Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.

  • 38 Vastauksia
  • 7908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« : 16.07.2017, 21:41:37 »
Kysytäänpäs vielä tälläkin puolella.

Elikkäs olisi aika otsikon autoon vaihtaa pa-suodatin. Autossa on ns. "kaksipumppu" järjestelmä, jossa tankissa on vain siirtopumppu ja kuljettajan penkin alla, pa-suodattimen vieressä varsinainen painepumppu.

Kaikki suodattimen/painepumpun liitokset yms. ovat täysin "homeessa" ja mm. pumpulta suodattimeen menevä väliletku senverran epäilyttävän näköinen, ettei huvita alkaa kokeilemaan. Samaten tuo painepumppu on auton alkuperäinen (ajettu 475tkm), joten senkin voisi ihan mielellään jo vaihtaa, varsinkin kun auto muutettiin etanoli-käyttöiseksi pari kuukautta sitten.

Kysymys; voiko tuon tankissa olevan siirtopumpun suoraan korvata painepumpulla ja poistaa auton alla olevan painepumpun?
- Kestääkö johdot?
- Muuta huomioitavaa?
- Joku jo tehnyt?


Huhujen mukaan olen kuullut, että joku olisi moisen operaation joskus jo tehnyt ja sen toimineen "ilman ongelmia". Haluaisin tämän tietää, koska kyseessä kuitenkin käyttöauto, jonka pitäisi olla liikenteessä päivittäin.

Alkuperäistä painepumppua en ole vaihtamassa uuteen siksi, koska tuo sijainti on ihan typerä (kuin tarjottimella kaikelle kivisuihkulle ja suolapöllylle). Olen jo kertaalleen pumpun johdot korjannut kenttä-olosuhteissa keskellä mettää, kun etupyörästä kimmokkeen ottanut kivi leikkasi pumpun johdot poikki. Johdot ovat myöskin aivan kivikovat ja auton käydessä lämpimät/kuumat.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #1 : 17.07.2017, 07:57:19 »
Minullakin on työnalla vastaava projekti 765:een. Tuo alla oleva pumppu huutaa tolkuttomasti niin ajattelin päivittää koko systeemin samalla. Minulla on valmiina 1992-mallinen tankkilaite ja tänään haen Matkahuollosta 1996-mallisen painepumpun. Pitää vielä muutama banjoliitin hommata auto alle vanhan pumpun tilalle. Muista, että polttoainemittari on toiminnaltaan samanlainen 1987-1992, 1993 muuttuu toimimaan päinvastaisella vastuksella eli jos pidät vanhan polttoainemittarin tankkilaite ei saa olla 1992-mallia uudempi. Sähköt varmaan riittää. Raportoin tuolla Showroomissa, kun on raportoitavaa.

Type of tank   Empty      LED                  Full
 -1992, 60 L   0 ohm   17,9 ohm           280 ohm
 -1992, 80 L   0 ohm   10,3 ohm           280 ohm
1993 - , 75/80 L   131 ohm   113,4 ohm     2 ohm
« Viimeksi muokattu: 17.07.2017, 09:24:22 kirjoittanut v0lv0245 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #2 : 17.07.2017, 09:46:21 »
Minullakin on työnalla vastaava projekti 765:een. Tuo alla oleva pumppu huutaa tolkuttomasti niin ajattelin päivittää koko systeemin samalla. Minulla on valmiina 1992-mallinen tankkilaite ja tänään haen Matkahuollosta 1996-mallisen painepumpun. Pitää vielä muutama banjoliitin hommata auto alle vanhan pumpun tilalle. Muista, että polttoainemittari on toiminnaltaan samanlainen 1987-1992, 1993 muuttuu toimimaan päinvastaisella vastuksella eli jos pidät vanhan polttoainemittarin tankkilaite ei saa olla 1992-mallia uudempi. Sähköt varmaan riittää. Raportoin tuolla Showroomissa, kun on raportoitavaa.

Type of tank   Empty      LED                  Full
 -1992, 60 L   0 ohm   17,9 ohm           280 ohm
 -1992, 80 L   0 ohm   10,3 ohm           280 ohm
1993 - , 75/80 L   131 ohm   113,4 ohm     2 ohm
Okei, minkälaisia banjoliittimiä olet hommannut ja miksi?

Ajattelin vanhaan tankkilaitteeseen (tai saman ikäiseen) vaihtaa tuon pumpun, niin säästyy samalla tuolta mittarin ihmettelyltä.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #3 : 17.07.2017, 09:51:05 »
En ole vielä hommannut, mutta se putki systeemin, joka lähtee vanhasta pumpusta suodattimeen, niin siihen banjo letkulähdöllä niin saa tuloletkun suoraan suodattimeen.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #4 : 17.07.2017, 11:19:28 »
Mul on tuolla 740 mihin oon 940 turbon tankkipumpun upottanu. Eipä piuhoissa näkyny mitään paksuus eroa niin luulis sielläkin kestävän. Telineen otin toisesta tankkilaitteesta pumpulle. kun autossani on tuo pienempi tankki ja luovuttajassa oli isompi

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #5 : 17.07.2017, 11:40:48 »
Niinjoo, mainittakoon vielä, että minullakin on tuo pienempi 60l tankki.

80 kyllä kiinnostaisi, muttei taida olla "bolt on"?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #6 : 17.07.2017, 12:56:59 »
Omat havainnot siirtopumpun piuhoista on melko ohkaisia ja jos tankinlaippakorjaus on vielä tekemättä niin sittenhän tuossa voisi ehkä järkeä olla jos samalla päivittää johdot ja läpiviennit, urakka omansa tuokin huolto kyllä. Kannattanee tehdä kerralla kuntoon.

Jos kuitenkin vain suodattimen vaihto edessä niin uskoisin sen kyllä olevan vielä täysin tehtävissä, uudet kupari prikat vain varaa ja liuotusöljy sprayn kera kunnon työkalujen ja olosuhteiden niin mikään ongelma. Samalla rapsuttelee ja puhaltelee irtoruosteet ja liat pois, korjaa painepumpun johdotukset kuntoon ja ruiskasee asennuksen jälkeen suoja aineet perään.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #7 : 17.07.2017, 13:19:20 »
Pitäisi asiaa tutkia, mistä ja mitä reittiä kulkee tankkipumpun johdot.

Painepumpun vaihto on edessä. Tankissa on motonetin tarvike, neljä vuotta vanha. Jos tankki on vajaa ja auto jyrkässä mäessä, pitää painepumppu jo melkoista mekkalaa (kavitoi).

Paljon mielummin päivittäisin yksipumppujärjestelmään. Tuo kaksipumppuinen kun halvaantuu, jos jompikumpi pumppu kuolee, eli todennäköisyys on isompi kuin yksipumppuisessa. Lisäksi molemmissa vaihtoehdoissa sama työmäärä (piuhat ja letkut).

Semmoinen kävi mielessä vielä, kestääköhän polttoainelinja tankilta suodattimelle painetta?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #8 : 17.07.2017, 15:45:01 »
Tankkipumpun johdot menee vasemman pyöräkotelon kautta, siellä on liitin. Ainakin 765:ssa pumpun maadoitus tulee omalla johdolla runkoon ja uudessa se kulkee johtonipussa, joten laitoin liittimestä kohdasta 4 maadoitus johdon, kuten uudemmassa kuuluu olla. Imulinja on alku- ja loppupäätä lukuunottamatta metalliputki. 80l tankki ei mene, mutta minäkin päivitin tuohon 965:een 75l tankin, ei sekään ihan bolt on ole, mutta tehtävissä. Ja tuon telineen (metalli liuska) myös vaihdoin vanhasta.





Tuossa kolmannessa kuvassa näkyy se teline, abicot piti myös laittaa, koska vanhassa oli mutterit.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #9 : 18.07.2017, 15:50:37 »
Kävin ostamassa banjot + tiivisteet (toinen banjo on 965:een). Ei ole 14mm banjoon kun 10mm (12mm olisi ollut parempi) letkulähdöllä, joten siihen on tyytyminen.
Hommasin myös rosteriset uudet klemmarit.



Nyt sitten odotellaan inspiraatiota.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #10 : 18.07.2017, 17:13:12 »
Itse heivasin nuo banjot pois, suora liitin kumpaakin päähän suodatinta. Saapahan muutaman vuotokohdan pois samalla. Pumpun johdot taitaa mennä kuskin puolella helmamuovien alla jos oikein muistan

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #11 : 18.07.2017, 17:25:33 »
Mitä tarkoitat "suora liitin kumpaankin päähän suodatinta". Banjohan on jo suora liitin suodattimen molempiin päihin. Kyllä purppura johto menee releeltä pumpulle vasenta reittiä pitkin.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #12 : 18.07.2017, 17:38:17 »
Se meinaa sitä et kun vaihtaa suodattimen niin vaihtaa kierteelliset letkunipat uusiin samalla. Ja yhtälailla se letkunippa voi vuotaa mitä löysäks jätetty banjo... toista voi jälkeenpäin kiristää ja toista ei ilman purkamista. Sentakii käytetään banjoliittimiä.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #13 : 18.07.2017, 17:44:40 »
Se meinaa sitä et kun vaihtaa suodattimen niin vaihtaa kierteelliset letkunipat uusiin samalla. Ja yhtälailla se letkunippa voi vuotaa mitä löysäks jätetty banjo... toista voi jälkeenpäin kiristää ja toista ei ilman purkamista. Sentakii käytetään banjoliittimiä.

Juuri näin.
Jos laittaa nipan suodattimeen ja siitä letkuliittimellä eteenpäin, niin siinähän on yksi vuotava liitos enemmän vs. banjo.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 B230FB -91 ja polttoaine pumput.
« Vastaus #14 : 18.07.2017, 18:25:21 »
Se meinaa sitä et kun vaihtaa suodattimen niin vaihtaa kierteelliset letkunipat uusiin samalla. Ja yhtälailla se letkunippa voi vuotaa mitä löysäks jätetty banjo... toista voi jälkeenpäin kiristää ja toista ei ilman purkamista. Sentakii käytetään banjoliittimiä.

Ihan pelkkä liitin letkuun suoraan, ei nippaa. Liittimet kiinni ennen suodattimen laittamista ja paikalleen, yhdessä banjossa jo 2 kuparitiivistettä mistä pääsee vuotamaan ja itsellä juurikin jäi vuotamaan. Tuo yseissä ainakin oleva muovimainen letku/putki todella hankala vaihtaa liittimiä uusiin, samalla vaihtui uutta letkua tilalle

 

KL-varaosat  Race.fi