Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V50 2.0D hiukkassuodatin

  • 228 Vastauksia
  • 138480 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #45 : 09.03.2012, 21:25:50 »
Itsellä tosiaan sellainen tilanne tuon autoni hiukkasuodattimen kanssa että,
Tuo 180tkm huolto on tekemättä vielä ja auton mittarissa on nyt 183tkm
Antaa 3 eri vikakoodia tuolle hiukkasuodattimelle. yksi oli että, autosta on urea pönttö joko melkein tyhjä tai kokonaa tyhjä.
Nyt auto tehnyt tällä viikolla kaksi kertaa sen että,
Kulutus noussut huimasti aina välillä esim.
Eilen ajelin kotiin n.80km/H ja yht äkkiä kulutus nousi 8-10litraa /100Km. Tehot suunilleen puoliintui ja
auto rupesi nykimään hieman. Sammutus ja uudelleen käynnistys on auttanut aina tähän.

No ei siinä mitään tänään aamulla lähdin koti pihasta ajelemaan työpaikkaa kohti, auto pelasi normaalisti kunnes huomasin liikennevaloissa että,
ohjaamoon tulee järkyttävä naftan katku ja konepellin alta nousi savua/höyryä.
Ei muutakun tien poskeen ja konepelti
auki ja tutkimaan. Suoja koppapois, naftaa oli koko venttiilinkopan kansi täynnä ja Oli pulpauttanut kolmospytyn suuttimen juuresta poisto letkun irti  :o
Ilmeisesti paineet aivan sekaisin tuossa järjestelmässä ja sitä kautta pulpauttanut letkun irti. Johtunee varmastikkin tuosta hiukkassuodatin järjestelmä viasta.

Tämän vian takia jo kertaalleen käyttänyt auton Hyvinkäällä Auto-ilveksessä pari viikkoa sitten korjauksessa ja siellä todettiin sama vika.
Eli 3 pytyn suuttimen poisto letku irronnut. Muuta diaknoosia eivät asialle antaneet. Asia siis omaa päättelyä josta äsken kerroin.

Onneksi PErjantaina on aika tuonne Debiliin....  :P
Kyllä se nafta vaan haisee pahalle  :buck2:


Se, että kulutus nousi ja tehot laski, kuulostaa juuri siltä, että auto käynnisti regeneroinnin, eli hiukkassuodattimen puhtaaksipolton.  Kun sen toimenpiteen aina keskeytät, niin ei ole kumma, jos suodatin on kohta täynnä :)

Jos suuttimen paluuletku irtoaa, niin todennäköisin syy sille on ainoastaan sen paluuletkun kiinnityksessä oleva vika, ja itse suosittelisin korjaukseksi uusimaan ne suuttimen paluuletkut ja sokat.

Poissa Peeveli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #46 : 13.04.2012, 20:53:36 »
Kyselin tänään asiasta kun huollossa poikkesin. Sanoivat, että 2,0D:n hiukkasloukkua ei tarviis vaihtaa ennenkuin se alkaa herjata tukkeutumisesta. Ja silloinkin ensin kokeillaan degenerointia ennen vaihtoa.
120 tonnin vaihtoväli ja ureat olis vaan 1,6D:n huolia, toivottavasti oli huoltoneuvoja oikeassa, ite ainakin lasken menemään niin pitkään kun kulkee...

Poissa Pedro_diniz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #47 : 07.05.2012, 14:59:50 »
Kuinka usein tuo hiukkassuodattimen putsaus autossa käynnistyy??
Itsellä tuntuu siltä että ainakun autolla ajan niin hetken kuluttua se alkaa sitä tehdä tai ainakin oireet ovat tuota edellä mainittua hommaa.....
Voiko olla jokin muu vika?
Volvoni varustettu ureapöntöllä jota pitää täyttää.... Pönttö täytetty hiljakkoin n.2kk sitten.
 :hello:
Volvo S60 T5 2001
exä:
Volvo V50 2.0D vm.2006
Volvo V70 2.3 R "Safron" vm.1998

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6885
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #48 : 07.05.2012, 20:27:37 »
Kuinka usein tuo hiukkassuodattimen putsaus autossa käynnistyy??

