KL-varaosat  Race.fi

Flexifuel V70xc

  • 36 Vastauksia
  • 9887 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Flexifuel V70xc
« : 21.03.2018, 19:14:35 »
Onko teistä kukaan asennuttanut flexifuel -boksia vanhaan autoon? Itsellä vm. 2001 V70xc ja rullattu jo yli 300 000km. Lueskelin jostain että vanhoja koneita olisi leikannut kiinnikkin kun etanoli puhdistaa niin tehokkaasti moottoria.

Mites sitten tehojen käy 2.4l turbossa etanolibensalla? Kulutus tietty nousee.. Kestääkö kaikki letkut ym. viinaa?"
Säilyykö auton käyttäytyminen ennallaan jos käyttää kuitenkin 98 oktaanista kuten tähänkin asti? Viriohjelma on ollut myös mielessä joten onko tästä etanolipäivityksestä siinä mitään esteitä?

Valtio tukisi etanoliautoilua joten voisi olla jopa ihan kannattavaakin vaihtaa viinaan

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #1 : 21.03.2018, 19:56:14 »
Mietin että kannattaisiko kuitenkin vielä harkita?! Meinaan jos auto toimii ja pelaa hyvin? En ole meinaan koskaan keksinyt mikä ilo on ajaa viinalla verrattuna bensaan? Nouseva kulutus vie säästön mitä halvempi menovesi tuo. Menee aika +/- 0 touhuksi säästöjen kannalta. Lisäksi kun kuulemma huoltoväli pitää vielä puolittaa (ainakin öljynvaihtovälin osalta?) niin en kyllä ymmärrä miten tuolla saisi mitään säästöjä ainakaan aikaiseksi?
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #2 : 21.03.2018, 20:31:19 »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #3 : 21.03.2018, 20:54:10 »
Tuossa kun on seurannut etanoliautoilun tiimoilta käytävää keskustelua kun on miettinyt perheen toisen kulkineen "humalluttamista" niin ei kyllä ole omasta mielestäni hommassa oikein järkeä.

Moni sanoo että kulutus nousee 40% sen yleensä ilmoitetun 30% sijasta. Mutta että maantieajossa ero on pienempi ja säästö suurempi. Moni sanoo lisäksi että boksin + asennuksen takaisinmaksuaika on jopa 2-3 vuotta polttoaineen hintaerotuksella helposti ja vasta tämän jälkeen alkaa varsinaista säästöä tulla. Ja kun tähän vielä lasketaan puolitettava huoltoväli niin säästö hupenee entisestään.

Kaasuun investointi on huomattavasti suurempi. Säästökin on sitten isompi. Oma tehdasvalmisteinen kaasuvolvo menee noin 5kg/100km kulutuksella eli maakaasulla 100km hinta polttoaineessa on noin 6€. Bensakone viinalla en tiedä tarkalleen mutta olisi varmasti noin 12€ luokkaa jos ajattelee että kulutus olisi bensalla noin 9l/100km luokkaa ja viinalla noin 12l.
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #4 : 21.03.2018, 22:05:56 »
En ihan vielä torppaa ajatusta  ;D

Tahtoisin tietää mitä mahdollisia ongelmia etanoli on aiheuttanut? Boksi maksaisi alle 400€, muutoskatsastus jotain pientä päälle ja valtiolta tulisi takasin 200€.

https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja

Toimisiko tuo boksi ilman mitään lisäohjelmointia Volvo-liikkeessä, kun tuntuu että jokaikisen pikkunippelin kohdalla tulee autoa ohjelmoida  ;D

Entäs se tehon nousu etanolilla? ..onko huuhaata  vai ihan persiissä tuntuvaa?

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #5 : 21.03.2018, 22:49:00 »
En ihan vielä torppaa ajatusta  ;D


Joo ei kannata torpata hätiköiden, kannattaa sen sijaan harkita tarkkaan.

Tuo 30-40% kulutuksen nousu ei tee etanolista mielestäni kovin houkuttelevaa. Mutta jos homman saisi menemään siten, että tuo kulutus nousisikin vain 10-20% vaikka jurnutettaessa tasaisella nopeudella maantiellä 90-100km/h vakkarilla niin sitten se tekisi siitä huomattavasti mielenkiintoisemman. Etenkin paljon maantietä ajavalle. Jos ja jos.
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #6 : 22.03.2018, 11:02:40 »
Joo ei kannata torpata hätiköiden, kannattaa sen sijaan harkita tarkkaan.

Tuo 30-40% kulutuksen nousu ei tee etanolista mielestäni kovin houkuttelevaa. Mutta jos homman saisi menemään siten, että tuo kulutus nousisikin vain 10-20% vaikka jurnutettaessa tasaisella nopeudella maantiellä 90-100km/h vakkarilla niin sitten se tekisi siitä huomattavasti mielenkiintoisemman. Etenkin paljon maantietä ajavalle. Jos ja jos.
Käyttännössä se kulutus nousee 30% koska etanolin energia sisältö on 30% pienempi. Tuon boksin ei pitäis vaatia ohjelmointia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #7 : 22.03.2018, 13:25:39 »
Käyttännössä se kulutus nousee 30% koska etanolin energia sisältö on 30% pienempi. Tuon boksin ei pitäis vaatia ohjelmointia.

Juu, noin sanoo myös ST1:n mainosmies, että 28% nousu tulee. On ihan tutkittu juttu heidän puolestaan. Monessa käyttäjäpalautteessa tulee myös ilmi palaute, että 30% on alakanttinen ollut heidän autoissaan ja 40% todellisempi.

Skeptikkona suhtaudun tuohon ilmoitettuun 28%:iin samalla tavalla kun muihinkin eri autovalmistajien kulutusilmoituksiin, eli tuskin mene alle ja todennäköisesti menee yli. Niin mielellään siihen promomatskuun ja kataloogiin painetaan niitä pieniä kulutuslukuja että olisi niiden valossa houkutteleva valinta. Siksi jos itse etanolimuunnosta harkitsisin, laskisin kulutuksen tuon 40% mukaan. Jos se kannattaa, niin kaikki siitä vähempi on vaan mukavaa yllätystä ja voittoa voiton päälle.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2018, 13:27:22 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #8 : 22.03.2018, 14:59:21 »
Juu, noin sanoo myös ST1:n mainosmies, että 28% nousu tulee. On ihan tutkittu juttu heidän puolestaan. Monessa käyttäjäpalautteessa tulee myös ilmi palaute, että 30% on alakanttinen ollut heidän autoissaan ja 40% todellisempi.

Skeptikkona suhtaudun tuohon ilmoitettuun 28%:iin samalla tavalla kun muihinkin eri autovalmistajien kulutusilmoituksiin, eli tuskin mene alle ja todennäköisesti menee yli. Niin mielellään siihen promomatskuun ja kataloogiin painetaan niitä pieniä kulutuslukuja että olisi niiden valossa houkutteleva valinta. Siksi jos itse etanolimuunnosta harkitsisin, laskisin kulutuksen tuon 40% mukaan. Jos se kannattaa, niin kaikki siitä vähempi on vaan mukavaa yllätystä ja voittoa voiton päälle.
Tuo ei ole mitään promoa vaan ihan fysiikkaa. Tietty pitää pysyä ajotyyli samana. Lisäksi nuo jälkiasenteiset voi olla huonompia kuin tehdas versiot, mutta tällä hetkellä bensa on 60% kalliimpaa kuin RE85 niin kuitenkin on 30% halvempaa ajella viinalla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #9 : 22.03.2018, 15:24:53 »
Vielä kun saisi faktaa noista ongelmakohdista liittyen vanhan moottorin reagointiin viinasta  :) ..Voiko sillä saada öljynkiertoon ongelmia jos viina puhdistaa karstoja liikkeelle jne..

Moni mainostaa sitä että etanolilla saa enemmän tehoja irti mutta miten käy jos ahtopaineet pysyy vakiona?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6028
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #10 : 22.03.2018, 15:50:05 »
Suvussa yhtä karstoittunutta Priuksen moottoria yritetään hiljakseen puhdistaa Etanolimuutoksella..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #11 : 22.03.2018, 17:25:56 »
Tein 5000km/2,5kk sitten eFlexFuel-sarjan asennuksen S60 2.5T 2004 -Volvooni. Mittarissa oli asennushetkellä n. 310tkm. Toistaiseksi ei mitään moittimista.

Asennus
eFlexFuel sarjan asennus kesti kaiken kaikkiaan 3 tuntia. Täältä löytyy aiheeseen liittyvä viesti toisesta ketjusta. Vertailin tätä ja muita muutossarjavaihtoehtoja, ja jotenkin tästä jäi kaikkein viimeistellyin maku. Asennus oli helppoa ja on ihan kiva katsella kännykällä välillä polttoaineen etanolipitoisuutta ja suutinten käyttöastetta. Mitään ohjelmointeja ei vaadittu, vaan plug&play ja auto kertalaakista käyntiin asennuksen jälkeen.

Kulutus ja takaisinmaksuaika
Kulutus on etanolilla ollut 11-11,7 litraa/100km kun ajo on noin 40/60 suhteessa maantie (60-80km/h) ja moottoritie (120km/h). 95:llä kulutus samassa ajossa on ollut tyypillisesti noin 8,5-9 litraa sadalla. Tämän hetken polttoainehinnoilla ajo maksaa etanolilla noin 10,5-10,9€/100km ja 95:llä noin 12-12,7€/100km. Säästöä tulee siis 10-15% ja kulutus on noussut noin 30%.

Koko tämän 2kk aikana etanoli on pysynyt jatkuvasti saman hintaisena (0,931 €/l st1 käteisalennuskortilla), kun bensan hinta on heilunut alueella 1,30-1,50 €/l. Takaisinmaksuaika muunnokselle riippuu hieman bensan hinnasta, mutta omilla ajoillani puhutaan noin 6kk takaisinmaksuajasta huomioiden valtion maksama 200€ hankintatuki.

Muut käyttökokemukset
Tämäkin ketju näemmä täyttyi kauhutarinoilla.

En tehnyt omalle autolleni yhtään mitään huoltoa etanolimuunnoksen yhteydessä (enkä ole tehnyt sen jälkeen). Öljy ei ole muuttunut etanolipitoiseksi (ei haise, eikä määrä lisäänny), eikä moottori ole mystisesti puhdistunut sisältä öljyntäyttökorkista katsottuna. Aion mennä samoilla huoltoväleillä kun bensallakin, ellei joku asia autossa ala antaa viitteitä muusta. Etanoli kiehuu 78 asteessa, joten normaalilämpöisenä käyvän moottorin öljyyn etanolia ei pitäisi päästä kertymään. Ongelmia voi luonnollisesti tulla, mikäli tarvella moottori ei pääse kunnolla lämpenemään tavoitelämpötilaan.

Moottorin tehoja en osaa arvioida, sillä en ole viitsinyt nastarenkailla paljon täyskaasukiihdytyksiä tehdä. Yleinen ajotuntuma ei muuttunut muutoksen jälkeen yhtään mihinkään. Sokkotestissä olisi mahdotonta sanoa mitä ainetta on tankissa. Ainoa havaittava ero taitaa olla, että noin 50km/h nopeuksissa pintakaasulla esiintynyt pieni satunnainen epätasainen käynti tuntuu kadonneen kokonaan. Pitänee mittailla kesällä 0-100 ja katsoa onko eroa aiempiin.

Käynnistyvyys on ollut samanlaista kuin bensalla, mutta olen kyllä 99% kerroista pitänyt autoa lohkolämppärin päässä ennen käynnistystä. Muutamat oikeat kylmäkäynnistykset -10...-20 asteen pakkasissa ovat vaatineet kaksi muutaman sekunnin käynnistysyritystä, jotta auto on käynnistynyt. Heti käynnistyttyään käyttäytyminen on ollut kuitenkin täysin normaalia. Tuossa eFlexFuelissa pitäisi olla oppiva kylmäkäynnistys, joten ehkäpä useamman oikean kylmäkäynnistyksen jälkeen tuokin tilanne paranisi.

Mitään vikakoodeja autoon ei ole tullut esim. sytytyskatkoksista.

Etanolimuunnoksen yksi hyvä puoli on myös se, että samalla tulee siirryttyä noin 85%:sesti uusiutuvan polttoaineen käyttöön, jonka uusiutuvan komponentin kotimaisuusaste on 100%.

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #12 : 22.03.2018, 17:52:00 »
Tuo ei ole mitään promoa vaan ihan fysiikkaa. Tietty pitää pysyä ajotyyli samana. Lisäksi nuo jälkiasenteiset voi olla huonompia kuin tehdas versiot, mutta tällä hetkellä bensa on 60% kalliimpaa kuin RE85 niin kuitenkin on 30% halvempaa ajella viinalla.

Itse olen päätynyt hieman toisenlaisiin lopputuloksiin ja huomattavasti pienempään laskennalliseen säästöön kun 30%.

Esimerkiksi rouvan Astra, jolle menee 95E10:iä keskikulutuksella 7,7l/100km. Tämä on 1,37€/l hinnalla noin 10,55€/100km.

Jos rouvan Astraan laitettaisiin etanolilaitteet niin kulutus olisi noin 7,7l/100km x 1,3 = 10,01l/100km. Jos etanoli maksaa vaikka 0,97€/l niin etanolilla kustannus on 9,71€/100km.

Erotus on etanolin eduksi taloudellisesti noin 85c/100km tai 8% tällä esimerkillä. Jos etanolia menee yhtään enempi kun se 30% niin homma muuttuu aina vaan epätaloudellisemmaksi, etenkin kun/jos huoltoväli pitää puolittaa ainakin öljynvaihdon osalta mikä kyllä ei sinällänsä ole iso kustannus. Tai siis ei kustannus ollenkaan koska joka tapauksessa ajetaan 10-15tkm vaihtovälillä Astran virallisen 30tkm sijasta.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2018, 18:10:50 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #13 : 22.03.2018, 17:58:13 »
Mielenkiintoista keskustelua täällä. :)

Omissa autoissa ei vielä ole etanolisarjaa, mutta ainakin kahteen kolmesta on tarkoitus laittaa. Mitään muuta erikoista en aio tehdä, kuin polttoainesuodattimen vaihtaa. Kahteen itse asiassa olen jo sen vaihtanutkin ihan muutama hetki takaperin. Öljynvaihtovälitkin kun on mulla autosta riippuen 5-10-15tkm, vaikka pisimmillään suositus olisi 30tkm (puolitetut arvot). Tästä ei siis ylimääräisiä kustannuksia tule.

Äidillä ollut V50:ssä jo pidempään tuo sarja, se ei seuraa kulutusta joten absoluuttista totuutta on vaikea sanoa. Kuitenkin havaintojen perusteella kulutuksen lisäys on pienempi, kuin tuo n. 28%. Kokolailla saman pääsee työmatkoilla bensalla ja etanolilla, mutta faktaa ei tosiaan sen enempää ole laittaa tiskiin.

Niin ja yli 15 asteen pakkasilla se on käyttäny bensaa, kun ei tuosta etanolista silloin taida olla oikein vastaavaa hyötyä. Eberikin pyörii iloisesti E85:llä noin muuten, ei ongelmia.

Edit: Pitäis vaan päättää mihin autoon ensin muutos-sarjan laittaa, tuen kun saa vain auto per vuosi. :-\
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #14 : 22.03.2018, 18:10:07 »

...
Kulutus ja takaisinmaksuaika
Kulutus on etanolilla ollut 11-11,7 litraa/100km kun ajo on noin 40/60 suhteessa maantie (60-80km/h) ja moottoritie (120km/h). 95:llä kulutus samassa ajossa on ollut tyypillisesti noin 8,5-9 litraa sadalla. Tämän hetken polttoainehinnoilla ajo maksaa etanolilla noin 10,5-10,9€/100km ja 95:llä noin 12-12,7€/100km. Säästöä tulee siis 10-15% ja kulutus on noussut noin 30%.

Koko tämän 2kk aikana etanoli on pysynyt jatkuvasti saman hintaisena (0,931 €/l st1 käteisalennuskortilla), kun bensan hinta on heilunut alueella 1,30-1,50 €/l. Takaisinmaksuaika muunnokselle riippuu hieman bensan hinnasta, mutta omilla ajoillani puhutaan noin 6kk takaisinmaksuajasta huomioiden valtion maksama 200€ hankintatuki.

Muut käyttökokemukset
Tämäkin ketju näemmä täyttyi kauhutarinoilla.
...

Jos säästät parhaimmillaan 2€/100km niin hommassa on jo mieltä, varsinkin jos ajat paljon. Meillä rouvan Astraan, säästöt olisivat laskennallisesti ehkä 85-100€ vuodessa kun kilsoja tulee niin vähän? Valtion tuenkin kanssa tämä tarkoittaisi ehkä 2-3 vuoden ajoja takaisinmaksuna ennenkun modauksella alkaisi vasta säästämään. Siksi oma viestini on, että kannattaa tarkkaan laskea ja harkita mitä säästää, jos siis säästö on yksi tärkeimmistä motiiveista asennukseen.

Kauhujutut? Missä? Kuka niitä on kertonut?


PS.
Ja mitä promoon tulee, niin ST1:n esimerkkilaskurissa 95E10:n hinta on kyllä hilattu aika ylös. Laskurissa ysivitosen litrahinta on 1,50€ mikä on aika paljon jos vertaa tämän päivän valtakunnan keskihintaan joka on 1,437€/l ja omilla nurkilla useammalta kylmäasemalta ainetta saa alle 1,40€/l. Luonnollisesti kun bensan hinta hilataan laskurissa ylös, saadaan säästökin lopputuloksessa suuremmaksi.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2018, 18:18:53 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron