Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 1.6 DrivE ja Eberi - Lämmitin pois akkujännite alh.

  • 5 Vastauksia
  • 3863 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Deefive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Moi!

Varsin "normiongelmia" näissä mutta kun pakkanen niin ei kivaa ajella karvareuhka päässä :D

Eli 2011 V50 Drive aloitteli kenkkuilemaan tuossa joku aika sitten niin, että akkujännite olisi alhainen eikä lämmitintä voi startata (sama oire lämmittimen käynnistämisessä automatic tai suorakäynnistyksellä).Tästä sisuuntuneena autoon vaihdettiin sinisellä huollon yhteydessä agm-patteri ja homma hyvä. No, ongelmat jatkuvat. Eli Eberi ei toimi vaikka auto olisi ylläpitolaturissa (löytyy kiinteä Calixin laturi) miten pitkään hyvänsä... Aina vaan "Lämmitin pois, akkujännite alh." Mutta. Autolla kun ajetaan vaikka pesuhallille ja pesun jälkeen ajetaan auto lämpöisestä ulos, niin simsalabim! Eberi käynnistyy normaalisti, savuttamatta ja salamoimatta.

Mitähän ihmettä tässä tekisi? Varmasti letkun päässä pitää seuraavaksi käytellä mutta kun juttelin sinisen kaverin kanssa, niin hän oli sitä mieltä, että ohjausyksikkövika->eberi pöydälle ja osa kerrallaan vaihtoon.
Tuossa äsken työkaverin kanssa keskustelimme asiasta, ja hänellä löytyy vastaavanlainen kikotin vm -12 jossa on kuulemma oma akku Eberille kuskinpuoleisen sisälokarin takana. Missään ei tunnuta moisesta mainintaa olevan vaikka miten Kuukkelia on yrittänyt laulattaa. Onko täällä porukalla moisesta tietoa? Jos tämmöinen moottoripyöränakun tyyppinen ratkaisu tuolla on niin voisipa kuvitella, että sekin alkaa olla vaihtokunnossa.

V60:ssähän moinen löytyy ihan oppaankin mukaan:
https://support.volvocars.com/fi/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=Y352&my=2015&sw=14w20&article=ff809619edf78d3ac0a801e800f7b632
MY2005 V70 2.5T Chromium Summum Geartronic
2012 Audi Q7 3.0 TDI V6

Poissa S40 D2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DrivE ja Eberi - Lämmitin pois akkujännite alh.
« Vastaus #1 : 23.02.2018, 11:39:24 »
Moi!
Kyllä sieltä löytyy pikkuakku joka kyllä on minun käsitykseni mukaan start/stop järjestelmälle ja Eberin käyttösähkö normiakusta... Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä. Tässä linkki Exiden sivuille pikkuakusta:

http://exide.fi/batteri/ek091-exide-start-stop-auxilia/
Volvo S40 D2 Classic
Seat Leon ST FR 184
Opel Kadett C City, Ex. Saab 9-3 Stage 5

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: V50 1.6 DrivE ja Eberi - Lämmitin pois akkujännite alh.
« Vastaus #2 : 23.02.2018, 12:54:50 »
Ei ole Eberille omaa akkua ainakaan alkuperäisasennuksessa. Vähän arpomislinjalle menee, mutta vika voisi olla akkuvahdissa, joka tulkitsee akkujännitteen/varaustilan väärin. Toisaalta jännitettä valvoo myös Eberin ohjausyksikkö ja jos jännite niiaa liikaa hehkutusvaiheessa, laite lopettaa käynnistymisen. Sitä en suoralta kädeltä osaa sanoa, kumpaa kautta tulee tuo "akkujännite alhainen" viesti näyttöön. Veikkaisin kuitenkin ensimmäistä vaihtoehtoa varsinkin siinä tapauksessa, jos eberi ei ole mennyt lukkoon näistä epäonnistuneista käynnistymisistä.

Nollattiinko akkuvahti akunvaihdon yhteydessä? Siitä voisi aloittaa vian selvittelyn.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
Vs: V50 1.6 DrivE ja Eberi - Lämmitin pois akkujännite alh.
« Vastaus #3 : 23.02.2018, 13:00:48 »
Ite törmäsin vastaavaan virheilmoitukseen meidän V50in Eberin kanssa. Virheilmo tuli kun jo jonkun aikaa oli ollut Eberin itsetehty pääkytkin käytössä. Pääkytkin oli siis aiemmin toiminut täysin moitteetta.

Hain uuden kytkimen, kun kuvittelin että 10A kytkin ei kestänyt. Uusi kytkin oli 20A. Ja ongelma korjaantui - mutta vain hetkeksi.

Akku on mallia agm ja niin iso kun autoon fyysisesti sopii.

Otin sitten itsetehdyn pääkytkimen kokonaan pois käytöstä ja sen jälkeen ei ko. ongelma ole esiintynyt. Eikä ikinään selvinnyt mikä tuon vian aiheutti kun siitä ei Vidallakaan luettuna löytynyt mitään tuon kummempaa kuin että akkujännite alhainen.

Tarkoituksena tällä selitykselläni on, että tarkista Eberin pääsulakkeen kunto ettei se ole hapettunut tai itse sulake ole vaurioitunut.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Destt

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DrivE ja Eberi - Lämmitin pois akkujännite alh.
« Vastaus #4 : 08.03.2018, 18:28:30 »
Kuuleppa taitaa johtua maadoituksesta....jos kosteus kerran saa toimimaan,vesi kun johtaa virtaa

Poissa Destt

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DrivE ja Eberi - Lämmitin pois akkujännite alh.
« Vastaus #5 : 08.03.2018, 18:31:56 »
Start/stop autossa akku pitää vaihtaa korjaamilla ellei ole obd lukijaa....nollaavat sen
HUOM.JA TÄÄ PITÄÄ PAIKKAANSA

 

Kulkukoira  Proturbo