Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Vallasika - 20.07.2017, 10:50:32

Otsikko: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Vallasika - 20.07.2017, 10:50:32
Mitenköhän otsikon kulkineesta saa Eberin irti? Käynnistyy huonosti ja savuttaa valtavasti käynnistyessä. Käytin lämmitinhuollossa ja sanoivat, että todennäköisesti sihti palanut puhki, mutta eivät osanneet suoraan arvioida työmäärää huollolle. Eber on ainakin näkyvillä, ainoa mitä on edessä on ilmastoinnin putket. Lämmitinhuollossa eivät osanneet sanoa, täytyykö ilmastoinnin putket irroittaa. Onko tietoa, minkälaisella työllä tuon kapistuksen saa irti (joutuuko ottamaan kylmäaineet pois)? Jos on helppo irroittaa, niin sihdin onnistuisi varmaan vaihtaa itsekin. Lämmittimen malli on Eber Hydronic D5W S. Liitteenä kuva, jossa lämmitin näkyy.
(https://thumb.ibb.co/gnNh5Q/20170720_104457.jpg) (https://ibb.co/gnNh5Q)

free photo hosting (https://fi.imgbb.com/)
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: hessu80 - 20.07.2017, 20:30:59
Minusta 1,6d:ssä laite mahtuu putkien ja moottorin välistä ylös. Halvempi ja helpompi on irrottaa moottorin korvake ja vetää konetta tunkilla 2 cm eteen kuin päästää kylmäaineet harakoille.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: 1518964 - 20.07.2017, 21:28:45
Näkösällä ja ahdasta, se on ollut omakin toteaminen. Ilmeisesti tuosta pitäisi ohjelmoida tuo automaattikäynnistys pois tai sitten saada pakkokäynti vähintään 15min. Samat oireet ja nykyisin lukossa.

Kyselin itse myös tuon huoltoa ja arvio laitteen käytöstä irti ja takaisin asentamisesta oli muistaakseni n 6h. Tämä oli siis lämppärihuoltaja. Osa on siis edelleen huoltamatta paikoillaan.
Jos otat itse sen irti, nappaa kuvia ja kerro miten kävi. Jos löytäisin itsekin rohkeuteni.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: Leo - 21.07.2017, 13:30:24
Itse olen moottorin korvakkoa irrottamatta ottanut eberin irti ja paikoilleen useamman kerran. Ahdasta on mutta mahtuu kun pyörittelee eberin pystyasentoon ja vetää ylös. Ainakin ilmastoinnin paineanturin johto pitää irrottaa.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: Vallasika - 30.07.2017, 16:27:54
Kiitoksia vastauksista. Kouvolan Autosalpa antoi tarjouksen 420 eur tuolle sihdin vaihdolle. Heillä lienee veloitus noin satasen tunti joten alle neljässä tunnissa he ajattelivat hommasta suoriutua. Katsotaan josko aikaa löytyy vaihtaa tuo itse, ilmoittelen miten kävi.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: Procar - 02.08.2017, 23:44:07
Ja tuosta ei sitten automatiikkaa saa softalla poistettua.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: Vallasika - 05.08.2017, 23:14:50
Kävin hakemassa uuden tiivistesarjan, sekä sihdin ja siihen kuuluvat tiivisteet (2 o-rengasta). Lämmitinhuollossa sanoivat, että kun näissä on keraaminen hehkutulppa, se on todennäköisesti kunnossa. Purin eberin irti autosta. Laittelen pari kuvaa irroituksesta myöhemmin. Sanokaa joku jos huomaatte näissä kuvissa jotain, mitä kannattaisi tutkia tarkemmin. Laite on nyt autotallissa irti autosta ja huomenna olisi tarkoitus sitä ruveta putsailemaan ja kasta se. Sihti ei ainakaan näyttänyt kauhean huonolta.

(https://thumb.ibb.co/iEQoga/20170805_220956.jpg) (https://ibb.co/iEQoga)

free image hosting (https://fi.imgbb.com/)

Sihdin tiiviste oli pois paikoiltaan (viimeisin kuva tässä viestissä), mutta oli ehkä mennyt niin laitetta purkaessa.



Palopesä oli sisältä hieman halki, tosin en tiedä onko tuolla halkeamalla laitteen toiminnan kannalta merkitystä, kun palopesän ulkokuori oli ehjä.


(https://thumb.ibb.co/npT27F/20170805_222231.jpg) (https://ibb.co/npT27F)

"Kolo", jossa sihti on, oli jonkin verran karstoittunut.

Tämän avaamisen perusteella en siis ainakaan itse pysty suoraan päättelemään, mikä sen valtavan savuttamisen olisi aiheuttanut (sihdin "kolon" karstaisuus toivottavasti). Palopesä ei näyttänyt myöskään kovin karstaiselta. No, vaihdan sihdin ja sihdin tiivisteen, sekä muut tiivisteet ja putsailen sen mitä lähtee ja kasaan takaisin.



(https://thumb.ibb.co/f8K3Ev/20170805_221034.jpg) (https://ibb.co/f8K3Ev)

(https://thumb.ibb.co/bU6GZv/20170805_223133.jpg) (https://ibb.co/bU6GZv)

(https://thumb.ibb.co/d0m5SF/20170805_220813.jpg) (https://ibb.co/d0m5SF)
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: Procar - 09.08.2017, 23:50:07
Pistä uusi palopesä
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: Vallasika - 13.08.2017, 17:43:48
Tässä hieman ohjetta jos muut Eberin irroitukseen ryhtyvät. Irroita kaikki tiellä olevat sähköliittimet. Suojaa sähköliittimet esim. teipillä, jotta Eberin irroituksessa valuva jäähdytysneste ei pääsisi liittimien sisään. Laitetta pois nostaessa sitä valui ehkä puoli desiä. Tämänkin voisi tietysti estää, mikäli tulppaisi Eberin letkuliittimet ennen pois nostamista. Irroittelin sitten ilmanottoputken, putken liitoskohdat merkattu kuvaan keltaisella ympyrällä.

Sen jälkeen ruuvasin Eberin kiinnikkeen mutterit auki. Niitä oli 3 kpl (punaisella ympyröidyt). Näitten ruuvamisen jälkeen lämmittimen saa pois paikoiltaan kiinnikkeineen. Tällä tavalla en kuitenkaan saanut sitä mahtumaan ulos moottoritilasta, vaan lämmitin piti sitä ennen irrottaa kiinnikkeestään. Lämmitin oli kiinnikkeessään yhdellä pultilla, joka meni Eberin läpi (ympyröity oranssilla). Tuon pultin irroituksen jälkeen laite lähtee kiinnikkeestään kiertämällä laitetta hieman eteenpäin ja tarvittaessa vääntämällä laitteen päällä takaosassa olevaa kiinnikettä samalla.

Polttoaineletku tulee laitteen yläosaan. Väänsin puristustyyppisen klemmarin irti pihdeillä ja letkun irroitin ruuvimeisselillä kampeamalla. Tuo klemmari oli aika lailla kertakäyttöinen, minulla olleet 10 mm bensaletkun klemmarit olivat tuon tilalle liian isoja, joten toistaiseksi letkun laitoin takaisin ilman klemmaria. Tiukalta se vaikutti ja väliaikaisesti pysyy ilmankin.

Kaikista vaikeinta oli pakoputken irti saaminen, koska se oli tiukassa. Pakoputki on kiinni yhdellä pultilla (vihreä ympyrä). Ruuvasin pultin kokonaan pois ja avasin kiinnikettä maksimaalisesti. Tovin sai laitetta heilutella, että putken sai irti. Asiaa hieman vaikeutti se, että en vielä tuossa vaiheessa ollut saanut Eberiä irti kiinnikkeestään ja kiinnikettä ei saanut irti palopellistä, kun pakoputki ei tahtonut antaa niin paljon periksi (kiinnikkeen pultit olivat aika pitkiä ja laitetta pitää saada aika paljon eteenpäin että se lähtee kiinnikkeineen pois paikoiltaan).

Kuten aikaisemmin tässä ketjussa Leo kirjoitti, niin pystyasennossa tulee laite moottoritilasta pois. Ennen laitteen pois ottamista huomasin, että laitteen alla on vielä yksi liitin, joka pitää irroittaa (kuvassa kaapeli valkoisen ympyrän kohdilla). Tarkasta lämmitintä takaisin asentaessa, että kyseinen johto asettuu sille tarkoitettuun uraan lämmittimen kiinnityslevyssä. Muuten voi jäädä puristuksiin tai mennä liian lähelle pakoputkea.

Kun laitteen saa vihdoin käsiinsä, availee vaan kaikki ruuvit, paitsi sinisellä ympyröityjä, ellei tarvitse lämpövastuksia vaihtaa. Avasin nuo ja totesin, että kansi ei lähde pois ellei saa jotenkin noita letkuliittimmiä laitteesta irti.

