Autoracing  KL-varaosat

Kytkimen teoreettisen vääntömomentinkeston laskeminen

  • 1 Vastauksia
  • 14911 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Lainaus käyttäjältä: reve
Absoluuttista vääntömomentin välityskykyä on vaikea laskea, kun tiedot tarvittavista kitkakertoimista yms. on vähän vaikea määrittää luotettavasti.

Paljon helpompaa on laskea suhteellinen vääntömomentin välityskyky johonkin toiseen asetelmaan verrattuna. Yleensä on kuitenkin tiedossa jonkin asetelman vääntömomentin välityskyvyn suuruusluokka.

T2= (d2 / d1) * (p2 / p1) * T1

Missä:
T2: uuden asetelman vääntömomentin välityskyky
d2: uuden asetelman kitkapinnan keskihalkaisija
d1: tunnetun asetelman kitkapinnan keskihalkaisija
p2: uuden asetelman mitattu asetelmapaine
p1: tunnetun asetelman mitattu asetelmapaine
T1: tunnetun asetelman vääntömomentin välityskyky

Eli vääntömomentin välityskyky saman tyyppisellä lamellilla riippuu lineaarisesti kitkapinnan halkaisijasta sekä asetelmapaineesta.

Tehdasasennuksena asetelmat on yleensä viritetty hiukan "yli" maksimipaineesta. Levyn kuluessa paine kasvaa tiettyyn rajaan saakka. Jos asetelman shimmaa maksimipaineeseen, niin levyn kuluessa paine laskee koko levyn käyttöajan.

Jos olettaa, että kummassakin asetelmassa on 40mm leveä kitkapinta ja orkkisturbon asetelma pitäisi vaikka 340Nm, niin tuo bemarin asetelma pitäis silloin (188mm/175mm)*(12478N/8868N)*340Nm = 514Nm.

Oliko tuo bemarin ~1250kg asetelma joku SRE -versio? Mitä noita olen mittaillut, niin yleensä vakiosasetelmat menevät jonnekkin 500-700kg suuruusluokkaan. Yli tuhannen kiloa antavat lätyt alkavat yleensä olla jotain aftermarket -osia. Mittauksia kannattaa mielestäni kirjata maksimissaan muutaman kymmenen kilon (muutaman sadan newtonin) tarkkuudella, kun noi tulokset kuitenkin vaihtelevat vähän prässäyskerrasta toiseen (asetelman sisäinen kitka).

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Kytkimen teoreettisen vääntömomentinkeston laskeminen
« Vastaus #1 : 29.03.2014, 11:44:18 »
Ja jos haluaa testata ihan käytännössä momentinvälityskykyä, niin itse tein näin:

Vauhtipyörä kiinni johonkin TODELLA tukevaan, esim JÄREÄ työpöytä jossa iso ruuvipenkki.

Levy paikalleen ja asetelma kiinni, ja jostain vaikka rikkonainen vaihdelootan sisäänmenoakseli, siihen hitsataan iso hylsy päähän, ja otetaan esim stahlwillen 800Nm momenttiavain, ja ruvetaan vääntämään eri momenttiasetuksin, kunnes ei enää naksahda.

http://i122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/02082009619.jpg

Itsellä littupyörä, M56 levy S40 T4 volvosta ja SRE765 asetelma. Tuolla saatiin shimmattuna 720Nm lukema kalibroidulla momenttiavaimella, eikä kertaakaan ole luistanut 664Nm (penkissä) antavan koneen perässä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy