Elekma  Autoracing

V50 päästöt

  • 8 Vastauksia
  • 3543 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tompero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
V50 päästöt
« : 04.04.2019, 17:57:11 »
Mikähän helevetti nuo päästöt saa noihin lukemiin? Tyhjäkäynnillä ihan ok mutta kierroksilla seuraavaa:
CO% 3,34
CO² 12,20
HCppm 1251
O² 0,52
Lambda 0,887

Savuttaa ihan kyllä riittävästi kierroksilla. Juuri tehty kansiremonttikin. Tankissa oli reilumpi satsi X1R:ää eikä vaikuttanu päästöihin mitenkään.
Voiko olla katin jälkeinen lambda tunnistin vai mikä?
Alkaa jo mielenterveys menemään tuon vehkeen kans.
Hyviä neuvoja otetaan vastaan, kiitos.

Ai niin, ja egr venttiili oli paskanen. Vaihdettu uusi.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2019, 17:58:44 kirjoittanut Tompero »

Poissa Tompero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 päästöt
« Vastaus #1 : 05.04.2019, 13:24:55 »
Semmonen kysymys vielä tuohon liittyen. Ku aukaisee öljyn täyttökorkin ja laittaa koneen käyntiin ja testaa esim kumihanskalla niin eikö tuossa täyttöaukon suulla pitäisi käydä koko ajan pieni imu?
Nyt puhalsi niin perkeleesti että alkoi hanskakin täyttyyn ilmalla aika nopeasti.

Poissa Samikainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 päästöt
« Vastaus #2 : 05.04.2019, 14:33:53 »
Joo kai se ideaali tilanne ois niin että ei täyttyis. Ei oo mulla vielä yhdessäkään autossa nii ehjä kone ollut. Kaikki yli 200tkm ajetut diesselit mitkä oon omistanut ni sen verran väljiä ollu että hanska lähtenyt täyttyy

Poissa Tompero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 päästöt
« Vastaus #3 : 05.04.2019, 17:14:17 »
Sen verran sain järkeiltyä että sekä päästöihin ja huohotukseen on ongelmana mahdollisti tämä kampikammion tuuletus. Aikani marmoritiskillä jaapattiin niin tultiin tulokseen että tämä pcv- venttiili on tiensä päässä ja siksi öljyn huohotus ei pelaa kuten pitäisi ja siksi polttaa öljyä aika kovat määrät.
Ensi viikolla ollaan taas viisaampia kun tuo osa vaihdetaan

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V50 päästöt
« Vastaus #4 : 05.04.2019, 20:02:21 »
Millä koneella auto on ??

Jos on foordin kone, niin niissä on ollut öljyrenkaissa ongelmia ja sen takia hävittää öjyt koneesta..

Jos taas volvon omalla koneella, niin sitten on vikaa kun eivät tuppaa öljyä polttamaan.

Tietysti tuo pcv-venttiili on varmaan halvin kokeilu..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Tompero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 päästöt
« Vastaus #5 : 06.04.2019, 07:36:43 »
Millä koneella auto on ??
1.8 bensa on tämä. Ja foordin tekele näyttäs olevan.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V50 päästöt
« Vastaus #6 : 06.04.2019, 07:48:43 »
1.8 bensa on tämä. Ja foordin tekele näyttäs olevan.

Khyyl vaikuttaa mjotoorin alakerran puolella olevalta ongelmalta:
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=49266
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=37047
https://bbs.io-tech.fi/threads/mazda-ford-volvo-mzr-l-1-8-2-0-litraisen-bensiinimoottorin-ongelmat.21381/
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=71300.0

Ostin 2018 pääsiäisen aikaan -07 V50 2,0 duratecin koneella ja sen jälkeen alkoi ongelmat öljyn kanssa..
Tutkimuksissa selvisi että mjotoorin alakerran remontilla olisi saanut öljynkulutuksen tippumaan, ainut huono puoli oli remontin hinta.
Se auto lähti aikas liukkaasti eteenpäin..
« Viimeksi muokattu: 06.04.2019, 07:56:02 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 päästöt
« Vastaus #7 : 06.04.2019, 19:35:41 »
Mikähän helevetti nuo päästöt saa noihin lukemiin? Tyhjäkäynnillä ihan ok mutta kierroksilla seuraavaa:
CO% 3,34
CO² 12,20
HCppm 1251
O² 0,52
Lambda 0,887

Voiko olla katin jälkeinen lambda tunnistin vai mikä?

Päästöjen perusteella käy hyvin rikkaalla, kun lambda alle 0,9. Silti liikaa happea O² jäljellä. HC ja CO% nousee rikkaalla seoksella.
Veikkaisin em. öljynkulutus probleemin lisäksi, että saa ylimäärästä ilmaa/happea jostain pakopuolelta ennen kattia olevaa lambdaa. Joko lambda löysällä ja vuotaa, pakosarjassa reikä tai halki, pakosarjan tiiviste vuotaa. Imupuolikin syytä tarkistaa....

Voisiko puhaltaa rengasvikaisen männän ohi ylimäärästä happee sotkemaan lambdaa, tai sama viallisella pcv:llä jollon ylimäärästä painetta kampikammiossa......arvailua. Lukase obd:llä dataa, ihan Elm327 + Torque pääsee alkuun.. Lambdan toiminta, STFT + LTFT kertoo jo jotain.

Katin jälkeisellä lambdalla ecu haistelee toimiiko katti, jos ei sytyttää vikavalon. Itse ruiskutuksen säätö tehään ennen kattia olevilla lambdoilla...lambda muuten harvemmin alkaa näyttämään liikaa, yleensä likaantuessa tai esim silikonista kontaminoituessa näyttää liian vähän tai hidastuu (ns. Lazy lambda).

Katti muuten ei tykkää tollasista seoksista, jos pitkään ajelee......
« Viimeksi muokattu: 06.04.2019, 19:39:48 kirjoittanut M141 »

Poissa Tompero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 päästöt
« Vastaus #8 : 07.04.2019, 10:05:19 »
Samoilla linjoilla vähän olen itsekin ja seuraavana tosiaan tuota pcv venttiiliä yritän.
Kansiremontissa vasta männät oli pöydällä ja siellä näytti olevan kaikki kunnossa. Öljynkukutus ei niin kauheissa lukemissa ole mitä joillain foorumisteilla lukemani mukaan. Jos tuokaan ei auta niin sitten tutkimaan noita ilmavuotoja ja vaihtelemaan lambdaa

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo