Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: 8-pätkä - 07.10.2015, 12:23:32

Otsikko: 142 16v Turbo
Kirjoitti: 8-pätkä - 07.10.2015, 12:23:32
Lienee aika kirjoitella hiljalleen jotain tästäkin autosta. Projekti nyt ei mitenkään räjähtämällä etene töiden haitatessa harrastelua, mutta vakaa aikomus on saada auto liikkumaan kesälle 2016. Autohan ei varmasti ole foorumia seuranneille mikään uusi tuttavuus:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150715_184030_zpsstjqi7pd.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150715_184030_zpsstjqi7pd.jpg.html)

Tämän takia sitten ajeltiin kolme eri reissua Lankun luona. :2funny: Ensimmäisellä piti käydä vaan katsomassa ja toteamassa että ei tää nyt ole mun juttu, ei tätä tarvitse ostaa. Joo niin varmaan... :idiot2: Toisella reissulla kävin sitten autoa ihan kokeilemassakin kun siinä vielä tekniikka oli paikallaan. Erinäisten sattumuksien kautta kaupat sovittiin ja Lankku pääsi purkamaan autosta tekniikan pois. Kolmannelle reissulle jäikin sitten enää rullaavan korin työntäminen kuormurin lavalle ja kotimatka saattoi alkaa.

Voimalinjaan ei jäänyt oikeastaan mitään vanhaa, moottori ja vaihteisto jäi pois ja peräksikin vaihtui lukoton akseli. Olikohan nyt 4.3 välityksellä, aivan liian tiheä joka tapauksessa. Alusta jäi siihen kuntoon kuin se olikin. Säädettävät GAZit joka nurkassa, edessä mersun jouset ja takana 240 kuormajouset, lyhennettynä tietysti molemmat.

Konehuone tyhjillään, likaa sai sentään kaupan päällisiksi.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150715_184652_zpszwy7qara.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150715_184652_zpszwy7qara.jpg.html)

Tämäkin on hyvä muistaa, ainakin näillä rattimiehen lahjoilla:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150715_184721_zpseosu9dkm.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150715_184721_zpseosu9dkm.jpg.html)

Lasikuituosia on tullut parsittua paremmin kasaan ja konepellin tuentaakin paranneltua entisestä, jospa ei enää retkahtaisi ihan niin herkästi. Maalaushommia on siis tiedossa ainakin korjattujen osien osalta. Vielä ei ole ihan satavarmuutta maalataanko koko auto yli samalla kertaa, tämähän on nytkin jo kahdessa eri sävyssä. Väriksi jää joka tapauksessa tuo alaosan RAL 9003 Signal White.

Coolerin sovittelua keulalle, sinnehän se sujahtaa kun siellä samanlainen on ollutkin:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150718_112111_zps0svhed2o.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150718_112111_zps0svhed2o.jpg.html)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150718_112127_zpsjjpgoagk.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150718_112127_zpsjjpgoagk.jpg.html)

Sisusta tuli purettua kojelautaa lukuun ottamatta aika täysin, suurimmaksi osaksi siksi että pohjan kunto kiinnosti vaikka autoa nosturilla katselinkin ostohetkellä. Sitten jonkun älynväläyksen saattelemana yhtenä iltana rapsuteltiin kaverin avustuksella kuumailmapuhaltimen ja lastan kanssa kaikki joutavat bitumit lattioista irti:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150727_203924_zpsxc3vbv9m.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150727_203924_zpsxc3vbv9m.jpg.html)

En ole vielä osannut päättää jääkö lattiat täysin pellille, vai heitänkö sinne tuon saman 240 maton mikä siellä olikin. Takapenkki ei kuitenkaan enää palaa ja etupenkkiläisten paikallaan pitämisestä huolehtii tämännäköinen kaksikko:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150824_113442_zpsntzfqnah.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150824_113442_zpsntzfqnah.jpg.html)

Sitten päästäänkin varmaan siihen aiheeseen mikä kaikkia kiinnostaa tällaisessa projektissa eniten, eli tekniikkaan. Kaikenlaisia ajatuksia jopa tinanelosen asentamisesta heiteltiin ilmaan, mutta lopulta foorumin kautta löytyi sopiva paketti ja konehuoneeseen päätyy aikalailla juurikin sitä mitä otteessa lukee. Kokoonpano sisältää seuraavaa:

-B23 lohko betonoituna vesimarkkojen alareunaan
-Epäkeskoon hiottu Bxx akseli 85mm iskulla
-B2xx H-profiilikanget ARPeilla
-96,5mm Wisecot venttiilikoloilla
-B234 kansi GLT-nokilla

Siinä pääpiirteittäin, mukana seurasi toki paljon muutakin kuten ET-moottorin termostaattiohjattu ryöstölaippa öljynjäähdyttimelle kuin myös itse jäähdytin letkuineen, pari imusarjaa ym.