Kopi pastea manuaalista... :)

Suodattimen regenerointi tapahtuu automaattisesti n. 300-900 km:n välein ajoolosuhteista riippuen. Regenerointi kestää normaalisti 10-20 minuuttia. Sinä aikana polttoaineenkulutus voi hieman lisääntyä.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Lurppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #49 : 07.05.2012, 22:07:20 »
Pahus kun luulen että lyhyen työmatkan takia regenerointi (DRIVe) keskeytynyt joitain kertoja. Hirrrrveen kiva olisi jos näyttöön tulisi tuosta ilmoitus. Usein käynyt näin että ruokatunnilta töihin kiirehtineenä huomannut ettei kulutus mene nollaan moottorijarrutuksissa, lisäksi jokin puhallin jäänyt huutamaan sammutuksen jälkeen. Tuolle ei taida paljon olla tehtävissä, seuraavan kerran tekee kun tekee?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6885
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #50 : 08.05.2012, 08:12:51 »
Pahus kun luulen että lyhyen työmatkan takia regenerointi (DRIVe) keskeytynyt joitain kertoja. Hirrrrveen kiva olisi jos näyttöön tulisi tuosta ilmoitus. Usein käynyt näin että ruokatunnilta töihin kiirehtineenä huomannut ettei kulutus mene nollaan moottorijarrutuksissa, lisäksi jokin puhallin jäänyt huutamaan sammutuksen jälkeen. Tuolle ei taida paljon olla tehtävissä, seuraavan kerran tekee kun tekee?

Taas manuaalista... ;)

Dieselhiukkassuodatin (DPF)1 Dieselautot voivat olla varustettuja hiukkassuodattimella, mikä tehostaa pakokaasunpuhdistusta. Pakokaasuissa olevat hiukkaset kerätään suodattimeen normaalin ajon aikana. Hiukkasten polttamiseksi ja suodattimen tyhjentämiseksi käynnistyy ns. regenerointi. Tämä edellyttää, että moottori on saavuttanut normaalin toimintalämpötilansa. Suodattimen regenerointi tapahtuu automaattisesti 300 – 900 kilometrin välein riippuen ajo-olosuhteista. Regenerointi kestää tavallisesti 10 - 20 minuuttia. Sinä aikana voi polttoaineenkulutus lisääntyä hieman. Takalasin lämmitys voi aktivoitua automaattisesti moottorin kuormituksen lisäämiseksi regeneroinnin aikana ilman, että merkkivalo palaa.


Regenerointi kylmällä säällä

Jos autolla ajetaan usein lyhyitä matkoja kylmässä säässä, moottori ei saavuta normaalia toimintalämpötilaansa. Tämä tarkoittaa, että dieselhiukkassuodattimen regenerointia ei tapahdu eikä suodatin tyhjene. Kun suodatin on n. 80 % täynnä hiukkasia, syttyy keltainen infosymboli kojelaudassa ja ilmoitus NOKISUODATIN TÄYNNÄ KS. KÄSIKIRJAA esitetään kojelaudan näytössä. Käynnistäkää suodattimen regenerointi ajamalla autolla, mieluiten maantiellä tai moottoritiellä, kunnes moottori saavuttaa normaalin toimintalämpötilansa. Autolla tulee sen jälkeen ajaa vielä n. 20 minuuttia. Regeneroinnin päätyttyä häviää ilmoitus automaattisesti.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Lurppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #51 : 08.05.2012, 09:22:28 »
Mitä tarkoitin, olisi hyvä kun ilmoitus tulisi aina kun regenerointi on käynnissä eikä vasta sitten kun suodatin alkaa olla täynnä. Maallikkona tuntuu että mitä enemmän se on tukossa sitä huonommin sen saa puhdistettua ja sitä nopeammin seuraava regenerointi tulee vastaan, tämä pelkkää mutuilua. Ei tuntuisi olevan hankalaa saada info syttymään regeneroinnin alkaessa jolloin voisi itse vaikuttaa sen onnistumiseen.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6885
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #52 : 08.05.2012, 10:05:58 »
Mitä tarkoitin, olisi hyvä kun ilmoitus tulisi aina kun regenerointi on käynnissä eikä vasta sitten kun suodatin alkaa olla täynnä. Maallikkona tuntuu että mitä enemmän se on tukossa sitä huonommin sen saa puhdistettua ja sitä nopeammin seuraava regenerointi tulee vastaan, tämä pelkkää mutuilua. Ei tuntuisi olevan hankalaa saada info syttymään regeneroinnin alkaessa jolloin voisi itse vaikuttaa sen onnistumiseen.

