Ateho  Elekma

seosmittarin kytkennät

  • 6 Vastauksia
  • 3704 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
seosmittarin kytkennät
« : 04.08.2012, 14:49:18 »
Terve

seosmittarin kytkellessä löysin tämmönen teksti tuolta jostain, kun mietin tarviiko suojattu johto maadottaa....

 
"Lambda-anturi on toimintaperiaatteeltaan vertailuanturi ja se tarvitsee jostain normaalin ulkoilman sisältämän happimäärän. Ainakin Boschin antureissa tämä vertailuilma kulkee johdon sisällä säikeiden välissä ja yhteys ulkoilmaan on sitten Abico-liittimen luona (puhtaampaa kuin ottaa vertailuilma heti anturin vierestä). Eli Boschin lambda-anturin saa toimintakyvyttömäksi tekemällä sähköteknisesti parhaat mahdolliset liitokset tinauksella, kutistesukalla ja rasvaamalla liittimen. Oikeia tapa on jatkaa johtoa sellaisella (Abico-)liitoksella josta ilma pääsee läpi (ja mahdollisesti kutistesukka tämän päälle) ja pitämällä liittimet kuivina"

eli edellinen oli lainaus

pitääkö tosiaan lampaan laittaaa jollakin surkeella abikolla siinä konehuoneessa ?? ite oisin tinannu yhteen ja laittanu sukan päälle ,miten ootte toteutanu noi??

(anteeksi näin ku ei ymmärrä sähköistä muuta kun että akkuneste ei pidä juoda)

Poissa aappana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: seosmittarin kytkennät
« Vastaus #1 : 10.08.2012, 12:03:24 »
Itse tein tolla abiko liittimellä missä on itsessään tuo kutistesukka. Toimii mielestäni ihan hyvin, varmuutta ei ole lukemiin.
855 T5R projetki. V70 TDi.
EX 744 B200E. EX 945 D24Tic. EX 244 B200K.

hevonen

  • Vieras
Vs: seosmittarin kytkennät
« Vastaus #2 : 10.08.2012, 17:27:45 »
Eiköhän alkuperäisestä lambaadastakin löydy ihan abiko missä on päällä vaan semmonen löysä kumisuoja.
Oon joskus röyhkeesti ryöstänyt läheltä lambdan liitintä yleismittarille piuhan ja sitten vaan teipannut sen kohdan ja rokkaa ihan täysillä.

Ihme vouhkaamista mun mielestä tuo lambdan johdon suojaaminen ilmatiiviiksi, kun ei se alunperinkään sitä ole.
Sähköstä en minäkään ymmärrä muuta kuin että se on sinistä ja sattuu.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: seosmittarin kytkennät
« Vastaus #3 : 10.08.2012, 18:10:17 »
pitääkö tosiaan lampaan laittaaa jollakin surkeella abikolla siinä konehuoneessa ?? ite oisin tinannu yhteen ja laittanu sukan päälle

Lambdan johtoa ei pidä tinata. Siis sitä jossa signaali kulkee.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: seosmittarin kytkennät
« Vastaus #4 : 12.08.2012, 12:08:38 »
Lambdan johtoa ei pidä tinata. Siis sitä jossa signaali kulkee.
Totta joka sana! Tarvike lambdoissahan tulee mukana sellaiset vesitiiviit abikon malliset liittimet.

Sähköstä en minäkään ymmärrä muuta kuin että se on sinistä ja sattuu.
Eikö nykyään saa myös vihreää ekosähköä?  ;D

hevonen

  • Vieras
Vs: seosmittarin kytkennät
« Vastaus #5 : 13.08.2012, 14:05:35 »
Eikö nykyään saa myös vihreää ekosähköä?  ;D
Joo, onhan sitä myynnissä ihan erikseen tuulisähköä, sun muuta.
Miten ne tietää että se mulle myytävä esim. tuulisähkö on tuulella tuotettu? Samaan verkkoon kun lykätään...
Vielä kun sais kissannahkasähköä niin voisin sijoittaa jotakin. :D

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: seosmittarin kytkennät
« Vastaus #6 : 14.08.2012, 16:04:32 »
Kiitos näistä ! vaikka pojat hieman aiheesta eksyi ;) ei vissiin aina kannata tehä hyvin ja vesitiiviksi ,aika jännä toi lammpaan toiminta

 

Samppasport  Futurez