Ateho  Elekma

V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???

  • 9 Vastauksia
  • 8708 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Javiit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« : 27.03.2019, 22:27:04 »
Volle -08 1.6 d toimii muuten "normaalisti" mutta kulutus on lähtenyt nousuun, eli regenerointia taitaa olla turhan usein.

Auto meni lapin reissulla limpmodeen ja sillä tuli ajettua muutama sata kilometriä siinä tilassa. Perillä huomattiin että hiukkassuodattimen ylempi kumiputki oli poikki, oli luultavasti ollut jo pitempään hapero. Nämä putket ja suodatin saatiin korjattua ja auto alkoi toimimaan suht normaalisti mutta paluumatkalla kulutus nousi siten että pitkäaikainen keskikulutus 700 kilometrin matkalla nousi 5.3 >6.0 litraan ja muutaman viimeisen tankkauksen keskiarvo on ollut n. 7,5 l. Ajo ollut suurimmaksi osaksi matka-ajoa.

Motonetin palikka antaa kolme vikakoodia P1632, P2458 ja U0301 joita ei saa poistettua.
Delphin lukija antaa moottorille koodit E010, 7700,2A40 ja laturin vaihdosta jääneen 1410. Lisäksi tulee koodit 3A00 j a 8B09.

Onko tuo hiukkasuodatin tukossa, eolys neste lopussa vai mikä tuota oikein vaivaa? Öljyn määrä tikussa huolestuttavasti nousee eli jotain on tehtävä mutta mistä lähteä sotkua purkamaan.

Mittaristoon ei tule mitään vikailmoitusta, eikä se herjaa eolysin vähyyttäkään ??

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #1 : 27.03.2019, 22:52:58 »
Paljonko ajettu? Ettei olisi DPF yksinkertaisesti tukossa...

Oma neuvoni on napata koko kapine sieltä pois, niin kulutus tippuu radikaalisti...

Poissa Javiit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #2 : 27.03.2019, 23:31:10 »
Ajettu 206 tkm ja huoltokirjassa maininta että suodatin pesty 2016 160 tkm:n kohdalla. Edellinen omistaja kertoi että auto oli oireillut hiukkassuodattimesta viime kesänä mutta ei osannut sanoa mitä sille oli huollossa tehty.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #3 : 28.03.2019, 00:23:57 »
Valmiilta tapaukselta kuulostaa. Kannattaa ottaa pois jos aikoo autoa pitää niin pysyy ehjänä. Öljyn lisääntyminen dieselillä huonontaa radikaalisti voitelua ja lopulta moottori tuhoutuu, joten sanoisin, että nyt on jo kiire!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa h5ne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #4 : 12.04.2019, 15:58:01 »
Itsellä 2008 1.6d ja samanlaista ongelmaa. Välillä tunkee koodia 2458 ja auto limp modeen. Usein tekee näin kun lähdet aamulla kylmällä koneella liikenteeseen ja muutaman minuutin ajon jälkeen menee limp modeen. Itse nollaan ajon aikana vikakoodin ja ajan nelosella motarilla koneen lämpimäks. Olen ostanut myös motonetistä dpf puhdistus litkua joka laitetaan tankkiin ennen tankkausta, sinä aikana kun litkut on tankissa ei vikakoodeja tule, tuo aina ilmeisesti käynnistää polton helpommin ja sitä kautta auttaa tuohon vaivaan. Omalla ajettu 300tkm.  Ennen öljynvaihtoa näytti olevan koneessa öljyä täynnä ja ilmeisesti polton katkeaminen työntää öljyn sekaan disukat. Laitoin öljynvaihdossa koneeseen 3.5litraa öljyä eli hieman vajaaksi siltä varalta jos uudelleen poltot katkeaa niin ei heti oo pata täynnä. Paras ratkaisu on se että tyhjentää koko pöntön ja egr pois käytöstä. Tää lysti maksaa liikkeessä n.600e ohjelmointeineen. Uusi hiukkaspönttö lienee reilusti yli tonnin.. täytyy sanoa että on haista paska vehkeitä laitella huuhaa loukkuja autoon koska selvää on että tuollaiset mehupillit menee tukkoon ennemmin tai myöhemmin. Omassani voi olla jo lähellä myöskin se että pönttö on jo täynnä palamistuhkaa ja siksi sekoilee ja tämähän ei korjaannu kun suodatin purkamalla ja puhdistamalla tai vaihtamalla uusi / tyhjentämällä koko roska. Juuri puhdistin egrn omasta ja musta kuin afrikan poika ja tuo kannattaa myös puhdistaa samalla jos hiukkassuodatinta meinaat puhdistella tai vaihtaa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #5 : 12.04.2019, 19:52:09 »
Itsellä 2008 1.6d ja samanlaista ongelmaa. Välillä tunkee koodia 2458 ja auto limp modeen. Usein tekee näin kun lähdet aamulla kylmällä koneella liikenteeseen ja muutaman minuutin ajon jälkeen menee limp modeen. Itse nollaan ajon aikana vikakoodin ja ajan nelosella motarilla koneen lämpimäks. Olen ostanut myös motonetistä dpf puhdistus litkua joka laitetaan tankkiin ennen tankkausta, sinä aikana kun litkut on tankissa ei vikakoodeja tule, tuo aina ilmeisesti käynnistää polton helpommin ja sitä kautta auttaa tuohon vaivaan. Omalla ajettu 300tkm.  Ennen öljynvaihtoa näytti olevan koneessa öljyä täynnä ja ilmeisesti polton katkeaminen työntää öljyn sekaan disukat. Laitoin öljynvaihdossa koneeseen 3.5litraa öljyä eli hieman vajaaksi siltä varalta jos uudelleen poltot katkeaa niin ei heti oo pata täynnä. Paras ratkaisu on se että tyhjentää koko pöntön ja egr pois käytöstä. Tää lysti maksaa liikkeessä n.600e ohjelmointeineen. Uusi hiukkaspönttö lienee reilusti yli tonnin.. täytyy sanoa että on haista paska vehkeitä laitella huuhaa loukkuja autoon koska selvää on että tuollaiset mehupillit menee tukkoon ennemmin tai myöhemmin. Omassani voi olla jo lähellä myöskin se että pönttö on jo täynnä palamistuhkaa ja siksi sekoilee ja tämähän ei korjaannu kun suodatin purkamalla ja puhdistamalla tai vaihtamalla uusi / tyhjentämällä koko roska. Juuri puhdistin egrn omasta ja musta kuin afrikan poika ja tuo kannattaa myös puhdistaa samalla jos hiukkassuodatinta meinaat puhdistella tai vaihtaa.

Dpf tukkeentuminen on pikkuvolvojen oma juttu ja 1.6L dieselin huolto-ohjelmaankin jo kuuluu pöntön vaihto. 2.4L koneiden dpf sensijaan kestää tukkeentumatta monia satoja tuhansia. Minullakin oli yksi josta luovuin n.330tkm kohdalla eikä kertaakaan ollut häiriöitä. Nykyisessä oli heti ostettaessa tukossa mutta korjaantui pakotetulla regeneroinnilla Volvo huollossa. Sen jälkeen ei ongelmia ja yhteiseloa jo 50tkm takana.

Yleisesti ottaen, Diesel EI sovi lyhyisiin, muutaman kilometrin ajorupeamiin ilman esilämmitystä.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2019, 19:58:03 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa h5ne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #6 : 13.04.2019, 15:03:57 »
Joo tuo hiukkassuodattimen vaihto kuuluuu tosiaan 1.6d huolto ohjelmaan. Minkä hintainen on tuo volvo huollossa tehtävä pakkopoltto?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #7 : 13.04.2019, 18:52:16 »
Joo tuo hiukkassuodattimen vaihto kuuluuu tosiaan 1.6d huolto ohjelmaan. Minkä hintainen on tuo volvo huollossa tehtävä pakkopoltto?
Noissa 80 kw 1.6d koneissa hiukkasloukku pitäisi vaihtaa 120 tkm välein. Ei pakkopoltolla montaa kymmentä kilometriä saa lisää ajoa. Uusi loukku on laitettava tai sitten loukku heitettävä kokonaan romukoppaan ja vähän softan säätöä... Ei kait loukku tonnia maksa, jos kattelee sen jostain tarvikkeena.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa h5ne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #8 : 13.04.2019, 19:08:14 »
Joo tiedossa on tuo 120tkm vaihto. Sitä nyt ei ole vaihdettu omaani enkä kyllä aiokaan vaihtaa. Tyhjennys järkevin ainakin hinnan puolesta. Kyselin jo tarjouksia ja 600e pintaan oli pöntön tyhjennys, ohjelmoinnit ja egr tulppaus. Täytyy vielä kysellä tarjouspyynnöt muutamasta paikasta..

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 d hiukkassuodatin vaivaa ???
« Vastaus #9 : 29.12.2021, 18:03:33 »
Minulla on C30, jolla on ajettu alle sata tonnia, ja hiukkasuodatin meni jo vaihtoon. Nyt on taas jotakin sensuuntaista tekeillä. Se diesellisälämmitin on toinen murheen kryyni, sen joutuu puhdistamaan vähän väliä.

 

KL-varaosat  Race.fi