KL-varaosat  Race.fi

Veneilyä

  • 472 Vastauksia
  • 157691 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #135 : 08.11.2012, 17:17:19 »
Jälleen väärin - olihan tuo öljyn lisääminen korjaukseksi jonkunlainen kiero vitsi?

Mitä se laiha seos tekee niin 2 kuin 4t moottoreissa? Pelkkä voitelun lisääminen ei taida auttaa..

Laiha seos ei jäähdytä eikä voitele moottoria. Hajoittaa männänrengas välin ensin ja sitten reikä mäntään, laakerit leikkaa jne. Kaikki nyt noi tietää. Mutta kyllä se rikas öljyseos vaan kummasti pitkittää ikää siittä varsinkaan haittaa ole 2-tahdissa... 16 vuoden kokemuksella voin kertoa. Ei se ole korjaus vikaan mutta pitkittää kummasti moottorin kesto ikää. Suosittelen kaikissa tapauksissa käyttämään runsaasti 2-tahti öljyä koska se ei ainakaan hajoita mitään enempää, korkeintaan savuttaa ja hieman karstoittaa...

Asennon muutos kertoisi että kaasareissa vika. Muuten olisin veikannut puhki palanutta tai hapettunutta kannen tiivistettä alimmaisessa sylinterissä ja näin ollen vesipuristusta mikä oli aikoinaan omassa 40hv jammussa. Vesipuristuksen takia startti ei meinannut jaksaa pyörittää. Irroita sytytystulpat ja katso minkä väriset ne on niin kerron lisää..
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #136 : 08.11.2012, 17:38:28 »
30 v  ollut omia veneitä, yhtä lukuunottamatta 2t vehkeitä. Lähipiiristä löytyy mm. Suomen mestari offissa  ;D Lisäksi voi laskea että ennen omia veneitäkin hommasta pääsi nauttimaan, meren rannalla kun on ikänsä asunut.

Tuolla kokemuksella voin kertoa ettei liika öljy pelasta tai edes ole hyvästä ehjällekkään koneelle - karsta ja siitä aiheutuvat harmit. Laiha seos rikkoo koneen, ei ole mitään järkeä riskeerata ja yrittää käyttää sitä ylimääräisellä öljyllä. Ensiapuna että pääsee takasin rantaan on ihan ok keino - muttei siitä eteenpäin.

No, enemmän 2t vehkeitä on rikottu liian jyrkällä potkurilla, kulutussäästön toivossa, kuin liialla öljyllä. Onneksi suurin osa ymmärtää että vehkeiden pitää olla käyttökunnossa ja ei määrille turhaan anneta ohjearvoja.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #137 : 08.11.2012, 19:14:18 »
Laiha seos rikkoo koneen, ei ole mitään järkeä riskeerata ja yrittää käyttää sitä ylimääräisellä öljyllä.

Luultavasti mereltä tulevat puhurit tehnyt jotain vaurioo. Mun naapurin sedän kummin kaimalla ollu 70 vuotta veneitä ja sen kaveri on mäkihypyn maailmanmestari mutta se ei tarkoita yhtään sitä että tietäisi niistä mitään :D Ei jumala*ta ei kai nyt ketään öljyllä koita ajaa bensan säästö aikeissa hei haloo?!?!?! Se öljy on se mikä 2-tahdissa voitelee sylinterin seinämän ja laakerit yms eli näin ollen estää niiden kiinni leikkaamisen ja jäähdyttää. Ja se ylimääräinen öljy, vaikka sitä olisi vain 1% yli suositusten saattaa todellakin varmistaa sen että pääset rannalle eikä siittä ole mitään haittaa.. karstasta en oo kuullu ikinä 2-tahti moottorin hajoavan, korkeintaan tukkivan pakoputken.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #138 : 09.11.2012, 09:32:41 »
16 vuoden kokemuksella voin kertoa.

Älä oikeasti neuvo ketään maallikkoa modaamaan potkuria rälläkällä tai "korjaamaan" vikaa ylimääräisellä öljyllä. Muutenkin purkkapatentit vesillä on vähän kyseenalaisia.

Vai pakoputki tukkoon, en tuollaisesta ole kuullut, ehkä siksi että öljyä on ollut ns. oikea määrä? ;D

Lue uudestaan se lause jyrkästä potkurista ja liiasta öljystä - et ihan tainnut ymmärtää sisältöä?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Veneilyä
« Vastaus #139 : 09.11.2012, 09:43:17 »
Asennon muutos kertoisi että kaasareissa vika. Muuten olisin veikannut puhki palanutta tai hapettunutta kannen tiivistettä alimmaisessa sylinterissä ja näin ollen vesipuristusta mikä oli aikoinaan omassa 40hv jammussa. Vesipuristuksen takia startti ei meinannut jaksaa pyörittää. Irroita sytytystulpat ja katso minkä väriset ne on niin kerron lisää..

Jees, täytyy talven aikana ihmetellä, nyt on tavoite vain saada se nypättyä kuiville ennen jäitä.

Startti ei edes lähde pyörittämään, eli vain solenoidi (?) naksahtaa ja sitten kuuluu nopeaa surinaa, mutta joko startti ei pyöri tai sitten startti ei pyöritä moottoria. Pari kertaa kun starttaa, niin johan myös kone pyörii.

Oon yrittänyt muualtakin etsiä tietoa, ja tuollaiseen hyytymiseen voi vaikuttaa myös bensan mukana tuleva vesi. Metallinen bensatankki siellä peräpenkin alla ja on tankattu kerran koko kesänä.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Veneilyä
« Vastaus #140 : 09.11.2012, 12:16:00 »
Älä oikeasti neuvo ketään maallikkoa modaamaan potkuria rälläkällä

Muutenkin purkkapatentit vesillä on vähän kyseenalaisia.

Ei se ole mikään purkkapatentti jos muokkaa potkuria omaan tarpeeseensa sopivaksi... onhan noita potkureita muokkailtu vuosikaudet esim.kilpavenepiireissä kaupasta kun ei saa kuin aihioita.

Esim.tuolta löytyy ohjeita->http ://www.vetouistelu.com/aarrearkku/rotkuri/rotkuri.htm
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #141 : 09.11.2012, 12:22:16 »
Paljos Mercury kustansi?

Kiinnostaa, kun Yammu hieman "yskii" kylmänä... tuntuu että ei saa joko ilmaa tai bensaa, jos kylmänä laittaa kaasua reilusti. Juuri 40hv.

Katsotaan ensi keväänä uudestaan, josko huolto saisi sen kuntoon talven aikana. Tosin on vielä laiturissa, pitäisi käydä vetäisemässä ylöskin jossain vaiheessa :D

3600e, tuossa mukana hyvitys vanhasta peräkoneesta.
En oo koeajolla käynyt, lumet tuli sillävälin maahan kun kävin koneenvaihtoreissulla eikä jyrkkä, jäinen ja luminen betoniluiska houkuttele etuvedolla nostamaan paattia järvestä!

Tuollasen 30hv nelitahtijammun toimintaa oon seuraillu vierestä, kun sattuu tuttavapiirissä eräs olemaan.
Piiiiiiiitkä startti, ei käynyt pienillä kierroksilla ollenkaan. Huollossa vaihdettiin öljyt, suodattimet, hihna ja tulpat.
Nyt käy pienilläkin kierroksilla, pitkä startti on edelleen ja ei tahdo ottaa täysiä kierroksia.
Eli plaaniajosta ei tahdo tulla mitään. Tätä onkelmaa ei ollut vissiinkään ennen huoltoa.

Polttoaineen saannissa jtn häikkää?
Volvoton

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #142 : 09.11.2012, 13:43:20 »
Ei se ole mikään purkkapatentti jos muokkaa potkuria omaan tarpeeseensa sopivaksi... onhan noita potkureita muokkailtu vuosikaudet esim.kilpavenepiireissä kaupasta kun ei saa kuin aihioita.

Esim.tuolta löytyy ohjeita->http ://www.vetouistelu.com/aarrearkku/rotkuri/rotkuri.htm

Joopa joo - aika guru pitää olla, jos meinaa aidosti toimivia ratkaisuja modauksissa tehdä?

Totta on että useimpia kaupasta ostettavia potkureita saa parannettua - Itsellänikin on modattu potkuri mm. lapoja ohennettu ja hivenen muotoiltu, vaikka on vakionakin ollut sieltä lahjakkaimmasta päästä.

Mun mielestä homma vaatii vähän enemmän kuin pelkän ohjeiden lukutaidon. Potkurikin on aina jonkinlainen kompromissi, vertaa vaikka renkaaseen, kun toista piirrettä korostat saatat saada hyvin ikäviä ominaisuuksia kaupan päälle. Yleisin omatoimi "viilauksen" tulos lienee lavan takapuolelle ilmestynyt syöpymä.. Ohentamisissa kestävyys kärsii jne. Ominaisuudet muuttuu aina, siksi pitää tietää mitä hakee ja mitä menettää muutoksessa.

Parasta tuossa linkittämässäsi ohjeessa on lauseet, joisa todetaan että älä tee, jos et oikeasti ymmärrä, ei vastata varustetappioista jne.

Asian harrastajien kannatta siirtyä modaus ohjeiden hakemisessa esim. Srceamandfly.com -sivuille. Paljon harrastajia, osalla on oikeaa osaamistakin ja linkkejä useisiin eri lähteisiin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #143 : 09.11.2012, 14:03:28 »
Startti ei edes lähde pyörittämään, eli vain solenoidi (?) naksahtaa ja sitten kuuluu nopeaa surinaa, mutta joko startti ei pyöri tai sitten startti ei pyöritä moottoria. Pari kertaa kun starttaa, niin johan myös kone pyörii.

Oon yrittänyt muualtakin etsiä tietoa, ja tuollaiseen hyytymiseen voi vaikuttaa myös bensan mukana tuleva vesi. Metallinen bensatankki siellä peräpenkin alla ja on tankattu kerran koko kesänä.

Kovalla käytöllä tuntuu olevan. ;D Niin hullua kun se onkin vanhentunut bensakin voi kiusata. Nim. kokemusta on.. Kyseessä on ilmeisesti irtotankki, fikkarin kanssa kurkkimalla vesihelmet näkee, jos niitä on.

Korjautuisiko toi starttiongelma pelkästään vähän pidemmällä ajolla, jolloin akku latautuu täyteen? Todennäköisemmin jossain liitoksissa on löysää akun napojen ja startin välillä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Veneilyä
« Vastaus #144 : 09.11.2012, 14:52:41 »
Kovalla käytöllä tuntuu olevan. ;D Niin hullua kun se onkin vanhentunut bensakin voi kiusata. Nim. kokemusta on.. Kyseessä on ilmeisesti irtotankki, fikkarin kanssa kurkkimalla vesihelmet näkee, jos niitä on.

Korjautuisiko toi starttiongelma pelkästään vähän pidemmällä ajolla, jolloin akku latautuu täyteen? Todennäköisemmin jossain liitoksissa on löysää akun napojen ja startin välillä.

Joo, todella kovalla käytöllä ;)

Pari kertaa kesän aikana ajettiin jopa puoli tuntia. Ongelma on vain se, että jos haluaa ajaa pidempään, niin täytyy hyväksyä kastuminen tai sitten ajella saarta ympäri. Eli tuosta kun lähtee vetämään pidempää lenkkiä, on jo sen verran kovaa aallokkoa, että Busterin kylki kastelee kaikki takana olijat, jos on vasta- tai laitavastainen aallokko. Siis aallokko on luokkaa 1,5m merkitsevä aallonkorkeus ihan tavallisilla kesäkeleillä.

