Autodiagnoosi  Carcom Oy

V50 2.0D hiukkassuodatin

  • 228 Vastauksia
  • 138116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #60 : 02.09.2012, 17:58:40 »
Kuinka usein tuo hiukkassuodattimen putsaus autossa käynnistyy??
Itsellä tuntuu siltä että ainakun autolla ajan niin hetken kuluttua se alkaa sitä tehdä tai ainakin oireet ovat tuota edellä mainittua hommaa.....
Voiko olla jokin muu vika?

Samaa käyttäytymistä täällä 1.6D.
Ilmeisesti suodattimen paineanturin normaaliarvo tyhjäkäynnillä on ok kun mennään alle 20 lukemissa. Itselläni näyttää arvo alle 10. Siitä huolimatta kun auto lämpiää normaalilämpöön niin poltto käynnistyy jokakerta. Matkaa on juuri sen verran että poltto ei keskeydy kuitenkaan kesken matkan.

Mikä arvo tuon polton käynnistää ja paljonko tuo painearvo sitten on jos se on se polton käynnistävä tekijä. Vai vaikuttaako polttoprosessin käynnistymiseen sitten vielä joku muu...

.

Poissa volgav50

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #61 : 06.11.2012, 16:39:29 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=post;topic=9929.45;last_msg=420884#

Omalla kohdallani kävi niin, että ostin (Volvo V50 2.0 D -2005) aikoinaan silloin, kun sillä oli ajettu 160 000 km. En tiennyt auton hiukkassuodatinhistoriasta mitään. Huoltokirjastakaan ei selvinnyt mitään.

Autolla oli ajettu noin 200 000 km, kun moottori alkoi herjaamaan "Moottorijärj. Huolla Heti!". Tehot katosivat aina silloin tällöin. Virran sammutuksen jälkeen ne kuitenkin palautuivat. Varasin ajan huoltoon, mutta huoltoajat olivat kortilla. Huolto siirtyi noin kuukauden päähän.

Siellä sitten todettiin hiukkassuodatin olisi pitänyt vaihtaa 120 000 km kohdalla. Heillä ei ollut tarvittavia osia, joten sain auton taas käyttööni. Huollosta sanoivat, että kyllä sillä voi ajaa. Tehot olivat tosin aika aneemiset, mutta toimi kuitenkin. Vaihto ja lisäaineen täytty sitten suoritettiin 210 000 km kohdalla.

Sinne muistaakseni meni noin 1200 euroa. Autolla siis pystyi ajamaan 210 000 km ilman hiukkassuodattimeen kohdistuvaa toimintaa.

Lisätään vielä tähän loppuun, että autolleni kävi hiukkassuodattimen vaihdon jälkeen juuri niin kuin Miksu mainitsi. Paluuletku irtosi ja ja nafta haisi joka paikassa. Huollossa sitten uusittiin paluuletkut ja sokat. Sen jälkeen on kone toiminut moitteettomasti.

Itselläni on -05 2.0D, aj.197tkm ja se on alkanut nykiä... Mitä minun pitäisi tehdä välttyäkseni tuolta hiukkassuodattimen vaihdolta?

Poissa volgav50

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #62 : 06.11.2012, 18:26:50 »
Mistä saan ureaa jos autoni sitä tarvii, ja voinko itse vaikuttaa katalysaattorin puhdistamiseen ajotyylilläni?

Poissa gain

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #63 : 06.11.2012, 20:11:03 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=post;topic=9929.45;last_msg=420884#

Itselläni on -05 2.0D, aj.197tkm ja se on alkanut nykiä... Mitä minun pitäisi tehdä välttyäkseni tuolta hiukkassuodattimen vaihdolta?

Kai sen voisi tyhjennyttää jossakin huoltokorjaamolla. En tiedä, kuinka vaikea toimenpide on poistaa se kokonaan käytöstä. Itse mietin vakavasti sitä seuraavan kerran, kun vaihto on edessä.

