RallyBaron  Samppasport

V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu

  • 10 Vastauksia
  • 3620 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V50-T5-AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Moi kaikki,

Tätä nykyä Volvoani vaivaa kaksi vikaa:

1. Ilmastointi ei toimi, vaikka kävin vaihdattamassa kylmäaineet. Kylmää ilmaa tulee kyllä aluksi vähän aikaa, viidestä kahteenkymmeneenkin minuuttiin, mutta sitten se kuolee, eikä enää herää saman ajomatkan aikana vaikka sen kytkisi pois päältä tunniksi ja käynnistäisi uudelleen. Toiminta oli suurin piirtein sama myös ennen kylmäaineen vaihtoa, ja alkoi jo viime syksynä. Sitä edeltävän kesän se kuitenkin toimi moitteettomasti pidemmätkin matkat. Nyt huollossa vanhaa ainetta tuli ulos 434 g ja sisään meni 535 g, eli ei ollut kylmäaineen loppumisesta kyse.

2. Kiihdytys on välillä nykivää. Pahimmillaan tulee suoranaisia katkoja, efekti samanlainen kuin jos sähköt katkeaisi sytytyksestä hetkiseksi tyystin, mutta yleisempää on, että kiihdytys vain on epätasaista, ikään kuin pumppaisin kaasupoljinta, vaikka lusikka onkin tasaisesti pohjassa. Tätä ei esiinny läheskään aina, mutta kuitenkin melko usein.

Huomionarvoista on, että kiihdytyskatkot alkoivat esiintymään vasta hetikohta viimeisimmän korjaamolla käynnin jälkeen. Tuolloin moottoriin vaihdettiin mm. jakopään hihna, sytytystulpat ja polttoaineen suodatin. Käytin auton uudelleenkin korjaamolla, mutta siellä vain luettiin vikakoodit, eikä niistä löytynyt mitään merkillepantavaa (50 € kuitenkin osattiin veloittaa >:( ). Voisiko kuitenkin olla jokin yhteys em. korjaustoimenpiteiden ja nykimisen välillä? Ennen tuota korjaamokäyntiä kun ei moista esiintynyt kertaakaan ikinä.
Volvo V50 T5 AWD vm. 2006

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Teiden tukko
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #1 : 07.06.2018, 12:05:53 »
Moi kaikki,

Tätä nykyä Volvoani vaivaa kaksi vikaa:

1. Ilmastointi ei toimi, vaikka kävin vaihdattamassa kylmäaineet. Kylmää ilmaa tulee kyllä aluksi vähän aikaa, viidestä kahteenkymmeneenkin minuuttiin, mutta sitten se kuolee, eikä enää herää saman ajomatkan aikana vaikka sen kytkisi pois päältä tunniksi ja käynnistäisi uudelleen. Toiminta oli suurin piirtein sama myös ennen kylmäaineen vaihtoa, ja alkoi jo viime syksynä. Sitä edeltävän kesän se kuitenkin toimi moitteettomasti pidemmätkin matkat. Nyt huollossa vanhaa ainetta tuli ulos 434 g ja sisään meni 535 g, eli ei ollut kylmäaineen loppumisesta kyse.

2. Kiihdytys on välillä nykivää. Pahimmillaan tulee suoranaisia katkoja, efekti samanlainen kuin jos sähköt katkeaisi sytytyksestä hetkiseksi tyystin, mutta yleisempää on, että kiihdytys vain on epätasaista, ikään kuin pumppaisin kaasupoljinta, vaikka lusikka onkin tasaisesti pohjassa. Tätä ei esiinny läheskään aina, mutta kuitenkin melko usein.

Huomionarvoista on, että kiihdytyskatkot alkoivat esiintymään vasta hetikohta viimeisimmän korjaamolla käynnin jälkeen. Tuolloin moottoriin vaihdettiin mm. jakopään hihna, sytytystulpat ja polttoaineen suodatin. Käytin auton uudelleenkin korjaamolla, mutta siellä vain luettiin vikakoodit, eikä niistä löytynyt mitään merkillepantavaa (50 € kuitenkin osattiin veloittaa >:( ). Voisiko kuitenkin olla jokin yhteys em. korjaustoimenpiteiden ja nykimisen välillä? Ennen tuota korjaamokäyntiä kun ei moista esiintynyt kertaakaan ikinä.


1. Kompuran magneettikytkimessä liian iso välys.

2. Bensakiskossa oleva polttoainepaineanturi viallinen? ??? Tästä kyllä mahdollisesti pitäisi tulla vikakoodi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa V50-T5-AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #2 : 07.06.2018, 12:47:54 »
1. Kompuran magneettikytkimessä liian iso välys.

Miten/miksi tällainen tapahtuu, ja miksi se toimii alkuun muttei enää vähän ajan päästä?  :o

Itsellä kun ei jakari oikein pysy kädessä, eikä paikkaakaan korjaustöihin ole, niin onko kellään suosituksia korjaajasta, joka osaisi tehdä hommat järkevästi = korjataan mieluummin kuin vaihdetaan kaikki, aina kun mahdollista?  Auto on Espoossa.
Volvo V50 T5 AWD vm. 2006

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5122
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #3 : 07.06.2018, 13:11:50 »
Kompuran magneettikytkin kuluu ajan saatossa ja sen takia tarvitaan välissä olevien shimmi-levyjen säätöä.

Tuossa topic, jossa ohjeet magneettikytkimellä olevien kompuroiden säätöön:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0

Ja kaikki korjaamot eivät tuota tee, vaan tarjoavat uutta kompuraa tilalle.

Ajossa nykiminen saattaa johtua kompuran kytkeytymisestä päälle/pois, päälle/pois..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa V50-T5-AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #4 : 11.06.2018, 16:34:40 »
Paljon kiitoksia vastanneille!

Lisää havaintoja: kytkin ilmastoinnin pois päältä muutama päivä sitten nähdäkseni vaikuttaako se kiihdytyksiin, ja toistaiseksi näyttäisi siltä, että moottori todella käy nyt huomattavasti tasaisemmin, jopa 100% nätisti suurimmalta osin, mutta silti pari-kolme nyksähdystä on edelleen tapahtunut.

Tästä tulee mieleen, että sähköviasta varmaankin on kyse, mutta että ilmastointilaite ei ole ainakaan ainut syy siihen. Nykäykset ovat tapahtuneet muistaakseni vain, kun olen painanut kaasua isommalla vaihteella (ja siten matalammilla kierrosluvuilla). 

Keksiikö joku syy-yhteyden mahdolliseen aiheuttajaan?  Akku ei enää jaksa antaa virtaa tarpeeksi ilman laturin täyttä tukea?  Voisiko olla niin pienestä kiinni?
Volvo V50 T5 AWD vm. 2006

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5122
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #5 : 11.06.2018, 16:54:03 »
Tämä on täysin mutuilua, mutta viallinen puola saattaa aiheuttaa sytytyskatkoksia..

Millä laitteella vikakoodit luettiin ??
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa V50-T5-AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #6 : 12.06.2018, 10:39:24 »
Ei mitään hajua lukijalaitteesta, Atoy Autohuollon pojat niitä koodeja lueskeli... Pitäisikö kysyä? Tunnistaako joku lukijalaitteiden ominaisuuksia?
Volvo V50 T5 AWD vm. 2006

Poissa V50-T5-AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #7 : 21.08.2018, 15:17:19 »
Moi kaikki,

Ihmeelliset viat edelleen vaivaavat, joten pyytäisin uudelleen kallisarvoisia näkemyksiänne nyt, kun havaintojakin on kertynyt lisää. Ilmastoinnilla nyt ei enää ole mikään kiire, prioriteetti olisi saada moottori kuntoon ja nykimättömäksi.

Tässä koottuna kaikki potentiaalisesti merkillepantavat huomiot:

  • Ilmastointia olen sittemmin pitänyt pääosin pois kytkettynä, mutta moottorin nykimistä esiintyy silti yhtä usein, ellei nykyään jopa useammin. Tilannetta ei koskaan muuta mitenkään vaikka rämppäisin AC:ta päälle ja taas pois. Tästä voinee päätellä, että ilmastointilaitteella ei varmaankaan ole tekemistä moottorivian kanssa? Ei kai siellä sähköjen pitäisi yrittääkään kytkeytyä kun koko laite on pois päältä?
  • Todennäköisimmin nykimistä esiintyy kun on iso vaihde, isompi kuorma ja enemmän kilometrejä ajettuna yhteen pötköön. Normaalissa työmatka-ajossa (15 km 80 km/h aluetta suuntaansa) ongelma on ollut vähäinen, mutta nyt mökkireissulla (200 km suuntaansa, josta noin puolet 120 km/h aluetta) alkoi hirvittämään. Tapahtumia oli mm:
    • Moottoritiellä kutosvaihteella 120-130 km/h ja loiva ylämäki vakionopeudensäädin päällä: moottori alkaa nytkyttämään ja sitten tuntuu kuin olisi sammunut, mutta olikin kaiketi vain vakinopeudensäädin pudonnut pois päältä. Pätkintää kesti ainakin 10 sekuntia, kunnes päästiin mäen päälle ja alamäessä taas helpotti, ja sitten matka jatkui hyvän aikaa ennen seuraavaa kohtausta.
    • Toisinaan ihan hennolla pintakaasullakin tasaisella tuntuu että veto katkoo vaikka hieman kaasua painaessa veto olisikin tasainen. Toki pintakaasulla sitä ei auton kulussa paljon huomaa, mutta itse kuitenkin tunnen (tai ainakin olen tuntevinani) sen kaasujalassa ja takapuolessa.
    • Kerran lähti nykiminen liikkeelle tasan samaan aikaan kun renkaat osuivat motarin asfalttipaikkoihin. Sattumaa? Näin on käynyt vain kerran, mutta ihmeesti se reagoi täsmälleen samalla hetkellä kuin tärinä alkoi.
    • Ohitustilanne, vitonen silmään ja kiihdytys, kunnes äkisti veto katkeaa niin että kartanlukijalta (ja kuskiltakin) pää nytkähtää tuntuvasti etukumaraan ja sieltä heti hetken päästä takaisin, kun veto taas jatkuu aivan normaalina ohituksen loppuun saakka.

Sitten vielä vähän spekulaatioita ja kysymyksiä:

  • Jollakulla oli veneen V8-moottorissa ollut puolan johto jotenkin viallinen, mistä oli kuulemma aiheutunut puolan osittainen rikkoontuminen niin, että erityisesti tietyillä kierroksilla oli esiintynyt samankaltaista nykimistä. Voisiko olla puolassa, kuten myös jo anssi68 aiemmin tuossa esitti? Miten se silti muka voisi toimia suurimmaksi osaksi ihan hyvin ja vain välillä ei?
  • Keksiikö kukaan, miten tulppien vaihdossa, jakohihnan vaihdossa tai polttoaineen suodattimen vaihdossa olis mekaanikolta pystynyt lipsahtamaan mitään siten, että tämä nykimisilmiö olisi aiheutunut sen seurauksena? Ihmeelliseltä kun tuntuu, että tämä käytös alkoi tasan sen jälkeen, kun viimeksi autoni korjaamolta hain, eikä koskaan sitä ennen.
  • Jos olisi bensapumpussa vikaa, voisiko siitä tulla näin äkillisiä katkomisia vetoon? Tässä tosiaan tunne on sama kuin koko moottorilta lähtisi kaikki sähköt sekunnin murto-osaksi kerrallaan.
  • Tietäisitkö ketään tai mitään tahoa PK-seudulta, jolla olisi riittävä asiantuntemus, kalusto ja asenne pyrkiä korjaamaan vika edullisesti korjaamalla eikä heti vain vaihtamalla osia uusiin?

Suuret kiitokset kaikille tähän vastanneille jo etukäteen!
Volvo V50 T5 AWD vm. 2006

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #8 : 21.08.2018, 20:40:20 »
Jep, moottoriongelma ei takuulla liity mitenkään ilmastointivikaan.

Jos vikakoodeja ei ole luettu niin se on seuraava askel. Jos FPS (polttoainepaineanturi) pätkii, se näkyy koodeissa. Näkyi minun autossani ja oireet sopivat - se oireilee juuri niin että kovassa kuormituksessa veto katkeaa äkkinäisesti. Sytytyspuolissa vika tuskin on sillä jokaiselle sylinterille on oma puola. Jos joissakin niistä olisi vikaa, käynti muuttuisi epätasaiseksi eikä katkeaisi äkkinäisesti. Turboon ja ahtopaineensäätimeen liittyvät viat oireilevat yleensä myös hieman eri tavalla.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa V50-T5-AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #9 : 23.08.2018, 13:05:10 »
Kiitos Risto!

Vikakoodit on kerran kyllä luettu, mutta mitään ei silloin löytynyt. Voiko olla, että ei näy kaikilla lukijalaitteilla?

Sytytyspuolia on tosiaan viisi, mutta voisiko vika olla niiden sähkönsyötössä?  Mistäköhän sähkö niille tulee, suoraan akusta?

Entä voisiko vika mitenkään olla syntynyt mekaanikon virheestä sytytystulppia vaihtaessa?  Jos voisi osoittaa, että se on syntynyt korjaamolla, sen korjaus ei maksaisi mitään...  ;)
Volvo V50 T5 AWD vm. 2006

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 -06: Kiihdytys pätkii ja ilmastointi sammuu
« Vastaus #10 : 23.08.2018, 22:56:19 »
Ei todellakaan näy kaikilla lukijalaitteilla. Pitää olla sellainen joka osaa kaivaa Volvo-spesifiset koodit. Minun autossa en saanut omalla yleislukijalla mitään näkyviin mutta kunnon laitteella tuli heti esiin koodi joka kertoi FPS:n näyttämän olevan katkonainen.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Samppasport  Futurez