Tein 5000km/2,5kk sitten eFlexFuel-sarjan asennuksen S60 2.5T 2004 -Volvooni. Mittarissa oli asennushetkellä n. 310tkm. Toistaiseksi ei mitään moittimista.
AsennuseFlexFuel sarjan asennus kesti kaiken kaikkiaan 3 tuntia.
Täältä löytyy aiheeseen liittyvä viesti toisesta ketjusta. Vertailin tätä ja muita muutossarjavaihtoehtoja, ja jotenkin tästä jäi kaikkein viimeistellyin maku. Asennus oli helppoa ja on ihan kiva katsella kännykällä välillä polttoaineen etanolipitoisuutta ja suutinten käyttöastetta. Mitään ohjelmointeja ei vaadittu, vaan plug&play ja auto kertalaakista käyntiin asennuksen jälkeen.
Kulutus ja takaisinmaksuaikaKulutus on etanolilla ollut 11-11,7 litraa/100km kun ajo on noin 40/60 suhteessa maantie (60-80km/h) ja moottoritie (120km/h). 95:llä kulutus samassa ajossa on ollut tyypillisesti noin 8,5-9 litraa sadalla. Tämän hetken polttoainehinnoilla ajo maksaa etanolilla noin 10,5-10,9€/100km ja 95:llä noin 12-12,7€/100km. Säästöä tulee siis 10-15% ja kulutus on noussut noin 30%.
Koko tämän 2kk aikana etanoli on pysynyt jatkuvasti saman hintaisena (0,931 €/l st1 käteisalennuskortilla), kun bensan hinta on heilunut alueella 1,30-1,50 €/l. Takaisinmaksuaika muunnokselle riippuu hieman bensan hinnasta, mutta omilla ajoillani puhutaan noin 6kk takaisinmaksuajasta huomioiden valtion maksama 200€ hankintatuki.
Muut käyttökokemuksetTämäkin ketju näemmä täyttyi kauhutarinoilla.
En tehnyt omalle autolleni yhtään mitään huoltoa etanolimuunnoksen yhteydessä (enkä ole tehnyt sen jälkeen). Öljy ei ole muuttunut etanolipitoiseksi (ei haise, eikä määrä lisäänny), eikä moottori ole mystisesti puhdistunut sisältä öljyntäyttökorkista katsottuna. Aion mennä samoilla huoltoväleillä kun bensallakin, ellei joku asia autossa ala antaa viitteitä muusta. Etanoli kiehuu 78 asteessa, joten normaalilämpöisenä käyvän moottorin öljyyn etanolia ei pitäisi päästä kertymään. Ongelmia voi luonnollisesti tulla, mikäli tarvella moottori ei pääse kunnolla lämpenemään tavoitelämpötilaan.
Moottorin tehoja en osaa arvioida, sillä en ole viitsinyt nastarenkailla paljon täyskaasukiihdytyksiä tehdä. Yleinen ajotuntuma ei muuttunut muutoksen jälkeen yhtään mihinkään. Sokkotestissä olisi mahdotonta sanoa mitä ainetta on tankissa. Ainoa havaittava ero taitaa olla, että noin 50km/h nopeuksissa pintakaasulla esiintynyt pieni satunnainen epätasainen käynti tuntuu kadonneen kokonaan. Pitänee mittailla kesällä 0-100 ja katsoa onko eroa aiempiin.
Käynnistyvyys on ollut samanlaista kuin bensalla, mutta olen kyllä 99% kerroista pitänyt autoa lohkolämppärin päässä ennen käynnistystä. Muutamat oikeat kylmäkäynnistykset -10...-20 asteen pakkasissa ovat vaatineet kaksi muutaman sekunnin käynnistysyritystä, jotta auto on käynnistynyt. Heti käynnistyttyään käyttäytyminen on ollut kuitenkin täysin normaalia. Tuossa eFlexFuelissa pitäisi olla oppiva kylmäkäynnistys, joten ehkäpä useamman oikean kylmäkäynnistyksen jälkeen tuokin tilanne paranisi.
Mitään vikakoodeja autoon ei ole tullut esim. sytytyskatkoksista.
Etanolimuunnoksen yksi hyvä puoli on myös se, että samalla tulee siirryttyä noin 85%:sesti uusiutuvan polttoaineen käyttöön, jonka uusiutuvan komponentin kotimaisuusaste on 100%.