Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Turbiini - 29.06.2014, 21:14:20
-
Morjensta tännekkin! Täällä kyllä näitä projekteja riittänee mutta eiköhän tänne vielä ainakin yksi mahdu ;) Elikkä tuli tossa huhtikuussa hommattua 244 kori ilman tekniikkaa jota tuli sitten pikkuhiljaa purettua ja aloitettua hitsaukset. Tarkoituksena ahtaa B230F ja käyttää moottorin ohjauksena megaruuttaa 8)
Korin lisäksi ostin B230F 245 elinten luovuttajaksi.
Auto tullessa:
(http://i.imgur.com/iz7QOYX.jpg)
Tämän hetkinen tilanne:
(http://i.imgur.com/plmTZPq.jpg)
Ja iloinen luovuttaja:
(http://i.imgur.com/1qhfaMH.jpg)
Tosiaan nytten pohja, pyöräkotelot, kaaret hitsattu ja epoksit vedetty päälle.
(http://i.imgur.com/4Oqz6w3.jpg)
Listaa tähän asti tehdyistä hommista:
-Takatukivarret (http://i.imgur.com/JyG0hVL.jpg) vahvistettuna
-Jarrut (http://i.imgur.com/mmzPu79.jpg) kunnostettuna
-Perä (http://i.imgur.com/PYwbQ5o.jpg) maalattua
-Alustan (http://i.imgur.com/02UYlnz.jpg) osat maalattu ja kaikki puslat vaihdettu
Seuraavaksi tarkoitus niputtaa alustan osat takaisin jonka jälkeen koneen kimppuun :)
-
On ainaki osaamattoman silmään pikkusen siistiä saumaa Tossa alatukivarressa! Mites noiden boksaaminen, kun korjaus hitsausta ei vissiin leimalla suvaita?
-
oliskohan tuo boksaus ns. harmaalla alueella? menee leimalla läpi katsastajasta, sen mielentilasta ja toteutuksen tasosta riippuen *mutu*
-
Tarpeeks isolla virralla niin hyvin sulaa! 8) Joo tosiaan saapi nähä mitä mieltä herra katsastaja asiasta on, tuskimpa edes huomaa ::)
-
Syksy saapui talvikin tuli ja meni... Tuli siinä kesälopussa tehtyä vanhasta navetta rakennuksesta tallin tynkää jossa volvo seisoi talven. Nytpä sitä taas starttaillaan rojektia etiäpäin, koneet on purettu ja seuraavaksi pitäs niputtaa yksi toimiva kappale. Mites muuten toimiiko toi M nokka-akseli turbotus käytössä mitenkään? Vai heitetäänkö suoraan vesilintua?
Alakerrassa löytyi kumminkin öljyruiskuttimet ;)
(http://i.imgur.com/DKYXf6C.jpg)
-
Millä maalasit alustan osat?
-
itsellä kanssa ahdettu F, nokka juurikin M, aika hyvinhän se vääntää mutta ei se ylös vedä.
Hankala vaan lähteä vertaamaan kun en ole muita nokkia koittanut.
Mikäs ahdin tähän tulee?
Pidän suuresti tästä että auto rakennetaan järjestyksessä. Kori, alusta, jarrut ja sitten vasta se tekniikka :) tsemppiä! O0
-
Alustan osat maalattu epoksilla... Turbosta ei vielä ole tietoa, mietinnässä hx40. Liekköhän menee liian isoks ::)
-
Viikonloppuna tuli taas vähän ihmeteltyä volvon parissa. Lohkon sain putsattua ja maalattua myös venttiileitä hiottua/kiilloitettua.
(http://i.imgur.com/ReVyjiW.jpg)
Liekköhän mikä nokka-akseli tuossa toisessa motissa missä oli ainakin lohkossa jo valmiina nuo öljysuihkut männille ja virranjakaja nokan päässä?
Autowiki kertoilee: "Perustana B230FT-moottorille, jossa oli 530-kansi ja T-nokka-akseli sekä öljysuihkulla jäähdytetyt männät."
Jos on tommonen "T-nokka" niin liekkö minkälainen verrattuna M tai A nokkaan?
Öljyn paluuseen turbolta vielä jos turboksi tulee hx35 tai hx40 riittääkö AN-10 kokoinen paluu letku? (sisämitta 14,23 mm)
Kiitoksia vastauksista!
-
Öljyn paluuseen turbolta vielä jos turboksi tulee hx35 tai hx40 riittääkö AN-10 kokoinen paluu letku? (sisämitta 14,23 mm)
Ite en alle 20mm sisähalkaisijaltaan olevaa paluulinjaa laittais muutakuin vakioahtimelle. Mulla rupes holsetti tulvimaan 16mm putkella. Harmi sinänsä kun piti öljynkiertoon ostaa osat biltemasta, mutta ei ollu an10 isompaa letkua tai liittimiä.
-
Ite laitoin 22mm.