Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: PolynomialCam - 01.08.2020, 15:50:33

Otsikko: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: PolynomialCam - 01.08.2020, 15:50:33
Tästä turbon öljynkierrosta on keskustelua monessa paikassa foorumilla.

Ajattelin kuitenkin aloittaa uuden aiheen, johon toivoisin keskustelua vain ko aiheesta.

Jos mahdollista niin toivoisin esimerkkejä toteutuksista tyyliin:

Lohko, lähtö ja paluu, nipat/banjot/letkut, kuvat toteutuksesta, keskustelua toteutuksesta
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: Volvettelutkuttaa - 02.08.2020, 16:36:21
Tästä turbon öljynkierrosta on keskustelua monessa paikassa foorumilla.

Ajattelin kuitenkin aloittaa uuden aiheen, johon toivoisin keskustelua vain ko aiheesta.

Jos mahdollista niin toivoisin esimerkkejä toteutuksista tyyliin:

Lohko, lähtö ja paluu, nipat/banjot/letkut, kuvat toteutuksesta, keskustelua toteutuksesta

Mulla on turbotetussa B234F koneessa (Mitsubishi td04-16T) ahtimellelle menevässä paine letkussa hydromarketista hankittu AN-letkuliitos joka yhdistyy lohkon kierteisiin. Ahtimeen letku kiinnittyy banjopultilla. Banjon ja AN-liittimien saumakohdissa on molemmissa samaisessa hydro marketissa teetetty koneliitos, joka kuulemma kestää 100bar.

Paluuletku letku kiinnittyy Ahtimeen banjopultilla, mutta tähän laitoin kone liitoksen sijaan klemmarin. Paluuletku on kiinni öljypohjaan hitsatussa nipassa kiinni myöskin klemmarilla.

Toivottavasti oli apua ja jos jollekin on kuvista hyötyä, niin voin ottaa  :)
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: Volvettelutkuttaa - 02.08.2020, 16:41:32
Mulla on turbotetussa B234F koneessa (Mitsubishi td04-16T) ahtimellelle menevässä paine letkussa hydromarketista hankittu AN-letkuliitos joka yhdistyy lohkon kierteisiin. Ahtimeen letku kiinnittyy banjopultilla. Banjon ja AN-liittimien saumakohdissa on molemmissa samaisessa hydro marketissa teetetty koneliitos, joka kuulemma kestää 100bar.

Paluuletku letku kiinnittyy Ahtimeen banjopultilla, mutta tähän laitoin kone liitoksen sijaan klemmarin. Paluuletku on kiinni öljypohjaan hitsatussa nipassa kiinni myöskin klemmarilla.

Toivottavasti oli apua ja jos jollekin on kuvista hyötyä, niin voin ottaa  :)

Sellainen lisäys vielä että ei kannata laittaa painepuolelle bilteman halppis An-liitintä, joka on letkussa klemmarilla kiinni Ellei halua jynssätä öljyläikkiä nelostien varrelta  ::)
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: puliukk0 - 03.08.2020, 12:39:17
Sellainen lisäys vielä että ei kannata laittaa painepuolelle bilteman halppis An-liitintä, joka on letkussa klemmarilla kiinni Ellei halua jynssätä öljyläikkiä nelostien varrelta  ::)

Ylipäätänsä ei kannata letkuklemmareita käytellä painepuolella MISSÄÄN.
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: Jambo - 03.08.2020, 13:38:45
Ylipäätänsä ei kannata letkuklemmareita käytellä painepuolella MISSÄÄN.

Tästä mä melkein uskallan olla eri mieltä. Enemmän on vuotavien AN-liitosten kanssa saanut painia kuin klemmariliitosten kanssa. Osaahan ne joskus olla veemäisiä purkaa jos se letku oikein on tekeytynyt kiinni. Vaan ei ne hipihipi AN-liittimetkään aina ole niin herkkuja irrotella.

Autoissa kuitenkin ainoastaan jarruissa ja ohjaustehostimessa on sellaset paineet että voi klemmarit unohtaa.

Mutta kyllä, on myös omissa vehkeissä prässätyillä liitoksella mm. teflon/teräspunosletkua. Sitä en ymmärrä että esim. kaikki polttoainelinjat, huohotus- tai öljynpaluut pitää tehdä niillä AN-liittimillä tai letkuilla joidenka paineensieto on kymmeniä bareja. Onhan ne tietysti uutena nätin näköisiä...
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: jon1.tur - 04.08.2020, 00:44:41
Itsellä turbotettu b230f johon öljyn tulo ryöstetty öljypaine anturilta tekemällä banjopultin päähän reiän ja hitsaamalla mutteri öljypaineanturille ja välissä hydrauliikkaletku puristetuilla banjoliittimillä.
Öljyn paluussa ahtimenpuolella käytetty alkuperäistä putkea joka katkaistu ja kumiletkuilla lohkossa olevaan nippaan,lohkoon porattu paluu reikä alkuperäiseen paikkaan,kierteet siihen ja sorvattu nippa kierretty.

Vapari lohkossa on myös öljykanavan etupäässä tulppa josta voi öljyntulon ottaa mutta ehkä helpompi öljypaine anturilta ryöstää.

Öljynpaluun voi myös hitsata öljypohjaan mutta ei ole vaikea homma porata alkuperäiselle paikalle reikä,on vaan vähän kovaa akkukoneella porata mutta onnistuu hyvin konepaikallaan
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 08.08.2020, 23:37:35
Itsellä öljylähtö on pääöljykanavasta, johon ruuvasin an-nipan ja siitä sitten an3-letkua ahtimelle asti.
Paluu taas on tavallista lämmön/öljyn kestävää letkua ja normiklemmarilla kiinni.
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: Solmurauta - 09.08.2020, 16:23:13
Liitostavasta, merkistä tai mallista riippumatta tärkeintä on että paluuputken sisäreikä on aina vähintään ahtimen paluureijän kokoa. Esim HX35 ahtimessa reikä on 20mm joten joku hydrauliikkaliittimen 8mm kaksoiskierrenippa pilaa heti järjestelmän ja ahdin on paskana yhden kesän käytön jälkeen koska palanut öljy karstoittaa lämpölevyn ja turbiinisiiven välisen tilan ja hankaa asiat rikki. Vinomotin alkuperäinen teräsputki/kumiholkkiliitosöljynpaluuoutken liitos lohkoon on hyvä ja usein riittävä. Paluuputkeen ei myöskään pidä laittaa mitään banjoruuveja koska virtauspinta-ala minimaalinen
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: Daiffi - 20.08.2020, 12:24:48
Itellä tulee olemaan edessä tuo öljyn paluu linjan uudelleen teko. FT lohko kyseessä ja tarkoitus olis laittaa sen vakio tiivisterenkaan tilalle jotain pysyvämpää. Löytyny muutama nippa jossa holkki on sen reiän kokoinen jatoisessa päässä ois AN 12 liitin. Vähän turhaan raaka nippa omaa käyttöö.

Joskus joku täällä foorumilla myi samantyylisiä holkkeja  jotka sai vaan törkätä liiman kera lohkoon. Jos joku tekijämies näkee tämän niin tarvetta ois.  :D

Toinen vaihtoehto olis lyödä kierteet sinne paluu puolelle. Sinänsä sen voisi tehdä samalla kun vaihtaa öljypohjan tiivisteen niin sais varmasti kaikki silpun pois.

Jos vinkkejä ja helpompia / parempia tapoja löytyy niin kertokaa ihmeessä.  :)
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: The_OttoB - 20.08.2020, 17:46:14
F lohkossa M14 öljynpaineanturin kierteeseen banjopultti ja ahtimen voitelu banjoletkulla. Banjopultin päähän 1/8" kierre ja siihen öljynpaineanturi. Ainakin on helppoa.
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: jontsa - 17.09.2020, 11:27:47
Ft/fk lohkossa 3/4" bsp kierteen sai suoraan tehtyä alkuperäiseen paikkaan ja siitä an12 ahtimelle.
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: vellu_volvo - 26.08.2021, 13:02:03
Nostellaan vanhaa aihetta tyhmällä kysymyksellä. Mikä on b230fk turbon öljuntulon kierre lohkossa?

Ahdistinta oon vaihtamassa ja pitäs letku teettää valmiiksi, että auto ois purettuna mahd. vähän aikaa.
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: janne81 - 26.08.2021, 21:29:23
Olen aika varma että sekin on M14x1.5, mutta älä tapa jos tulee väärällä päällä letku  ???
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: Acke - 27.08.2021, 16:30:38
Samaa veikkaisin kuin janne. Se banjopultti oli kädessä pari viikkoa sitten, ja muistaakseni meni takaisin M14 prikkojen kanssa.
Otsikko: Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
Kirjoitti: vellu_volvo - 28.08.2021, 00:32:45
Kiitos vastauksista. Alan uskoa itsekkin tuohon m14 banjoon.