(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150816_184357_zps1hzbmayk.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150816_184357_zps1hzbmayk.jpg.html)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20150816_193125_zpszj2bjffe.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20150816_193125_zpszj2bjffe.jpg.html)

Tähtäimessä on nelisensataa hevosvoimaa tuottava moottori, Liikuttaa varmasti tällaista koppia aivan riittävästi ainakin meikäläisen ranteille ja punalohkon luulisi noilla tehoilla vielä kestävän kiusaamistakin aika huolettomasti. Moottoria tulee ohjaamaan Link G4 Storm. Edullisesti sain uusien mallien tieltä pois niin en voinut olla ostamatta.

Vaihteistoksi mahdollisesti M90 jos edullinen kävelee vastaan, ylivaihteellinen oltava joka tapauksessa ettei tarvitse mitään ylimielisen harvaa perää alkaa etsimään. Jonkinlainen lukkokin olisi keksittävä, voi olla että budjettisyistä ensimmäiselle kesälle vaihdetaan leiman jälkeen hitsattu perä. Räikkää en halua missään nimessä, joten torsen lienee pitemmän juoksun ratkaisu kunhan rahkeet riittää.

Kaikki projektiin liittyvät kuvat löytyvät täältä. (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/library/Volvo%20142?sort=3&page=1)

Sellaista kyhäämistä täällä tällä kertaa, päivitellään kun jotain uutta ilmenee. :hello:
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 08.10.2015, 12:02:33
Lohko sipaistu tuttuun väriin tähän tarkoitukseen hyväksi havaitulla bilteman jarrusatulamaalilla.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20151007_183008_zps9kp1q0vl.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20151007_183008_zps9kp1q0vl.jpg.html)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20151007_183018_zps8g8iaemz.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20151007_183018_zps8g8iaemz.jpg.html)

Tänään voisi olla saumaa saada sisuskalut lopullisesti paikoilleen. Onko tosiaan niin että koko valtakunnasta ei enää saa 16v vinokoneen kannenpultteja? Ainakin paikallinen varaosaliike ja motonet myy eioota. Kovat pinnapultit olis kyllä jo olemassakin (tulivat moottorin mukana) mutta ei olisi yhtään mielenkiintoa liimailla välikantta moneen kertaan jälkikiristyksen takia.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: Kalamies - 08.10.2015, 12:06:28
Ai mätäsestäkään ei enää saa? Tarviikin vissiin mennä kaivamaan roskiksesta kerran käytetyt takasin...  :D

On varmaan hyvä aihio rakentelulle, kun kaikki mukavasti muutoskatsasteltu ja lahoa ei varmaan ole tiedossa yhtään?
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: ImportTuning - 08.10.2015, 12:21:23
Tänään voisi olla saumaa saada sisuskalut lopullisesti paikoilleen. Onko tosiaan niin että koko valtakunnasta ei enää saa 16v vinokoneen kannenpultteja? Ainakin paikallinen varaosaliike ja motonet myy eioota. Kovat pinnapultit olis kyllä jo olemassakin (tulivat moottorin mukana) mutta ei olisi yhtään mielenkiintoa liimailla välikantta moneen kertaan jälkikiristyksen takia.

Mitäs sille 8v alakerta ja 16v yläkerta yhistelmälle viimeks tapahtu...muistan kuulleeni että semmosta yhistelmää ei enää tule koskaan  ;D

Montako settiä tarviit noita pultteja vois nimittäin pari settiä olla jemmassa mulla niitä...tai ootko halukas luopumaan niistä pinnapulteista vaihossa jotenkinpäin?
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 08.10.2015, 13:13:11
Muistan kuulleeni että moniventtiilimoottorit on huijausta, mitäs sää semmosen pinnapulteilla siis teet?
En kai mää muuten mutta 16v lohko ei oikein oo vaihtoehto tähän koriin ja kasitappisellakaan nyt ei oikein mitään tee. Ja kun valmiina tuli samassa köntässä kaikki. Oliko tarpeeks kierrelty? :2funny:

Onko ne sulla siis ihan 16v sarjoja eli 3 pulttia lyhyempiä?
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 08.10.2015, 19:23:03
Moottorin kasailua oli siis luvassa tänään. Kampiakselin laakerivälykset tarkastettiin ACL:n Flexigauge välysnauhalla, josta unohtui tietysti ottaa kuvia. Yritän muistaa ottaa sitten vaikka kiertokankien asennuksen yhteydessä. Eihän noita muuten olisi tullut mieleen edes tarkistaa, mutta kun akseli on veivinkauloiltaan epäkeskoon hiottu ja runkolaakerikaulatkin sipaistu alikokoon niin koskaan ei voi olla ihan varma. Tällä kertaa kaikki oli kuitenkin runkolaakereiden suhteen ok ja välykset manuaalin sallimissa rajoissa.

Akseli siis paikalleen, asennusrasvana käytettiin Red Linen tuotetta:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/f65b3839-2193-456b-a95c-eb35104ac6e2_zpsuk6lh9fh.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/f65b3839-2193-456b-a95c-eb35104ac6e2_zpsuk6lh9fh.jpg.html)

Männät eivät kuitenkaan ottaneet sujahtaakseen sylintereihin vähintäänkin kyseenalaisen rengaspuristimen avulla, vaikka yhdessä vaiheessa oli jo klemmareitakin apuna puristamassa. Ei niin ei. Eiköhän tähänkin ratkaisu löydetä, koneistuttaa todennäköisesti holkin asennusta helpottamaan. Tässä kuitenkin kaverukset kärkkymässä paikalleen pääsyä:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20151008_181528_zps9qn4qd6u.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20151008_181528_zps9qn4qd6u.jpg.html)

Otin myöskin tällä kertaa asiakseni ottaa kuvat noista tarpeista millä se jakopää nyt saadaan toimimaan tällaisessa sekasikiössä, nämä täytynee varmaankin linkittää myös tuonne FAQ-topiciin:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20151008_181038_zpsr6haxapd.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20151008_181038_zpsr6haxapd.jpg.html)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/20151008_181116_zpsnwtyfxif.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/20151008_181116_zpsnwtyfxif.jpg.html)

Hihna Contitech CT 540, 146 hampainen
Kiristin 029-42682, alkuperäiselle paikalle kanteen, vaatii joko holkin tai 10mm kierteen tekemisen kanteen.
Taittopyörä 029-204426, alkuperäiselle paikalle kanteen hihnan pitkälle sivulle.
Näillä numeroilla pitäisi varaosaliikkeestä kyselemällä löytyä, näille tuli kaikkineen hintaa satkun kieppeille.

Jatketaan taas kun on jotain kerrottavaa. :hello:
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: lauripaan - 08.10.2015, 20:03:46
pistä 8v kannen pultit tulee kaikki ainakin samaan momenttiin . 3:n pultin alle holkit,itse tein männän tapeista holkit
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: janne81 - 08.10.2015, 20:21:39
pistä 8v kannen pultit tulee kaikki ainakin samaan momenttiin . 3:n pultin alle holkit,itse tein männän tapeista holkit
Tuo ois yks, taitaa tosin olla jo tulollaan oikeet pultit yheltä harrastelijalta.
Tarjosin mää romulaatikosta käytettyjä eikä kelvannu  :2funny: ihme tyyppi.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: Lankku - 08.10.2015, 20:33:03
Samanlaisella rengaspuristimella on tullut laitettua muutama kymmenen mäntää paikoilleen. Mukavampihan se ois määrämittaan koneistetulla suppilolla, niitä saa valmiinakin ostettua.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: janne81 - 08.10.2015, 20:50:24
Samanlaisella rengaspuristimella on tullut laitettua muutama kymmenen mäntää paikoilleen. Mukavampihan se ois määrämittaan koneistetulla suppilolla, niitä saa valmiinakin ostettua.
Tuo yksilö taitaa olla tehty maanantaina Kiinassa..
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: TVS - 08.10.2015, 23:59:52
Mun koneeseen ei kyllä 8V pulteista käynyt yksikään, jengat pohjas ennenko pultti nojas kanteen kii. Eio monta hetkeä aikaa kun hain motonetista pulttisarjan...
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: laatikkovika - 09.10.2015, 10:54:55
KL-varaosien kautta todennäköisesti saa pulttisarjan viikossa hintaan 42€

Volvolta ne 7 pulttia a/hinta 8.15€/kpl
Ne loput 3 pulttia classic partsin kautta mahdollisesti saatavilla 14€/kpl. Sinisen systeemi ei näe suoraan classicin saldoja.

Ulkomailta ehkä muualtakin mutta jos tuo KL-hinta sarjalle toteutuu ja pystyvät toimittamaan niin ei ole mitenkään paha.