Ok, sä ajattelit sen noin...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #53 : 08.05.2012, 11:37:42 »
Saisi olla ilmoitus tai valo kojelaudassa että poltto meneillään tai että tarve olisi voiko aloittaa... Helpottaisi vähän ajonsuunnittelua ja tajuaisi että mistä nykiminen tai kulutuksen nousu johtuu. Voisi antaa vaikka vähän ylimääräistä rampaa autolle polton aikana. Omatoiminen poltto olisi myös hyvä. tiedät että olet menossa pitemmälle ajolle niin poltto käyntiin - ei jäisi kesken. Haluttu tehdä käyttäjälle simppeli ettei kaikki kukkahatut soittele huoltoon ja kysele että mikä tämä hässäkkä mikä vilkkuu on.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa weisto

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 520
  • V60 D4
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #54 : 08.05.2012, 12:10:03 »
Kyllä sen polttotoiminnon huomaa kohtuu selkeästi ajon aikana. Autosta kuuluu ylimääräinen "jurina" tms. sen aikana ja kulutusmittaria tiiraillessa kulutus nousee reilusti.. n. +3 l/100 km.  :)

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #55 : 08.05.2012, 12:59:18 »
N.15tkm ajanut loukulla olevalla ja ehkä 2 tai 3 olen epäillyt polton olevan käynnissä. Ei ole kyllä mikään helposti huomattava. Tosin oma onkin 1.6d ja viimeisintä sarjaa. Lyhyeksi aikaa nousee kulutus (ei mitään 15minuuttia ainakaan. ehkä max 3-4minuuttia huomannut), lähdöissä saattaa olla nykäisyt herkällä. Äänessä ehkä pientä muutosta kiihdytyksessä.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa Limperi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #56 : 12.07.2012, 08:44:42 »
Nostellaas...

Eli, dam ääs , kyselee ettäkö mistä nyt saan / löydän tiedon siitä että mikä suodatin"malli" on mulla kyseessä ? Huollosta?
Auto v50 2006 2.0d

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6885
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #57 : 12.07.2012, 08:52:38 »
Nostellaas...

Eli, dam ääs , kyselee ettäkö mistä nyt saan / löydän tiedon siitä että mikä suodatin"malli" on mulla kyseessä ? Huollosta?
Auto v50 2006 2.0d

Merkkihuollossa niiden pitäis tietää auton tietojen perusteella...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa huppumies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #58 : 12.07.2012, 20:55:07 »
Hetki sitten syttyi punainen kolmio ja ruutuun pamahti teksti  "Moottorijärj. Huolla Heti!".
Tiepalvelu mestoille ja toteaminen että urea-tankki on tyhjä.

Eli huomenna sitten matka siniselle, onnistuukohan pikahuoltona? Tai voisikohan sen tehdä muualla?

Poissa gain

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #59 : 11.08.2012, 17:19:14 »
Omalla kohdallani kävi niin, että ostin (Volvo V50 2.0 D -2005) aikoinaan silloin, kun sillä oli ajettu 160 000 km. En tiennyt auton hiukkassuodatinhistoriasta mitään. Huoltokirjastakaan ei selvinnyt mitään.

Autolla oli ajettu noin 200 000 km, kun moottori alkoi herjaamaan "Moottorijärj. Huolla Heti!". Tehot katosivat aina silloin tällöin. Virran sammutuksen jälkeen ne kuitenkin palautuivat. Varasin ajan huoltoon, mutta huoltoajat olivat kortilla. Huolto siirtyi noin kuukauden päähän.

Siellä sitten todettiin hiukkassuodatin olisi pitänyt vaihtaa 120 000 km kohdalla. Heillä ei ollut tarvittavia osia, joten sain auton taas käyttööni. Huollosta sanoivat, että kyllä sillä voi ajaa. Tehot olivat tosin aika aneemiset, mutta toimi kuitenkin. Vaihto ja lisäaineen täytty sitten suoritettiin 210 000 km kohdalla.

Sinne muistaakseni meni noin 1200 euroa. Autolla siis pystyi ajamaan 210 000 km ilman hiukkassuodattimeen kohdistuvaa toimintaa.


Se, että kulutus nousi ja tehot laski, kuulostaa juuri siltä, että auto käynnisti regeneroinnin, eli hiukkassuodattimen puhtaaksipolton.  Kun sen toimenpiteen aina keskeytät, niin ei ole kumma, jos suodatin on kohta täynnä :)

Jos suuttimen paluuletku irtoaa, niin todennäköisin syy sille on ainoastaan sen paluuletkun kiinnityksessä oleva vika, ja itse suosittelisin korjaukseksi uusimaan ne suuttimen paluuletkut ja sokat.

Lisätään vielä tähän loppuun, että autolleni kävi hiukkassuodattimen vaihdon jälkeen juuri niin kuin Miksu mainitsi. Paluuletku irtosi ja ja nafta haisi joka paikassa. Huollossa sitten uusittiin paluuletkut ja sokat. Sen jälkeen on kone toiminut moitteettomasti.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy