Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: vollet-5 - 29.03.2013, 18:54:28

Otsikko: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 29.03.2013, 18:54:28
No niin ,tuli sitten eilen laitettua kyseinen ohjelmointi vasta hankittuun dee vitoseen. Tunetus meni ok ja koeajolle....ihmetys suuri, auto jopa laiskemman tuntuinen kuin kuin ennen...mitä ihmettä....?? PPC syncillä yhteys uudelleen BSR:ään ja uusi yritys....ei muutosta.... No sitten alkuperäisen ohjelman palautus autoon ja koeajo....Entistä laiskempi,ei takuulla sama ohjelma mikä oli ennen ohjelmointia autossa. Tein sekkarilla kiihtyvyysmittauksia ennen ohjelmointia ja 3 meni 80-120 n. 6 s ja 4 sama väli n.6.5 s . "viriohjelmalla" 3 vaihteella 6,5 s ja nelosella samaan. Sitten alkuperäisohjelman palautuksen jälkeen kolmosella n.7s ja nelosella n.7. Tuntuu ettei kierrä niin hyvin,kuin ennen ohjelmointia,vaan puutuu... Missähän on mennyt mönkään? Autossa ei pitänyt ostaessani olla mitään virityksiä,tuntui kyllä ihan virkeästi liikkuvan,olisiko sittenkin joku ohjelmointi ollut...mutta eikö se pitäisi sitten saada takaisin kun palauttaa alkuperäisen ohjelman ? Mitenkähän tuommoisen vakion ja ohjelmoidun pitäisi esimerkiksi tuo 80-120 väli liikahtaa ?
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: volvotdi - 29.03.2013, 19:34:26
No niin ,tuli sitten eilen laitettua kyseinen ohjelmointi vasta hankittuun dee vitoseen. Tunetus meni ok ja koeajolle....ihmetys suuri, auto jopa laiskemman tuntuinen kuin kuin ennen...mitä ihmettä....?? PPC syncillä yhteys uudelleen BSR:ään ja uusi yritys....ei muutosta.... No sitten alkuperäisen ohjelman palautus autoon ja koeajo....Entistä laiskempi,ei takuulla sama ohjelma mikä oli ennen ohjelmointia autossa. Tein sekkarilla kiihtyvyysmittauksia ennen ohjelmointia ja 3 meni 80-120 n. 6 s ja 4 sama väli n.6.5 s . "viriohjelmalla" 3 vaihteella 6,5 s ja nelosella samaan. Sitten alkuperäisohjelman palautuksen jälkeen kolmosella n.7s ja nelosella n.7. Tuntuu ettei kierrä niin hyvin,kuin ennen ohjelmointia,vaan puutuu... Missähän on mennyt mönkään? Autossa ei pitänyt ostaessani olla mitään virityksiä,tuntui kyllä ihan virkeästi liikkuvan,olisiko sittenkin joku ohjelmointi ollut...mutta eikö se pitäisi sitten saada takaisin kun palauttaa alkuperäisen ohjelman ? Mitenkähän tuommoisen vakion ja ohjelmoidun pitäisi esimerkiksi tuo 80-120 väli liikahtaa ?

Ompa kyllä outoa?! Kokeile vielä kerran ajaa virisofta sisään ja vakio takaisin. Etkö kuitenkin "imenyt" auton oman vakiosoftan laitteeseen vai otitko pelkän tunnistetiedon? Mielestäni sen pitäisi palauttaa juuri sen takaisin minkä on sieltä imetty jos on imetty...
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: völvöxc60 - 29.03.2013, 19:45:11
Millä "viritysasteella" otit tuo BSR?
Näkyisi ainakin tuo 1 taso olevan hyvinkin vaatimaton heppojen suhteen (197heppaa), mutta vääntö ois sitte mukavastin 470nm.
Tuntuisi olevan kyllä jotain muuta ongelmaa, jos viriohjelmalla 3 ja 4vaihteella menee samaan 6,5s aikaan ::)
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 29.03.2013, 21:46:53
Joo, niin outoa minustakin. Ohjeissa sanottiin, että jos BSR ohjelmointiboksi ei tunnista autossa olevaa ohjelmaa, niin silloin luetaan vanha ohjelma ja lähetetään bsr:lle .Mulla ei herjannu mitään eikä ohjelmoitaessa valikossa ollut edes READ vaihtoehtoa. Oletin että se imee se entisen samalla kun laittaa se uuden. Kokeillut olen jo useasti vaihdella ohjelmia  ja käynyt bsr sivullakin synkkaamassa kapulan, lataa sieltä aina stage 1 ja original ohjelmat uudelleen. Jostain se sen muka entisen on sitten ottanu, liekö sitten bsr:ltä, ei tosiaan ole entinen autossa ollut. Mitään vikakoodeja ei ole ilmenny. Joo, tuntuu kone tukkosemmalta heti 3000 kiekan jälkeen.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: volvotdi - 29.03.2013, 22:04:11
Joo, niin outoa minustakin. Ohjeissa sanottiin, että jos BSR ohjelmointiboksi ei tunnista autossa olevaa ohjelmaa, niin silloin luetaan vanha ohjelma ja lähetetään bsr:lle .Mulla ei herjannu mitään eikä ohjelmoitaessa valikossa ollut edes READ vaihtoehtoa. Oletin että se imee se entisen samalla kun laittaa se uuden. Kokeillut olen jo useasti vaihdella ohjelmia  ja käynyt bsr sivullakin synkkaamassa kapulan, lataa sieltä aina stage 1 ja original ohjelmat uudelleen. Jostain se sen muka entisen on sitten ottanu, liekö sitten bsr:ltä, ei tosiaan ole entinen autossa ollut. Mitään vikakoodeja ei ole ilmenny. Joo, tuntuu kone tukkosemmalta heti 3000 kiekan jälkeen.

No niin, tuohan on selvä tapaus! Laite tunnisti ecun softan id:n jolloin se ei ime sillä hetkellä autossa olevaa softaa vaan olettaa sen olevan vakio, koska viriä halutaan laittaa sisään. Nyt kun halusit palauttaa "vakion" takaisin niin se tekee juuri niin eli laittaa tunnistetiedon perusteella oikeasti sen vakion sisään! Eli autosi oli jo softattu ja todennäköisesti paremmalla softalla kuin BSR, koska kulki sillä paremmin, mutta nyt on täysin vakiosoftalla.  >:(
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: völvöxc60 - 29.03.2013, 22:30:09
Eikös tää oo kaikessa lastuttamisessa riski, että on mahdollista lastuttaa autoonsa "huonompi" softa, jos autossa onkin jo jokin viriohjelma sisällä :'(
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 29.03.2013, 23:08:19
Joo, näin voi tietysti asia olla, mutta luulisi tuolla viriohjelmalla olevan nyt enemmän eroa tuohon vakioon ja muutenkin nuo mittaamani 80-120 ajat yli 6s .Eikös vakio d5 mene jotakuinkin noin? Lastutetut menevät sitten 4-5 s aikoihin, vai olenko käsittäny väärin? Yhen mielenkiintoisen jutun hokasin kun ohjelmia vaihdoin, trippimittarin lukemat muuttui, en huomannu varsinaista matkamittaria katsoa, muuttuko siinnä. :) Suodattimet on syksyllä vaihdettu, suuttimet varmaan kannattais tarkistaa.Ahtopaineet olis hyvä nähdä, ei vain taida olla valmiita nippapaikkoja mittarille..
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: volvotdi - 29.03.2013, 23:19:57
Eikös tää oo kaikessa lastuttamisessa riski, että on mahdollista lastuttaa autoonsa "huonompi" softa, jos autossa onkin jo jokin viriohjelma sisällä :'(

Tuossa on kyllä riski jos ohjelma tehdään valmiille pohjalle, kuten nyt BSR, mutta jos se tehdään auton omaa ohjelmaa muokaten eli imetään vanha ulos ja muokataan se niin tulos on 100% varmuudella eri.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: Ribbe - 30.03.2013, 09:09:05
Joo, näin voi tietysti asia olla, mutta luulisi tuolla viriohjelmalla olevan nyt enemmän eroa tuohon vakioon ja muutenkin nuo mittaamani 80-120 ajat yli 6s .Eikös vakio d5 mene jotakuinkin noin? Lastutetut menevät sitten 4-5 s aikoihin, vai olenko käsittäny väärin? Yhen mielenkiintoisen jutun hokasin kun ohjelmia vaihdoin, trippimittarin lukemat muuttui, en huomannu varsinaista matkamittaria katsoa, muuttuko siinnä. :) Suodattimet on syksyllä vaihdettu, suuttimet varmaan kannattais tarkistaa.Ahtopaineet olis hyvä nähdä, ei vain taida olla valmiita nippapaikkoja mittarille..
mittasitko jollain softalla vai ihan kellolla noita aikoja? Bensa mallit tarvii sen 240-250hv että tuon välin vetää alle 5s ainakin automaattilaatikolla.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 30.03.2013, 10:39:12
Ihan kellolla katoin.  Itellä on myös vakio -97 v70 t5 automaatti ja menee n.4s tuon välin.  :)Pitää olla tuonne doc-poweriin, mistä ohjelman ostin,yhteyksissä arjen tullen, mitä tuumaavat siellä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 31.03.2013, 20:04:21
No niin,sain asenneltua ahtopainemittarin ja kokeilemaan....  :) vakio-ohjelmalla näytti n.1.1 bar piikkinä kävi 1.3. Taitaa olla ok paineet. Sitten virillä....piikkinä 1.4 josta laski 1.2 baariin. Jostain lukenu että BSR:llä pitäisi olla n. 1.5 bar.. Kokeilin vielä hukkiksen letkun irroittaa ja ajamaan,varovaisesti kaasua...nousi heti kevyesti yli 1.5. Eli turbo antaisi kyllä mitä vaaditaan. Olisiko startin yläpuolella oleva ahtopaineensäädin syypää,vuotaisi jotenkin ? sekö ohjaa hukkikselle menevää painetta/alipainetta , vai miten se menee tuo ohjaus?   Putsasin sen sihdinkin siitä foorumilla olleiden ohjeiden mukaan,ei vaikutusta,eikä ollut likainen. Joskus aiemmin antoi vikakoodin" 6805 boost pressure control,faulty flow" nyt ei ole sitä kuitenkaan herjannu.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: (Miksu) - 31.03.2013, 20:19:22
Tuossahan ei ole hukkaporttia ollenkaan, vaan se moottorin etupuolella oleva venttiili ohjaa alipainetta kelloon, joka säätää ahtimen sisällä olevien ilmaa ohjaavien siipien kulmaa
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 31.03.2013, 21:18:26
Jaahas,siihenkö se meneekin ? No siinnä säätöpuolella se häikkä sitten varmaan on. Eikös siinnä järjestelmässä ole sitten joku anturikin,mikä mittaa  painetta jonka mukaan säädin saa komentoja,sekin varmaan voi moisen aiheuttaa? Näkyy tuota säädintä olevan kahta eri mallia,toinen paljon kalliimpi,ovatko molemmat kuitenkin sopivia ?
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: volvotdi - 31.03.2013, 22:27:43
Jaahas,siihenkö se meneekin ? No siinnä säätöpuolella se häikkä sitten varmaan on. Eikös siinnä järjestelmässä ole sitten joku anturikin,mikä mittaa  painetta jonka mukaan säädin saa komentoja,sekin varmaan voi moisen aiheuttaa? Näkyy tuota säädintä olevan kahta eri mallia,toinen paljon kalliimpi,ovatko molemmat kuitenkin sopivia ?

Muistaakseni egr:n säädössä on samanlainen alipainesäädin kuin turbossakin, joten kokeile vaihtaa päikseen. Mutta ihan ensiksi ennen suurempia kohelluksia niin ota selvää paljonko bsr:n softalla pitäisi ahtaa, koska tuntuu että autosi on kunnossa, koska vakiona ahdot on oikeat!
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: Rompe - 31.03.2013, 22:59:08
Eikai tossa ollut mitään palikka viritystä (http://www.powerdiesel.fi/tuotteet.html?id=513/1733) jo valmiiksi? Ota pois jos on.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 01.04.2013, 20:16:15
Täältä jostain olen kyllä lukenut,että bsr ahdot stage 1 olisi n.1.5 bar, täytyy huomenna laittaa sähköpostia vielä bsr:lle ja varmistaa. En kyllä tuota palikkahässäkkää äkkiseltään huomannu,mihinkähän väliin tuommoiset sitten tulee ?
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: Rompe - 01.04.2013, 22:36:26
Täältä jostain olen kyllä lukenut,että bsr ahdot stage 1 olisi n.1.5 bar, täytyy huomenna laittaa sähköpostia vielä bsr:lle ja varmistaa. En kyllä tuota palikkahässäkkää äkkiseltään huomannu,mihinkähän väliin tuommoiset sitten tulee ?
Yhteispaineruiskun (Common rail) pässä olevaan liittimeen.
Ja kyllä tuo BSR sen 1,5 bar ahtaa. Piikki 1,65 bar (OBD:eestä luettu Torquella)
Suurin ero vakioon tulee että pitää turbon siipiä enemman auki. Eli on pikkaisen ahtoja koko ajan.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 02.04.2013, 20:11:05
No niin, taitaapa syy hahmottua miksi auto ei toimi toivotulla tavalla. Ei taida olla vakioturbo tässä paikoillaan..... Näin kuvan gt2052v turbosta ja eihän se nyt sitten ole samannäköinen :) Tuossa on turbon päällä se hukkaportti ja kello,josta letkua kokeilin irrallaan. Siihen näkyy tulevan siis suora ahtopaine kompressorikotelosta. On siinnä sitten se siipien säätökellokin keskellä alapuolella,johon tulee letku startin yläpuolelta olevasta säätimestä.  Mihinkähän viritykseen sitä on näppinsä iskeny,eipä myyjä kertonu tuosta,liekö tiennyt itekkään :) Yritin löytää mallin kyseiselle mutkalle,merkiltään siis on garret,mutta tyyppiä en päässyt näkemään. Mikähän voisi olla malliltaan. Onkohan  tuolla yritetty hakea lisätehoa ja voisiko tuohon hukkiskellolle virittää jonkun rajapaineventtiilin johonkin 1.5 baariin,voisiko tuo bsr:n ohjelma toimia tuolloin ?
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: Rompe - 02.04.2013, 20:35:33
Vakioturbossa siipiä ohjataan säköisesti.
En oikeen tiedä miten joku tuon on ohittanut...
Enpä usko että BSR toimii tossa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 03.04.2013, 14:55:05
Joo,samalla säätimellähän tuossakin  sähkön ja alipaineen avulla niitä siipiä näköjään liikutellaan,mutta lisänä on vielä tuo hukkaportti...jota ohjaa suora ahtopaine ilman säätimiä. Voikohan tuon hukkiksen sitten"ottaa pois käytöstä",jää pelkkä siipisäätö ? Pakko kokeilla ainakin,sittenhän tuon tietää  :) Nosti tosiaan herkästi heti paineet 1.5 kun sen hukkiksen letkun irroitin,enempää en uskaltanu kokeilla. Paljonkohan nuissa kestää ahtoja hetkellisesti olla ?
Otsikko: Vs: V70 D5 BSR ja GARRET
Kirjoitti: Rompe - 03.04.2013, 17:00:14
Kokeillaan toista otsikkoa, jos joku tietäis paremmin.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin ainakin vakioturbolla ei saa enemmän painetta kun sen 1,5 bar, koska MAF (ilmamäärämittari) rajoittaa.

Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: ipijee - 03.04.2013, 17:25:39
Kannattaisikohan nyt laittaa vaikka kuvaa siitä ahtimesta, kun kuulostaa nyt vähän ihmeelliseltä, että siinä olisi VNT- säätö ja vielä kellollinen hukkaportti säätö...  ::) ::)
 Tuossa on turbon päällä se hukkaportti ja kello,josta letkua kokeilin irrallaan. Siihen näkyy tulevan siis suora ahtopaine kompressorikotelosta. On siinnä sitten se siipien säätökellokin keskellä alapuolella,johon tulee letku startin yläpuolelta olevasta säätimestä.
Tai sitten joku on ymmärtänyt sanan "Hybridi-ahdin" pikkaisen väärin..  :D
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 03.04.2013, 18:41:03
Joo,no käynpä ottamassa kuvia,ihmetellään sitten  :) mitenhän tänne niitä saa  lisättyä ?
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 03.04.2013, 19:14:49
No kokeillaan onnistuuko, tuossa pari kuvaa härpäkkeestä. Alempi kello pilkottaa turbon öljyputken ja pakosarjan alla http://aijaa.com/qtfloZ (http://aijaa.com/qtfloZ) http://aijaa.com/BsvAuf (http://aijaa.com/BsvAuf)
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: (Miksu) - 03.04.2013, 19:38:02
No kokeillaan onnistuuko, tuossa pari kuvaa härpäkkeestä. Alempi kello pilkottaa turbon öljyputken ja pakosarjan alla http://aijaa.com/qtfloZ (http://aijaa.com/qtfloZ) http://aijaa.com/BsvAuf (http://aijaa.com/BsvAuf)

Tuli muuten mieleen, että jossain ihan ensimmäisissä D5:ssa oon tuollaisen nähnyt, siitä on jo vuosia, mutta muistan, että tuosta näkymästä silloin jotenkin kuvittelin, että ihan alkupäässä ei olisikaan VNT-ahdinta..  sitemmin oon tutkinut ihan mielenkiinnosta asiaa volvon vida ohjelmasta moottorin toimintakuvauksista, mutta mistään en löytänyt tietoa, että olisi ollut turboja ilman vnt:tä..

Tuon hukkaportin on pakko olla siellä vaan estämässä yliahtaminen...  ehkäpä aluksi ei oo softassa ollut sitä limp-homea, joka aktivoituu, jos ahdot pääsee liian ylös, kuten noilla vnt-ahtimilla on siipien jumittua tapana välillä tehdä..
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: Ribbe - 03.04.2013, 19:47:58
Muistan ekan S80 D5 koeajon suomalaisessa lehdessä. Siinä mainitsivat että ekoissa valmistetuissa D5 koneissa oli juurikin tuommoinen ratkaisu :)
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: vollet-5 - 03.04.2013, 20:01:31
Olisikos voinut olla sitten niin,että minulla oli kuitenkin alunperin vakio ohjelma,joka oli hukkaportilliseen versioon ja nyt bsr:n softa onkin pelkkään VNT malliin ja siksi ei toimi odotetusti...? Onkohan noissa versioissa muuta eroa ,tuotoissa sun muissa käppyröissä vai riittäiskö tosiaan hukkaportin "disablointi"
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: ipijee - 03.04.2013, 22:15:33
No perkules, on se sit vissiin niin.. Muistelen joskus hypistelleeni käsissä VNT hyrrää ja oon aikasta varma, ettei siinä erillistä hukkaportia ollu, ajatuksena kun tuossei ole oikein edes järkeä..  :idiot2:
Mutta varmaan sitten alkupään vermeissä on tollaisia.
Ja takaisin asiaan; eli kannatti laittaa kuvat, niin löyty nopsaan apuja..  ;)
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 ja BSR kokemuksia
Kirjoitti: (Miksu) - 03.04.2013, 22:19:35
No perkules, on se sit vissiin niin.. Muistelen joskus hypistelleeni käsissä VNT hyrrää ja oon aikasta varma, ettei siinä erillistä hukkaportia ollu, ajatuksena kun tuossei ole oikein edes järkeä..  :idiot2:
Mutta varmaan sitten alkupään vermeissä on tollaisia.
Ja takaisin asiaan; eli kannatti laittaa kuvat, niin löyty nopsaan apuja..  ;)

En mäkään oo käsissäni koskaan tuollaista pitänyt, missä hukkaporttikin on, autoon päin oon vain nähnyt.
noita tutumman näköisiä vnt-ahtimia on sitten jo ollut monta kourallista käsissä.