öljynkiertohäiriö, voisi kuvitella että olisi jotain muutakin tapahtunut kuin vain ahdin hajonnut.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #2 : 20.05.2017, 10:43:42 »
Oliko tässä mallissa sihti siellä turbon öljyputkessa?  Jäänyt ilmeisesti poistamatta! Jos sihti jätetty putkeen kyseessä korjaamon asennusvirhe.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #3 : 20.05.2017, 11:48:39 »
Turbon vaihdon yhteydessä takuun säilymiseksi pitäisi vaihtaa öljypohjaan imusihti, turbon banjopultit ja turbon öljyntuloputki ja paluuletku uusiin. Tulee oikein asennussarjana ainakin kun delphin korjatun garretin osti. Takuun säilymiseksi piti asennussarja myös hankkia. Garretin nettisivuilla on muuten ihan ohjevideo kyseisen moottorin turboremonttiin. Siinä vaihdetaan vielä öljypumppukin. Samalla vaivalla melkein vaihtaa vielä öljypohjankin siihen versioon jossa pohjaroppu on alimpana.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jyrmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • 960 1996 - S60 2005
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #4 : 20.05.2017, 21:52:50 »
Maanantaina pyydän autohuollosta työtositteen mistä selviää mitä remontissa on tehty. Puhelimen toisessa päässä oleva muisti auton ja muisteli että öljysihti olisi ollut jo poistettuna. Tosin sanoi että itse toimii puhdistamalla öljysihdin tai poistamalla sen. En tiedä miksi puhdistaa koska ohje on poistaa se kokonaan.

Tänään käytin imupuolen letkuja irti ja ahtoputki, se lyhyt silikoninen oli todella öljyinen ja sen ja rautaputken välistä oli ruikannut öljyä hiukkassuodattimen lämpösuojaan. Myös turbon ulkokuoressa oli öljyä.

Joo eihän tämä ihan oikein mene että öljynvaihdon yhteydessä tulisi turbokin vaihtaa....


Poissa Jyrmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • 960 1996 - S60 2005
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #5 : 23.06.2017, 14:23:34 »
Myyjä pesi kätensä, kuluttajaneuvonnasta ei vastata mitään ja huollon tehnyt firma ei toimita pyytämiäni tositteita vaikkei ollut ongelma toimittaa, kuulemma.

Vikakoodeja kurkkasin Volvosta niin DPF-pöntön kertoi olevan tukossa, mikä varmaan pitää paikkaansa koska sitä öljyä poltti aika haipakkaa. Auto lähtee hyvin käyntiin mutta kova suhina kuuluupi turbon alueelta. Kylmänä ei tule sinistä savua. En ole lämpimäksi asti käyttänyt.

Ensi viikolla raapia turbo irti ja toimittaa turbotukkuun diagnoosiin että mikä sitä vaivaa.


Autodoc myi Delphin turboa 360e, mutta mainittiin ko. tuotteen kohdalla myös Garrett. Eli onko kyseessä Delphin leimalla oleva Garretti vai mikä hemmetti. https://www.autodoc.fi/delphi/8250332

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #6 : 24.06.2017, 23:31:50 »
Myyjä pesi kätensä, kuluttajaneuvonnasta ei vastata mitään ja huollon tehnyt firma ei toimita pyytämiäni tositteita vaikkei ollut ongelma toimittaa, kuulemma.

Vikakoodeja kurkkasin Volvosta niin DPF-pöntön kertoi olevan tukossa, mikä varmaan pitää paikkaansa koska sitä öljyä poltti aika haipakkaa. Auto lähtee hyvin käyntiin mutta kova suhina kuuluupi turbon alueelta. Kylmänä ei tule sinistä savua. En ole lämpimäksi asti käyttänyt.

Ensi viikolla raapia turbo irti ja toimittaa turbotukkuun diagnoosiin että mikä sitä vaivaa.


Autodoc myi Delphin turboa 360e, mutta mainittiin ko. tuotteen kohdalla myös Garrett. Eli onko kyseessä Delphin leimalla oleva Garretti vai mikä hemmetti. https://www.autodoc.fi/delphi/8250332
Itsellä nyt paikallaan Delphin turbo, joka on siis kunnostettu Garretti.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jyrmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • 960 1996 - S60 2005
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #7 : 26.06.2017, 19:28:57 »
Itsellä nyt paikallaan Delphin turbo, joka on siis kunnostettu Garretti.

Kiitos tiedosta.

Poissa Jyrmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • 960 1996 - S60 2005
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #8 : 28.06.2017, 13:48:21 »
Eilen ruuvasin puskurin keulasta että pääsee cooleria tutkimaan kuinka se on öljyssä. Coolerille menevä letku oli kokonaan irti coolerista mikä on ilmeisesti tehnyt sen vinkumisen. Puskurin tausta oli letkun kohdalta öljyinen.
Muttei tämä kyllä selitä sitä miksi turbon kompressiopuoli oli todella öljyinen.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2705
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #9 : 29.06.2017, 08:32:21 »
Eilen ruuvasin puskurin keulasta että pääsee cooleria tutkimaan kuinka se on öljyssä. Coolerille menevä letku oli kokonaan irti coolerista mikä on ilmeisesti tehnyt sen vinkumisen. Puskurin tausta oli letkun kohdalta öljyinen.
Muttei tämä kyllä selitä sitä miksi turbon kompressiopuoli oli todella öljyinen.
Eipä se muuta vikaa tarvi, jos ahtopaineletku on irti. Itse laittaisin letkun kiinni ja jatkaisin ajoa. Öljymäärää kannattaa toki tarkkailla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jyrmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • 960 1996 - S60 2005
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #10 : 29.06.2017, 13:42:38 »
Eipä se muuta vikaa tarvi, jos ahtopaineletku on irti. Itse laittaisin letkun kiinni ja jatkaisin ajoa. Öljymäärää kannattaa toki tarkkailla.

Tässä itsekkin mietin että voisko syynä olla huohotus joka on pukannut öljyt turboon ja sitä kautta palotilaan. Ja tämä kaikki on tukkinut DPF joka taas pahentaa huohotusta ja käyntiä. Tällä hetkellä ECU on irti ja toimitettu ohjelmoitavaksi jossa lähtee EGR, DPF ja samalla hiukan lisää tehoa ja voimaa.
Tänään raavin DPF irti ja tyhjennän sen, mutta näitä ykskutosiahan on saanut ilmankin DPF niin mistä löytyisi sellaisen alkupätkä?
Trafi ilmoittaa että tässä ajoneuvossa ei ole hiukkassuodatinta tai vastaavaa (2006) niin konttorilta kysyin katsastuksen yhteydessä että onko ongelma jos pöntön poistaa. Ei ole ongelmaa.

Poissa Jyrmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • 960 1996 - S60 2005
Vs: V50 1.6d turbo paskana
« Vastaus #11 : 21.07.2017, 23:15:21 »
Autoon on laitettu ohjelma joka poistaa turhuudet, pönttö tyhjä ja egr tulpattu. Myös rikkoutunut ahtoputki vaihdettu toiseen. Käsittääkseni turbo ei olekkaan rikki vaan öljy turbolle kulkee huohottimen kautta, mutta mikä saa koneen huohottamaan niin että se sylkee öljyä imupuolelle? Tyhjäkäynnillä ei huohota mutta kierroksilla tulee kovasti. Öljy haisi pakokaasulta kun vaihdoin.

 

Kulkukoira  Proturbo