Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: takanii - 04.02.2012, 17:22:54

Otsikko: Volvo 360 GL -90. Nakuttaa takaa
Kirjoitti: takanii - 04.02.2012, 17:22:54
Joo elikkäs, 145tkm ajettu volvo ja nyt pakkasilla alkanut oikeen takapyörän seutivilta kuulumaan kolkutusta. Ääni tihenee vauhdin mukaan ja vapaalla liukuessa ääni katoaa. Jos joku osais kertoa mikä mahtais olla vikana. Kiitos!
Otsikko: Vs: Volvo 360 GL -90. Nakuttaa takaa
Kirjoitti: Fuse - 04.02.2012, 18:16:55
Sanoisin että lähes varmasti vetonivel menossa, joko sisempi tai ulompi. Itsellä oireili yhdessä 360:ssä aivan samalla tavalla, nopeuden tahtiin kuuluva naputus takapyörän tienoolta kun veto on päällä. Hajosi sitten lopullisesti koko nivel palasiksi ja vauhdissa irronnut vetari rikkoi mm. jarruputket yms... että kannattaa laittaa ajoissa kuntoon. :P

Tietysti toinen vaihtoehto on laakeri, mutta vetonivelen suuntaan melkein kallistuisin jos jompaakumpaa arvata pitäisi.
Otsikko: Vs: Volvo 360 GL -90. Nakuttaa takaa
Kirjoitti: takanii - 04.02.2012, 18:44:16
Jos tota rupee ite tekemään, nii onko helppo homma?
Otsikko: Vs: Volvo 360 GL -90. Nakuttaa takaa
Kirjoitti: sjs - 05.02.2012, 23:29:00
Ulompaa niveltä ehdotan, tai tietenkin sisempikin voi olla, tosin se harvemmin hajoaa.

Vaihto on helppo homma, tai no jos remppaa osaa tehdä ni on helppo. Asteikolla 1-10 tuo on about 2-3, moottoriöljyn vaihtaminen on 1 ja vaihteistoremppa on 10.

Rengas irti, 10mm avaimella 6kpl pulttia vetonivelestä irti, siellä on siis 6 pulttia kummassakin päässä, sekä navan että perävälityksen päässä, sitten vetari onkin irti.

Uus nivel maksaa 62€ motonetistä, MUTTA se sopii vaan "vahvempaan" vetoakselimalliin, joka löytyy useimmiten vanhemmista yksilöistä. Motonet kutsuu niveltä täysin virheellisesti "ruiskukone" malliksi, vaikka todellisuudessa tätä "järeämpää" niveltä on alkupään autoissa, pääosin 1984 vuoteen asti ihan 1,4 kaasarimalleissakin.

Nivelen sopivuuden tunnistaa helppoiten siitä että "heikompi" akseli on täysin suora, ja "vahvempi" "ruiskukone" akselissa on 3 knööliä sorvattuna, eli vahvempi akseli on 3 kohdasta paksumpi kun muualta. Boorilukua en muista varmasti, mutta olisko toisessa ollut 22 ja vahvemmassa 24, ja paksuuseroa 2mm.

Kaikissa ruiskukone 360 volvoissa joita olen räplännyt on ollut 22 boorinen "heikompi" akseli, 6 eri yksilöä vuosilta 1986-1990 olen katsonut. Ni ennenkun ostat, ota vanha irti ja vertaa!

Kummankin pään nivel on samanlainen, eli käyvät "ristiin" ja samoin toisella puolella. Eli yhdessä autossa on hyvin varmasti tehtaalta 4 samanlaista niveltä, ja molempien puolien akselitkin ovat KAIKISSA MANUAALIvaihteisissa samalaiset (lukuunottamatta että nivieliä ja akseleita on 2 varianttia jotka ovat vaihtokelpoiset). Variaattori automaatissakin nivelet samoja, mutta akselit eri pituisia.

Mulla löytyy noita käytettyjä niveliä, mutta takuu niissä on yhtä pitkä kun mustalaiselta ostetussa autossa, eli 100% ei mitään, koska multa on kaikki käytetyt hajonneet tai ainakin ruvenneet ääntämään nopeaan (viritetty peli).
Otsikko: Vs: Volvo 360 GL -90. Nakuttaa takaa
Kirjoitti: volvo_asiakas - 21.02.2012, 22:42:23
Hei,

 Auto : Volvo 360 vm. 90 (ruisku) Vaihdoin pari vuotta sitten toisen ulkonivelen. Suurin työ käytännössä oli saada nuo 10 mm pultit sujuvasti auki ilman, että kannat pyöristyy. Eli kunnon työvälineet pitää olla.

Nyt kuitenkin alkanut ääntämään samalla tavalla.

Korjausoppaassa pyydettiin lukitsemaan pultit vaihdon jälkeen lukkoliimalla, mutta en sitä tehnyt, joten olisiko päässyt löystymään ja nivel ottanut sisälle kosteutta tai likaa tms.

Jos käytetyn vaihtaa käytettyyn, niin kannattaakohan alkaa vaihtamaan rasvoja tms.?





Otsikko: Vs: Volvo 360 GL -90. Nakuttaa takaa
Kirjoitti: sjs - 26.02.2012, 22:01:57
Ei pultteja tarvitse lukkoliimalla lukita. Kestävät kiinni lähes 700Nm vääntävällä koneella ja rajulla ajamisellakin, ni kestää normikäytössäkin ilman.

Tehtaalta siellä on kumitiiviste nivelen ja laipan välissä, se yleensä jää pois, ja jossain välissä se on taidettu jättää tehtaallakin veke, koska uusimmissa en ole sitä aina tavannut.

Ei sinne likaa pääse oikeastaan muuten kun jos nivelen suojakumi vuotaa, eli jos on rikki tai irti jommastakummasta päästä.

Väärä asennus on useimmiten syynä tuohon vikaan, tai sitten valmistusvika. Jos rasvat on laitettu väärin uuteen niveleen rupeaa herkästi naputtamaan.

Vanhoja niveliä purkaessa, putsatessa ja uudelleen rasvatessa on T Ä R K E Ä Ä että osat laitetaan samoihin paikkoihin, eli sisäosa on samassa asennossa ulko-osaan kun ennen, ja kuulat laitetaan samoihin paikkoihin.

Kerran kokeilin putsata ja uudet rasvat laittaa T4 transportterin niveliin, en merkinnyt osia, rupes naputtamaan, tosin sinne oli päässyt jo hiekkaa ennen tätä...