No siinä laskelmaa tulikin puhtaasta "polttoainekulusta", mutta kokonaispohdintana:
- Hankintahinnan erotus. Nissan Pulsar alkaen 21t€ päättyen 29t€, saman kokoluokan sähköauto Nissan Leaf alkaen 36t€ päättyen 42t€. Leaf on parhain " normaali" auto lajissaan (jätetään Teslat pois) ja sillä ajaa sukkaisillaan suomen viileässä suvessa n.200km per lataus, uutena vrt. Mitsubishi ~ 50km. Mitsun "tankkaus" kestää sen yön yli n 9h verkkovirralla, auto pitäisi saada ladattua kotona ja töissä aina. Matkaa lyhentää ilmastointi/lämmitys, penkinlämppärit, navi ym ja tottakai talvi, ja vastaavasti kylmä pidentää lataus aikoja.
- Leafin akku riittää jo jonkinlaiseen käyttöön, vaikka talvi viekin herkästi lähes 50km toimintamatkaa pois jos joutuu ulkona pitämään. Tavallinen lataus on armottoman hidas, kolmivaihe latausasemat on melko harvassa ja ne suunnilleen puolittavat lataukseen tarvittavan ajan. En ala kännykällä Nissanin mainioita sivuja selaamaan, mutta joku vois tutkia onko arvioni latausajasta karkeasti sinnepäin jos mitsun optimi 50km kestää sen 9h niin Leafin 24h tyhjästä täyteen ilman pikalaturia? Suuremmalla käytöllä siis et välttämättä ehdi kattamaan arjessa kulutusta, ilman pikalatausasemaa?
- Huoltokulut on iso kysymys, niissä pitäisi saada kovat säästöt?
- Uudistuvan autoveron kohtelu pitäisi kait tasata hankintahinnan erotusta, onko esimerkkejä lukuina paljonko? Tähän piiloutuu se surullinen seikka, että suomi ei anna mitään ilman. Oli se LPG, E85, diesel... Kun ajoneuvokanta kasvaa ja polttoainemyynti (vero) pienenee, markkinointikeinona käytetty ympäristöystävällisyys unohdetaan ja jollain tavalla pyritään kustannusvertailuun tasaamaan kaikki samalle viivalle, ts "olemalla edistyksellinen et pääse yhtään sen halvemmalla." Sähkön kohdalla liikennepolttoaineena ei kait ole muuta mahdollisuutta kuin ajoneuvoveron muutos käyttömaksuun...
Mutta tuolla (vielä) näennäisen edullisella polttoainehinnan erolla ei noita hankintahinnan eroja kovin helposti kata kun laskee arkikäytön vaivoille jotain arvoa ellei ajokilometrit jää muutamiin kymmeniin per päivä. Mielestäni.
Energiatuki mitä noihin tarjottiin ja muutama Tesla joita ammattikäyttöönkin on tullut olis voinut olla ihan hyvä alkuryntäyksen kannustin, mutta sekin torpattiin ehdoilla, ettei liiaksi innostuta, vain yritykset saattoivat saada sitä ja vain leasing ajoneuvoon. Valtio toisaalta haluaa ihmisten vaihtavan sähköautoihin... Kunhan eivät liiaksi. Toivottavasti tästä jotain ymmärrettävää sai mobiililla aikaan.
e: Stinger
Maantieajossa oikein sukkasillaan kantatieltä ajoin hieman alle 80km/h kevätkelillä melko tasan sen 50km kunnes hyrähti, normaalilla ajotyylillä n. 42km. Talvella meni vielä muutama kilometri pois, lämpimästä tallista lähtö, penkinlämppärit 2x, 22 astetta lämpötilapyynti.