Mikähän helevetti nuo päästöt saa noihin lukemiin? Tyhjäkäynnillä ihan ok mutta kierroksilla seuraavaa:
CO% 3,34
CO² 12,20
HCppm 1251
O² 0,52
Lambda 0,887
Voiko olla katin jälkeinen lambda tunnistin vai mikä?
Päästöjen perusteella käy hyvin rikkaalla, kun lambda alle 0,9. Silti liikaa happea O² jäljellä. HC ja CO% nousee rikkaalla seoksella.
Veikkaisin em. öljynkulutus probleemin lisäksi, että saa ylimäärästä ilmaa/happea jostain pakopuolelta ennen kattia olevaa lambdaa. Joko lambda löysällä ja vuotaa, pakosarjassa reikä tai halki, pakosarjan tiiviste vuotaa. Imupuolikin syytä tarkistaa....
Voisiko puhaltaa rengasvikaisen männän ohi ylimäärästä happee sotkemaan lambdaa, tai sama viallisella pcv:llä jollon ylimäärästä painetta kampikammiossa......arvailua. Lukase obd:llä dataa, ihan Elm327 + Torque pääsee alkuun.. Lambdan toiminta, STFT + LTFT kertoo jo jotain.
Katin jälkeisellä lambdalla ecu haistelee toimiiko katti, jos ei sytyttää vikavalon. Itse ruiskutuksen säätö tehään ennen kattia olevilla lambdoilla...lambda muuten harvemmin alkaa näyttämään liikaa, yleensä likaantuessa tai esim silikonista kontaminoituessa näyttää liian vähän tai hidastuu (ns. Lazy lambda).
Katti muuten ei tykkää tollasista seoksista, jos pitkään ajelee......