Eli alla allekirjoituksen kosla, mittarissa 207 tkm. Esiintyy aina silloin tällöin voimakasta tärinää, vain tyhjäkäynnillä. Lieväkin hipaisu kaasupolkimeen ja tärinä lakkaa. Aikaisemmin asiaakin on ihmetelty täällä, ja luulin jo korjanneeni tilanteen uudella polttoaineensuodattimella. Ei korjaantunut, tärinää esiintyy edelleen ja olen jälleen alkanut selvittään asiaa.
Epäilen jotain seuraavista asioista:
- Moottorin tukikumit
- suuttimet
- EGR ja/tai DPF -ongelmat
- kaksoismassa
Aluksi ajattelin tutkia moottorin tukikumit, ne nyt kun ovat halvimmat remontoida.
Alla kuva moottorin tuennasta, näyttääkö normaalilta? Itse epäilen että tämä tuki on entinen, kuvassa kun itse vaimentava kumiosa vastaa korissa kiinni olevaan kannattavaan osaan (ympyröity). Kumin päällä on halkeamia ja se on erittäin pehmeä, joten epäilen että tuki on entinen. Onko näin? Muita tukia en alkanut taloyhtiön parkkipaikalla ihmettelemään, tarkastan/tarkastutan tuennat kun siihen on mahdollisuus.
Autosta kuuluu myös kolinaa kuskin puolen eturenkaan tienoilta, joten kaksoisvauhtiksen kunto mietityttää kanssa. Kolina katoaa kun kytkimen painaa pohjaan, joskus kun kytkimen nostaa takaisin ylös ääni pysyy poissa, joskus se palaa. Kalkatusta eikä tärinää esiinny kuitenkaan ajaessa eikä kytkin luista tai ravista, joten en ole niin varma että ongelman aiheuttaa vauhtis. Swedespeediä kun on lukenut, on tästä M56 laatikosta puhuttu että se voi olla äänen aiheuttaja (oletan että tässä kiesissä M56 on, 5-vaihteinen manuaali). Vauhtis nyt on se viimeinen asia jonka vaihdatan, jos vaihdatan. Voi olla että auto vaihtuu ennen kuin laitan tähän enää tonnikaupalla kiinni rahaa.
Merkkihuollon ukko mietti myös että suuttimet voivat aiheuttaa tärinän. Totta, jos joku suutin tippuu pelistä pois voi aika rodeo alkaa. Tukikumien jälkeen mahtaa suuttimien testaus olla seuraavana ruokalistalla. Savuttamista tai huonoa käyntiä ei kuitenkaan ole.
EGR & DPF epäilyt alkoivat itsellä koska tärinä on ajoittaista. Joskus tärinän yhteydessä esiintyy myös palaneen polttoaineen hajua kabiinissa. Kylmänä tärinää ei esiinny, ja nytkin tulin työkeikalta pannu lämpimänä ilman että valoissa auto heilui. Joskus auto vatkaa taas miten tahtoo.
Jos EGR jumittaa tai hiukkaspöntössä on poltto päällä ilmeisesti tärinaa voi esiintyä?