Carcom Oy  Ateho

Ylläpitolaturi ja Ardic

  • 21 Vastauksia
  • 11162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Ylläpitolaturi ja Ardic
« : 07.01.2016, 12:16:42 »
Moi,

Jos hommaa ylläpitolaturin, joka kytketään akun napoihin ja siitä pistorasiaan, niin voiko sen ollessa päällä käyttää lämmitintä? Ajatus olisi pitää ylläpitolaturi aina yöllä päällä ja ajastaa Ardic sitten aamuksi lämmittämään.


Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #1 : 07.01.2016, 12:26:52 »
Voi.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #2 : 07.01.2016, 12:44:11 »
Moi,

Kiitos, eli esim. tällaisen https://www.motonet.fi/fi/tuote/455601/Benton-Iceman-50-12V-5A-yllapitolaturi voisi laittaa ylläpitämään akun latausta ja sen ollessa päällä voi Ardic lähteä päälle.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #3 : 07.01.2016, 12:51:05 »
Hyvä, tarkista, että on muistitoiminto, elikkä kun katkaisee virran, niin jatkaa toimintaa siitä mihin jäi. Taitaa tuossa ollakin, itellä bentonin 7amppeerin, ja ctek 3.8amp, kummatkin hyviä. :pomo:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #4 : 09.01.2016, 09:57:31 »
Minä asensin nyt pari päivää sitten Ctek 5.0 Polarin ja kätevää on. Johto on vielä sen verran kuminen ja ohut, että se mahtuu tulemaan takaluukun alakulmasta yön ajan ulos, vaikka sen lätkäsee kiinni ja ovet lukkoon. Vai onko muilla parempia tapoja sujuttaa johtoa autosta ulos?

Pidän myös juuri noin että lämmitin on samaan aikaan päällä kuten aloittaja kysyi.

Entä jos laturia ei ole tarve käyttää pitkään aikaan vaikka lämpimien ilmojen takia, niin onko vaaraa että se purkaisi akkua kun on kuitenkin kokoajan napoihin kytkettynä?
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #5 : 09.01.2016, 10:25:49 »
Entä jos laturia ei ole tarve käyttää pitkään aikaan vaikka lämpimien ilmojen takia, niin onko vaaraa että se purkaisi akkua kun on kuitenkin kokoajan napoihin kytkettynä?
Ei ole. Tai ainakaan mun Ctek MXS 3.6 ei pura.
Jäitä housuun!

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #6 : 09.01.2016, 11:25:12 »
Voihan laturin asentaa konehuoneeseenkin.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #7 : 09.01.2016, 14:06:41 »
Minä asensin nyt pari päivää sitten Ctek 5.0 Polarin ja kätevää on. Johto on vielä sen verran kuminen ja ohut, että se mahtuu tulemaan takaluukun alakulmasta yön ajan ulos, vaikka sen lätkäsee kiinni ja ovet lukkoon. Vai onko muilla parempia tapoja sujuttaa johtoa autosta ulos?

Pidän myös juuri noin että lämmitin on samaan aikaan päällä kuten aloittaja kysyi.

Entä jos laturia ei ole tarve käyttää pitkään aikaan vaikka lämpimien ilmojen takia, niin onko vaaraa että se purkaisi akkua kun on kuitenkin kokoajan napoihin kytkettynä?
Mä käytän juurikin samalla tavalla. Ja kun auto on tallissa takaperin lähtövalmiina niin johdotuksetkin löytyy kohdilta.
Tykkään että auto on keula lähtösuuntaan. Talli kun on tollanen harvaseinänen lautavuorinen niin ei tarvi kuin ajastaa vaan illalla lämmittimen käyntiin lähtöaika. Autossani siis jälkiasenteinen Eberi(ajastus siis eri kuin Ardicissa).
Itselläni laturina Ctec MXS 3.8 ja ei ole ollut mitään ongelmaa vaikka on kokoaika akussa kiinni.

Voihan laturin asentaa konehuoneeseenkin.
Mun tapauksessa kun ei ole mitenkään järkevää, kuten yllä olevasta huomaat.  ;) Ja miksi laittaa konehuoneeseen tälläisessä tilanteessa kun helpommalla pääsee asentamalla sen taakse akun läheisyyteen?
Tokihan sen voi asentaa vaikka minne. Mä tykkään kun se on vieläkin paremmassa suojassa takaluukussa.  :pomo:

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #8 : 09.01.2016, 15:27:40 »
Kulkeeko teillä siis tuo ctekin 220v puolen johto kontin läpi, ja hyvin mahtuu olemaan?
Vida Pohjois-Savossa

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #9 : 09.01.2016, 16:26:39 »
Jos oikein hienosti ja turvallisesti sekä käytännöllisesti haluaisi takakonttiin tuon laturin laittaa, niin itse varmaan etsisin jostain halvalla esim. Defan puskurijohdon, jonka asentaisi auton taakse ja sen perään suoraan kontin puolelle sisäpistoke ja laturi siihen.

Tai miksei haaroittaisi mahdollisesti olemassa olevalta sisäpistokkeelta toistakin samanlaista konttiin. Tai kuten itse tein yhteen autoon, että jakorasialla virta laturille sisäpistokkeesta ja latausjohdot sulakerasialle jatkuvaan virtaan. Tein vielä niin yksinkertaisesti, että latausjohtoon vain lattaliitin ja se tyhjään sulakepesään (johdossa oli toki sulake myös).  Tämä tietysti enemmän niille, joilla vain lohkolämppäri käytössä, tai sitten kytketty irti Ardicin kanssa.

