Kyseessä S40 II 1.8 Bensa. On ollut jo pidemmän aikaa sellainen vika, että auto ei lähde lämpimänä käyntiin. Joskus välillä saattaa lähteä lämpimänä käyntiin, mutta käy silloin todella tukkoisesti pienillä kierroksilla. Kylmänä auto lähtee käyntiin kuin unelma.
Vikakoodeja ei löydy ainakaan omalla halpis testerillä. Auto on käynyt Volvolla monta kertaa huollossa ja vikakoodeista ei ole mitään mainittu. Mittaristossa ei myöskään pala mitään vikavaloa.
Kun auton starttaa lämpimänä, niin olen keksinyt, että ongelmaan auttaa se, kun odottaa hetken ennen auton käynnistystä. Eli kun laittaa aluksi virrat 2-asentoon. Sitten pitää odottaa n. 5-10 sekuntia, että varoitusvalot sammuvat mittaristosta. Siihen jää palamaan vain ne muutamat valot, jotka kuuluukin palaa mittaristossa ennen käynnistystä. Sitten kun starttaa, niin lähtee käyntiin. Jos siis hyppään lämpimään autoon ja yritän käynnistää liian nopeasti, niin ei lähde käyntiin.
Seuraavien osien vaihdon jälkeen paikallistin vian MAP-sensoriin:
-Ilmansuodatin
-Tulpat
-Puolat
-Nokka-akselin asentotunnistin
-MAP-sensori
MAP-sensorin vaihdolla ongelma siis korjaantuu, mutta vika ei pysy kauaa poissa. Ensimmäisellä kerralla puhdistin vanhan sensorin, jonka jälkeen auto pelasi vähän aikaa ilman ongelmia. Sen jälkeen olen 2 kertaa vaihtanut uuden Boschin MAP-sensorin, jonka jälkeen auto pelaa ilman ongelmia vähän aikaa, mutta sama käynnistysongelma palaa aina takaisin. Nyt viimeisin MAP-sensori kesti viikon/1000 km. Mikä tuon MAP-sensorin voi rikkoa?