Carcom Oy  Ateho

940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?

  • 15 Vastauksia
  • 3424 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaitsu952

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Kyseessä katsastuspaperin mukaan "Volvo 4D sedan 940-94481/277", jossa siis automaattiloota.

Ostin auton viitisen vuotta sitten.  Koko ajan minua on vähän ihmetyttänyt se, että vaihteenvalitsimen asentoa osoittava "valonauha" näyttää olevan yhden pykälän jäjessä valitsimen asentoa.

Kun valitsin on D-asennossa, palaa valopisteet P:n, R:n ja N.n kohdalla, ja D:n kohdalla on vaalea, valaisematon piste.  Kohdilla 1 ja 2 ei valoa eikä vaaleata pistettä.   P-asennossa ei mikään valopiste pala, ja P-kirjaimen vieressä olevassa aukossa näkyy vaalea piste (se "lätkä", joka seuraa valitsimen asentoa ja tekee tuon vaalean pisteen, on varmaan vuosien saatossa tummunut)

Tämä toiminta on ollut samanlainen koko omistusaikani.  Olen luullut, että tämä toimintatapa on valitsimen ominaisuus eikä vika.  Eilen kuitenkin tuli katsastuksessa korjauskehotus "Vaihteen valitsin, symbolit virheelliset".

KYSYMYKSET:
                     Onko kuvaamani toiminta normaali asentonäytön ominaisuus, vai onko kyseessä vika?

                     Jos vika, niin miten sen parhaiten korjaan?

                     Pääseekö sitä vaaleata osoitinlätkää helposti putsaamaan, että erottuisi paremmin?

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #1 : 30.10.2019, 11:13:05 »
Mulla vähä samaa vikaa, valo palanu.
Onnistuin jo keksimään miten keskikonsolin kannen saa irti (2 ruuvia ja vaihdekepin alta palanen veks, sitte vaan nostaa), mutta miten siihen vaidekepin vieressä olevaan palikkaan ja sen alla olevaan lamppuun pääsee käsiks, on vielä arvoitus...
Niin tää on ehkä osavastausyritys kolmanteen kysymykseen...
« Viimeksi muokattu: 30.10.2019, 12:29:19 kirjoittanut foxterrier »
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #2 : 30.10.2019, 13:24:45 »
Mulla vähä samaa vikaa, valo palanu.
Onnistuin jo keksimään miten keskikonsolin kannen saa irti (2 ruuvia ja vaihdekepin alta palanen veks, sitte vaan nostaa), mutta miten siihen vaidekepin vieressä olevaan palikkaan ja sen alla olevaan lamppuun pääsee käsiks, on vielä arvoitus...
Niin tää on ehkä osavastausyritys kolmanteen kysymykseen...
pienillä näppärillä sormilla painaa sen lampunkannan alas,ja jollain koukulla nostaa takasin ylös,pitää olla juuri oikeassa asennossa et tulee takas paikoilleen kun kanta on neliskulmainen.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #3 : 30.10.2019, 14:26:26 »
Kuullostaa haastavalta kun sormet on kun ryynimakkarat :DDD

Eikä tarkotus ollu kaapata ketjua, elikkä mitenkähän sen vaihdekepin alaosassa oleva palikka irrotetaan, sais toi alkuperänen kysyjäkin putsattua sen...
« Viimeksi muokattu: 30.10.2019, 14:29:25 kirjoittanut foxterrier »
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa Kaitsu952

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #4 : 30.10.2019, 16:08:47 »
Moi,

Kiitos osallistumisesta keskusteluun.

Minun ongelmani ei ole pimeä lamppu, vaan se, että katsurin mielestä valitsimen asennon ilmaisu toimii väärin, kun esim. D-asennossa palaa vain P, R ja N- kohdilla valo, ja D-kohdalla näkyy vain se (aikojen saatossa ehkä tummunut) valkoinen merkki.

Miten teillä on ne valopisteet, kun olette saaneet lampun vaihdetuksi ja valitsin on Dssä?

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #5 : 30.10.2019, 23:52:50 »
Käsittääkseni meidän kummankin ongelma liittyy räjäytyskuvan osaan 21..


viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #6 : 31.10.2019, 07:09:33 »
Olen kanssa tuon lampun joutunut vaihtamaan muutamaan otteeseen ja taas pitäisi tehdä sama homma. Edellisestä on jo sen verran aikaa ettei tule mieleen muuta kuin että onpa .... homma. Myös tuo liuska , jossa nuo tekstit, olen kertaalleen vaihtanut kun oli katki. Taisi olla sama juttu silloin ettei nuo merkinnät ole kohdallaan. Taisi olla aika arvokas sinisellä? Viimeksi jäi mieleen, että pitäisi tutkia josko tuon vaihto-operaation saisi tehtyä alakautta? Onko mahdoton?