Laita merkille, mikä pultti kuuluu mihinkin, osa niistä on eri pituisia. Sihdin sai vaihdettua irroittamatta hehkutulppaa vetämällä vanha sihti pois ja yksinkertaisesti painamalla vaan uusi sihti paikoilleen. Jostain foorumilta myöhemmin luin, että sihdin hitsauspisteet pitäisi asettaa alaspäin. Toivottavasti omasta meni noin päin, kun en siihen osannut kiinnittää huomiota.

Palopesää puhdistelin hammasharjalla ja rautalangalla, sekä paineilmalla, karstaa oli aika vähän. Vaihdoin Eberin sisällä olevat tiivisteet, jotka pitäisikin vaihtaa aina kun laitteen avaa. Hehkutulpan o-renkaat pitäisi voidella silikonilla ennen asennusta, tätä en itse muistanut tehdä.
Asennus takaisin oli hieman hankalahkoa, kun pakoputki ei tahtonut asettua paikoilleen. Lopulta meni. Olin ruuvannut Eberin kiinnikkeen takaisin autoon jo etukäteen, ehkä tuo pakoputken asemointi olisi ollut helpompaa jos laite olisi ollut kiinnikkeessään ja kiinnike vielä irti autosta. Kun tuo kiinnike oli jo palopellissä kiinni, seuraava puoli tuntia meni tapellessa, jotta laite menisi takaisin kiinnikkeeseensä, mutta kyllä se sinne lopulta meni. Tästä oppineena asennusjärjestys on seuraavalla kerralla: laite kiinnikkeeseen, vesiletkut kiinni (ainakin taaempi), pakoputki kiinni, kiinnike palopeltiin.

Kun olin saanut laitteen takaisin paikoilleen, täytin laitteen jäähdytysnesteellä ohutta taipuisaa letkua käyttäen. Ensimmäisellä käynnistyskerralla laite ainakin lähti käyntiin ja savutus oli lähes olematonta. Seurataan tilannetta. Palopesä olisi tosiaan ollut varmaankin järkevää vaihtaa, mutta kun sitä ei käsillä tuolloin ollut enkä jaksanut jäädä odottelemaan, niin kasasin vanhan takaisin. Palopesä ei olisi ollut kauhean kallis, nettikaupoissa 125 eur.

Itse katselin vinkkiä avaamiseen youtube-videosta (ei aivan sama laite mutta hyvin lähellä):
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj8g7WttdTVAhVDYpoKHVGdBkAQtwIIJDAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D14SUSxfPHPY&usg=AFQjCNHy_nA5IQQXGfvm-TP5KoEYeazRvQ

Tuolla on myös hyviä vinkkejä huoltoon, itse löysin tämän sivun vasta huoltoni jälkeen:
http://www.letonkinoisvarnish.uk/Hydronic_Service_1.html

Laitan tähän myös kuvat noista tiivistesarjoista jotka ostin. Ne maksoivat yhteensä suunnilleen viisikymppiä.

(https://thumb.ibb.co/dd7Ama/Eber_tiivisteet.jpg) (https://ibb.co/dd7Ama)

(https://thumb.ibb.co/gAczev/Hehkutulpan_tiivisteet.jpg) (https://ibb.co/gAczev)

(https://thumb.ibb.co/jKtbuv/ruuvit_ja_ilmanotto.jpg) (https://ibb.co/jKtbuv)
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
Kirjoitti: Leo - 13.08.2017, 20:45:34
Itse en ole kertaakaan kiinnikettä irrottanut vaan ainoastaan sen pitkän läpipultin irti ja sitten laite pyöritellä pystyasentoon ja pois.  :)
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Vallasika - 21.08.2017, 12:09:30
Tänään päätin mielenkiinnon vuoksi laittaa Eberin päälle aamulla, mutta ei inahtanutkaan. Ajotietokone ei antanut myöskään mitään virhettä. Aikaisemmin ajotietokoneessa lukenut, mikäli akun jännite on ollut liian alhaalla ja lämmitin pois päältä sen takia, joten siitä tuskin on nyt kyse. Pitää selvitellä lisää kun taas jaksaa ja katsoa ensin sulakkeet. Toimihan se lämmitin yhden kerran...
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: SirBBa - 21.09.2017, 17:54:15
Ei varmaan toimikkaan kun palopesä täysin paskana
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Vallasika - 21.09.2017, 21:43:24
Voihan se olla, että tuo sisäpuolisessa kauluksessa oleva halkeama sekoittaa palopesän toiminnan täysin. Mutta jos tuo palopesä on "täysin paskana", niin joitakin muita palopesiä näheenä ne ovat varmaan olleet sitten "täysin totaalisen paskana", koska tuo ei näyttänyt läheskään niin pahalta kuin ne.

Mulla on iCarSoft-vikakoodinlukija, jota en ollut aikaisemmin kokeillut. Sillä löytyi koodi palopuhaltimesta. Palopuhallin vaikuttaisi googlettelun perusteella olevan näissä tyyppivika, nimenomaan palopuhaltimen miinuskontakti piirilevylle, josta yleisesti puhutaan ohjainyksikkövikana. Yksinkertaisin korjaus ilmeisesti palopuhaltimen johdon kolvaus hehkutulpan miinukseen. Enpä ole jaksanut tuota laitetta vielä uudestaan avata, mutta samalla menee kyllä vaihtoon tuo palopesäkin, kun ei hirveitä maksa.

Nollasin koodit ja testasin kerran, pelitti hyvin eikä savuttanut.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: visi - 01.10.2017, 12:36:40
Mulla on iCarSoft-vikakoodinlukija, jota en ollut aikaisemmin kokeillut. Sillä löytyi koodi palopuhaltimesta.

Pystyykö tuolla myös palauttamaan Eberin vikatilasta?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: anssi68 - 01.10.2017, 13:14:40
Pystyykö tuolla myös palauttamaan Eberin vikatilasta?

Tämä laite vissiin kyseessä:
https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jt4 - 01.10.2017, 14:41:23
Tämä laite kyllä kiinnostaa, pääseekö tällä aktivoimaan esim eberin paloilmapuhaltimen, polttoainepumpun yms. päälle yksittäin?   
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Vallasika - 01.10.2017, 19:28:26
Hei

Kyllä, kyseessä tuo laite jonka linkkasit. Vikatilasta saa Eberin tuolla laitteella palautettua, koska koodit pystyy myös lukemisen lisäksi nollaamaan. Tämä tietenkin vain sellaisissa lämmittimissä, jotka ovat tehdasasenteisia ja luettavissa ajotietokoneen kautta. Ei voi kuitenkaan yksittäin komentaa päälle eri komponentteja.

Niin, ja lämmitinhuollossa kun ilmeisesti Eberin omalla testerillä katsoivat, niin eivät nähneet kaikkea, koska oli tuohon ajotietokoneeseen kytketty. Sillä lämmitinhuollon testerillä taas onnistui yksittäisten komponenttien testaaminen. Pitäisi jaksaa tuo laite uudestaan availla ja tehdä tuo johdon kolvaaminen, sekä vaihtaa samalla tuo palopesä varmuuden vuoksi. Silti vielä haluaisin tietää, että mikä noissa palopesissä on se kriittisin kohta. Kuitenkin kun joissain on se reijitetty alue, jonka läpi ilma kulkee pienissä kanavissa, palanut hajalle tai karstoittunut niin ettei enää saa puhdistettua, niin luulisi sen olevan kriittisempi kuin tuo sisäpuolella oleva kaulus. Tuo kauluksen repeämä kun ainoastaan muuttaa hieman liekin muotoa. Palopesät on kuitenkin näihin halpoja, kun 125 eurolla näyttäisi saavan, että kyllähän se kannattaa samalla vaihtaa kun laitteen avaa. Lämmitintä ei ole ollut vielä tarvetta esilämmitykseen käyttää, joten on saanut olla rauhassa. Tuossa viikolla kun kylmempänä aamuna lämmitin lähti itse käyntiin, niin melkoisen pistävä haju siitä tuli, vaikka ei näkyvästi savuttanut.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: visi - 02.10.2017, 21:27:11
Kyllä, kyseessä tuo laite jonka linkkasit. Vikatilasta saa Eberin tuolla laitteella palautettua, koska koodit pystyy myös lukemisen lisäksi nollaamaan. Tämä tietenkin vain sellaisissa lämmittimissä, jotka ovat tehdasasenteisia ja luettavissa ajotietokoneen kautta. Ei voi kuitenkaan yksittäin komentaa päälle eri komponentteja.

Laitoin tilaukseen. Itsellä 2007 2.0d, saa nähdä onko eberi ihan samanlainen. Laitan tänne viestiä kun laite saapuu ja saan eberin purettua.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: simojohannes - 15.10.2017, 15:04:34
Voihan se olla, että tuo sisäpuolisessa kauluksessa oleva halkeama sekoittaa palopesän toiminnan täysin. Mutta jos tuo palopesä on "täysin paskana", niin joitakin muita palopesiä näheenä ne ovat varmaan olleet sitten "täysin totaalisen paskana", koska tuo ei näyttänyt läheskään niin pahalta kuin ne.

Mulla on iCarSoft-vikakoodinlukija, jota en ollut aikaisemmin kokeillut. Sillä löytyi koodi palopuhaltimesta. Palopuhallin vaikuttaisi googlettelun perusteella olevan näissä tyyppivika, nimenomaan palopuhaltimen miinuskontakti piirilevylle, josta yleisesti puhutaan ohjainyksikkövikana. Yksinkertaisin korjaus ilmeisesti palopuhaltimen johdon kolvaus hehkutulpan miinukseen. Enpä ole jaksanut tuota laitetta vielä uudestaan avata, mutta samalla menee kyllä vaihtoon tuo palopesäkin, kun ei hirveitä maksa.

Itse viime talvena kokeilin kolvata tuo paloilmapuhaltimen miinuksen hehkutulpan miinukseen. Tällöin puhaltimen jännite nousi noin 8:sta voltista 12:een volttiin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta luullakseni se on liikaa?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: visi - 29.10.2017, 17:12:28
Laitoin tilaukseen. Itsellä 2007 2.0d, saa nähdä onko eberi ihan samanlainen. Laitan tänne viestiä kun laite saapuu ja saan eberin purettua.

iCarsoft i906 tuli viimein (tilasin ebay:sta kun ei Elekmassaa ollut laitetta varastossa) ja tuli luettua vikakoodit. OBD2 ei antanut mitään. "Diagnoosista" kun valitsi Volvo niin listasi automaattisesti autosta löytyvät modulit. En kuitenkaan löydä mitään modulia, joka viittaisi lisälämppäriin? Climate-modulista löytyi vikakoodi "CCM 0060 Damper motor defroster. Faulty signal." mutta se tuskin liittyy tähän. Sekin poistui nollaamalla.

https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija tuolta sivuilta voisi ymmärtää, että lisälämmitin olisi ihan oma moduli?

Tuleeko muuten jotain ongelmaa jos eberin irrottaa ja yhdistää vaan jäähdytinnesteen linjat putkella? Auto kun on joka päivä ajossa ja olis mukava rauhassa tutkia eberiä..
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 29.10.2017, 18:12:46
Pitäisi löytyä CPM (compustion preheater module tms.). Olisiko se CEMin takana?

Jos otat CPM:n irti (=lämmitin pöydällä) ja lähdet ajoon, niin luultavammin pukkaa vikakoodia, mutta onhan sinulla laite koodien nollaamiseen. Eli kovaa ajoa vaan...
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: visi - 29.10.2017, 19:38:27
Pitäisi löytyä CPM (compustion preheater module tms.). Olisiko se CEMin takana?

Jos otat CPM:n irti (=lämmitin pöydällä) ja lähdet ajoon, niin luultavammin pukkaa vikakoodia, mutta onhan sinulla laite koodien nollaamiseen. Eli kovaa ajoa vaan...

Tuo CPM löytyi kun ensin manuaalisesti valitsi auton mallin ja vuosimallin. Eli automaattinen haku ei tuota modulia näyttänyt. Kiitokset, nyt on koodit nollattu!

Ehdin jo muuten laitteen päivittääkin, jos sitä joku tekee niin muistakaa lisätä päivitysohjelma tietokoneen palomuuriin, itse hakkasin 15min päätä näppikseen kun ohjelma ei ensin saanut ladattua päivityksiä  :idiot2:

Ensi viikolla sitten purkamaan eberiä. Katsoin muuten että uusiakin saisi Suomesta 750eurolla ja Saksasta 300-500e. Ei vain ihan mallimerkinnät osu, itsellä D5WS 252270 ja esim Ebaysta tulee ensimmäisenä 252091 tai 252164. Mitä lie eroa laitteilla?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Leo - 30.10.2017, 19:53:57
Sarjanumero on tuo, mutta niistä ei kyllä osaa sanoa onko minkälaisilla aivoilla varustettuja. Sama laite todennäköisesti fyysisesti kuitenkin. Vidalla pitää ladata ohjelma jos vaihtaa aivot toisesta eberistä.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: visi - 31.10.2017, 18:51:03
Kyllä se on joku mallinumero:
(https://thumb.ibb.co/idP7Nb/volle_eber.jpg) (https://ibb.co/idP7Nb)

Tuossa on samalle numerolle palopuhallin http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=1376

Tarkoitus ois nyt alkuun purkaa ja putsata laite. Ohjainkortissa kuulemma juotukset saattaa olla huonossa kunnossa, niitä vois tarkistella. Ilmeisesti vaan joku tahna on piirikortin päällä ja se pitää ensin liuottaa pois.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Leo - 31.10.2017, 20:52:47
Näköjään valmistenumero on erikseen vielä, mutta en ikinä ole samanlaisissa lämmittimissä nähnyt samoja ausfuhr numeroa. Mutta ausfuhr numerolla Autola (Wihuri) pääsee lämmittimen jäljille pois lukien tehdasasenteiset lämmittimet. Mekaaniset osat ovat varmaan pitkälti samoja kun itse omaan V50 laitoin kolaroidusta V40:stä eberin ja ainoastaan vesipumpun johto oli liian lyhyt. Pitää vielä käyttää vidan nokassa ohjelman latauksessa.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: MattiN - 07.01.2018, 11:48:58
Kiitos Vallasialle ketjun aloituksesta ja selkeistä kuvista/ohjeista. Itsellä oli myös ongelmia Eberin kanssa kun savutti tolkuttomasti valkoista savua ja meni vikatilaan pariinkin otteeseen. Tilasin nuo samat tiivisteet Heatso.comista reilulla 50 €:lla ja käytin ohjeiden mukaan eberin irti. Purin sen niin pieniin osiin mitä oli mahdollista, mutta mitään rikkinäistä ei löytynyt. Puhdistin laitteen kauttaaltaan ja laitoin kasaan. Lukitustilan poiston jälkeen on nyt toiminut moitteetta parisen viikkoa. Ei savuta ja lämpöä saa mukavasti.

Vähän jäi kuitenkin askarruttamaan että mikä siinä on ollut vikana. Ainoat mahdolliset viat mitä tuli korjattua oli sihdin vaihto ja kaikkien osien putsaus. Toki myös sähköliittimet tuli käytettyä kaikki irti ja takaisin kiinni jos vika on ollut sähköinen. Luulisi vain ettei sellaista sähköistä vikaa ole mikä aiheuttaa savuttamista. Että oliskohan se ollut nyt vain tuo sihti joka savuttamisen aiheutti. Toisaalta myös hehkutulpalta palokammioon menevissä kanavissa oli vähän reilummin karstaa jotka nyt puhdistin pois.

Sitten vielä lisäisin, että vesipumpulle lähtevät piuhat oli aika tympeän lyhyet ja tympeässä paikassa irroittaa. Itse käytin oikean puolen renkaan irti ja purin lokasuojat, niin sai tilaa ja valoa. Onnistuu varmasti ilman purkamistakin, mutta tiedoksi vain remppaa suunnitteleville, että ahdasta on ja tympeä työ kaikkineen. Kyllä siinä 4-5 tuntia meni kaikkineen aikaa, mutta toistaiseksi pelaa hienosti!
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Leo - 08.01.2018, 16:45:23
Tuo CPM löytyi kun ensin manuaalisesti valitsi auton mallin ja vuosimallin. Eli automaattinen haku ei tuota modulia näyttänyt. Kiitokset, nyt on koodit nollattu!
Tänään testattu iCarsoft 906 laitetta ja se ei löytänyt CPM ohjainlaitteesta mitään. Omassa autossa eberi siis lukittunut liian monen epäonnistuneen käynnistysyrityksen vuoksi. Joutuu todennäköisesti taas Vidalla nollaamaan koodit. Olisin ostanut tuon i906 laitteen, jos sillä olisi päässyt nollaamaan lukituksen. Tämä nyt ihmetyttää kun osalla onnistuu ja minulla ainakaan se ei toiminut.  ??? Kehtaako joku ottaa jopa kuvia vaiheista, joilla eberin koodit löytyy kyseisellä laitteella?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: elekma - 09.01.2018, 23:00:14
Tällä viikolla joku kävi elekmalla 2010 V50:llä, jossa oli Eberspächer käytössä. Kokeiltiin tuollaisella iCarSoft i906:lla sekä automaattisella haulla että manuaalisella haulla tuonne CPM:ään, mutta ei päästy käsiksi. CEM:stä löytyi yksi vikakoodi, mutta sen nollaaminen ei silti antanut lisälämmittimen käynnistykselle.

Sellaisen asian pistin nootille vielä keskustelussa, että visi oli maininnut päivittäneensä laitteen tuossa välissä, joten olisikohan tuo ollut siihen ratkaisu, koska meidän kokeilema laite oli päivittämätön. Meille olisi tärkeää löytää laite, jolla pääsee käsiksi noihin V40:n ja V50:n Ebereihin, koska millään laitteella, joita ollaan testattu tai mikä meillä on myynnissä, ei tällä hetkellä pääse tuohon Eberiin käsiksi.

Jos joku V40:n tai V50:n omistaja viitsisi käydä Elekmalla pyörähtämässä Eberin lisälämmittimen kanssa niin voitaisiin vielä kokeilla päivittää tuollainen i906 ja kokeilla, josko toimisi. Viime viikolla kävi muuten yksi Webastolla oleva V50 vuosimallia 2012 niin ei ollut mitään ongelmia päästä käsiksi i906:lla. Ongelma kohdistuu nimenomaan tuohon Eberiin.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: elekma - 10.01.2018, 12:01:17
Päivitystä asiaan. Tänään kävi yksi 2004 vuosimallin V50, jossa oli myös Eberspächer ja siihen pääsi käsiksi sekä päivitetyllä että päivittämättömällä iCarSoft i906:lla CPM moduulin kautta. Vikakoodien luku ja poisto ja lämmitin alkoi taas pöhisemään.

Veikkaisin, että ongelmana on 2006-2010 vuosimallin V50 ja V/S40:t, joissa on eberi käytössä. Jos sellaisia löytyy niin tervetuloa ilmaiseen vikakoodinlukuun Kempeleeseen. =)
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Vallasika - 17.01.2018, 20:51:10
Laitetaan itsekin päivitystä asiaan, eli tähän asti toiminut ok tuo eberi, vaikka joku täällä epäilikin palopesän olevan rikki. Pari kertaa on tuon vikakoodien nollaamisen jälkeen käynyt niin, että ei ole käyntiin lähtenyt, tosin lämpötila on silloin ollut plussan puolella. Seuraavana päivänä on sitten lähtenyt käyntiin eikä ole sen jälkeen oireita ollut.

Kuten MattiN kirjoitti, itsekin olisi kiva tietää mikä omassa Eberissä oli vikana ja aiheutti tuon savutuksen. Todennäköisesti tuo sihti oli liian tukossa minullakin ja sieltä palopestästä hehkutulpalle menevissä pienissä kanavissa oleva karsta vielä pahensi tilannetta.

Palopuhaltimen ääni hieman aaltoilee välillä, mielestäni eri tavalla kuin joskus ennen, eli ihan vakiokierroksilla tuo puhallin ei koko aikaa käy. En tiedä onko nuo "aivot" ja niissä oleva miinuspuolen juotos menossa kohta rikki myös. Simojohannes kirjoitti tuosta miinuspuolen kolvaamisesta hehkutulpan miinukseen, että ei välttämättä olekaan kannattava ratkaisu, mikäli tuossa laitteessa miinusta pätkitään ja oikea miinusjännite olisi 12 voltin sijaan 8 volttia. Tämä riippuu ilmeisesti Eberin mallista, kun jollain foorumilla olivat tuolla tavalla lämmittimien puhaltimia korjanneet.

Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Procar - 17.01.2018, 21:22:43


Ensi viikolla sitten purkamaan eberiä. Katsoin muuten että uusiakin saisi Suomesta 750eurolla ja Saksasta 300-500e. Ei vain ihan mallimerkinnät osu, itsellä D5WS 252270 ja esim Ebaysta tulee ensimmäisenä 252091 tai 252164. Mitä lie eroa laitteilla?

Tuo 252164 on MB oe lämmitin ja jälkimmäinen taas VW oe lämmitin.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: MattiN - 01.11.2018, 18:59:59
Niinhän siinä sitten kävi, että pakkaset tuli ja eeperi sippas. Kesällä käytin vähintään kerran kuukaudessa yli puoli tuntia, että pysyy polttoaine hyvänä ja varmasti palaa välillä karstat pois. Nyt kun tuli pakkaset, niin eipä vaan toimikaan.

Hankin tuollaisen iCarsoft 906 -vikakoodin lukijan ja nollasin vikakoodit, mutta ei lähde käyntiin. Antaa herjan "CPM-1001 Combustion fan. Signal too high". Olen suorittanut vikakoodin nollaamisen ja käynnistysyrityksen parikymmentä kertaa tuloksetta. Osaako joku sanoa mistä tuo vikakoodi kertoo? Olen yrittänyt netistä etsiä tietoa, mutta mitään spesifistä ei tahdo löytyä.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 01.11.2018, 19:36:59
Vikakoodi viittaa paloilmapuhaltimeen. Voi olla vikaa puhaltimessa tai ohjainyksikössä. Liittimien ja johtosarjan kunto kannattaa tarkastaa ensin ennen isompia remontteja. Hakukoneeseen "eberspächer hydronic d5ws repair manual" niin löytyy jotain tietoa toimintaperiaatteesta.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: MattiN - 01.11.2018, 20:30:33
Liittimiä hinkkasin auki ja kiinni ja näyttäisi ihan puhtailta liittimien johtimet. Sähköjohdoista nyt ei tietenkään mittaamatta osaa sanoa mitään varmaksi, mutta kun kesällä on toiminut ihan ok, niin ei luulisi niistä jäävän kiinni. Eikä mitään ulkoista nirhaumaa tms. näyttäisi olevan.

Eikait siinä auta kuin alkaa purkamaan koko romu. Viime vuonna sen tein ja ajattelin varmistaa (käyttämällä vähintään kerran kuussa), että tänä syksynä sitä ei tarvitse tehdä... toisin kävi. Surkeintahan tuossa on se, ettei viitsisi osa kerrallaan kokeilla mikä on rikki.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Zekki - 01.11.2018, 21:19:19
Ebereissä on ollu vikoja paloilmapuhaltimissa että menee laakeri hajalle kun imuilmasta tulee siihen likaa ja pyörintänopeus ei ole enää sitä mitä pitäisi. Silloin se kyllä koittaa käynnistää ja puhallin ensin pyörii mutta sitten sammuu. Mutta oisko tässä kuitenkin joku sähkövika?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: MattiN - 01.11.2018, 21:52:33
Ebereissä on ollu vikoja paloilmapuhaltimissa että menee laakeri hajalle kun imuilmasta tulee siihen likaa ja pyörintänopeus ei ole enää sitä mitä pitäisi. Silloin se kyllä koittaa käynnistää ja puhallin ensin pyörii mutta sitten sammuu. Mutta oisko tässä kuitenkin joku sähkövika?
Ohjainyksikkö voisi olla yksi mahdollinen syyllinen. Kun koittaa käynnistää, niin kuuluu ihan pieni naksaus ja sen jälkeen ei yhtään mitään.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Zekki - 01.11.2018, 22:02:03
Ohjainyksikkö voisi olla yksi mahdollinen syyllinen. Kun koittaa käynnistää, niin kuuluu ihan pieni naksaus ja sen jälkeen ei yhtään mitään.

Mietin että jos paloilmapuhaltimen pyörintänopeusmittari ei antaisi mitään signaalia niin ehkä se ei pyöräytä sitä silloin ollenkaan. Mutulla mittapää rikki tai johdoissa jotain?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: A85 - 15.01.2019, 19:22:35
Mulla ongelmia saada Eberiä käyntiin välillä, etenkin ajastettuna. Toimimattomuus on satunnaista, mutta monesti kun alkaa kiukuttelemaan niin tekee sitä sitten jonkin aikaa.

Eli viiksestä kun heittää eberin päälle, alkaa se tekemään normi alkutoimet, kuten palotilan tuuletus -> hehkutus -> polttoaineen syöttö ja lopulta puhaltimen nopeus ja polttoaineen syötön nopeus kasvaa. Yleensä se eka kerta menee aina pieleen eli syöttää täysillä polttoainetta ja puhallin huutaa täysillä mutta ei syty. Eka yritys ei yleensä hirveämmin savuta, mutta selkeästi puskee valkoista savua. Tämän jälkeen eberi aloittaa uuden yrityksen, jolloin liekki syttyy melkein heti ja savua ei enää muodostu.

MUTTA, kun tuo toinenkin yritys menee joskus pieleen, niin eberiä ei saa enää viiksestä ON -asentoon, vaan "ON" vilkkuu pari kertaa ja vaihtuu "OFF". Ilmeisesti tämä sama kahden yrityksen homma tapahtuu ajastimellakin.

Sulakkeen käyttämällä irti saa eberin taas yrittämään käynnistystä ja tässäkin yleensä sillä toisella yrityksellä lähtee sitten lopulta. Mutta tämän jälkeen savua tulee aivan älyttömästi ja sillä saakin parkkipaikan tyynellä kelillä savua täyteen. Kuitenkin jo 5min jälkeen savutus lakkaa.

Menneellä viikolla tuo taas toimi joka päivä, aamuin illoin mukisematta, mutta nyt taas aloitti kettuilun. Delphin testerillä olen vikakoodeja lukenut mutta ainoa vikakoodi jonka sieltä löydän, on ettei auto ole saanut yhteyttä eberiin. Veikkaan että tuo on kuitenkin tullut siitä kun olen sulaketta irroitellut.

Lisäksi katselin dataa eberiltä kun se koittaa käynnistyä. Liekkivahdin lämpötila nousee hehkutettaessa 70C ja tämän ylemmäs se ei taida noustakkaan? Ekalla yrityksellä ei kuitenkaan liekki vielä syttynyt. Toisella kertaa liekki syttyi jo 60C lämpötilassa. Täysi toimintalämpötila näytti olevan 280C palotilassa.

Näillä tiedoilla ei oikein ole selvinnyt että mikä tuota vaivaa, niin lienee paras ottaa tuo pöydälle ja katsoa palotilan, sihdin ja hehkun kunto. Yksi mahdollinen vika voisi olla, että palotilan puhallin on lopussa ja viel niin paljon virtaa että ohjainkortti sekoilee tai aiheuttaa jotain sellaista ettei liekki aina syty.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Vallasika - 16.01.2019, 08:37:44
Itselläni toimi eber jonkin aikaa palopesän putsailun ja sihdin vaihdon jälkeen, mutta puolen vuoden päästä taas oli samat oireet, eli hirveä savutus käynnistyessä ja aina ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Kyllästyin ongelmiin ja kävin viime talvena vaihdattamassa uuden eberin. Hinta oli Eberihin erikoistuneessa korjaamossa Kouvolassa töineen 800 eur (+ohjainkortti siniseltä n. 400 eur) ja jos toimii yhtä hyvin kuin edellinen, niin ei 6-7 vuoteen tarvitse murehtia eber-vaivoista sitten. Ohjainkortti piti tilata merkkiliikkeestä, sitä ei saa muualta. Sanoivat merkkiliikkeessä, että ohjainkortti pitää vielä käydä koodaamassa heillä, kun se on asennettu paikoilleen, mutta tätä toimenpidettä ei kuitenkaan tarvittu.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Meikämandoliino - 24.01.2019, 17:03:54
Mulla ongelmia saada Eberiä käyntiin välillä, etenkin ajastettuna. Toimimattomuus on satunnaista, mutta monesti kun alkaa kiukuttelemaan niin tekee sitä sitten jonkin aikaa.

Vika on 80% varmuudella ohjausyksikössä. On tyyppivika ja oireilee juuri tuolla paloilmapuhaltimella. Itse puhlatimesi on tedennäköisesti kunnossa, mutta saa virheellistä tietoa ohjurista. Irroita ohajusyksikkö, korjaa tinaukset tai laita huoltoon. Netissä on useampi firma ja palvelua mainostetaan ainakin keisarinleikkauksena. Hinta 50-100€.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Ronksu - 31.01.2019, 17:17:51
Mites kun auto on C30 2011 D3 moottorilla ja ajattelin irrottaa eberistä ohjainlaitteen ja lähettää sen korjaukseen. Onko pelkkä ohjainlaite helppo irroittaa vai pitääkö repiä koko eber irti? Entä voiko autolla silti ajaa ilman ohjainlaitetta?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: SirBBa - 31.01.2019, 20:00:12
Koko laite irti.

Jos ohitat vesikierron.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Larson - 10.11.2019, 15:23:11
Jatkampa tähän samaan keskusteluun, potilaana 2009 S40 1.6d

Näillä tiedoilla ei oikein ole selvinnyt että mikä tuota vaivaa, niin lienee paras ottaa tuo pöydälle ja katsoa palotilan, sihdin ja hehkun kunto. Yksi mahdollinen vika voisi olla, että palotilan puhallin on lopussa ja viel niin paljon virtaa että ohjainkortti sekoilee tai aiheuttaa jotain sellaista ettei liekki aina syty.

Teitkö A85 koskaan lisäoperaatioita ja selkisikö toiminta?

Itselläni simahti alunperin paloilmapuhallin ja huollossa vaihtoivat puhaltimen, hehkun sukan ja tiivisteet. Tämän jälkeen eberi toimi ihmeellisesti sekoillen vähän joka tavalla antaen vikakoodeiksi 1308 (tuuletin, virheellinen toiminto) ja 1204 (tuuletin, signaali puuttuu). Tästä epäilyt kohdistui ohjainkortin kolvausten tyyppivikaan - ohjainkortti irti ja lähetys huoltoon Sercapille.
Nyt huolletulla ohjainkortilla toimii niin, että satunnaisesti käynnistys onnistuu. Aina epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen savuttaa todella runsaasti mutta onnistuneen polton jälkeen ei savuta yhtään, jos suostuu käynnistymään. Jos jää autoon kuuntelemaan käynnistystä, kun käynnistys menee pieleen, lähtee polttotoimenpiteet normaalisti päälle ja kun eberi alkaa kasvattamaan tehoa ja polttoainepumpun naksunta tihentyy, aina tietyssä kohtaa lopettaakin polton. Itsellä ei ole vikakoodinlukulaitetta, niin ei tarkalleen pääse kiinni mihin poltto katkeaa. Ja tietysti tuon maailman typerimmän automaattikäynistysominaisuuden vuoksi eberi on jatkuvasti käynnistyskertojen puolesta lukossa. Onko näille 2008-2012 vuosimallisille löytynyt lukija, jolla pääsee myös eberiin käsiksi? Onnistuuko edullisemmalla esim. motonetin T75 eberin koodien luku ja kuittailut laisinkaan?

Äskettäin laturin porsimisen yhteydessä oli huollossa ja samalla tutkivat eberin käynnistymistä. Tietysti vikakoodien kuittauksen jälkeen eberi toimi heidän mukaansa täysin normaalisti ja poltto ei keskeytynyt kertaakaan. Edelleen kuitenkin käynnistykset epäonnistuvat. Muistiin ei kuulemma ollut jäänyt mitään eberin toiminnasta, joka vaikuttaa minusta todella merkilliseltä. Huoltoon tuota on turha eberin osalta enää viedä, kun siellä ei saada mitään aikaiseksi ja rahaa palaa aivan käsittämättömästi.

Jäänyt myös askarruttamaan tuo manuaalikäynnistyksen "ON" indikaattori, joka ehkä muistaakseni joskus aiemmin jäi palamaan "ON" asentoon, kun eberi oli käynnistynyt, mutta nykyisin vain vilkuttaa "ON" tilassa. Mitenkä tuo käyttäytyy oikeasti toimivalla eberillä S40/V50:ssä?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: RKJ - 11.11.2019, 14:19:30
Jäänyt myös askarruttamaan tuo manuaalikäynnistyksen "ON" indikaattori, joka ehkä muistaakseni joskus aiemmin jäi palamaan "ON" asentoon, kun eberi oli käynnistynyt, mutta nykyisin vain vilkuttaa "ON" tilassa. Mitenkä tuo käyttäytyy oikeasti toimivalla eberillä S40/V50:ssä?
2012 V50:ssä vilkkuu ON, kun laite on päällä. Ei siis koskaan jää palamaan.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Larson - 26.01.2020, 13:37:00
Nyt on eberin toimintaa testailtu lisää ja oireet on hyvinkin samanlaiset, kuin tuossa A85 postauksessa

Eli viiksestä kun heittää eberin päälle, alkaa se tekemään normi alkutoimet, kuten palotilan tuuletus -> hehkutus -> polttoaineen syöttö ja lopulta puhaltimen nopeus ja polttoaineen syötön nopeus kasvaa. Yleensä se eka kerta menee aina pieleen eli syöttää täysillä polttoainetta ja puhallin huutaa täysillä mutta ei syty. Eka yritys ei yleensä hirveämmin savuta, mutta selkeästi puskee valkoista savua. Tämän jälkeen eberi aloittaa uuden yrityksen, jolloin liekki syttyy melkein heti ja savua ei enää muodostu.

Muuten toimii samalla tavalla, paitsi että jos laite on sillä päällä ettei halua syttyä ensimmäiselläkään yrityskerralla, niin ei yleensä sytytä toisellakaan.

Sytytysongelmien ratkomiseksi tein eberin kanssa testiajoja niin, että laite oli piuhoistaan (CAN-väylä + pa-pumpun piuha) kiinni autossa, mutta vesiletkut ohitettuna ja polttoaineen syöttöletku ohjattuna astiaan. Eberistä oli hehkutulppa johtoihin kytkettynä laitteen ulkopuolella ja yleismittari kytkettynä hehkuun. Testiajoissa polttoainetta tulee joka kerta korjausmanuaalin mukainen n. 8,5 cm3 / 90 s syöttöjakso käynnistyssekvenssissä. Hehkun toimii silminnähden, eli hehkuu selkeästi, mutta hehkun jännite ropeltaa 5V tuntumassa sahaten 4,8 - 6 V välillä... Manuaalin mukaan hehkun jännite tulisi olla 8V ja tästä herää nyt kysymys jääkö syttyminen tapahtumatta liian pienen hehkutustehon vuoksi? Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta hehkun/ohjausyksikön ongelmasta, vai onko tämä nyt vain mittaussetupin aiheuttama vääristymä?

