Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 21.10.2019, 18:34:35
-
960 II -97 on täristänyt hieman jo jonkin aikaa. Ikäänkuin moottorin tärinä tuntuisi ajoittain koriin ja rattiin. Myös paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä tuntuu pientä tärinää.
Tänään vaihdettiin korjaamolla kardaanin tukilaakeri (Motonetin sarja). Tärinä tuntuisi lisääntyneen huomattavasti. Kun kiihdyttää, alkaa kori ja ratti täristä joka sitten vähenee kun ajo rauhoittuu. Voi kuitenkin tulla yhtäkkiä takaisin, ikäänkuin ajaisi epätasaisella asfaltilla. Auto katsastettu kolme viikkoa sitten ja kardaanin tukilaakeri meni uusiksi. Ajatuksia? Käyttämäni nopeudet kaupunkialueella olivat 40 km/h ja 50 km/h mutta tärinä tuntui jo huomattavasti hitaammassa nopeudessa.
Millä tavalla ja missä nopeuksissa kardaanin tukilaakerin tärinä ilmenee? Ja tuntuuko ratissa?
(http://www.mattikaki.fi/autot/Volvokardaani.png)
-
Moottorin sekä laatikon tukikumit painuu kasaan ja sieltä tulee värinöitä.
Kardaanin värinöistä uuden kumin laiton jälkeen on useita aiheita/kirjoituksia tässä osiossa.
-
Moottorin sekä laatikon tukikumit painuu kasaan ja sieltä tulee värinöitä.
Kardaanin värinöistä uuden kumin laiton jälkeen on useita aiheita/kirjoituksia tässä osiossa.
Laatikon tukikumi voi ollakin. Pitää tsekata.
Olen lukenut kaikki kardaanin värinöistä kertonat artikkelit mutta kukaan ei kerro,
missä nopeudessa värinä tuntuu ja erityiseti, tuntuuko se ratissa?
-
Laatikon tukikumi voi ollakin. Pitää tsekata.
Olen lukenut kaikki kardaanin värinöistä kertonat artikkelit mutta kukaan ei kerro,
missä nopeudessa värinä tuntuu ja erityiseti, tuntuuko se ratissa?
Kardaanin jyristäminen kuuluu penkkien välistä/auton takapäästä ja tuntuu hanurissa (penkissä).
Rikkoutunut moottorin tukikumi täristää etupäätä ja rattia (eli kone nojaa alapalkkiin).
-
Kardaanin jyristäminen kuuluu penkkien välistä/auton takapäästä ja tuntuu hanurissa (penkissä).
Rikkoutunut moottorin tukikumi täristää etupäätä ja rattia (eli kone nojaa alapalkkiin).
Jep. Juuri kuten minunkin olisi tietenkin pitänyt tajuta. ::) Kiitos varmistuksesta.
Syy siihen, että minua pohditutti tuon kardaanin tukilaakerin vaikutus rattiin, on se
että ilmiö lisääntyi huomattavasti korjaamolla tehdyn vaihdon jälkeen. Kardaania
on jouduttu rytkyttämään joten se varmaan selittää jo valmiiksi huonossa kunnossa
olleen vaihdelaatikon kumin lopulliseen murtumiseen. Onneksi on helppo vaihtaa.