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #7 : 31.10.2019, 08:12:08 »
Moi,

Kiitos osallistumisesta keskusteluun.

Minun ongelmani ei ole pimeä lamppu, vaan se, että katsurin mielestä valitsimen asennon ilmaisu toimii väärin, kun esim. D-asennossa palaa vain P, R ja N- kohdilla valo, ja D-kohdalla näkyy vain se (aikojen saatossa ehkä tummunut) valkoinen merkki.

Miten teillä on ne valopisteet, kun olette saaneet lampun vaihdetuksi ja valitsin on Dssä?
Siellä on sellainen muoviliuska joka liikkuu kepin mukana ja sen keskelle tulee se "linssi" josta valo kajastaa läpi ja näyttää mikä pykälä on päällä. Se liuska on melko varmaan irronnut/mennyt poikki. Omassa 960:ssä ainakin oli näin ja silloin kun aiheesta kirjottelin niin kuulosti olevan melko yleinen vika.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #8 : 31.10.2019, 15:30:22 »
Moi,

Kiitos osallistumisesta keskusteluun.

Minun ongelmani ei ole pimeä lamppu, vaan se, että katsurin mielestä valitsimen asennon ilmaisu toimii väärin, kun esim. D-asennossa palaa vain P, R ja N- kohdilla valo, ja D-kohdalla näkyy vain se (aikojen saatossa ehkä tummunut) valkoinen merkki.

Miten teillä on ne valopisteet, kun olette saaneet lampun vaihdetuksi ja valitsin on Dssä?

Se toimii sulla ihan oikein, mutta katsurilta vaan mennyt logiikka ohi. Eli valitun vaihteen kohdalla on valkoinen ilmaisin ja kepin etupuolella olevissa palaa valo, mutta taaemmissa ei?
« Viimeksi muokattu: 31.10.2019, 16:51:07 kirjoittanut Kalamies »

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #9 : 31.10.2019, 16:01:54 »
Se toimii sulla ihan oikein, mutta katsurilta vaan mennyt logiikka ohi. Eli valitun vaihteen kohdalla on valkoinen ilmaisin ja kepin etupuolella olevissa palaa valo, mutta taaemmissa ei.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kuvassa D-vaihde kytkettynä.
Hmmm, ettei olis tuostaki poikki se muoviliuska? Mulla on 960ssä hyvin pitkälti saman näkönen keppisysteemi ja valo palaa vain valitun pykälän kohdalla.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #10 : 31.10.2019, 16:24:15 »
Hmmm, ettei olis tuostaki poikki se muoviliuska? Mulla on 960ssä hyvin pitkälti saman näkönen keppisysteemi ja valo palaa vain valitun pykälän kohdalla.
näin se kuuluukin toimia,mulla toimii juuri niinkuin sullakin ja auto 940 vm-98 yllä olevassa kuvassa ei toimi niinkuin kuuluu,näkyy jo kuvasta ;) tässä kuva kun se toimii oikein

https://img.aijaa.com/b/00537/14761753.jpg
« Viimeksi muokattu: 31.10.2019, 16:39:07 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #11 : 31.10.2019, 16:37:33 »
näin se kuuluukin toimia,mulla toimii juuri niinkuin sullakin ja auto 940 vm-98 yllä olevassa kuvassa ei toimi niinkuin kuuluu,näkyy jo kuvasta ;)
Eli tosta valkosesta kuuluis kajastaa valo läpi ja kepin etupuolen pysyä mustana? Sitten on varmaan oikeasti yleinen tyyppivika, koska noin ne on mulla olleet 240, 740, 760, 850, 940, 960 ja S90 kaikki  :buck2:

Tarvii kai kaivella varaosalootasta toinen keppi ja selvittää, jos kahdesta saa yhden hyvän.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #12 : 31.10.2019, 16:40:09 »
laitoin mun postaukseen kuvan.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #13 : 31.10.2019, 16:52:06 »
laitoin mun postaukseen kuvan.
No näköjään ne on oikeesti olleet kaikissa mun vanhuksissa rikki. Ilmeisesti ollut tuuria konttorilla, kun ei ole koskaan kiinnostanut ketään.

Hienot katkasijat  ;)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 automaatti, vaihteenvalitsimen asennon näyttö?
« Vastaus #14 : 31.10.2019, 16:59:07 »
No näköjään ne on oikeesti olleet kaikissa mun vanhuksissa rikki. Ilmeisesti ollut tuuria konttorilla, kun ei ole koskaan kiinnostanut ketään.

Hienot katkasijat  ;)
ei kai tommoset kiinnosta ketään normaalia ihmistä,jos ottaa asiakseen tommosesta vinkua niin on pikkasen kihahtanut homma kaaliin..  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo