Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: SporttiTraktori - 26.04.2024, 17:05:45
-
Eli otsikonmukainen vika. Kaikki järjestelmät ilmoittavat vikaa. Vika ilmeentyi icarsoftilla koodeja lukiessa. Ei ennen tuota löytänyt kuitenkaan automaattimoodilla esimerkiksi ecm, tcm ym moduuleja.
Mistä lähtisi vikaa etsimään? 12v virta obd portille tulee. Kaikki sulakkeet (pitäisi) olla kunnossa mitä ne äsken testattiin.
Onko obd portille tuleva johto vain poikki? Saisi auton vikatilasta pois. Vai pitääkö tässä ottaa ecu käteen.
-
Jos johto olis poikki niin ilmoittais varmaan vaan jotain no communication tai vastaavaa tai käskis laittaa virrat päälle. ???
Eikö yksittäin lukien esim ecm anna poistaa koodeja?
Akkujännite riittävä?
-
Yksittäin lukien ei löydä esimerkiksi ecm:mää. Connection erroria herjaa. Webasto, info ym moduulit esimerkiksi löytyy. Akku ladattu eilettäin täyteen.
-
Jotenkin äkkiseltään tuntuisi, että ei obd:n kautta saa tiettyihin moduuleihin yhteyttä = johto(ko) poikki. Noh, täytyy jatkaa huomenna.
-
Akkukotelon alta / vierestä katsoisin johtosarjan kunnon ensimmäiseksi.
-
Tuo edellämainittu johtosarja melko varma kohde, näitä johtosarja vikoja on nyt alkanut ilmaantumaan kuin liukuhihnalta, no kaapelia riittää 8)
-
Noh, johtosarjassa ei päällisin puolin isompia rikkoja ollut. Kokeiltiin toisessa autossa ecua ja päästää lukijalla normaalisti sisään. Kyseisessä autossa ei >:( Voisiko tästä tehdä johtopäätöksen, että vika olis obd:n ja ecun tms välillä. Hermot menee pikkuhiljaa.
-
Kai se obd sulake on ehjä?
-
Onhan se obd:n sulake ehjä kun kuitenkin muut yksiköt lukee. Ecm pistokkeessa kaikki pinnit ehjiä? Jos siellä johtosarjassa ei isompia rikkoja ollut niin jotain kuitenkin? Kannattaa avata se nippu, voi löytyä yllätys.
-
Minkä sulakkeen takana se on. Kaikki tuli konehuoneesta + pelkääjän jalkatilasta yleismittarilla piipattua läpi. Ohjekirjassa ei ollu mainintaa mikä sulake obdlle on.
-
Ja pinnit kunnossa.
-
Minkä sulakkeen takana se on. Kaikki tuli konehuoneesta + pelkääjän jalkatilasta yleismittarilla piipattua läpi. Ohjekirjassa ei ollu mainintaa mikä sulake obdlle on.
diagnostiikkapistokkeen sulake on CEMillä 26,,,tuskin testeri saa yhteyttä mihinkään jos se ei saa virran syöttöä,
-
iCarsoftilla on jotain ongelmaa näiden kanssa. Siskon XC70 ei CR Pro pääse kunnolla sisälle, puuttuu parkkitutkat, lämmitin, neliveto ja mitähän kaikkea muuta, Launchin vanhalla Creader seiskalla ei mitään ongelmia löytää yksiköitä ja ihan heti perään testattu.
Taas tuohon omaan V70 menee iCarsoft kaikkiin purkkeihin moitteetta.
-
Jepjep. Saapa nähä mikä tuota vaivaa. Hankala kun ei saa vikatilaa pois tuon yhteysongelman vuoksi. Paikallisella pajalla käytetty missä edes kunnon kamppeella ei löydy ecm ym moduuleita.
Eikait se auta kun ottaa johtoa käpälään ja alkaa purkamaan.
Onko tuossa jotain muuta vaihtoehtoa nollata jotenkin moottorinohjainta tms kuin pelkästään pistokkeen kautta. Akkua ja ecua käytetty irti mutta ei vaikutusta.
-
mittaa,,, tai mittauta onko OBD pistokkeella väylissä mitään eloa,,pinnit 3 ja 11 low(mid) speed ja 6 ja 14 high speed
-
Jotakin volttilukemia tulee joka pinniin.
-
Mittaa vastus noiden väyläjohtojen väliltä, high ja low parit. Pitäis saman väylän johtojen väliltä löytyä noin 60 Ohm. Ainakin jos on normaalilla CAN arkkitehtuurilla rakennettu.
-
DiCEllä kokeiltiin tuossa eilettäin, moduulit löytyy satunnaisesti. Kuskinoven johtosarja parsittiin uusiksi ja siitä ei enää koodeja tule.
Nyt näyttäisi siltä että vika kohdistuu CEMmiin, näin ainakin dicellä katsottuna. Onko näissä kolmoskoppaisissa cemmivikoja ollut vai voisiko tuosta olla vain johdot tms hapettuneet. :nohnoh