Elekma  Autoracing

Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin

  • 14 Vastauksia
  • 4679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PolynomialCam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« : 01.08.2020, 15:50:33 »
Tästä turbon öljynkierrosta on keskustelua monessa paikassa foorumilla.

Ajattelin kuitenkin aloittaa uuden aiheen, johon toivoisin keskustelua vain ko aiheesta.

Jos mahdollista niin toivoisin esimerkkejä toteutuksista tyyliin:

Lohko, lähtö ja paluu, nipat/banjot/letkut, kuvat toteutuksesta, keskustelua toteutuksesta

Poissa Volvettelutkuttaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • oispa kaljaa
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #1 : 02.08.2020, 16:36:21 »
Tästä turbon öljynkierrosta on keskustelua monessa paikassa foorumilla.

Ajattelin kuitenkin aloittaa uuden aiheen, johon toivoisin keskustelua vain ko aiheesta.

Jos mahdollista niin toivoisin esimerkkejä toteutuksista tyyliin:

Lohko, lähtö ja paluu, nipat/banjot/letkut, kuvat toteutuksesta, keskustelua toteutuksesta

Mulla on turbotetussa B234F koneessa (Mitsubishi td04-16T) ahtimellelle menevässä paine letkussa hydromarketista hankittu AN-letkuliitos joka yhdistyy lohkon kierteisiin. Ahtimeen letku kiinnittyy banjopultilla. Banjon ja AN-liittimien saumakohdissa on molemmissa samaisessa hydro marketissa teetetty koneliitos, joka kuulemma kestää 100bar.

Paluuletku letku kiinnittyy Ahtimeen banjopultilla, mutta tähän laitoin kone liitoksen sijaan klemmarin. Paluuletku on kiinni öljypohjaan hitsatussa nipassa kiinni myöskin klemmarilla.

Toivottavasti oli apua ja jos jollekin on kuvista hyötyä, niin voin ottaa  :)

Poissa Volvettelutkuttaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • oispa kaljaa
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #2 : 02.08.2020, 16:41:32 »
Mulla on turbotetussa B234F koneessa (Mitsubishi td04-16T) ahtimellelle menevässä paine letkussa hydromarketista hankittu AN-letkuliitos joka yhdistyy lohkon kierteisiin. Ahtimeen letku kiinnittyy banjopultilla. Banjon ja AN-liittimien saumakohdissa on molemmissa samaisessa hydro marketissa teetetty koneliitos, joka kuulemma kestää 100bar.

Paluuletku letku kiinnittyy Ahtimeen banjopultilla, mutta tähän laitoin kone liitoksen sijaan klemmarin. Paluuletku on kiinni öljypohjaan hitsatussa nipassa kiinni myöskin klemmarilla.

Toivottavasti oli apua ja jos jollekin on kuvista hyötyä, niin voin ottaa  :)

Sellainen lisäys vielä että ei kannata laittaa painepuolelle bilteman halppis An-liitintä, joka on letkussa klemmarilla kiinni Ellei halua jynssätä öljyläikkiä nelostien varrelta  ::)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #3 : 03.08.2020, 12:39:17 »
Sellainen lisäys vielä että ei kannata laittaa painepuolelle bilteman halppis An-liitintä, joka on letkussa klemmarilla kiinni Ellei halua jynssätä öljyläikkiä nelostien varrelta  ::)

Ylipäätänsä ei kannata letkuklemmareita käytellä painepuolella MISSÄÄN.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2377
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #4 : 03.08.2020, 13:38:45 »
Ylipäätänsä ei kannata letkuklemmareita käytellä painepuolella MISSÄÄN.

Tästä mä melkein uskallan olla eri mieltä. Enemmän on vuotavien AN-liitosten kanssa saanut painia kuin klemmariliitosten kanssa. Osaahan ne joskus olla veemäisiä purkaa jos se letku oikein on tekeytynyt kiinni. Vaan ei ne hipihipi AN-liittimetkään aina ole niin herkkuja irrotella.

Autoissa kuitenkin ainoastaan jarruissa ja ohjaustehostimessa on sellaset paineet että voi klemmarit unohtaa.

