Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 ajotietokoneen polttoaineen keskikulutuksen lukemat

  • 5 Vastauksia
  • 1855 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
Hei!
Onko täällä kukaan oikeasti saanut V50:ssä ajotietokoneen keskikulutusta näyttämään pienemmällä kuin 0,5 litran heitolla oikein?

Voisin sanoa että vähän jopa pistää vihaksi tuo V50:in keskikulutuksen näytön epämääräisyys kun se heittää pahimmillaan yli litran satasella, jolloin se ei ole edes suuntaa antava. Talvella keskikulutuslukeman heiton ymmärtääkin, kun Eberiä käyttää ja se ottaa polttoaineensa suoraan tankista, eli tavallaan "ohi kulutusmittauksen", mutta kun kesäkelilläkin ilman Eberin käyttöä lukema heittää pahus puoli litraa sataselle. Kmh mittarin heitto on mukavan olematon, 2kmh.

Verrokkina vaimon Mini Cooper S Clubman jossa keskikulutuslukeman maksimiheitto on ollut 0,1 litraa satasella - ihan oikeasti, oon sen sen verran monta kertaa tankannut ja laskenut laskimella ettei enää tarvi. Ja kmh heitto on samaa luokkaa Volvon kanssa. Samoin tuota Miniä edeltänyt Megane 1:nen, jossa ajotietokoneen keskikulutuksen heitto ei missään tilanteessa ollut 0,1 litraa suurempaa.

Oon kokeillut lähestulkoon yhtä sun toista, milloin "lopeta tankkaus ensimmäiseen pistoolin klaksahdukseen", milloin laittanut piri-pintaan, tankannut aina samalla mittarilla, yms., mutta ei saakeli tahdo pitää lähellekään paikkansa tuo keskikulutus... Onko tässä V50:ssä niin pehmoinen tankki että täynnä oleva tankki joustaa niin paljon että sen tilavuus kasvaa...  :idiot2:
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V50 ajotietokoneen polttoaineen keskikulutuksen lukemat
« Vastaus #1 : 27.05.2017, 22:12:12 »
Ajotietokoneen keskikulutus on laskennallinen suure. Volvo-insinööri ei ole halunnut kulutuksen näyttävän suurelta ja on pyöristänyt vähän "kotiin päin". Sama homma ollut kaikissa meikäläisen Volvoissa. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 ajotietokoneen polttoaineen keskikulutuksen lukemat
« Vastaus #2 : 28.05.2017, 02:13:23 »
Ihan normaalia on tuo heitto. Alkuun kanssa tuota eroa ihmettelin, että missä menee pieleen, mutta nyt parin vuoden jälkeen heiton keskiarvoksi on tullut 0,8l/100km liian vähän. Mukana ei ole eberin käytön keskikulutuslukemia.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ajotietokoneen polttoaineen keskikulutuksen lukemat
« Vastaus #3 : 28.05.2017, 05:06:18 »
Mulla myös heittää tuo kulutuslukema, ostettaessa 170tkm ajettuna heitti n.0,4-0,5ilt/100km ja nyt se on 230tkm ajettuna n.1litra. Mikä siellä tietokoneella menee pieleen kun se noin paljon heittää ja kun heitto vaan kasvaa? Voiko sitä korjata, esim ohjelmistopäivityksellä? Auto on 1,6diesel.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ajotietokoneen polttoaineen keskikulutuksen lukemat
« Vastaus #4 : 28.05.2017, 06:54:11 »
...täällä heittää 1.5-1.6ltr. :nohnoh
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: V50 ajotietokoneen polttoaineen keskikulutuksen lukemat
« Vastaus #5 : 02.06.2017, 13:40:13 »
Olen itse suhtautunut siten, että tuo mittari soveltuu lähinnä oman ajotavan vaikutuksen arviointiin eikä oikeaan kulutuksen tarkkailuun.

Aikaisemmin näytti vähän optimistisia lukemia mutta E85:n kanssa (odotetusti) näyttää jo aivan perunoita (~2l alle todellisen).
V50 T5 awd -06

 

Proturbo  Autodiagnoosi