RallyBaron  Samppasport

Veneilyä

  • 472 Vastauksia
  • 157000 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Veneilyä
« Vastaus #120 : 07.11.2012, 17:46:07 »
Apumoottoriksi kannattaa valita kakspyttyne kone
MB E 270 CDI -03

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #121 : 07.11.2012, 19:08:05 »
Kulkee nyt hyvin 7km/h, pitäisi kuintekin päästä tuonne 3-5km/h lukemiin.

Harvemmin tuollaista ongelmaa on että liian lujaa menee 8) Omalla veneellä ajoin tänä kesänä 98km/h ja kovempaa pitäis päästä...

Mutta asiaan. Vaihda pienemmällä nousulla oleva potkuri. Tai muokkaa nykyistä niin että kulkee hiljempaa. Hio esim.kulmahioma koneella lapojen päistä niin kauan tavaraa pois että vauhti laskee sopivasti ;)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #122 : 07.11.2012, 19:31:34 »
.
Toki edellinen omistaja myönsi säätäneensä kaasarit itse, että voisi olla pelkkä säätöjuttu.


Jos edellinen omistaja ei vaikuttanut osaavammalta kuin huollon heput niin käyttö osaajalla voisi maksaa itsensä takaisin.

Älä usko edellistä kirjoittajaa ja itse modaa potkuria - kaupasta saa erilaisia huiskia halvalla. Rälläkällä epätasapainoon modattu potkuri vie laakerit ja kohtuu kalliin perän roskiin..

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #123 : 08.11.2012, 10:34:13 »
Älä usko edellistä kirjoittajaa ja itse modaa potkuria - kaupasta saa erilaisia huiskia halvalla. Rälläkällä epätasapainoon modattu potkuri vie laakerit ja kohtuu kalliin perän roskiin..

Ei tollasen 4 heppasen nyrkin kokonen potkuri mihinkään epätasapainoon mene. Toisin oliski jos halkasiaa olis reilusti ni aina saa olla tarkempi. Silti niitäkin esim.kilpaveneilijät modaavat. Muokkaavat jopa lapakulmia mihin en kyllä itte lähtis. Mutta tuollainen lavan päästä pyyhkäisy mitan, tussin ja rälläkän kanssa nyt ei ole homma eikä mikään... toki valmiinkin voi ostaa jos siltä tuntuu.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #124 : 08.11.2012, 10:42:43 »
Joo-o.

Kesä tuli touhuttua apumoottorin kanssa.
Ja apumoottorin kanssa jahnaamisesta johtuvista syistä tahdoin yhden perämoottorin, millä vene kulkee sekä kovaa että uisteluvauhtia.

Nyt on 40hp Mercury EFI nelitahtikone, vuoden -11 mallia ja ajettu 19.5h.
Volvoton

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #125 : 08.11.2012, 12:14:55 »
Joo-o.

Kesä tuli touhuttua apumoottorin kanssa.
Ja apumoottorin kanssa jahnaamisesta johtuvista syistä tahdoin yhden perämoottorin, millä vene kulkee sekä kovaa että uisteluvauhtia.

Nyt on 40hp Mercury EFI nelitahtikone, vuoden -11 mallia ja ajettu 19.5h.

Ihan järkevä valinta varmaan... mitä noita ylimääräisiä koneita tuolla perälaidassa roikottaa ;)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Veneilyä
« Vastaus #126 : 08.11.2012, 13:22:51 »
Paljos Mercury kustansi?

Kiinnostaa, kun Yammu hieman "yskii" kylmänä... tuntuu että ei saa joko ilmaa tai bensaa, jos kylmänä laittaa kaasua reilusti. Juuri 40hv.

Katsotaan ensi keväänä uudestaan, josko huolto saisi sen kuntoon talven aikana. Tosin on vielä laiturissa, pitäisi käydä vetäisemässä ylöskin jossain vaiheessa :D

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #127 : 08.11.2012, 13:36:43 »
Vahuj - kyseessä ei ollut mikään 4hp? - ei pikkukonekkaan parane, ellei oikeasti osaa.

Oliko toi Rodionin kone 2t vai 4t?

2T koneissa aivastelu johtuu ns. lean sneeze - ilmiöstä = laihalla käy. Väärät säädöt, ilmavuoto bensalinjassa, suodatin tukossa, roskia kaasareissa jne. Toisaalta 2t kaasarikoneet ei kylmänä oikein tahdo käydä, eli jos lämpimänä käy ja kukkuu sammuilematta niin kaikki lienee kunnossa? Vielä ehtii käydä Hertsikan kautta säädättämässä ennen nostoa.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #128 : 08.11.2012, 13:48:51 »
Kiinnostaa, kun Yammu hieman "yskii" kylmänä... tuntuu että ei saa joko ilmaa tai bensaa, jos kylmänä laittaa kaasua reilusti. Juuri 40hv.

Kuulostaa ihan perus vanhalta 2-t perämoottorilta. Tosiaan niin ku tossa jo mainittiinkin niin jos toimii lämpimänä niin ei kannata ku ajaa vaan. Koliseeko myös hiukan kylmänä? Sekin yleensä on ihan normaalia noissa vanhoissa 3 pyttysissä jampeissa. Silti ne saattaa kestää vielä ties kuinka kauan. Taitaa tuollainen uus nelari loppua ennemmin kuin vanha 2-t Yamaha jos vaan muistaa öljyä kaataa tankkiin ja tarkistaa vesipumpun siipipyörän kerran vuodessa ettei senkään takia pääse käymään vahinkoa 8)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #129 : 08.11.2012, 14:09:35 »
Vielä yksi tuli mieleen, kampiakselin tiiviste ongelmat taitaa olla tyyppiviaksi luokiteltavia ton kokosissa 2t Yammuissa - aiheuttaa saman ongelman.

Jos kone käy laihalla myös kierroksilla niin tuhoa tulee ennemmin tai myöhemmin.. Tulppien väristä voi arvailla onko vain yhden kaasarin ongelma vai kaikkia pyttyjä häiritsevä vika.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #130 : 08.11.2012, 14:49:56 »
Öljyä vaan tarpeeks tankkiin ni kestää 2-t käydä vähän laihallakin ;) Itse oon käyttäny 3-5% seosta. Ja tulpista kattoo tosiaan että onko maitokahvin väriset. Jos on niin homma ok, jos valkoset ni sit kannattaa huolestua. Ja musta tarkoittaa vaan että on ajettu liian nätisti ;)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Veneilyä
« Vastaus #131 : 08.11.2012, 14:57:23 »
Kiinnostaa, kun Yammu hieman "yskii" kylmänä... tuntuu että ei saa joko ilmaa tai bensaa, jos kylmänä laittaa kaasua reilusti. Juuri 40hv.

Katsotaan ensi keväänä uudestaan, josko huolto saisi sen kuntoon talven aikana. Tosin on vielä laiturissa, pitäisi käydä vetäisemässä ylöskin jossain vaiheessa :D

Ei siinä paljon huoltoa tarvita. Minulla on 1989 mallinen yamaha autolube 3-pyttyinen. Se alkaa kahdessa vuodessa yskiä ja aivastella koska polttoaineen seokset muuttuvat. Säädän ne itse korvakuulolta kaasari kerrallaan seosruuvista rikkaalle ja laihan suuntaan kunnes aivastelee ja sitten takaisin kunnes on ok. Ensin tietysti pitää varmistaa ettei ole vettä ja että kaikkien kaasareiden pelti on samanverran auki.

Vedenpoisto menee kätevästi kun isoilla kierroksilla tukkii kämmenellä yhtä kaasaria kerrallaan.

Sytytysboksin myhäistyssäätökin on tarkka paikastaan. Minulla se on 2. merkin kohdalla.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #132 : 08.11.2012, 15:23:04 »
Öljyä vaan tarpeeks tankkiin ni kestää 2-t käydä vähän laihallakin ;)

Jälleen väärin - olihan tuo öljyn lisääminen korjaukseksi jonkunlainen kiero vitsi?

Mitä se laiha seos tekee niin 2 kuin 4t moottoreissa? Pelkkä voitelun lisääminen ei taida auttaa..

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Veneilyä
« Vastaus #133 : 08.11.2012, 15:58:05 »
Oliko toi Rodionin kone 2t vai 4t?

4t. Tai ainkin four stroke tekstit on kyljessä... ;)

Kylmänä starttikin voi olla hankala ja ei käy siististi tyhjäkäyntiä, ellei tule veneen peräosasta pois ja täten siis vene suoristuu. En tiedä liittyykö asiat toisiinsa.

Ja startti ei aina vedä, eli vissiin startissakin vikaa.

Hyvin on kyllä mökille vielä päässyt eikä tuo paljon pelota, kun mökiltä voi vaikka meloa tuon veneen satamaan tarvittaessa, on niin lähellä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #134 : 08.11.2012, 16:16:02 »
Ei noi mun kirjoittelemat 2t -koneisiin pätevät voi unohtaa.

Mulla oli aikoinaan yksi  kaasari V6 persveivari, joka lähti pystyasennossa kayntiin kuin palmun alta, jos trimmikulma oli jotain muuta ei meinannut käynnistyä ja käynnissä pysyminen oli vähän heikkoa.. Melkein uskoisin että asennon muutos johtaa jäljille.

Startti ei aina vedä, tyypillisesti löysiä liitoksia/hapettumaa tai sitten akku on vain loppu.

 

Autoracing  KL-varaosat