Nykyiseen D5:een tosin asennus vasta suunnitteluasteella, mutta se on hyvä huomioida, että vakuutusyhtiöt tuskin suhtautuu kovin suopeasti ovien välistä vedettyihin sähköjohtoihin tai itse tehtyihin 230v sähköasennuksiin konetilassa, tai muuallakaan autossa, paitsi juurikin esim. defan/calixin valmiilla panssarikaapeleilla (sisäpistoke konetilassa on myöskin kielletty, joten oikein hyväksytysti ei ylläpitolaturia konetilaan voi kiinteästi asentaa).
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #10 : 09.01.2016, 16:54:42 »
Jos oikein hienosti ja turvallisesti sekä käytännöllisesti haluaisi takakonttiin tuon laturin laittaa, niin itse varmaan etsisin jostain halvalla esim. Defan puskurijohdon, jonka asentaisi auton taakse ja sen perään suoraan kontin puolelle sisäpistoke ja laturi siihen.

Tai miksei haaroittaisi mahdollisesti olemassa olevalta sisäpistokkeelta toistakin samanlaista konttiin. Tai kuten itse tein yhteen autoon, että jakorasialla virta laturille sisäpistokkeesta ja latausjohdot sulakerasialle jatkuvaan virtaan. Tein vielä niin yksinkertaisesti, että latausjohtoon vain lattaliitin ja se tyhjään sulakepesään (johdossa oli toki sulake myös).  Tämä tietysti enemmän niille, joilla vain lohkolämppäri käytössä, tai sitten kytketty irti Ardicin kanssa.

Nykyiseen D5:een tosin asennus vasta suunnitteluasteella, mutta se on hyvä huomioida, että vakuutusyhtiöt tuskin suhtautuu kovin suopeasti ovien välistä vedettyihin sähköjohtoihin tai itse tehtyihin 230v sähköasennuksiin konetilassa, tai muuallakaan autossa, paitsi juurikin esim. defan/calixin valmiilla panssarikaapeleilla (sisäpistoke konetilassa on myöskin kielletty, joten oikein hyväksytysti ei ylläpitolaturia konetilaan voi kiinteästi asentaa).

Tästähän on turistu sivukaupalla tuolla miksun tekemässä 12v-liitin tutoriallissa, ja itsekin olen sitä mieltä ettei vakuutismiehen - tai omasta mielestä asennus ole sen hyväksyttävämpi vaikka käyttäisi defan kaapeleita ja liittimiä. Vaikka varmaa on, että sen saa kyllä tehtyä ihan yhtä turvallisesti niinkin. Tällä hetkellä aikeena on vetää 12v liitin umpion luo kuten miksulla ja hommata 2.5m 12v jatkojohto ctekiin. Silti itseäni kehtuuttaa sähköjen veto konehuoneessa vaikka sähkömies olenkin. Jos johto mahtuisi kevyesti takaluukun tiivisteen väliin, latailisin varmaan ilman tunnontuskia peräkontista, mutta kävin äsken toteamassa etten ainakaan ilman voimaa saanut luukkua kiinni, joten kai se on kötösteltävä etupäähän liitin.  Harmi ettei ctekillä ole tuollaista liitin paneelia ilman ledejä puskuriasennukseen, voisin kyllä jättää ctekin tolpalle ulos / auton alle kun ei missään ytimessä asuta.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #11 : 09.01.2016, 17:21:49 »
Kyllä mulla menee luukku kiinni. Ctecin johdon kans ihan huoletta ja paksummalla jatkojohdollakin, mutta ei niin hyvin.
Ite yleensä vedän Ctecin johdon ulos toisesta reunasta. Sen verran siellä on tilaa että ei ahdista luukun kiinni menemistä.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #12 : 09.01.2016, 17:36:44 »
Kyllä mulla menee luukku kiinni. Ctecin johdon kans ihan huoletta ja paksummalla jatkojohdollakin, mutta ei niin hyvin.
Ite yleensä vedän Ctecin johdon ulos toisesta reunasta. Sen verran siellä on tilaa että ei ahdista luukun kiinni menemistä.

OK, pitää vielä nurkasta kokeilla, hölmöyksissäni keskemmältä vain testailin. Vaikuttaa hyvältä järjestelyltä muuten, konttiinhan voisi harkita vaikka tuota ctekin indikaattorillista paneelia seinään.

Ostin motonetistä defan tupakansytyttimeen tulevan battery indicatorin ettei pääse yllättämään, eikä tarvitsisi varuilta joka päivä vetää tolppaan asioikseen.. Vaikuttaa kätevältä peliltä.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #13 : 09.01.2016, 17:37:36 »
mulla on ctekin pistoke pellin alla, jonka saa tarpeen tullen ulkopuolelle.

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa Deefive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi ja Ardic
« Vastaus #14 : 24.01.2016, 16:44:42 »
Hmm. Eli omassa xc:ssä akku on kontissa niin eikö onnistu jos nuo pikalaturin (Benton) mukana tulleet pistokepiuhat (mukana siis sulake) kytkisikin konehuoneen puolelle niin, että plussa-kaapeli kiinnitettäisiin abicolla siihen sukakerasian vieressä olevaan plus-korvakkeeseen ja miinus-kaapeli esim.lokarin reunassa oleviin runkokiinnikepultteihin?

Jotenkin tuo takakontin tyhjentely ennen latausta jurppii kovassa pakkasessa  :P
MY2005 V70 2.5T Chromium Summum Geartronic
2012 Audi Q7 3.0 TDI V6

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo