Nyt täytyy jo kysyä viisaammilta apuja, kun ei löydy vastaavasta ongelmasta kokemuksia suomeksi, eikä englanniksi mistään päin foorumeita.
Eli siskon s40:n halogeenivalojen manuaalisäätö on alkanut temppuilla ja elää omaa elämäänsä. Alkuun teki niin, että jos säätörullaan erehtyi koskemaan, niin valot laskeutuivat täysin alas ja pysyivät siellä, teki mitä vain. Joskus uudelleenkäynnistämällä koko auton valot nousivat ylös, mutta viime aikoina viihtyivät yhä enemmän alhaalla.
Ajattelin sitten kokeilla korjaukseksi uutta valokytkintä ja sen säätörullan liikkeitä valot tottelevatkin nyt muuten hienosti, mutta melkeinpä kaikissa muissa asennoissa, paitsi alhaalla, valot tekevät jatkuvaa pientä ylös-/alas-liikettä ja vielä eri tahdissa toisiinsa nähden.
Samaa aaltoilua tosin oli toisinaan vanhallakin kytkimellä havaittavissa.
Voisikohan vika olla itse säätömoottoreissa, vai jossain syvemmällä auton elektroniikassa?
Tuskin auton omistaja innostuu heti kokeilemaan uusilla umpioillakaan, kun on niitä pieniä rahareikiä tuossa muutenkin...
Mahtaako leimalla tulla korjauskehotusta kummempaa, jos nyppäsee säätimiltä piuhat irti...? Noilla hautakynttilöillä ei tarvisi edes potea huonoa omaatuntoa muiden häikäisemisestä, kun nykyään näkee melkein tehokkaampia kilvenvalojakin
E: Lisättäköön vielä, että auto on siis ihan ekoja -04 malleja, tuotu USA:sta, mutta korkeussäätö lienee ollut (lisä-)varusteena valoissa sielläkin? Ainakin valojen pesurit ja penkinlämppärit on ruksittu ja ymmärtääkseni korkeussäätö olisi tullut samassa paketissa.
Umpiot on varmaankin maahantuonnin yhteydessä vaihdettu, kun ovat H-kantaiset. ilmeisesti käytetyt laitettu, kun rumasti sikamassalla tiivistetty ympäriinsä ja silti keräävät sisäänsä hiukan kosteutta.