Kalliiksi tulee, jos 120 000 välein pitää tuollainen vaihtaa. Ajattelin ajaa autolla kuitenkin melko pitkään, jos kone vaan kestää.

Poissa Osgari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #64 : 08.11.2012, 21:54:03 »
Aika tyyriin oloista huvia tuo hiukkassuodattimellisen auton omistaminen. Itsellä kanssa tuo 1,6D malli ja säiliö löytyy taka akselin päältä. Tuossa mietinki että mikä helvetti se on. Nytpä sekin selvisi. Eli itse ainakin teen pöntön tyhjennyksen ja ohjelmoinnin lisätehon toivossa samalla. Itse Veholla työskentelen ja seurailen mersujen omistajien ilmeitä ku heille pamauttelee varaosa hintoja. Muistaakseni 2000 maksoi itse osa plus työt päälle. Ja sit ne joilla autot ohjelmoitu ja poistettu tuo hiukkassuodatin niin ovat oikeen tyytyväisiä. Eli kokemuksia jos joku tehnyt yllämainitut operaatiot tällaiseen 1,6D malliin. Niin ja autoni on ilmoittanut yhden kerran että moottori häiriö huolla heti mutta autolla oli ajettu vain 91800km.. Sen jälkeen ei mitää ilmoitusta. Vikakoodit luin itse autocomilla generic OBD:llä niin ilmoitti että nokka akselin asento tunnistin. Muilla kokemusta tällaisesta? :'(
Ex volvo 850 T5 -94. Ex Volvo V70 2.4D -03.
Nyk. Volvo V50 1.6D -08

Poissa mi10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #65 : 14.11.2012, 16:20:39 »
Volvo V50, vm.2009 (ensirekisteröinti 08/2008). Hiukkassuodattimen vaihto tehty 120000km:n määräaikaishuollon yhteydessä, hinta sinisellä n. 1000€.

Poissa weisto

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 520
  • V60 D4
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #66 : 14.11.2012, 16:25:26 »
Volvo V50, vm.2009 (ensirekisteröinti 08/2008). Hiukkassuodattimen vaihto tehty 120000km:n määräaikaishuollon yhteydessä, hinta sinisellä n. 1000€.

Onpas ollut edukas..  :o

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #67 : 14.11.2012, 16:38:58 »
Volvo V50, vm.2009 (ensirekisteröinti 08/2008). Hiukkassuodattimen vaihto tehty 120000km:n määräaikaishuollon yhteydessä, hinta sinisellä n. 1000€.

Mikä moottori tässä autossa on.
Oletko seurannut kuinka usein polttotoiminto on päällä nyt uudella suodattimella?


Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #68 : 14.11.2012, 17:48:12 »
Kannattaa vaihdattaa 120tkm kohdalla, ainkakin 1.6D:ssä itselle kävi näin:
Vein auton VMS:lle 120tkm huoltoon, suodatinta ei vaihdettu, koska ei kuulemma kannata, tästä joku 1000km, veti ittensä nilkutus tilaan ja taas korjaamolle, vaihdettiin hiukkasloukon paineanturi. Sitten mentiin joku 3000km ja taas nilkuttaan ja tällä kertaa mentiin tampereen käyttöautoon, hiukkassuodatin vaihdettiin, sekä takuuseen jälleen tuo paineanturi. Koko tämän ajan, eli noin 120tkm alkaen, auto kulutti n.2l/100km enemmän kuin normaalisti, sekä flekti jäi pyöriin lähes tulkoon aina kun auton sammutti. Tästä opin ainakin sen että ei kannata jättää vaihtamatta ja että ei kannata viedä VMS:lle kun ne jättää vaihtamatta, vaikka ei pyydä ja tää lysti tuli nyt aikas lailla kalliimmaks kun se että olis heti vaihdettu.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa mi10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #69 : 14.11.2012, 19:58:57 »
Mikä moottori tässä autossa on.
Oletko seurannut kuinka usein polttotoiminto on päällä nyt uudella suodattimella?

2.0D
En ole oikein saanut selvyyttä polttotoiminnosta, toisaalta en ole pistänyt sen kummemmin merkille. Pitääpä yrittää saada selville..

Poissa Osgari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #70 : 14.11.2012, 21:55:25 »
Ilmeisestikään tämä 2.0D ei tuota ureaa tarvi. (korjatkaa jos olen väärässä). Mutta siniseltä sitä saa ja tais olla satasen  1,5 litraa. Vastaavaa ellei jopa samaa ainetta saa motonetistä hintaan 144€ 3 litraa ja mukana tulee täyttöön tarvittava pullo ja letku. itse aine tulee laatikossa. Mutta kuitenkin vaatii sinisellä käynnin että kuitataan ureasäiliön täyttö tehdyksi. Onko kukaa ottanut selvää kelpaako adblue urea näihin?
 :o
Ex volvo 850 T5 -94. Ex Volvo V70 2.4D -03.
Nyk. Volvo V50 1.6D -08

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #71 : 14.11.2012, 22:27:38 »
Ilmeisestikään tämä 2.0D ei tuota ureaa tarvi. (korjatkaa jos olen väärässä). Mutta siniseltä sitä saa ja tais olla satasen  1,5 litraa. Vastaavaa ellei jopa samaa ainetta saa motonetistä hintaan 144€ 3 litraa ja mukana tulee täyttöön tarvittava pullo ja letku. itse aine tulee laatikossa. Mutta kuitenkin vaatii sinisellä käynnin että kuitataan ureasäiliön täyttö tehdyksi. Onko kukaa ottanut selvää kelpaako adblue urea näihin?
 :o

Mikä motonetin tuotekoodi tuolle on?


adblue ei ole vastaavaan käyttöön tarkoitettua ainetta ollenkaan, eli se on ihan eri asiaa tekevä aine.

Poissa Osgari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #72 : 14.11.2012, 22:33:33 »
Tuotekoodilla 60-5902 EOLYS  dpx 176 niminen aine.. Eli aebluen saa unohtaa. Ois vaa nii pali halvempaa. : )
Ex volvo 850 T5 -94. Ex Volvo V70 2.4D -03.
Nyk. Volvo V50 1.6D -08

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #73 : 15.11.2012, 10:16:15 »
adblue ei ole vastaavaan käyttöön tarkoitettua ainetta ollenkaan, eli se on ihan eri asiaa tekevä aine.

Miten nämä kaksi ainetta eroavat toisistaan? Miten ne sitten toimivat?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #74 : 15.11.2012, 17:07:47 »
Miten nämä kaksi ainetta eroavat toisistaan? Miten ne sitten toimivat?

adblue ja sen käyttötarkoitus
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589;2655;2698;6842

Hiukkassuodattimen lisäaineesta en nyt löytänyt juttua, mutta sen tarkoitus on auttaa nokihiukkasia palamaan, alentamalla hiukkasten palamislämpötilaa..  vai oliko se, notta nostaa pakokaasun lämpötilaa... no, eniveis, melkeen sama asia :)

adblueta itseään siis tarvitaan siihen kemialliseen prosessiin, johon sitä käytetään,  hiukkassuodattimen lisäainetta ei tarvittaisi ollenkaan, jos autossa olisi jokin muu keino nostaa pakokaasun lämpötilaa riittävästi, niissä joissa lisäainetta ei ole, on hapetuskatalysaattori ennen hiukkassuodatinta, tuon katalysaattorin tarkoitus on nostaa pakokaasun lämpötila niin ylös, että nokihiukkaset palaa.


adbluen ja tuon hiukkassuodattimen lisäaineen käyttöturvatiedotteista löytyy niiden ainekoostumusluettelot, ne eroaa täysin toisistaan.

Niin ja lisäksi, hiukkassuodattimen lisäaine annostellana polttoaineen joukkoon tankissa, adblue suihkutetaan erillisellä suuttimella pakoputkaan ennen katalysaattoria.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron