Elekma  Autoracing

Motronic 1.8 -> 4.4

  • 24 Vastauksia
  • 6559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Motronic 1.8 -> 4.4
« : 05.02.2017, 18:44:52 »
Terve.

Tuli Runebergin pullan jälkeen huikea idea mieleen.

Mitä olette mieltä että vaatii jos ton 1.8 motican vaihtaa 4.4 versioon?

Molemmat yksiköt 1995vm 960 Vollesta.

Tohon 4.4 löytyy vissiin helpommin tuunaajia niin ei tarvis lähtee mega linjalle heti alkumetreillä :).

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #1 : 05.02.2017, 19:52:15 »
Jos löytyy kokonainen luovuttaja auto niin siitä vaan. Johtosarjat vaihtuu sisältä ja konehuoneesta. Eri immu, yksi lämpöanturi vähemmän, obd liitin keskikonsoliin, ajonesto... On siinä muutakin eroa kuin boksi :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #2 : 05.02.2017, 20:38:19 »
Ajoneston saa varmaan ohitettua?

Mikä lämpöanturi poistuu?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #3 : 05.02.2017, 21:43:33 »
Kannen takapäästä. 4,4 käyttää mittariston kanssa termarikotelossa olevaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #4 : 05.02.2017, 21:52:04 »
Eli hommaa riittää. Käytännössä kojelauta ja paljon muuta pitää purkaa?

Pitääkin nyt selvittää onko koko johtosarjaa olemassa. Ecu nyt on ainakin niin miksi ei johtosarjaakin.

Pitää jostain kaivaa manuaalit mistä näkee molempien piirikaaviot ja vähän vertailla.


Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #5 : 05.02.2017, 21:56:09 »
Aika suuri töinen taitaa olla tuo 1.8 > 4.4 muutos.

Jos tarkoitus on vain saada ruisku- ja sytkäennakkokartat kohdilleen, niin sehän onnistuu jo nyt M1.8:lla Ostrichilla ja Tunerprolla. ???

Käsittääkseni M4.4 johtosarja on merkittävästi erilainen, mitä M1.8.. joskus kun tuli kateltua eri kytkentäkaavioita..

Edit.

Latasin M4.4 bin/xdf:t, ja kattelin Tunerpro:lla niitä.. tod.näköisimmin M1.8:ssa vastaavanlaisia karttoja, joten nyt voi vähän kaikenlaisia karttoja etsiä/testailla/selvitellä..
Esim. "Injector opening time by voltage", eli suuttimien avaus aika jännitteen mukaan - sellaisia karttoja mm. löytyi M1.8 -528:sta myöskin. Ja nakutus antureihin liittyviä karttoja. ::)
« Viimeksi muokattu: 05.02.2017, 22:07:50 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #6 : 05.02.2017, 21:59:35 »
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F

Sivuston alalaidassa on vuosimalli kohtaiset sähkökaaviot
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #7 : 05.02.2017, 22:27:39 »
Jos 4.4 on aivan alkupään malleja kuten nyt voisi olettaa, niin ei välttämättä ole ajonestoa. Ei ollut itsellä ainakaan siinä paketissa jonka siirsin alunperin yhteen 745:een.

Lämpömittari pitää vaihtaa. 4.4 boksi antaa signaalin suoraan mittarille ja se on erilainen kuin anturilta tuleva. En usko, että kojelaudanjohtosarjassa on suuria eroja ja moottorinohjaushan kulkee kaikkineen vasemmalla puolella konehuonetta. Hommaa on tietysti senkin vaihdossa, mutta ei mitenkään erikoinen juttu. Liittimet kojelaudanjohtosarjaan ovat kuitenkin samanlaisia. Äkkiseltään muisteltuna ainakaan ruiskun osalta ei ole eroa juuri kuin obd-pistokkeen johdot. ata taisi tehdä ruiskumuutoksen ja siitä on jossain aiheessa täälläkin tekstiä(?).
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #8 : 06.02.2017, 08:44:32 »
Aika suuri töinen taitaa olla tuo 1.8 > 4.4 muutos.

