Ateho  Elekma

Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?

  • 90 Vastauksia
  • 32506 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #15 : 14.02.2012, 19:42:52 »
eli bleederi, joka toimii juuri noin..

Niin, helppo konsti nostaa ahtoja. Ei vain voi säätää.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #16 : 14.02.2012, 19:44:54 »
Niin, helppo konsti nostaa ahtoja. Ei vain voi säätää.
Sopiva putken pätkä ja siihen sopiva reikä, reiän kokoa muuttamalla ahdot säätyy   8)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #17 : 14.02.2012, 19:45:01 »
Niin, helppo konsti nostaa ahtoja. Ei vain voi säätää.
omassa D24TIC:ssä on hukkaportin letkussa 1cm jarruputken pätkä, johon on porattu 2mm reikä ja ahdot nousevat tuolla 0.8 bar> 1.1 bar kieppeille....

Sopiva putken pätkä ja siihen sopiva reikä, reiän kokoa muuttamalla ahdot säätyy   8)
tuollainen jarruputki toimii hyvin ;)...porailemalla siihen reikiä saa ahdot mallailtua haluamakseen... :P

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #18 : 14.02.2012, 19:48:14 »
Voisiko joku laittaa ohjeita home made säätöventtiiliin?
Tuo aikaisemmin mainittu 0.8 ja 1.1 kuulosti hyvältä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 08:42:04 kirjoittanut thukka »
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #19 : 15.02.2012, 17:01:52 »
Voisiko joku laittaa ohjeita home made säätöventtiiliin?
Tuo aikaisemmin mainittu 0.8 ja 1.1 kuulosti hyvältä.
laitat hukkaportin letkun väliin jonkun sopivan putken esim. tuollainen kuparinen jarruputki yms..., johon kokeilemalla porailet reikiä 1mm, 2mm...kokeilemalla selviää paljonko ahdot nousevat ja eikä tuolla ole esiintynyt ahtojen piikittelyäkään :P

tosin D24TIC, t3:sessa on tietääkseni 0.8 bar hukkaportin kellokin....

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #20 : 15.02.2012, 19:17:22 »
Tänään otin sen neulaventtiilin käteen sieltä, ja arvatkaas missä säädössä se oli!?

Se oli täysin kiinni!! eli ahtopaineet on ollu niin isot mitä tuolla ahtimella saa!

Paineilmaa laitoin sinne venttiiliin toisesta päästä eikä toisesta tullu yhtään....hukkaportille ei ole päässyt yhtään painetta.

Kerron vielä sen "säätäjän" toimintaperiaatteen: se on vain sellainen yksinkertainen virtauksensäätöventtiili jota hydrauliikassa käytetään, se on vain laitettu siihen hukkaportin painekellolle menevään letkuun ja siitä säädellään ilman menekkiä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #21 : 15.02.2012, 19:20:01 »
Tänään otin sen neulaventtiilin käteen sieltä, ja arvatkaas missä säädössä se oli!?

Se oli täysin kiinni!! eli ahtopaineet on ollu niin isot mitä tuolla ahtimella saa!

Paineilmaa laitoin sinne venttiiliin toisesta päästä eikä toisesta tullu yhtään....hukkaportille ei ole päässyt yhtään painetta.

Kerron vielä sen "säätäjän" toimintaperiaatteen: se on vain sellainen yksinkertainen virtauksensäätöventtiili jota hydrauliikassa käytetään, se on vain laitettu siihen hukkaportin painekellolle menevään letkuun ja siitä säädellään ilman menekkiä.
Hyvältä vaikuttaa  :)) Ahdot sinne reiluun kiloon ja ajoa vaan :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #22 : 15.02.2012, 19:53:04 »
eikö olisi ollut sama asia ottaa pelkästään hukkaportin letku irti, kuin laittaa siihen joku venttiili joka oli ruuvattu kiinni ???

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #23 : 15.02.2012, 19:56:57 »
eikö olisi ollut sama asia ottaa pelkästään hukkaportin letku irti, kuin laittaa siihen joku venttiili joka oli ruuvattu kiinni ???
siinä ei ole sitä ruuvaamisen iloa  :idiot2:

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #24 : 15.02.2012, 20:53:57 »
Eli mitä isompi reikä,niin enempi painetta?
Mietin vain jos tuot nykyistä isontais niin kauan että paineet on 1.1.

Ens talvena voi sit vaikka teipata röörin umpee.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #25 : 15.02.2012, 20:56:43 »
Eli mitä isompi reikä,niin enempi painetta?
Mietin vain jos tuot nykyistä isontais niin kauan että paineet on 1.1.

Ens talvena voi sit vaikka teipata röörin umpee.
juurikin noin että reikää suurentamalla paine kasvaa ;)..omassa tosiaan 2mm reiällä ahdot ovat noin 1.1bar....



Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #26 : 15.02.2012, 21:00:37 »
Noissa on vissiinkin paria eri mallista hukkaportin kelloa käytetty, osassa on jokin ihme systeemi, tai sitten kellon kalvo on ollut rikki, mutta pari kertaa olen nähnyt sellaisen jossa kello vuotaa paineet ulos. Eli kun letkuun puhaltaa niin se päästää painetta ulos hitaasti. Eli ensin kannattaa tarkistaa pääseekö paine myös ulos kellolta. Jos pääsee, tuo virtauksensäätöventtiili toimii hyvin.
Jos kello on täysin tiivis, kannattaa muuttaa sitä ahtopaineensäädintä hiukan, sillä tuohan jarruttaa ilman virtausta kellolle, mutta myös sieltä pois, eli hukkaportti saattaa jäädä auki vähäksi aikaa. Eli tämmösessä tapauksessa kannattaa laittaa letkun väliin T-haara ja siihen T-haaran yhteen päähän sitten se venttiili päästämään painetta ulkoilmaan. Oli varmaan tarpeeksi vaikeasti selitetty mutta toivottavasti edes joku ymmärsi.

Paineet sinne max 1,2 bar tuntumaan ja syöttöä sopivasti.
Jos kierroksia haluat lisää niin ensimmäisenä kannattaa ruuvata kaasuvivun stoppariruuvia pumpun kyljestä lisää auki. Siis siten että kaasulle tulee pidempi liikevara. Jos kaasuvipu ei yllä stoppariruuviin, muuta sen tangon paikkaa joka tulee vaijerirullalta kaasuvipuun, lähemmäs akselia. Sillon välitys muuttuu ja vipuun saa pidemmän liikevaran. Seuraavaksi sitten kuvernöörijousen shimmausta jos ei vieläkään tule ainetta kunnolla.
Toki yläkierroksilla puutuminen voi johtua muustakin, esim tukkosesta pakoputkesta (jos sellainen on) tai siitä että noilla 1,5 bar ahdoilla on pakopaineet yläkierroksilla varmaan 4 baarista ylöspäin.
Jos siellä siis on ihan vakio D24tic ahdin kiinni?

Maltillisilla paineilla kestää kyllä maailman tappiin, kunhan muistaa lämmitellä ennen kenkimistä ja jäähdytellä kunnolla polkemisen jälkeen.
Viimeinen kierros 2000-3000rpm pintakaasulla ajellen ja muutama minuutti tyhjäkäyntiä ennen sammutusta. Kuten kaikkia moottoreita tulisi käyttää, varsinkin pitkäkantisia.

Niistä pomminvarmana pidetyistä ja suuresti ylistetyistä mersun 603 yms dieselmoottoreistakin on halkaistu kansia pilvin pimein, varmaankin juuri huonolla jäähdyttelyllä ja polkemalla kylmänä. Eli ei se D24 kansi sen heikompi ole.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #27 : 15.02.2012, 21:20:45 »
juurikin noin että reikää suurentamalla paine kasvaa ;)..omassa tosiaan 2mm reiällä ahdot ovat noin 1.1bar....

Eli 2mm poralla reikää isommaksi.  Kestääkö muuten sähköteippi tuota kuumuutta? Jos sillä tukkis reijän tarvittaessa.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #28 : 15.02.2012, 21:40:59 »
Eli 2mm poralla reikää isommaksi.  Kestääkö muuten sähköteippi tuota kuumuutta? Jos sillä tukkis reijän tarvittaessa.
itellä se on hukkaportin letkussa välissä ja saa tarvittaessa työnnettyä sen letkun "kiinni", jolloin se jarruputki jää sinne letkun sisään ja paineet ovat silloin taas sen 0.8bar...

noin sen "bleedin" saa myös piiloon katsurilta tarvittessa...tosin eipä tuo leimalla kiinnostanut muutenkaan :P

Niistä pomminvarmana pidetyistä ja suuresti ylistetyistä mersun 603 yms dieselmoottoreistakin on halkaistu kansia pilvin pimein, varmaankin juuri huonolla jäähdyttelyllä ja polkemalla kylmänä. Eli ei se D24 kansi sen heikompi ole.
samaa olen kans kuullut että mersuistakin saa yhtä lailla kannet halkaistua...ite olen sen 2-3min yleensä jälkikäytellyt tuota omaa deekua ja vähän aikaa antanut käydä tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä...
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 21:43:49 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #29 : 16.02.2012, 10:19:03 »
itellä se on hukkaportin letkussa välissä ja saa tarvittaessa työnnettyä sen letkun "kiinni", jolloin se jarruputki jää sinne letkun sisään ja paineet ovat silloin taas sen 0.8bar...

noin sen "bleedin" saa myös piiloon katsurilta tarvittessa...tosin eipä tuo leimalla kiinnostanut muutenkaan :P
samaa olen kans kuullut että mersuistakin saa yhtä lailla kannet halkaistua...ite olen sen 2-3min yleensä jälkikäytellyt tuota omaa deekua ja vähän aikaa antanut käydä tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä...

Mielestäni ei ole hyvä käyttää tyhjäkäynnillä kovan vedon jälkeen, mielummin hetki kevyttä ajoa 1500-2000 rpm ja vasta sitten tyhjäkäynti ja sammutus. Tyhjäkäynnillä tuo öljynkierto ja öljynjäähdyttimen toiminta on olematonta, kannekin kannalta olisi parempi saada lämpötila muutokset tasatuksi, tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa kun tuo "jäähtyy" turhan nopeasti -> kevyessä ajossa lämmöt tasaantuvat normaaliin minkä jälkeen tyhjäkäynti ja sammutus.

Kukin tyylillään eihän nämä koneet kalliita enää ole...
 

 

Carcom Oy  Ateho