Ps. Motonetin kautta ei enää saa.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: Divi - 09.10.2015, 12:23:43
Sinisen systeemi ei näe suoraan classicin saldoja.
CVI ainakin sanoo in stock.
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.15145.52574/cyl-head-bolt-short-b234f-3-pcs-per-engine
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.15145.52523/bolt-set-cyl-head-b204b234-700900-1988-1992
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: Juusoo - 09.10.2015, 16:46:04
Eiks kansipulteiks käy ihan vaan kovat kuusiokolotkin? Joku aika sitten just luin jostain että oli ihan perus kovia kuusiokoloja käytetty kannessa.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.10.2015, 17:12:54
Eiks kansipulteiks käy ihan vaan kovat kuusiokolotkin? Joku aika sitten just luin jostain että oli ihan perus kovia kuusiokoloja käytetty kannessa.

Kovien pulttien käyttäminen nyt ei vaan poista sitä jälkikiristyksen tarvetta. Jos tuolta jkl suunnalta ne pultit löytyy niin niillä mennään.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: JuHaU - 09.10.2015, 20:44:09
Kovien pulttien käyttäminen nyt ei vaan poista sitä jälkikiristyksen tarvetta. Jos tuolta jkl suunnalta ne pultit löytyy niin niillä mennään.

Mä en ole jälkikiristänyt KL-Racingin pinnapulttisarjan pultteja. Ei ole tosin ollutkaan kuin 449@666 eli eri asia kuin, jos olisi virittänyt.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: janne81 - 09.10.2015, 23:49:41
Mä en ole jälkikiristänyt KL-Racingin pinnapulttisarjan pultteja. Ei ole tosin ollutkaan kuin 449@666 eli eri asia kuin, jos olisi virittänyt.
Niin no, sinulla nyt on lähinnä kokemusta suun soitosta ja kaatamisesta  :)

Vakio pahvi ja kiristysmomenttia?
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: JuHaU - 10.10.2015, 01:17:41
Niin no, sinulla nyt on lähinnä kokemusta suun soitosta ja kaatamisesta  :)

Vakio pahvi ja kiristysmomenttia?

Niinpä....

Vakiopahvi ja momenttia muistaakseni 130 nm.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 07.11.2015, 19:36:46
Jotain edistystä tännekin, koneeseen laitettiin tänään männät ja veivit paikalleen. Veivin laakereiden välykset tarkastin tuttuun tapaan ACL:n Flexigaugella ja linjassa olivat joten romut kasaan uusilla ARPeilla. Seuraavaksi saisi oikeastaan kasailla kannen ja kiristellä sen lohkon päälle, nyt kun on vakiopulttejakin oikein kaksi sarjaa.

Alkanut tässä yhden projektin lueskelun myötä päässä pyöriä ajatus että saisiko auton leimattua poistamalla alkuperäisen tehostin/pääsylinteri-paketin ja laittamalla pedalboxin ilman jarrutehostinta? Silloinhan koneen voisi asentaa pystyyn, mikä taas olisi tilan puolesta enemmän kuin hyvä asia. Mahtuu isompi turbo?  ::)
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: janne81 - 07.11.2015, 23:10:50
Männät meni lopulta sisään Bilteman puristimella: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Mannanrengaspuristin-2000021402/
Huippu laite, hakkaa edellisen kiinapaskan 6-0 ja pääsee tallilla vitriiniin esille juhlan kunniaks.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 03.12.2015, 21:00:53
Katsastusmies ei lämmennyt ajatukselle pedalboxista äkkiseltään. Täytyy siis tuumailla lisää.

Veronpalautukset kuitenkin tuli ja meni. Moottorinohjaimeksi tulee siis Link G4 Storm kun hyvällä alella sain uusien mallien tieltä pois. Viikonlopulla yritän ottaa itseäni niskasta kiinni ja mennä tallille ihan oikeasti tekemään jotain muutakin kuin potkimaan renkaita. Etenee vähän turhan hitaasti jos ensi kesänä meinaa ajaa... :idiot2:
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: ImportTuning - 04.12.2015, 07:44:20
Moottorinohjauksen valinnasta....lupaan että et tule katumaan :pomo:
Mutta mitäs ihmettä...eikö muka pedalboxia sais laittaa katuautoon vai...??
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: Elk - 04.12.2015, 10:15:27
Moottorinohjauksen valinnasta....lupaan että et tule katumaan :pomo:
Mutta mitäs ihmettä...eikö muka pedalboxia sais laittaa katuautoon vai...??
Kai sen saa laittaa kunhan tekee niin, ettei jarrutasapaino ole säädettävissä ajon aikana. Ja säilyttää alkuperäisen kaltaisen toteutuksen muuten.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.12.2015, 14:51:06
Tuttu katsuri tuumasi puhelimessa asiaa kysyessäni että hänen mielestään tuli joku muutos että "enää" ei saisi laittaa pedalboxia. Oli sitä mieltä että olemassa olevaa tehostinta ei saa poistaa tai edes pienentää. Täytyy nyt käydä kuitenkin konttorilta varmistamassa että miten asia ihan oikeasti on. Niin paljon se helpottaisi asioita pannuhuoneen puolella että ehdottomasti niin teen jos sen vain leimattua saa.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 06.01.2016, 20:23:19
Motivaation rippeitä keräilty milloin mistäkin ja jotain pientä näperrystä saatu aikaankin. Tänään oli aikeissa kasata kanteen venttiilit paikalleen että sen saisi niputtaa lohkon päälle, mutta toisin kävi. Ohjurinkumeja vaihtaessani 13kpl muljahti paikalleen ihan nätisti, mutta parin ohjurin päähän eivät halunneet asettua millään. Kolme kappaletta murjoin sitten rikki kun aikani turasin niitä paikalleen tuloksetta. Olisiko lie ohjurin päässä ollut joku ruttu tjsp. että eivät asettuneet vaikka ei kyllä mitään silmin havaittavaa vikaa näkynyt. Pitää ostaa siis muutama uusi ja yrittää paremmalla menestyksellä.

Penkkien kiinnikkeitä vähän parantelin tukevuuden nimessä, tuli ihan asialliset ainakin siksi aikaa kun jaksan tehdä ne ihan oikeasti kunnolla uusiksi.

Konttorilla kävin neuvottelemassa ja inssi tuumasi että siitä lähdetään että jarrutehostin löytyy. Eli kone laitetaan vinoon ja mahdollisesti vaihdetaan pienempi tehostin että saadaan imusarjalle paremmin tilaa.

Katsotaanhan jatkoa kun jaksaa taas jotain turata, tuntuu että ei nyt oikein lähe tää homma...
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: JoonasH - 07.01.2016, 14:12:59
Sekokupu, poistin viestisi sillä näin kristallipallostani viestin aiheuttamien raporttien määrän tulevaisuudessa ;)
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 11.02.2016, 13:17:47
Hiljalleen etenee, saa nähdä ajetaanko ensi kesänä... :idiot2:

Mittareita touhuilin paikalleen ja johdotin valmiiksi odottamaan kytkemistä. Laitoin nuo "vähemmän tärkeät" tuonne vänkärin puolelle:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160211_122648_zps0qu7nvjl.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160211_122648_zps0qu7nvjl.jpg.html)
Ostin siis joku aika sitten kasan noita Autometerin Sport Comp-sarjalaisia käytettynä, on ne vaan aika race. S* Tuo sulakerasia tulee vaihtumaan, joten en vielä kytkenyt mittareita. Täytyy selvitellä tuosta sekamelskasta tarpeelliset johdot ja karsia ylimääräiset pois.

Alkuperäisen mittariston paikalle tulee paneeli mihin laitetaan samaa sarjaa vedenlämpö- ja öljynpainemittarit, sekä seosmittari. Todennäköisesti hommaan AEM:n, on uudemmalla LSU 4.9-anturilla ja kaverin suprassa vastaava on pelannut hienosti. Tyyliinhän olisi toki kuulunut analoginen mittari, mutta luettavuuden takia mennään modernimmalla vaikka vähän tyylirikko onkin. Samaan paneeliin sitten tarpeelliset merkkivalot. Kierroslukumittarin paikka vielä vähän avoinna, ehkä kojelaudalle jos en muuta keksi.

Vaihteistoksi hieronut boostin kanssa kauppaa tuollaisesta pienemmästä 6-vaihteisesta ZF:stä, onpahan sitten kerralla kunnollinen ja ylivaihteella niin ei ole perävälityksen kanssakaan ihan niin nuukaa. Köyhän ei ole varaa ostaa halpaa vai miten se meni. :idiot2: Kytkimeksi tuli hetki sitten Kulmamieheltä teräsvauhtipyörä ja -765 SRE. Näille meinasin ottaa KL-kimpasta kaveriksi 6-lapaisen jousitetun sintterilevyn. Luulisi pitävän näin kevyessä korissa ja kukas sitä tietää irtoaako tuosta moottorista ikinä edes kunnolla voimaa. :2funny:
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.02.2016, 17:52:06
Kaikenlaista pientä puuhailtu. Kannessa venttiilit paikallaan, odottaa enää tiivistettä niin saa pultata lohkon päälle ja kasata loppuun.
Poistetun takapenkin tilalle askartelin tänään verhoilun, jos tätä nyt sellaiseksi voi sanoa:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160226_122404_zpspmho1yjh.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160226_122404_zpspmho1yjh.jpg.html)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160226_122626_zpssyp3ebl7.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160226_122626_zpssyp3ebl7.jpg.html)

Ei ole kuvassa vielä paikallaan asti vaan heitetty malliksi vähän sinnepäin. Totesin että kannattaa suosiolla jättää kiinnittäminen sellaiseen ajankohtaan kun on kaveri mukana pajalla. Uskomattoman työlästä vaan yrittää siististi leikata tuollaista ohutta alumiinia, rälläkkä ja millinen laikka oli tässä kohtaa weapon of choice. Onneksi tuo reunanauha pelastaa paljon, ei tarvitse ollakaan ihan niin priimaa leikkausjälkeä. :)
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: Lankku - 26.02.2016, 19:56:04
Tuohon kun ois hitsannu takapuolelle kiinnikkeet, jotka ruuvataan kontin puolelta kiinni, niin ois saanu sileän pinnan näkyville. Eihän se ois tietysti työlästä ollut... Vielä on näköjään kestäneet maalit kiinni penkin alla ::)
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: janne81 - 26.02.2016, 20:15:41
Hei niinhä onkin, laita tuollee ku Lankku meinas ku teillä on se Tiggi siellä tallilla.
Tais Make maalata uusiks ton alusen jos en ihan väärin ymmärtänyt..
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 27.02.2016, 02:09:34
Maalattu on uusiksi ja kahteen kertaan. Kiinnikkeiden hitsaaminen kuulostaa muuten ihan hyvältä mutta tuohon tuntui tulevan jälkiä jo ihan siitä kun otti vähän reilummin kiinni pellin reunasta. Ehkä läpipulttaus on kuitenkin se ratkaisu, sen verran vaimennusmattoa taakse ettei tarvitse ihan älyttömiä kiristää eikä jää resonoimaan.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: Lankku - 27.02.2016, 14:48:55
Jos peltien väliin laittaa vaimennusta ja laittaa ruuvilla kiinni, tulee ruuvien kohdalle painumat tiukkaan vetäessä. Eli pienet väliholkit alle jos haluaa pitää suorana? Tai tarpeeksi isot prikat ruuveille.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
Kirjoitti: 8-pätkä - 19.03.2016, 16:06:17
Jotain tarinaa voisi kirjoitella taas tännekin. Hommat nyt on enimmäkseen seisoneet milloin mistäkin (teko)syystä, mutta pientä edistystäkin on havaittavissa tekniikan osalta osien hankkimisen merkeissä ja sisustaankin on jokunen tunti uhrattu. Edellä mainitun verhoilulevyn kiinnitys toteutettiin lopulta näin:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160303_153556_zpsryahnivr.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160303_153556_zpsryahnivr.jpg.html)
Taakse tuli vielä pehmeää vaimennusmattoa ehkäisemään räminöitä ja saattaahan se vaikka hieman eristää ääntäkin.

Kun alumiinin työstämisen makuun oli päästy niin tällaisetkin syntyivät melkein itsestään. Osasyy oli sekin että alkuperäiset verhoilut eivät olisi enää modaamatta käyneet paikalleen ja materiaalia oli vielä joutilaana niin samahan se oli tehdä tällaiset "race" versiot:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160319_151535_zpskamdmlcu.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160319_151535_zpskamdmlcu.jpg.html)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160319_151522_zpskubaj3v9.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160319_151522_zpskubaj3v9.jpg.html)
Kiinnitys ihan vaan ronskisti itseporautuvilla ruuveilla, tästä kopasta tuskin enää mitään museoautoa tehdään.

Ajatus vakiomittariston jättämisestä paikalleen ei oikein innostanut, olisihan siinä ollut toimivaa jopa osa varoitusvaloista. Siispä se korvattiin jälleen kerran alumiinista itse tehdyllä paneelilla johon mahtuu mukavasti kolme mittaria ja varoitusvalot:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160319_115813_zpsqsveeiqy.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160319_115813_zpsqsveeiqy.jpg.html)
Keskipaikka on varattu seosmittarille, joka on vielä kaupassa. Aika karun näköinen mutta ajaa asiansa.


Vaihteiston arpominenkin on ohi ja boost toimitti GS6-37DZ-mallisen ZF:n sovitettuna vinoasennukseen. Tätä pyörittämään tuli KL-kimpassa 6-lapainen jousitettu sintterilevy. Teräsvp ja -765 asetelmahan olikin jo hommattuna. Seuraavaksi pitäisi varmaankin shimmata tuo paketti kohdalleen, laittaa starttikehä paikalleen ja viedä tasapainotukseen. Sitten olisi enää periaatteessa öljypohjan modaus ja korvakkeiden sovittaminen niin koneelle kuin laatikollekin niin pakettia voisi alkaa suunnitella paikalleen.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ)
Kirjoitti: janne81 - 19.03.2016, 22:10:03
Aika race.
Täytyy raivailla pajaa että päästään kasaamaan kone loppuun, näyttää valmistuvan semmosta vauhtia että hirvittää  :D
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ)
Kirjoitti: sekokupu - 20.03.2016, 12:19:47
Tuutkos tällä seuraavaan miittiin sitten? Nopeesti auto läjään ja lintsaamaan vaan töistä :D
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ)
Kirjoitti: Lankku - 20.03.2016, 12:27:27
Mittariston taustalevy mattamustaksi tai puolikiiltävällä?
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ)
Kirjoitti: 8-pätkä - 20.03.2016, 12:40:13
Tuutkos tällä seuraavaan miittiin sitten? Nopeesti auto läjään ja lintsaamaan vaan töistä :D

En mä nyt ihan noin nopee oo.

Mittariston taustalevy mattamustaksi tai puolikiiltävällä?

Sama kävi mielessä, kuvassa on vasta malliksi laitettu koloonsa ja irti pitää käyttää vielä kuitenkin. Hyppäisi vähän vähemmän silmille.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ)
Kirjoitti: 8-pätkä - 07.05.2016, 13:53:10
Pieniä, hyvin pieniä etenemisen merkkejä. Öljypohjan sumppua madallettu etuosastaan, jos ei olisi ihan niin pahasti törmäyskurssilla etupalkin kanssa:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160425_204236_zpsvfiqisk5.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160425_204236_zpsvfiqisk5.jpg.html)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160425_204228_zpsoy59iqkm.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160425_204228_zpsoy59iqkm.jpg.html)
Enempää ei oikeastaan pumpun imusihti anna mahdollisuutta modata, mutta eiköhän tuo riitä. Kaveri sulatteli lopulliset saumat tigillä, täytyy napsia kuvia niistäkin kun käy pajalla.

Tämäkin on nyt sitten korjattu, kylläpä tuli vähemmän räpelletyn näköinen: :2funny:
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20160420_190847_zpsjmobgts4.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20160420_190847_zpsjmobgts4.jpg.html)

Sähköjä oon selvitellyt ja alkuperäinen sulaketaulu sai lähtöpassit. Tilalle tein alumiinista levyn johon tuli yksi sulakerasia johon kytkin auton alkuperäiset sähköt niinkuin ne olivatkin, eli valot, pyyhkijät sun muut. Tämän lisäksi laitoin yhden 6:n sulakkeen rasian "ylimääräisiä" juttuja varten, eli bensapumput, flekti, boksin virrat, mittarit ym. Myös merkkivalojen johdot alkaa olla selvillä ja merkattuna mittariston takaa. Pitää puristella vielä liittimet valmiiksi niin saa sitten vaan tökkiä kiinni kun asentaa muutkin mittarit.

Koneeseen viimeisiä juttuja niputtaessa tuli huomattua että huohotinpurkista lähtevä valumaputki, jonka pitäisi mennä öljypinnan alle, oli poikki öljypumpun kupeelta. Jos huohotus ohjataan imupuolelle, niin tämähän voi aiheuttaa aika rajun öljynkulutuksen, mutta lieneekö tässä tapauksessa ongelmaa kun huohotus tulee menemään erilliseen purkkiin josta hengitys ulos? Tuon kun ratkaisee ja saa öljypohjan hierottua valmiiksi ja maalattua niin tekniikkapakettia saisi alkaa sovitella autoon niin saa tehdä kannatinpalkkiin tarvittavat muutokset laatikolle.

Mistähän tuohon ZF:ään saa työsylinterin?
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ)
Kirjoitti: Lankku - 07.05.2016, 14:18:08
Pyrkisin vetämään huohotuksen öljynpaluun öljypinnan alapuolelle joka tapauksessa.

Työsylinterin saa mistä tahansa tarvikeliikkeestä. Esim. LPR:n tarvike taitaa olla alle 30e Varaosamaailman kautta. Äkkiseltään vilastuna sen osanumero 3605-4605.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ)
Kirjoitti: 8-pätkä - 15.09.2016, 08:00:05
Pitäiskö näiden edistyäkin joskus?
Pieniä askeleita on kuitenkin otettu. Kytkinpaketti on tasapainotettu ja odottaa paikalleen laittoa. En voi kyllä suositella Keski-Suomen Koneistamon palveluita, viikossa luvattiin ja kolmessa viikossa lopulta valmistui kun aikani soittelin ja sanoin viimein että tuun x päivänä hakemaan ja jos ei ole valmis niin vien johonkin missä aikataulut pitää. Lisäksi jälki on omaan silmään erittäin karkeaa ja osat puhdistamatta porailun ym. työstön jäljiltä. >:(

Jakopäähän tuli säädettävät nokkapyörät foorumin kautta, joten sitäkin pääsee niputtamaan. Tarvii vaan sorvata sopivat holki kiristimen ja taittorullan alle ja yksi "erikoispultti" kiristimen asennukseen.

Sitten pari juttua mihin kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia:
Kytkinakseli/silmälaakeri-osio on vielä sovittamatta, varmaan tarvii jonkunlaisen jatkoholkin kytkinakseliin että ylttää laakerille? Kytkinakseli tulee samaan tasoon kytkinkopan kanssa sovituksen jäljiltä.

Onko toteutuskelpoisia ajatuksia toisesta triggeristä? Kampuralla on jo hihnapyörässä 36-1 kehä ja sen ajattelin siihen jättää, mutta nokalle pitäisi keksiä järkevä toteutustapa. Itsellä on mielessä jos tekisi apuakselin hihnapyörään sen yhden nastan luettavaksi niin saisi anturitkin näppärästi samaan telineeseen ja piiloon katseilta. Hall-anturit näitä on näillä näkymin tulossa lukemaan. Kokemuksia, ajatuksia?

Onneksi kaverin JZ:sta räjähti kutosen veivinlaakeri niin ei pääse moottoripukki olemaan tyhjänpanttina jos tämän malmikasan joskus muka saa oikeasti konehuoneeseen asti.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ) Triggerikysymyksiä?
Kirjoitti: 8-pätkä - 02.10.2016, 10:17:29
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20142/IMG_20161001_195312_zps2rro0ywr.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20142/IMG_20161001_195312_zps2rro0ywr.jpg.html)

Voimanlähde saatu kuljetettua samaan talliin auton kanssa, sitten saisi alkaa sovittelemaan paikalleen. Kaveri kävi myös puuhastelemassa viimeiset maalaushommat valmiiksi niin saa senkin puolesta alkaa niputtamaan autoa. Paljonhan siinä vielä puuhaa on, mutta eiköhän tuo motivaatiokin ala hieman parempi olla varsinkin sitten kun tuon paketin saa lopullisesti paikalleen ja alkaa tulla jotain näkyvääkin tulosta.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.12.2019, 16:25:12
Vain reilut 3 vuotta edellisestä päivityksestä. Hiljaiseloa viettänyt tämä raato ja tekniikkakin tuli myytyä pois jo aikoja sitten, kuten oli tarkoitus tehdä koko autollekin mutta eipä ostajaa löytynyt.

Mielessä kuitenkin kytenyt alumiinimoottorin asennus ja sitten tuli 150e hintaan vastaan S40 B4164S-moottorilla joka tuli haettua pois.

Lankun kautta tuli M90 ja sitten sovittelemaan pakettia paikalleen.

(https://i.ibb.co/x3wjRTw/IMG-20191226-154202.jpg) (https://ibb.co/x3wjRTw)

(https://i.ibb.co/dD9w909/IMG-20191226-154055.jpg) (https://ibb.co/dD9w909)

Siihen se nyt asettui noin alustavasti, tuskin ainakaan kovin kaukana oikealta paikaltaan. Tuin koneen vaan sopivilla palikoilla etupalkin päälle ja seuraavaksi pitäisi varmaan askarrella korvakkeet.

90mm iskuisesta RN-moottorin kampurasta on kaupat vireillä ja sitten tarvitsisi enää turbon männät ja h-profiilit.

Kokeillaan siis vielä kerran.
Otsikko: Vs: 142 16v Turbo
Kirjoitti: puppet - 26.12.2019, 18:26:34
Noniin! :nälkä: Täällä vähän toisinpäin, tinanelos-moottori olis mutta ei mitään mihin sitä laittaa, eikä kukaan sitä poiskaan osta :D varmaan joku raato hommattava ::)