Elekma  Autoracing

2009 V50 1.6d - Kysymys moottorin tukikumista ja tärinän aiheuttajan etsintää

  • 3 Vastauksia
  • 4453 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Eli alla allekirjoituksen kosla, mittarissa 207 tkm. Esiintyy aina silloin tällöin voimakasta tärinää, vain tyhjäkäynnillä. Lieväkin hipaisu kaasupolkimeen ja tärinä lakkaa. Aikaisemmin asiaakin on ihmetelty täällä, ja luulin jo korjanneeni tilanteen uudella polttoaineensuodattimella. Ei korjaantunut, tärinää esiintyy edelleen ja olen jälleen alkanut selvittään asiaa.

Epäilen jotain seuraavista asioista:
- Moottorin tukikumit
- suuttimet
- EGR ja/tai DPF -ongelmat
- kaksoismassa

Aluksi ajattelin tutkia moottorin tukikumit, ne nyt kun ovat halvimmat remontoida. Alla kuva moottorin tuennasta, näyttääkö normaalilta? Itse epäilen että tämä tuki on entinen, kuvassa kun itse vaimentava kumiosa vastaa korissa kiinni olevaan kannattavaan osaan (ympyröity). Kumin päällä on halkeamia ja se on erittäin pehmeä, joten epäilen että tuki on entinen. Onko näin? Muita tukia en alkanut taloyhtiön parkkipaikalla ihmettelemään, tarkastan/tarkastutan tuennat kun siihen on mahdollisuus.



Autosta kuuluu myös kolinaa kuskin puolen eturenkaan tienoilta, joten kaksoisvauhtiksen kunto mietityttää kanssa. Kolina katoaa kun kytkimen painaa pohjaan, joskus kun kytkimen nostaa takaisin ylös ääni pysyy poissa, joskus se palaa. Kalkatusta eikä tärinää esiinny kuitenkaan ajaessa eikä kytkin luista tai ravista, joten en ole niin varma että ongelman aiheuttaa vauhtis. Swedespeediä kun on lukenut, on tästä M56 laatikosta puhuttu että se voi olla äänen aiheuttaja (oletan että tässä kiesissä M56 on, 5-vaihteinen manuaali). Vauhtis nyt on se viimeinen asia jonka vaihdatan, jos vaihdatan. Voi olla että auto vaihtuu ennen kuin laitan tähän enää tonnikaupalla kiinni rahaa.

Merkkihuollon ukko mietti myös että suuttimet voivat aiheuttaa tärinän. Totta, jos joku suutin tippuu pelistä pois voi aika rodeo alkaa. Tukikumien jälkeen mahtaa suuttimien testaus olla seuraavana ruokalistalla. Savuttamista tai huonoa käyntiä ei kuitenkaan ole.

EGR & DPF epäilyt alkoivat itsellä koska tärinä on ajoittaista. Joskus tärinän yhteydessä esiintyy myös palaneen polttoaineen hajua kabiinissa. Kylmänä tärinää ei esiinny, ja nytkin tulin työkeikalta pannu lämpimänä ilman että valoissa auto heilui. Joskus auto vatkaa taas miten tahtoo. Jos EGR jumittaa tai hiukkaspöntössä on poltto päällä ilmeisesti tärinaa voi esiintyä?

Nyt: 2009 Volvo V50 1.6 Drive
Ex: 2003 S40 2.0

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
...no, meillä eri auto, mutta itsellä tyhjäkäynnillä ravisti kanssa hirveesti, kun hiukan painoi kaasua niin loppui. Etummainen alipaine kumi syyllinen, vaihdoin kyllä kaikki moottori tuet, taisivat olla alkuperäisiä.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vaihteistona tuossa on MTX75. Tukikumit itse vaikka yksitellen uusisin. Itsellä 208 tkm ajettu ja taitaa olla kohta tukikumien vaihto edessä. Sitten jostain kuuluu ajaessa metallinen ääni. Olisiko suuttimet tai vauhtipyörä. Jakopäästä kuuluu hankaava ääni tyhjäkäynnillä, mutta parin viikon päästä on jakopään remppa.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa skis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
...no, meillä eri auto, mutta itsellä tyhjäkäynnillä ravisti kanssa hirveesti, kun hiukan painoi kaasua niin loppui. Etummainen alipaine kumi syyllinen, vaihdoin kyllä kaikki moottori tuet, taisivat olla alkuperäisiä.
Totta. Alipaineongelmat voivat kyllä saada aikaan ravistusta vallan paljon. Taidan alkaa kallistua palkattuun apuun, eli taidan viedä kotterin jollekkin pajalle ihmeteltäväksi. Alkaa oleen sen verran tarkastettavia kohtia ja oma osaaminen aika vähäistä että helpoimmalla pääsisi näin.

Vaihteistona tuossa on MTX75. Tukikumit itse vaikka yksitellen uusisin. Itsellä 208 tkm ajettu ja taitaa olla kohta tukikumien vaihto edessä. Sitten jostain kuuluu ajaessa metallinen ääni. Olisiko suuttimet tai vauhtipyörä. Jakopäästä kuuluu hankaava ääni tyhjäkäynnillä, mutta parin viikon päästä on jakopään remppa.

Kiitos tuosta laatikon mallitiedosta. Autosta kuuluu juurikin samanlainen kalkatus kuin allaolevalla videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=e84tK13R094

Ainakin videon tekstin mukaan kyseessä MTX75 laatikon ominaisuus eikä vika - "rollover rattle". Voimme siis vauhtiksen sulkea pois tärinän aiheuttajista. Eikä oireet muutenkaan täsmänneet kun tärinää ei ole a) aina ja b) liikkeellä ollessa.
Nyt: 2009 Volvo V50 1.6 Drive
Ex: 2003 S40 2.0

 

Samppasport  Futurez