Mutta kyllä, on myös omissa vehkeissä prässätyillä liitoksella mm. teflon/teräspunosletkua. Sitä en ymmärrä että esim. kaikki polttoainelinjat, huohotus- tai öljynpaluut pitää tehdä niillä AN-liittimillä tai letkuilla joidenka paineensieto on kymmeniä bareja. Onhan ne tietysti uutena nätin näköisiä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #5 : 04.08.2020, 00:44:41 »
Itsellä turbotettu b230f johon öljyn tulo ryöstetty öljypaine anturilta tekemällä banjopultin päähän reiän ja hitsaamalla mutteri öljypaineanturille ja välissä hydrauliikkaletku puristetuilla banjoliittimillä.
Öljyn paluussa ahtimenpuolella käytetty alkuperäistä putkea joka katkaistu ja kumiletkuilla lohkossa olevaan nippaan,lohkoon porattu paluu reikä alkuperäiseen paikkaan,kierteet siihen ja sorvattu nippa kierretty.

Vapari lohkossa on myös öljykanavan etupäässä tulppa josta voi öljyntulon ottaa mutta ehkä helpompi öljypaine anturilta ryöstää.

Öljynpaluun voi myös hitsata öljypohjaan mutta ei ole vaikea homma porata alkuperäiselle paikalle reikä,on vaan vähän kovaa akkukoneella porata mutta onnistuu hyvin konepaikallaan

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #6 : 08.08.2020, 23:37:35 »
Itsellä öljylähtö on pääöljykanavasta, johon ruuvasin an-nipan ja siitä sitten an3-letkua ahtimelle asti.
Paluu taas on tavallista lämmön/öljyn kestävää letkua ja normiklemmarilla kiinni.

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #7 : 09.08.2020, 16:23:13 »
Liitostavasta, merkistä tai mallista riippumatta tärkeintä on että paluuputken sisäreikä on aina vähintään ahtimen paluureijän kokoa. Esim HX35 ahtimessa reikä on 20mm joten joku hydrauliikkaliittimen 8mm kaksoiskierrenippa pilaa heti järjestelmän ja ahdin on paskana yhden kesän käytön jälkeen koska palanut öljy karstoittaa lämpölevyn ja turbiinisiiven välisen tilan ja hankaa asiat rikki. Vinomotin alkuperäinen teräsputki/kumiholkkiliitosöljynpaluuoutken liitos lohkoon on hyvä ja usein riittävä. Paluuputkeen ei myöskään pidä laittaa mitään banjoruuveja koska virtauspinta-ala minimaalinen
« Viimeksi muokattu: 09.08.2020, 16:24:58 kirjoittanut Solmurauta »
Holset siellä lukee..

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #8 : 20.08.2020, 12:24:48 »
Itellä tulee olemaan edessä tuo öljyn paluu linjan uudelleen teko. FT lohko kyseessä ja tarkoitus olis laittaa sen vakio tiivisterenkaan tilalle jotain pysyvämpää. Löytyny muutama nippa jossa holkki on sen reiän kokoinen jatoisessa päässä ois AN 12 liitin. Vähän turhaan raaka nippa omaa käyttöö.

Joskus joku täällä foorumilla myi samantyylisiä holkkeja  jotka sai vaan törkätä liiman kera lohkoon. Jos joku tekijämies näkee tämän niin tarvetta ois.  :D

Toinen vaihtoehto olis lyödä kierteet sinne paluu puolelle. Sinänsä sen voisi tehdä samalla kun vaihtaa öljypohjan tiivisteen niin sais varmasti kaikki silpun pois.

Jos vinkkejä ja helpompia / parempia tapoja löytyy niin kertokaa ihmeessä.  :)
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #9 : 20.08.2020, 17:46:14 »
F lohkossa M14 öljynpaineanturin kierteeseen banjopultti ja ahtimen voitelu banjoletkulla. Banjopultin päähän 1/8" kierre ja siihen öljynpaineanturi. Ainakin on helppoa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jontsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #10 : 17.09.2020, 11:27:47 »
Ft/fk lohkossa 3/4" bsp kierteen sai suoraan tehtyä alkuperäiseen paikkaan ja siitä an12 ahtimelle.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #11 : 26.08.2021, 13:02:03 »
Nostellaan vanhaa aihetta tyhmällä kysymyksellä. Mikä on b230fk turbon öljuntulon kierre lohkossa?

Ahdistinta oon vaihtamassa ja pitäs letku teettää valmiiksi, että auto ois purettuna mahd. vähän aikaa.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #12 : 26.08.2021, 21:29:23 »
Olen aika varma että sekin on M14x1.5, mutta älä tapa jos tulee väärällä päällä letku  ???

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #13 : 27.08.2021, 16:30:38 »
Samaa veikkaisin kuin janne. Se banjopultti oli kädessä pari viikkoa sitten, ja muistaakseni meni takaisin M14 prikkojen kanssa.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #14 : 28.08.2021, 00:32:45 »
Kiitos vastauksista. Alan uskoa itsekkin tuohon m14 banjoon.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

 

Elekma  Autoracing