Jos haluaa hyvän käyttöauton moottorin tehtyä halvalla/helpolla, turbo on tuossa paras vaihtoehto.
Vaparina virittäminen vaatii "hiukan" enemmän tekemistä, ja siinä korostuu erityisen suuresti tekijän osaaminen ja tietotaso.
Takohilut voi suoraan unohtaa - niitä ei tule tarvitsemaa.
Helpoimmalla pääset kun laitat nykyaikaisen 16v moottorin siihen, kuten esim. puli0ukko jo sanoi.
Oma kanta on se, et etsitään heti alkuun paras mahdollinen aihio ja sitten vasta miettii mitä tarvitsee sille tehdä että pääsee mahdolliseen tavoitteeseensa.
Kannattaa heti alkuun kuitenkin miettiä mitä siltä koneelta oikeesti haluaa.
Valmistaja on joutunut huomioimaan mm. melutasot, päästöt, moottorin pitkät huoltovälit... suunnitellessaan moottoria kokonaisuutena.
Eli esimerkiksi ilmansuodatinkotelo sekä itse suodatin on usein suunniteltu suodattamaan mahdollisimman tehokkaasti sekä vaimentamaan imuääniä.
Jos kukaan on oikeasti testannut, miten suuri vaikutus sillä saadaan kun ilmansuodatinkotelon tilavuus onkin vaikkapa 1,5x suurempi ja ilmansuodattimella yli 2x enemmän pinta-alaa sekä virtaa hiukan paremmin.. niin se ero voi olla yllättävän suurikin. (kyllä; itse oon testannu -- enkä tarkoita nyt mitään "vapaasti virtaavia suodattimia")
Pakoputkisto voi joissakin autoissa olla hyvinkin alimitoitettu, jotta on saatu käyntiääni mahdollisimman hiljaiseksi lisäämättä kuitenkaan merkittävästi painoa suurilla äänenvaimentimilla.
Pakosarja on monesti kustannussyistä valettu. Ja sekin toki mahdollisimman kompakti malli sekä pomminvarma.
Useimmiten pakosarjan vaihto peltipakosarjaan ei tuo kummoista tehollista hyötyä jos moottorissa on kovin lyhyet venttiilien aukioloajat omaavat nokat ja jos kys. pakosarja on "yleismallinen" (eli putkien pituudet ja halkaisijat voi olla vähän mitä sattuu).
Imusarja sen sijaan on ollut yllättävän hyvä ainakin Volvoissa (esim. vino- ja tinakoneissa).
Siihen ei välttämättä kannata puuttua ellei moottorin toiminta-alue ole merkittävästi korkeammilla kierroksilla tai tehotavoite ole huomattavan suuri.