Jos tarkoitus on vain saada ruisku- ja sytkäennakkokartat kohdilleen, niin sehän onnistuu jo nyt M1.8:lla Ostrichilla ja Tunerprolla. ???

Käsittääkseni M4.4 johtosarja on merkittävästi erilainen, mitä M1.8.. joskus kun tuli kateltua eri kytkentäkaavioita..

Edit.

Latasin M4.4 bin/xdf:t, ja kattelin Tunerpro:lla niitä.. tod.näköisimmin M1.8:ssa vastaavanlaisia karttoja, joten nyt voi vähän kaikenlaisia karttoja etsiä/testailla/selvitellä..
Esim. "Injector opening time by voltage", eli suuttimien avaus aika jännitteen mukaan - sellaisia karttoja mm. löytyi M1.8 -528:sta myöskin. Ja nakutus antureihin liittyviä karttoja. ::)

Onko tuossa TunerProssa "tehdasasetusten palautus" jos menee ohjelma päin honkia eikä saa toimimaan niin miten normaalitilan palautus onnistuu.
Pitää vähän opiskella!!

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #9 : 06.02.2017, 11:12:06 »
Helpointa pitää orggis orggiksena ja tallentaa tasaisin välein eri versionimillä muokattu bini

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #10 : 06.02.2017, 18:28:45 »
Jos nyt ymmärsin siis oikein niin mittariston lämpötila-anturi poistuu?

Miksei jätä sitä paikalleen ohjaamaan vanhaa mittaristoa? Vai?

Muuttuuko ecun kampa fyysisesti, vaihtuuko pinnien järjestys,  eli onko mitään mahdollisuutta käyttää vakio johtosarjaa?

Lähinnä mielenkiinnosta mitä kaikkea muuttuu, jos anturit lähes samoja niin äkkiäkös johdottaa ecun päästä uusiksi?

Ehkä turhaa koko swappi?  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #11 : 06.02.2017, 19:12:21 »
Muuttuu se liitin erilaiseksi.
Lisää eroja löytyi.
Accelerometer sensor ja co potentiometer sensor. Mitähän noi on? Kaasuläpän anturi on erikseen.
Sitten tulee toinen lambdakin katin jälkeen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #12 : 06.02.2017, 19:19:14 »
Eroaakos tuo säätäminen 1.8 vs 4.4 minkä verran? Ilmeisesti 4.4 voi ohjemoida jollain ohjelmalla obd portin kautta suoraan mutta 1.8 vaatii tuon ostricin ja sitten vaikka tunerpron?

Ehkä sitä sitten mielummin lähtee ohjelmoimaan tuota 1.8 suoraan kerta ei tuo 4.4 muuttaminen autoon ole niin yksiselitteistä kuin voisi äkkiä olettaa.

Kelläs noita Ostricheja olikaan E-Karjalan suunnalla :D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #13 : 06.02.2017, 19:24:38 »
Muuttuu se liitin erilaiseksi.
Lisää eroja löytyi.
Accelerometer sensor ja co potentiometer sensor. Mitähän noi on? Kaasuläpän anturi on erikseen.
Sitten tulee toinen lambdakin katin jälkeen.

Jos lh tyylinen kampa molemmissa niin liitin pinnit pitäisi käydä ristiin.

Kiihtyvyys anturi, abs/luistonestolle. Toisen lambdan pystyy varmaan poistamaan softasta, valvoo vaan katin toimivuutta. Järkevä poistaa joka tapauksessa.

Joku fiksu purkamaan 1.8 saloja.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
« Vastaus #14 : 06.02.2017, 23:09:01 »
Jos nyt ymmärsin siis oikein niin mittariston lämpötila-anturi poistuu?

Miksei jätä sitä paikalleen ohjaamaan vanhaa mittaristoa? Vai?
Ei oikein onnistu. 1.8:ssa mittaristolle käytetään termarikotelon anturia. 4.4 käyttää sitä ruiskulle. Kannen päässä oleva anturi on eri vastusarvoilla ja mittari on sitä käyttämällä punaisella.

Pinnit ovat aivan saman näköisiä molemmissa versioissa ja pienempi vaiva voi kyllä olla siirtää vaan johdot toiseen liittimeen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Ateho  Elekma