Aloitetaan suoraan asiapostauksella, nyt kun hetken verran on tullut foorumia selattua. En tiedä olisiko tämä parempi laittaa turbo-osastolle kuin tänne, mutta kokeillaan.
Vuodenvaihteessa "jouduin" ottamaan toiseen autoon vaihdossa '03 XC70:n jonka meinasin laittaa käteisellä eteenpäin niin pian kuin mahdollista. Toisin kuitenkin on käymässä eli mukavuuskerroin on huomattavan korkea, auto ei missään mielessä vaikuta kalliilta pitää ja se on ennenkaikkea huomiotaherättämätön liikenteessä, mikä on iso plussa. Pikkuviat (mittaristo, Haldexin paineanturi ym.) alkavat olla hanskassa joten on aika ajatella muita asioita.
Mikään rakettihan se ei ole, 209hp 2.5T automaatilla on ainoastaan siedettävän ripeä joten auton pitämisen ehtona on kulkupuolen parannus. Peruschippaus on poissa laskuista, 240hp ei tunnu juuri missään ja moottorin takaa löytynyt turbon pienoismalli (14T?) on jo valmiiksi aika rajoillaan.
Reseptiksi on muotoutunut suunnilleen seuraavan suuntaista:
TD04HL-19T (tai 20T), 11-siipisellä kompressoripyörällä, saatavuudesta riippuen
Downpipe + putkisto (onko JT Superflowsta mihinkään?)
Parempi välijäähy (do88 lienee helpoin valmis ratkaisu)
500cc EV14 61mm 12ohm suuttimet tai Volvon "vihreät"
Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että moottorinohjaus on mapattava uusiksi samalla. Olen ollut alustavasti yhteydessä ARD:lle Kaliforniaan ja heillä on keinot hoitaa valmiin, osat huomioonottavan ohjelman flashaus etänä, mutta parempi vaihtoehto on tietenkin saada auto fyysisesti dynon rullille ja antaa asiantuntevan ropelipipon hoitaa mappaus kohdalleen livenä.
Kysymys on siis se, onko eteläisessä Suomessa mitään alan firmaa joka pystyisi kyseisen tempun tekemään? Olen yrittänyt etsiä mutta kaikki vastaantulleet mainostavat lähinnä valmiita lastutuksia/flasheja jotka eivät ota huomioon sitä että rauta eroaa softalle suunnitellusta tämän myötä kohtalaisesti.