Lyhyt video hehkun jännitteen ropeltamisesta löytyy ohesta: https://www.dropbox.com/s/utlheomemj8syeo/Eberi_testiajo.mov?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/utlheomemj8syeo/Eberi_testiajo.mov?dl=0)
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 26.01.2020, 16:00:26
Nyt on eberin toimintaa testailtu lisää ja oireet on hyvinkin samanlaiset, kuin tuossa A85 postauksessa

Muuten toimii samalla tavalla, paitsi että jos laite on sillä päällä ettei halua syttyä ensimmäiselläkään yrityskerralla, niin ei yleensä sytytä toisellakaan.

Sytytysongelmien ratkomiseksi tein eberin kanssa testiajoja niin, että laite oli piuhoistaan (CAN-väylä + pa-pumpun piuha) kiinni autossa, mutta vesiletkut ohitettuna ja polttoaineen syöttöletku ohjattuna astiaan. Eberistä oli hehkutulppa johtoihin kytkettynä laitteen ulkopuolella ja yleismittari kytkettynä hehkuun. Testiajoissa polttoainetta tulee joka kerta korjausmanuaalin mukainen n. 8,5 cm3 / 90 s syöttöjakso käynnistyssekvenssissä. Hehkun toimii silminnähden, eli hehkuu selkeästi, mutta hehkun jännite ropeltaa 5V tuntumassa sahaten 4,8 - 6 V välillä... Manuaalin mukaan hehkun jännite tulisi olla 8V ja tästä herää nyt kysymys jääkö syttyminen tapahtumatta liian pienen hehkutustehon vuoksi? Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta hehkun/ohjausyksikön ongelmasta, vai onko tämä nyt vain mittaussetupin aiheuttama vääristymä?

Lyhyt video hehkun jännitteen ropeltamisesta löytyy ohesta: https://www.dropbox.com/s/utlheomemj8syeo/Eberi_testiajo.mov?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/utlheomemj8syeo/Eberi_testiajo.mov?dl=0)
Minusta hehkutulppa toimii ihan oikein. Siihen ajetaan kanttiaaltoa 0-8 voltin väliltä ja siksi mittari ropeltaa.

Olisko vika kuitenkin polttoainepuolella eli vetää ilmaa jostain imuputken liitoksesta pumpun ja tankin välistä? Jos tällaista vaivaa, niin silloin tulee runsasta valkoista savua ennen kuin ilma poistuu kokonaan polttoainelinjasta. Itsellä ollut tätä vaivaa. Joskus saa yrittää muutaman kerran käyntiin ennen kuin käynnistyy. Sitten taas toimii välillä viikkoja moitteetta. Ollut vain liian suuri kynnys pudottaa tankki alas korjasta varten, kun tuo enimmäkseen kuitenkin toimii.

Tämän vaivan kuulee selvästi, kun polttoainepumppu naksuttaa terävästi ilman nassetta. Sitten naksutus pehmenee, kun pumppu alkaa taas saada kunnolla polttoainetta.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Larson - 26.01.2020, 20:39:35
Minusta hehkutulppa toimii ihan oikein. Siihen ajetaan kanttiaaltoa 0-8 voltin väliltä ja siksi mittari ropeltaa.

Olisko vika kuitenkin polttoainepuolella eli vetää ilmaa jostain imuputken liitoksesta pumpun ja tankin välistä? Jos tällaista vaivaa, niin silloin tulee runsasta valkoista savua ennen kuin ilma poistuu kokonaan polttoainelinjasta. Itsellä ollut tätä vaivaa. Joskus saa yrittää muutaman kerran käyntiin ennen kuin käynnistyy. Sitten taas toimii välillä viikkoja moitteetta. Ollut vain liian suuri kynnys pudottaa tankki alas korjasta varten, kun tuo enimmäkseen kuitenkin toimii.

Tämän vaivan kuulee selvästi, kun polttoainepumppu naksuttaa terävästi ilman nassetta. Sitten naksutus pehmenee, kun pumppu alkaa taas saada kunnolla polttoainetta.
Tätä vähän ajattelinkin että yleismittarin DC-näyttämä saattaa aiheuttaa tämän havainnon.

Voihan se olla polttoainepuolellakin. En vain ole huomannut mitään tähän viittaavaa, kun polttoaineen syöttöä on testailtu. Valkoista savuahan laite lykkää, kun hehku toimii ja polttoainepumppu alkaa lykkäämään löpöä sisään vaikkei liekki syttyisikään, mutta näin kai on pakkokin käydä kun toimiva hehku vähintään haihduttaa saapuvaa polttoainetta, vaikkei sytytystä tapahtuisikaan. Kylläkin epäonnistuneen yrityksen jälkeen on sitten koko maailma piukassa savua kun laite saa itsensä käyntiin. Ja tämä laite ei ole nyt toiminut minkäänlaisia ajanjaksoja normaalisti - epäonnistunut käynnistys tulee aina 2-3 käynnistyskerran välein.

Polttoainepumpun äänessä en ole huomannut mitään eroa millään kerralla, mutta enpä sitä ole osannut kuunellakkaan sen tarkemmin.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 27.01.2020, 12:44:59
Tätä vähän ajattelinkin että yleismittarin DC-näyttämä saattaa aiheuttaa tämän havainnon.

Voihan se olla polttoainepuolellakin. En vain ole huomannut mitään tähän viittaavaa, kun polttoaineen syöttöä on testailtu. Valkoista savuahan laite lykkää, kun hehku toimii ja polttoainepumppu alkaa lykkäämään löpöä sisään vaikkei liekki syttyisikään, mutta näin kai on pakkokin käydä kun toimiva hehku vähintään haihduttaa saapuvaa polttoainetta, vaikkei sytytystä tapahtuisikaan. Kylläkin epäonnistuneen yrityksen jälkeen on sitten koko maailma piukassa savua kun laite saa itsensä käyntiin. Ja tämä laite ei ole nyt toiminut minkäänlaisia ajanjaksoja normaalisti - epäonnistunut käynnistys tulee aina 2-3 käynnistyskerran välein.

Polttoainepumpun äänessä en ole huomannut mitään eroa millään kerralla, mutta enpä sitä ole osannut kuunellakkaan sen tarkemmin.
Olihan tähän laitettu uusi palopesä? Liekki ei syty, jos ilmareiät ovat karstassa tai palopesä on puhki tai halki.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Larson - 31.01.2020, 19:09:47
Olihan tähän laitettu uusi palopesä? Liekki ei syty, jos ilmareiät ovat karstassa tai palopesä on puhki tai halki.
Palopesää ei ole uusittu, kun on oikein hyväkuntoisen oloinen. Sytytyskammio, johon hehku tulee sisään, oli jonkin verran karstainen ja se tuli putsattua huolella. Mutta ilmarei'issä ei muuten ollut karstaa laisinkaan ja mitään vaurioita tai muotovirheitä pesässä ei ole.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 16.03.2020, 22:09:36
Mikähän mahtaa olla eberissä vikana? Teki aiemmin tuota samaa, mutta lähti toisinaan myös käyntiin. Nyt ei lähe käyntiin vaan tekee tuota mikä videolla näkyy ja katkeaa aina samaan kohtaan. Eberi käytetty auki, putsattu, vaihdettu sihti ja tiivisteet. Ohjainyksikön juotokset korjattiin, mutta ei korjaantunu ja tulos näkyy videolla. Oisko ideoita missä vika? -12 vuosimallin Vulva kyseessä, jossa ap eberi.

https://www.dropbox.com/s/g66pvyssjab65yv/IMG_4954.MOV?dl=0

Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 16.03.2020, 22:44:56
Mikähän mahtaa olla eberissä vikana? Teki aiemmin tuota samaa, mutta lähti toisinaan myös käyntiin. Nyt ei lähe käyntiin vaan tekee tuota mikä videolla näkyy ja katkeaa aina samaan kohtaan. Eberi käytetty auki, putsattu, vaihdettu sihti ja tiivisteet. Ohjainyksikön juotokset korjattiin, mutta ei korjaantunu ja tulos näkyy videolla. Oisko ideoita missä vika? -12 vuosimallin Vulva kyseessä, jossa ap eberi.

https://www.dropbox.com/s/g66pvyssjab65yv/IMG_4954.MOV?dl=0
Ei saa riittävästi polttoainetta. Luultavasti imee ilmaa polttoaineen sekaan pumpun ja tankin välisestä imuputkesta. Voi lähteä toimimaan, kun muutaman kerran yrittää käynnistää, jotta ilmat poistuu. Tai sitten pitää rassata imuputken liitokset kuntoon.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 16.03.2020, 23:10:40
Ei saa riittävästi polttoainetta. Luultavasti imee ilmaa polttoaineen sekaan pumpun ja tankin välisestä imuputkesta. Voi lähteä toimimaan, kun muutaman kerran yrittää käynnistää, jotta ilmat poistuu. Tai sitten pitää rassata imuputken liitokset kuntoon.

Pystyykö tuota järjestelmää ilmaan mistään tai mitenkään? Imuputken liitoksia ei tieten saa muuten tsekattua kuin tankin käyttämällä pois vaan mistä nuo menee tankkiin? Onkohan tämä yleinenkin vika näissä?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 17.03.2020, 08:13:15
Tätä vaivaa ilmenee etenkin, jos lämmitintä ei ole käytetty pitkään aikaan. Ilmatasku jää sinne pumpun imupuolelle ja se saattaa poistua itsekseen, kun tekee muutaman käynnistysyrityksen.

Joissakin testereissä on polttoainelinjan täyttötoiminto, jolla pumpun saa naksuttamaan. Tällöin putki otetaan irti lämmittimeltä ja katsotaan tuleeko oikea määrä polttoainetta. Voishan tuota linjaa ilmata myös esim. jarrujen ilmauslaitteella. Nämä temput ei tietenkään auta, jos imuputki vuotaa matkalta.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 17.03.2020, 16:12:42
Ok, kokeillaampa tuota täyttötoimintoa niin selviää tuleeko sieltä putken päästä mitään. Kiitti vinkeistä!
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jt4 - 18.03.2020, 08:46:30
Paloilmapuhallin lopussa.
9v patterilla kun kokeilee niin pitäisi pyöriä kevyesti, nyt kuulostaa ettei saa kierroksia kunnolla eikä sitten ilmaakaan.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 18.03.2020, 11:16:47
Paloilmapuhallin lopussa.
9v patterilla kun kokeilee niin pitäisi pyöriä kevyesti, nyt kuulostaa ettei saa kierroksia kunnolla eikä sitten ilmaakaan.
Tuleeko mustaa savua? Jos ei saa riittävästi ilmaa, tulee mustaa/harmaata savua. Jos ei saa riittävästi polttoainetta, tulee valkoista savua. Oikealla seossuhteella ei savuta. 
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jt4 - 18.03.2020, 12:19:10
Valkosta savua mulla tuli kun puhallin oli lopussa.
Välillä käynnisty kun sai tarpeeksi kierroksia ja välillä lykkäs savut.

Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 18.03.2020, 21:47:34
Valkoista savua se lykkää. Ennen tuota remonttia lähti aina toisinaan käyntiin, mutta huonosti silloinkin ja usein miten lykkäs nuo valkoiset savut. Nyt ei lähe käyntiin tuon pitemmälle enään ollenkaan. Mistähän tuota polttoaine puolta lähtis ensin tutkiin? On niin vmäisessä paikassakin tuo ettei saa tuota letkuakaan irti ilman etteikö ota irti koko keksintöä.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 20.03.2020, 18:22:55
En tiiä, pitääköhän se tuo paloilmanpuhallin alkaa vaihtaa. Hintaa 175€. Tänään lähti eka kerran käymään (pöhisi oikeen kunnolla), mutta sammu sitten ja sen jälkeen ei taas lähtenyt käyntiin vaan sammu aina samaan kohtaan kuin videolla. Pakoputkesta näyttää tulevan polttoainetta kun laitoin kokeeksi pahvin palan alle niin nestettähän siinä oli eli polttoainetta. Eli varmaan sitä saa kuiteski. Tuo puhallin ei kyllä tunnu toimivan kunnolla, huonosti lähtee pyöriin ja kun meinaa vauhtiin päästä niin sammuu koko keksintö. Vieläkö kaveri ehtis lukea nuo vikakoodit niin tietäs onko siellä muuta mielenkiintosta...
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jt4 - 20.03.2020, 23:58:28
Ota eberi irti ja kokeile sitä puhallinta 9v paristolla.
mulla vanha lähti pyörimään mutta hieman takerrellen ja uus pyörii ihan kevyesti ja aivan eri kierroksilla.
Mulla meni vuoden sisään 2 ohjainlaitetta todennäköisesti sen paskan puhaltimen takia kun se jumittava puhallin ilmeisesti hajottaa sen ohjainlaitteen.
Eka autoliikkeen piikkiin ja seuraava varaosatakuuseen.
Sitten käynnistys ongelmien takia vaihdoin itse puhaltimen ja koko eberin ääni muuttui aivan erilaiseksi eli puhaltimessa oli ollut laakerivikaa koko ajan.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jt4 - 21.03.2020, 00:03:40
Toki jos tää ei vedä itteään lukkoon 3 epäonnistuneen käynnistys yrityksen jälkeen niin sitten mä veikkaan että vika on ohjainlaitteessa.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 30.03.2020, 20:17:35
Ei korjaantunut paloilmanpuhaltimen vaihdolla >:( .Näkyy tiputtavan polttoainetta pakoputkesta kun aikansa käynnistelee. Ja kun aukasin tuon keksinnön niin olihan tuota löpöä aika reilusti palopesässäkin. Oisko hyviä ehdotuksia, että mitä vaihdetaan seuraavaksi? Koko autoko ::) Vai onko sittekin menny vituiks tuo ohjainlaitteen korjaus?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 30.03.2020, 21:57:55
Ei korjaantunut paloilmanpuhaltimen vaihdolla >:( .Näkyy tiputtavan polttoainetta pakoputkesta kun aikansa käynnistelee. Ja kun aukasin tuon keksinnön niin olihan tuota löpöä aika reilusti palopesässäkin. Oisko hyviä ehdotuksia, että mitä vaihdetaan seuraavaksi? Koko autoko ::) Vai onko sittekin menny vituiks tuo ohjainlaitteen korjaus?
Jopas nyt koettelee. Ei sinne palopesään pitäisi polttoainetta kertyä missään oloissa. Kokeilitko antaa sähköä hehkutulpalle? Sen pitäisi muuttua heti punahehkuiseksi koko pituudeltaan. Keraaminen tulppa on kestävä, mutta joskus se ei lämpene muuta kuin juuresta, mikä voisi selittää palamattoman dieselin.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 30.03.2020, 22:17:39
Jopas nyt koettelee. Ei sinne palopesään pitäisi polttoainetta kertyä missään oloissa. Kokeilitko antaa sähköä hehkutulpalle? Sen pitäisi muuttua heti punahehkuiseksi koko pituudeltaan. Keraaminen tulppa on kestävä, mutta joskus se ei lämpene muuta kuin juuresta, mikä voisi selittää palamattoman dieselin.
En tiedä pitääkö kokeilla sitten tuota paloilmanpuhaltimen miinus johtoa tinata kiinni tuohon hehkun miinukseen. Tuollakin tuntuu olevan ongelmia ratkaistu jos vika onkin edelleen tuossa ohjainlaitteessa? Kun se nytkin lähti käymään kyllä, mutta tuntuu että jokin katkaisee tuon puhaltimen toiminnan kun meinaa kunnolla lähteä käyntiin. Hehkua en kyllä testannut sähköllä, mutta eikö noiden luulis kestävän? Kalliita nuo ei toki ole verrattuna uuteen ohjainlaitteeseen. Onko noita nuissa miten mahtanut mennä rikki?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 02.04.2020, 15:51:57
Oisko mitään vinkkiä miten ja mihin tuo puhallinmoottorin miinus kannattaa golvata tuohon hehkun miinukseen? Ja onko kokemuksia täällä onko auttanut "aivo" ongelmaan? Muualta luin, että olisi auttanut... ja ei kait tuo ainakaan haitaks ole vaikka kokeilee?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jt4 - 02.04.2020, 20:01:55
Onko tästä luettu vikakoodeja?
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: jms1601 - 03.04.2020, 19:29:10
On luettu. Ei auttanut tinailu. Lähtee aivot vaihtoon seuraavaksi. Jos ei auta nii paaliin koko Vulva :idiot2:
Vaan eihän tuo auton vika ole 8)
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Stade - 27.04.2020, 16:00:30
Koko laite irti.

Jos ohitat vesikierron.

Mitäs vikakoodeja tuo aiheuttaa. Potilaana 2012 V50 1,6Drive Eberi vielä viikko sitten toimi loistavasti, nyt ei käynnisty enää.
No tunnit kai kaikelle tulee täyteen jossainvaiheessa.
Ajattelin ottaa Eberin pöydälle, laittaa putken sen tilalle, että vesi kiertää.
Sitten viikon parin päästä, kun on huollettuna, niin laittaa takasin. Töissäkin kun pitää käydä ja varaosat tuohon hankkia.
Ei vain viitsi etukäteen varaosia arvailla. Kuitenkin jää ylimääräsiä, tai jotain puuttuu.

-Stade-
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Stade - 27.04.2020, 16:12:34
On luettu. Ei auttanut tinailu. Lähtee aivot vaihtoon seuraavaksi. Jos ei auta nii paaliin koko Vulva :idiot2:
Vaan eihän tuo auton vika ole 8)

Jonku ohjainlaitteen mä pari vuotta sitten yhdestä irti kaivoin, mut ei sitä voinu tinailla? Se oli valettu täyteen hartsia tms. Onko noitakin sitten erilaisia?

-Stade-
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: AvoVolle - 20.09.2022, 20:13:18
Kiitos Vallasialle varsin seikkaperäisistä ohjeista, ja muille täydentävistä vinkeistä. Niiden avulla uskalsin ryhtyä Eberin irrotus- ja huoltohommiin. Tilasin ennakkoon tiivistesarjan, sihdin sekä varmuuden vuoksi myöskin palopesän.

Potilas on siis Hydronic D5WS, joka oli pultattuna kiinni vm. 2012 C70:een D3-koneella. Oireet olivat tutut, eli pikku hiljaa Eberiin alkoi tulla käynnistysvaikeuksia valkoisella savulla ja se meni jo kertaalleen lukkoonkin epäonnistuneiden käynnistysyritysten jälkeen.

Mulla on myös tuo iCarsoftin i906, mutta tässä autossa sillä ei pääse käsiksi lämppäriin, joten jouduin alkuvuodesta käymään lähipajalla avaamassa laitteen lukituksen. Tuon operaation jälkeen lämppäri mystisesti toimi vielä noin kuukauden, kunnes temppuilu taas alkoi. Poistin silloin lisälämmittimen sulakkeen, jotta ei menisi uudelleen lukkoon.

No tuumasta toimeen. Ensimmäinen irrotusyritys parisen viikkoa sitten oli jokseenkin haastava. D3:n konehuoneessa on Vallasian kuvista päätellen huomattavasti vähemmän tilaa kuin 1.6/D2-tapauksessa. Eipä siinä. Kädet verillä ja käsivarret mustelmilla sain lämmittimen viimein irti. Mutta! Se vaalea johto jäi kanittamaan ja tuossa D3:ssa kulkee niin paljon kaikennäköistä putkea koneen ja palopellin välissä, ettei johdon määränpäätä edes nähnyt millään, saati sitten, että olisi päässyt liittimen irrottamaan. Ja tietenkin olin ajanut auton katokseen siten, etten päässyt tilannetta altapäin tarkastelemaan. Myöskin putkien irrottaminen yläkautta näytti toivottomalta. Elikäs kamat takaisin kiinni ja uudelleen suunnittelupöydälle.

Viime viikolla sitten haavojen parannuttua ja itseluottamuksen vahvistuttua ensimmäisestä rutistuksesta tunkkasin auton ylös ja oikean pyöränkotelon kautta lähdin selvittelemään vaalean johdon mysteeriä. Löytyihän se liitin sitten sieltä, ilmeisesti Eberin vesipumpun kyljestä. Eikä ollut edes erityisen pahassa paikassa, tosin ei sitä nähnyt ilman että heittäytyi auton alle makuulle. Liitin irti ja pyörä takaisin paikoilleen. Nyt sitten viikonloppuna uudelleen Eberin irrotukseen. Tällä kertaa laitos lähti kokemuksella irti alle puolessa tunnissa. Ja nyt sen myöskin sai ihan ulos asti sijainnistaan, kun mikään johto ei enää harannut vastaan.

Eberi pöydälle ja halkaisemaan. Tämä oli rehellisesti sanottuna aika helppo ja suoraviivainen homma. Terällä loput liimautuneet tiivisteet irti, sihti ja palopesä pois sekä pientä putsailua. Vanha palopesä ei itse asiassa ollut hassummassa kunnossa, ihan olematon halkeama oli pesän pohjalla. Vaihdoin joka tapauksessa uuden, kun sellainen oli valmiina. Oikeastaan mikään ei näyttänyt pahalta ollenkaan, mutta todennäköisesti sihti oli kuitenkin sen verran tukossa, että se esti kunnollisen käytön. Oma veikkaukseni on, että tällä autolla ei ole liiemmin ajettu talvella sen aikaisemmassa elämässä (avoauto kun on), mutta toki ajoittaista pätkälämmitystä lienee tapahtunut ajojen yhteydessä.

Lämmitin kasaan ja kohti autoa. Takaisin asentaminen oli luonnollisesti ärsyttävän haasteellista, helpommin nää laitteet aina irti saa. Ei kunnolla näe mihin kohtaan lämmittimen pitäisi asettua eikä käsikopelokaan hirvittävästi auta, kun tilaa ei ole. No, sinne se lopulta muljahti, varmaan tuurilla suurelta osin. Pakoputki meni pari viikkoa aikaisemmin lähes itsestään paikalleen, mutta nytpä sen kanssa sai tapella ihan tosissaan. Kauhea sotku sekä irrotettaessa että asentaessa jäähdytysnesteen kanssa, vaikka kuinka yritin varoa ja tulpata. Ja ensimmäisellä yrityksellä olin jotenkin saanut Eberin läpipultin kierteet jotenkin vinksalleen - lämmitin ei ilmeisesti ollut takaisin kiinnittäessä ollut ihan justiinsa kohdillaan. No, pultin sai vielä pelikuntoiseksi eikä uutta tarvinnut lähteä hankkimaan. Letkut ja piuhat kiinni, vaalean johdon liitin paikoilleen, sulake takaisin ja Eberi tulille. Ja voilá, sehän toimii! Kauhea savutus varmaan 10 minuuttia, mutta sitten alkoi ilma kirkastua. Pitää vielä tsekata pakoputken kiinnitys, että menikö kunnolla paikoilleen, kun lämmittimenkin tienoilta tuli aika paksua savua - tai sitten se oli muuta käryä tai höyryä laitteen lämmetessä.

Toivotaan, että tällä huollolla lämmitin jaksaa taas palvella vuosia eteenpäin!
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: Miika Salonen - 23.09.2022, 13:11:26
Itsellä kanssa tommosen V50 1.6 sdtive kanssa eberi ongelmaa. Mitään muita koodeja ei tule kuin 4001 Auxiliary heater ja sen perässä 4101 too many mislocks. Savutteli aikansa silloin käynnistyi mutta nyt käynnistyy vain hetkeksi. Aloin seurailla sitten reaaliaikatietoja kun sen laittoi käynnistymään ja siellä oli volttiraja 11.3, jokna jälkeen sammuttaa eberin. No joka kerran kun sammuin niin näytti reaaliaika virran sisääntuloksi 10,9-10,7 volttia. Akku testattu ja testerit antaa tulokseksi hyvä. Tosiasia on, että en oo kyllä tommoseen agm-akku testeriin törmänny ja normi käytössä tommonen akku menee pitkään mutta eberin kanssa tarvii pitää ändinsä. Akku siis 6 vuotta vanha jo. Ihan sillä tän kirjoittelen, että se ei aina ole välttämättä mekaaninen vika eikä anna virran vähyydestä viestiä mikäli sammuu kesken. Viesti tulee vain jos aloittaessa ei ole tarpeeksi virtaa. Lähtis tästä akkukauppaan.
Otsikko: Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
Kirjoitti: hessu80 - 23.09.2022, 15:06:10
Itsellä kanssa tommosen V50 1.6 sdtive kanssa eberi ongelmaa. Mitään muita koodeja ei tule kuin 4001 Auxiliary heater ja sen perässä 4101 too many mislocks. Savutteli aikansa silloin käynnistyi mutta nyt käynnistyy vain hetkeksi. Aloin seurailla sitten reaaliaikatietoja kun sen laittoi käynnistymään ja siellä oli volttiraja 11.3, jokna jälkeen sammuttaa eberin. No joka kerran kun sammuin niin näytti reaaliaika virran sisääntuloksi 10,9-10,7 volttia. Akku testattu ja testerit antaa tulokseksi hyvä. Tosiasia on, että en oo kyllä tommoseen agm-akku testeriin törmänny ja normi käytössä tommonen akku menee pitkään mutta eberin kanssa tarvii pitää ändinsä. Akku siis 6 vuotta vanha jo. Ihan sillä tän kirjoittelen, että se ei aina ole välttämättä mekaaninen vika eikä anna virran vähyydestä viestiä mikäli sammuu kesken. Viesti tulee vain jos aloittaessa ei ole tarpeeksi virtaa. Lähtis tästä akkukauppaan.
Kokeile ensin laturin kanssa, että käynnistyykö lämmitin? Alhainen jännite voi olla seurausta myös huonosta kontaktista piirilevyllä. Jotkut ovat kolvanneet noita aivoja uusiksi ja saaneet siten toimimaan.