Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 881855 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3585 : 10.04.2020, 18:40:50 »
Kyllähän tuota edelleen kitkoilla ajaisi, jos ei joutuisi tyytymään siihen mitä on. Laittas vaan kättä syvemmälle ja ajelisi aina parhaalla vaihtoehdolla - mikäs siinä.

Millähän kaikki opiskelijat yms. "ei niin tärkeät" ajelevat kun tässä maassa kielletään kaikki halvat keinot?

Eli satasen pommit, käytetyt nastat jne... :2funny:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3586 : 10.04.2020, 18:43:34 »
Suositan omasta kokemuksesta vahvasti crossclimate-kumeja, menee ihan täydestä talvikäytössäkin vaikka itselle ne tuli alunperin kesärenkaan rooliin.

Oulussako noilla ajelit? Mä olen kerran  joutunut noilla CC:llä ajamaan liukkaalla talvikelillä etuvetoisella autolla ja jäisi itseltä kauppaan talvirenkaina muualla paitsi pääkaupunkiseudulla.

Kyllähän tuota edelleen kitkoilla ajaisi, jos ei joutuisi tyytymään siihen mitä on. Laittas vaan kättä syvemmälle ja ajelisi aina parhaalla vaihtoehdolla - mikäs siinä.

Millähän kaikki opiskelijat yms. "ei niin tärkeät" ajelevat kun tässä maassa kielletään kaikki halvat keinot?

Eli satasen pommit, käytetyt nastat jne... :2funny:

Ei ole pahaa sanottavaa contin CVC6 ja CVC7 kitkoista. Nastat oli tällä kaudella kolme ja neljä viikkoa alla. Ainoa tympeä keli kitkoilla oli sohjo missä urat tukkeutui.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2020, 18:45:11 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3587 : 10.04.2020, 19:44:31 »
Oulussako noilla ajelit? Mä olen kerran  joutunut noilla CC:llä ajamaan liukkaalla talvikelillä etuvetoisella autolla ja jäisi itseltä kauppaan talvirenkaina muualla paitsi pääkaupunkiseudulla.

Oulusta käsin, missä kaikkialla nyt tulikaan käytyä. Ihan kunnon talvikeliä tuli nähtyä, täällähän oli viime syksynä poikkeuksellisen varhain jo runsaasti lunta ja lähelle -20 keliä pitkän aikaa. Renkaissa ei ollut moittimista. Toki takavetopainotteisesti nelivedolla siis.

Wetterin asentaja tuumasi että taksikuskit täälläpäin käyttää ympärivuotisinakin kyseisiä nakkeja.

Tässä vähän aikaa sitten kun pistettiin takaisin alle nuo, pääsi testaamaan kun kotipiha oli totaalisen kaljamajäätiköllä ja siihen päälle satoi märkää lunta. Eleettömästi nousi takavedolla peruuttaen siitä ylös. Jalkamiehenä saa varovasti astella ettei tuuskahda pyrstölleen.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3588 : 11.04.2020, 15:18:59 »
Joulu-helmikuun aikana kuolee liikenteessä vain alle 10% koko vuoden kuolonuhreista, vaikka ajanjakso edustaa neljännestä vuoden pituudesta.
Kalenteriaika ei ole oleellinen, vaan ajetut kilometrit. Kuinka suuri osa koko vuoden kilometreistä ajetaan joulu-helmikuussa? (varmasti vähemmän kuin 25%, toki luultavasti enemmän kuin 10%)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3589 : 11.04.2020, 21:08:06 »
Kalenteriaika ei ole oleellinen, vaan ajetut kilometrit. Kuinka suuri osa koko vuoden kilometreistä ajetaan joulu-helmikuussa? (varmasti vähemmän kuin 25%, toki luultavasti enemmän kuin 10%)
Onnettomuuksia tullee suunnilleen ajosuoritteen suhteessa. Kuolonkolareita ei ihan, koska niitä aiheuttavat itsemurhat, nukahtamiset, kännykkä, hirvet, jne. Noin 5% tapauksista myös renkaat ovat jossain roolissa. Ajonopeus taas vaikuttaa eniten siihen, aiheutuuko onnettomuudesta kuolemia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3590 : 11.04.2020, 21:43:57 »
Onnettomuuksia tullee suunnilleen ajosuoritteen suhteessa. Kuolonkolareita ei ihan, koska niitä aiheuttavat itsemurhat, nukahtamiset, kännykkä, hirvet, jne. Noin 5% tapauksista myös renkaat ovat jossain roolissa. Ajonopeus taas vaikuttaa eniten siihen, aiheutuuko onnettomuudesta kuolemia.

Nämä on totta, mutta sulla on vieläkin selittämättä miksi nastarenkaita näkyy tilastoissa enemmän kuin autokannassa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3591 : 11.04.2020, 22:00:31 »
Nämä on totta, mutta sulla on vieläkin selittämättä miksi nastarenkaita näkyy tilastoissa enemmän kuin autokannassa.

Oikeastaan mun mielestä tuo on pikemminkin niinpäin että aiemmin kitkarenkaat ovat olleet siinämäärin altavastaajia että niiden osuus on ollut kohtuuttoman suuri, nykyään kitkarenkaan ero nastarenkaisiin on jo yleisesti niin pieni että ne eivät ole tilastollisesti "vaaralliset".

Suurimmassa riskissä onnettomuuteen ovat kuitenkin vanhemmat ja halvemmat autot, ja halpaan autoon hankitaan yleensä halvat renkaat, ja halvat talvirenkaat ovat nastalliset (parempi niin, koska halvat kitkat ovat vielä huonompi vaihtoehto). Kitkarenkaat ovat uudemman ja isomman auton alle valittavat renkaat. Uudellakin pikkuautolla ajaessa ei fiilis ole talviliukkailla ole niin tukeva kuin isommilla autoilla, nastarenkaat on luonnollisempi valinta, fakta on kuitenkin se että keskimäärin nastarenkaat ovat edelleenkin kitkarenkaita neutraalimmat ja paremmin liukkaalla pitävät.

Tämä talvi on kyllä ainakin täällä etelässä ollut sellainen että oma mieltymys on kallistunut vahvasti kitkojen suuntaan ihan pelkän äänen takia. Normaalitalvena kuitenkin on saanut merkittävän osan ajoista ajaa lumella tai jäällä, jolloin se nastarengas ei ole sen äänekkäämpi kuin kitkakaan, mutta kun koko talven on kuunnellut naston jollotusta, niin alkaa olla aika kypsä niihin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3592 : 11.04.2020, 23:21:23 »
Nämä on totta, mutta sulla on vieläkin selittämättä miksi nastarenkaita näkyy tilastoissa enemmän kuin autokannassa.
Ei mulla ole tuohon selitystä. Eikä ole asiaa tutkineilla asiantuntijoillakaan. Tilastopoikkeama ei liity kuitenkaan itse renkaisiin vaan johonkin tuollaiseen, mitä Jule arveli. Kitkoja käytetään ehkä enemmän uusissa ja kallissa autoissa, jotka ovat turvallisempia, eikä niissä autoissa pääse niin helposti hengestään.

Tai kitkoilla ajavat ovat niin onnellisia, että ei tarvii päättää päiviään ajamalla rekan eteen  :-[
Tilannenopeus on todennäköisesti kuitenkin yksi vaikuttava tekijä. Kitkojen pitoa on ehkä hankalampi arvioida ja siksi tilannenopeus on kenties hivenen alhaisempi tms.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3593 : 11.04.2020, 23:25:04 »
Nastoista tulee vääränlainen turvallisuuden tunne jolloin nopeudet on kitkoja kovempia
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3594 : 12.04.2020, 00:30:52 »
Tuo hintapolitiikka voi todellakin olla yksi selittävä tekijä.

Nastarenkaita löytyy edullisesti käytettynä ja uutena. Kitkarenkaaseen ei kukaan usko ja ne jotka uskovat/tietävät sen toimivan, tietävät ettei loppuun ajettu tai kiinalainen halpiskitka ole mitenkään järkevä vaihtoehto. Tällöin päädytään taas nastaan, jos ei rahat (uuteen) riitä.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3595 : 20.05.2020, 21:25:54 »
Nastoista tulee vääränlainen turvallisuuden tunne jolloin nopeudet on kitkoja kovempia

Sanoisin että ne autot joissa ajonvakaus luistonesto yms yms vimpaimia antaa vääränlaisen turvallisuudentunteen. Tuolla kaupungilla näkee ihan uusia autoja joissa ihan paskat talvirenkaat mutta valoista lähetään ku tykin suusta jotta ollaan ensimmäisenä oottaas seuraavissa valoissa. Työmaapäällikölläkin v90 jossa contin nastatlentäneet kulutuspintaa 2mm ja reunat kaljut. Koko talven päästeli ihan täysiä ja valitti kun auto urputtaa ajovakautta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3596 : 21.05.2020, 10:53:55 »
Sanoisin että ne autot joissa ajonvakaus luistonesto yms yms vimpaimia antaa vääränlaisen turvallisuudentunteen. Tuolla kaupungilla näkee ihan uusia autoja joissa ihan paskat talvirenkaat mutta valoista lähetään ku tykin suusta jotta ollaan ensimmäisenä oottaas seuraavissa valoissa. Työmaapäällikölläkin v90 jossa contin nastatlentäneet kulutuspintaa 2mm ja reunat kaljut. Koko talven päästeli ihan täysiä ja valitti kun auto urputtaa ajovakautta.

Tämäpä juuri, pikkasen kyseenalaista kun autossa kaljut talvirenkaat ja 3 lastenistuinta takapenkillä. "Ei renkaita kun pitää ostaa uusi iphone".
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3597 : 30.06.2020, 21:43:20 »
Jotenkin tuntuu että eiköhän nuo kitkat ole enemmän tuonne alemmas Eurooppaan suunnatut renkaat kuin tänne Pohjoisemmaksi. Jos oikeasti tulee se tosi liukas kohta niin nastaratas lienee se parempi ratkaisu?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3598 : 30.06.2020, 21:52:03 »
Jotenkin tuntuu että eiköhän nuo kitkat ole enemmän tuonne alemmas Eurooppaan suunnatut renkaat kuin tänne Pohjoisemmaksi. Jos oikeasti tulee se tosi liukas kohta niin nastaratas lienee se parempi ratkaisu?
Nimenomaan. Tämän vuoksi ajelin tänää Hakkapeliitoilla. Ei pääse ilmasto yllättämään. 8)

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3599 : 30.06.2020, 22:01:50 »
Nimenomaan. Tämän vuoksi ajelin tänää Hakkapeliitoilla. Ei pääse ilmasto yllättämään. 8)

Vuodenajat ei pääse yllättämään autoilijaa kun kaiken varalta ajelee nastarattailla vuoden ympäri.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

 

Futurez  Kulkukoira