Vikakoodien lukua suosittelen.
Moottorinohjaimissa tyypiltään Visteon ESU-4xx / ESU-13x on ollut noilla oireilla vikoja. Saattaa herjata suoraan ecu-vikaa tai kaasuläppää, vaikka vika on ecussa.
Jos tämä ohjainmalli on kyseessä, kannattaa oireiden ilmetessä lämmittää ohjainlaitetta ja katsoa muuttuuko tilanne paremmaksi.
Pakastamalla ecu kylmäksi tilanne pitäisi pahentua.
Tällaisia kotikonsteja vianhakuun tässä vaiheessa.
Joitakin on tullut vaihdettua ja tiedot kopioitu vanhasta viallisesta vaihtoyksikköön.
Meillä on tuo esu-131. Jostain syystä ongelmat alkavat keväällä, kun ilmat lämpiävät. Tänään ajoin 50km ilman ongelmia, vajaan tunnin päästä jatkoin ajoa, noin 5 km ajon jälkeen nykäisi ja teho alentunut herja. Luin koodit sammuttamatta autoa, (BSR) - pitkä lista. Nollasin, vika ei poistunut, luin koodit uudestaan, auto käynnissä, ECM 2110, 2111, 2135 oli päällä. Tyypillisesti vika poistuu kun sammuttaa moottorin ja käynnistää uudestaan. Nyt ei.
Vika poistui noin 10 min päästä itsestään. Vastoin jp_olli neuvoa, meillä ei ongelmia ole ollenkaan talvella, vain kun konetila lämpiää, tänään varmaan pysäköinnin aikana lämpö levisi ja ajo sen jälkeen oli hidasta. Otin ecun irti kotelostaan, kone käyntiin ja kuumailmapuhaltimella ecu-elementti IR-mittarin mukaan noin 55 C, ei ongelmaa. Liekö harhaa, mutta näyttäisi auttavan jos irrottaa kaasuläppäkotelon liittimen muutamaksi minuutiksi. Mitäs seuraavaksi?