Syysmyrskyissä jopa 3m merkitsevä aallonkorkeus = ei lähdetä mihinkään.

Toinen vaihtoehto on vetää saaren ja mantereen välissä, jossa on tietenkin ruuhkaa ja ikävä vedellä kun ei ole (vielä) tuttuja vesistöjä.


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #145 : 10.11.2012, 09:26:49 »
Nythän on kohtuu tyyniäkin päiviä ja syksy saaristossa on hieno.

Jätä kone alas, jos tulee pakkaset.. Vesi kiertää todennäköisemmin, jos ei niin käyttää konetta hetken, sammuttaa ja odottaa lämmön tasaantumista ja sama niin kauan kunnes vesi varmuudella kiertää..

Huonoin tilanne on ylhäällä ollut esim. - 10 asteinen kone, joka lasketaan veteen - vesi jäätyy nousuputkeen/vesipumppuun ja kestää melko pitkään ennen kuin se on edes vehjettä ympäröivän veden/jään lämpöinen.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2012, 09:28:46 kirjoittanut D5GT »

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #146 : 10.11.2012, 10:42:12 »
En olekaan aiemmin lukenut tätä ketjua. Pistetäänpä omaa kokemusta 2-t perämoottoreista. Itsellä on ollut vanhoja seosbensaa vaativia koneita (Evikka , Yammu). Suositus 2%. Kuulin jo vuosia sitten, että nykyiset 2-t-öljyt ovat sen verran hyviä, että seossuhdetta voi hieman pienentää. Vesihiihtoon olen sekoittanut 2% mutta matka-ajoon puolikaasulle 1-1,5%. Savutus pienentyi ja käynnistyvyys parani. Mutta kyse on siis vanhoista koneista joissa on isot välykset. Tosin Autolubet säätää jopa 0,5% seoksia pikkukierroksille joten ei ihme jos 2% seos vähän savuttaa tyhjäkäynnillä...

Nykyisissä bensoissa on kaikenmaailman happea sisältäviä ympäristölisäaineita jotka pienentävät lämpöarvoa ja aiheuttavat sen, että koneet käyvät hieman laihalla. Autoissa se ei haittaa kun lambda korjaa tilannetta mutta vanhoissa kaasarikoneissa pitäisi inan verran rikastaa seosta. Vanhan 25 hp Evinruden kanssa hain pitkään säätöjä (bensanpinta, pääsuutin, TJK-suutin) eikä siitä hyvä tullut koskaan. Käynnistyvyyttä sain parannettua vaihtamalla tulpat pykälää kuumemmaksi. Alemman pytyn tulppa oli usein märkä, koska koneen seistessä jämäbensa (ja siten öljy) valui alemman pytyn kampikammioon. Tämäkin taitaa olla enempi vanhojen sohlojen koneiden ongelma.

Poissa jkv72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #147 : 10.11.2012, 12:04:06 »
tuli kesäl hommattuu yamarin 470 bigfish 50hv jammun nelaril ihan tyytyväinen ollu ainaki noin kalastus mieles :)
volvo S80 d5 vm 03

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Veneilyä
« Vastaus #148 : 13.04.2013, 14:54:17 »
Vinkkejä keväthuoltoon Yamahan 40hp nelitahtiperämoottoriin?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #149 : 13.04.2013, 16:09:12 »
Jos olet hifistelijä, niin vaihda peräöjyt... ja tulpat. pese värkki ja tankkaa.

Virallinen vesio, ilmaa autolube, lisää varmuuden vuoksi öljyä bensaan ja seuraa että se öljytankin sisältö vähenee, vaihda peräoljyt jne.

Nyt heti korjaan edellistä, ennen lähetystä: Toi koski 2T vehjettä, nelariin autolube kohdalle vaihdetaan vaihda öljyt ja suodatin. Eikä missään nimessä öljyä bensan sekaan. (Jos köhii aja Walticille;)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy