Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: kkrinne - 30.07.2018, 18:19:37

Otsikko: V70 D4, egr ja dpf -> ilmoituksia ajotietokoneessa
Kirjoitti: kkrinne - 30.07.2018, 18:19:37
Keissi on vielä kesken ja annan viripajalle mahdollisuuden hoitaa homma mutta kysyn kuitenkin, että onko tullut kenelläkään vastaan samaa?

Eli potilas on V70 181 pollen D4-koneella (VEA). Tehtiin egr:n tulppaus, dpf:n poisto ja jonkun verran lisää tehoa. Tähän asti kaikki ok.

Ensimmäisen 50 kilometrin jälkeen syttyi moottorin vikavalo -> koodien luku: ei vikakoodia. Nollattiin. Toisen kerran sama juttu 20 km myöhemmin. Sitten ajoin n. 350 km ja tauluun teksti ’Nokisuodatin täynnä. Kts. omistajan käsikirja’ ja tästä muutama kilometri ja vikavalo syttyi. Seuraavana päivänä kävin toisaalla luetuttamassa koodit (koska reissussa) ja nollaa vikakoodia näytti. Tehtiin kuitenkin nollaus. Tästä kymmenkunta kilometriä ja taas ilmo ’Nokisuodatin...’ ja heti kohta ’Moottorijärjestelmä vaatii huollon’. Ajoin tietenkin reissusta kotiin 600 km. Kone käy ja kukkuu eikä mitään tehohävikkiä ole perstuntumalla. Lisäksi semmoinen mututuntuma, että auto yrittää regenerointia (vaikeampaa todentaa mutta start/stop ei juurikaan toimi ja se ei koskaan aktivoidu, kun regenerointi on ollut käynnissä). Ei kai se muuten ilmoittaisi, että pönttö täysi. Tai sitten softassa suurempi bugi.

Lyhyesti: onko edes etäisesti tutunkuuloista?
Otsikko: Vs: V70 D4, egr ja dpf -> ilmoituksia ajotietokoneessa
Kirjoitti: Maxxxed - 30.07.2018, 18:33:25
Omasta on Egr nukutettu ja softattu. Tehoa otettu jonkun verran lisää.

Paljonko sulla otettiin tehoa että piti dpf poistaa? Euro6 kanssa joka sulla on tulee olemaan leimalla ongelmia ilman dpf:ää. Näin ainakin olen itse ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: V70 D4, egr ja dpf -> ilmoituksia ajotietokoneessa
Kirjoitti: kkrinne - 30.07.2018, 18:58:47
Euro6 kanssa joka sulla on tulee olemaan leimalla ongelmia ilman dpf:ää. Näin ainakin olen itse ymmärtänyt.

Jos olen oikein itselleni antanut ymmärtää, niin Euro6 dieseleissä dpf:n pitää olla, jos on rekisteröity 2016 tai sen jälkeen.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/autojen-paastomanipulaation-valvonta-kiristyy-katsastusta-ja-tienvarsitarkastuksia-tiukennetaan/781808/ (https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/autojen-paastomanipulaation-valvonta-kiristyy-katsastusta-ja-tienvarsitarkastuksia-tiukennetaan/781808/)
Otsikko: Vs: V70 D4, egr ja dpf -> ilmoituksia ajotietokoneessa
Kirjoitti: mulugren - 30.07.2018, 19:12:39
Te hyväkkäät tukehdutatte meitit :-[ EGR vähentää NoX päästöjä
Otsikko: Vs: V70 D4, egr ja dpf -> ilmoituksia ajotietokoneessa
Kirjoitti: kkrinne - 30.07.2018, 20:06:40
Te hyväkkäät tukehdutatte meitit :-[ EGR vähentää NoX päästöjä

En ole sinänsä egr:ää ja dpf:ää vastaan. Murisen vain siksi, että autoilijalla ei näiden kanssa ole kuin kalliita ja erittäin kalliita vaihtoehtoja sitten, kun ne laukeaa. Ja egr minulla alkoi oikuttelemaan. Eikä pakokaasujen takaisinkierrätys ole koskaan koneelle hyväksi. Mutta jos ajaa autolla alle 200tkm, niin tuskin se on ongelma. Me jotka ajamme enemmän, haluamme että motti kestäisi jonkun verran pidempään (reilustikin pidempään).
Otsikko: Vs: V70 D4, egr ja dpf -> ilmoituksia ajotietokoneessa
Kirjoitti: mulugren - 30.07.2018, 20:39:07
En ole sinänsä egr:ää ja dpf:ää vastaan. Murisen vain siksi, että autoilijalla ei näiden kanssa ole kuin kalliita ja erittäin kalliita vaihtoehtoja sitten, kun ne laukeaa. Ja egr minulla alkoi oikuttelemaan. Eikä pakokaasujen takaisinkierrätys ole koskaan koneelle hyväksi. Mutta jos ajaa autolla alle 200tkm, niin tuskin se on ongelma. Me jotka ajamme enemmän, haluamme että motti kestäisi jonkun verran pidempään (reilustikin pidempään).

Eikö sitä saa toimimaan puhdistamalla?

Itsekin aiemmasta eliminoin egr. Nykyisessä annan olla. Pojan rasitusastma pannut vähän miettimään tämmöttisiä asioita
Otsikko: Vs: V70 D4, egr ja dpf -> ilmoituksia ajotietokoneessa
Kirjoitti: janne81 - 30.07.2018, 21:04:03
Voiko olla että paine-eroanturi luulee pöntön olevan täynnä vaikka onkin tyhjä, onko letkut kiinni? En sit tiedä miten softassa on poistettu regeneroinnin tarve, mutta omassa vanhemmassa pitää olla anturi ja letkut kunnossa vaikka onkin softattu ja pönttö tyhjä.
Otsikko: Vs: V70 D4, egr ja dpf -> ilmoituksia ajotietokoneessa
Kirjoitti: volvotdi - 03.08.2018, 02:24:59
Ohjelmavika, sekin jo kertoo kun moottorivalo palaa, mutta ei ole luettavia koodeja.