Kulkukoira  Proturbo

XC70 hinaus

  • 18 Vastauksia
  • 802 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
XC70 hinaus
« : 07.02.2024, 12:26:44 »
2001 XC70 automaatti kyseessä, siinä lienee viskokytkimellä neliveto. Ohjekirja kieltää hinaamasta, pitäisi siirtää lavetilla. Onkohan parasta uskoa että se särkyy jos 10 km hiljaa hinaa? Kuinkas se viskokytkin oikein toimii jos vaurioituu siitä että kaikki pyörät pyörii samaa nopeutta? Eikös tilanne ole sama jos lasketellaan N:llä alamäkeen?

Monestihan ohjekirjoissa, ainakin uudempien autojen, on rajoituksia jotka ei perustu tekniikkaan vaan siihen että valmistaja voi kiistää vastuunsa mistä vaan.

Auto ei starttaa apuvirrallakaan, joku rele vaan hiljaa naksahtaa. Kerran aikaisemminkin tehnyt saman mutta toimi seuraavana päivänä.
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #1 : 07.02.2024, 16:33:58 »
Automaatteja ei yleensä saa hinata, etuvedollakaan ELK.

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #2 : 07.02.2024, 19:19:18 »
Etuvetomalleista sanotaan että automaattivaihteista saa hinata N-asennossa max 80 km matkan max 80 km/h nopeudella. Ja ainoastaan eteenpäin.

Mutta: "AWD järjestelmällä varustettuja autoja ei saa hinata vain toinen akseli ylösnostettuna tai kaikkien neljän pyörän ollessa maassa. Jos autoa hinataan väärällä tavalla, viskokytkin vaurioituu" ... "Volvo suosittelee että AWD autojen siirtämiseen käytetään vain lavatyyppisiä hinausautoja"

N:llä rullailua ei automaatin käyttöä opastavassa kappaleessa kielletä, mutta sen luulisi olevan viskon kannalta sama asia kuin hinaus.
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #3 : 07.02.2024, 19:24:09 »
Sen mitä minä ymmärrän, niin viskokytkimen ollessa kyseessä, itse neliveto sietää kyllä maassa olevan auton hinauksen. Ongelmaksi tulee vaihteiston voitelun puute koska moottori ei ole käynnissä. Itse hankkisin lavetin jostain, mutta luulisi sen vaihteiston kestävän pienen hinauksen hitaalla nopeudella.

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #4 : 07.02.2024, 21:17:14 »
Näin itsekin päättelisin. Mutta kun tuo ohjekirja sanoo toisin, että nimenomaan viskokytkin vaurioutuisi mutta automaattiaskia saa 80 kilsaa hinata. En hoksaa mitä voimia siihen kytkimeen hinauksessa voisi kohdistua. Ainakaan sen kummempia kuin normaalissa ajossa.

Pitää varmaan yrittää etsiä jostain vähän tietoa minkälainen möykky se visko oikein on ja miten toimii.

Mutta paras varmaan vaan hommata se lavetti kun en ymmärrä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun rikon jotain luulemalla omiani  :idiot2:
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #5 : 07.02.2024, 21:21:05 »
Eikös se vaihteisto ole ihan sama etu- ja nelivedossa?
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #6 : 08.02.2024, 00:04:03 »
Eikös se vaihteisto ole ihan sama etu- ja nelivedossa?
Samat sisukset, poislukien tietysti ero akselissa booriholkin osalta.

Ei pitäisi olla ongelmaa hinata kaikki pyörät maassa, koska pyörät pyörii samaa nopeutta. Toinen pää nostettuna visko kärsii.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #7 : 08.02.2024, 10:37:05 »
Tämä kävisi minunkin järkeen. Mutta tilasin nyt kuitenkin lavetin kun löytyi läheltä eikä maksa kamalia.

Pääsee sitten pihalla kelien lämmettyä sitä vikaa ihmettelemään. Joku kontakti tietysti hapettunut, maadoitukset ehkä ensin putsattava. Hankala tuommoinen ajoittain esiintyvä vika josta ei varmasti tiedä tuliko korjattua vai ei.
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #8 : 08.02.2024, 13:28:43 »
Heitä vaikka apukaapelilla lisämaa runkoon ja tsekkaa startin herätejohdon liitin solenoidin persuuksissa. Ainahan ne sulakkeetkin voi vilkasta ja kokeilla startin rele.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #9 : 08.02.2024, 14:12:43 »
Ex. V70 AWD 2006 hinannut N-vaihteella ohjekirjan rajoituksia noudattaen. Ei se siitä ollut moksiskaan. Auto edelleen ajossa ja tuon jälkeen mittariin on kelautunut ~60tkm

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #10 : 08.02.2024, 21:24:13 »
2006 kuulemma on jo haldex. Enpä sitten tiedä eroaako viskosta hinauksen suhteen.

Youtubesta katselin mitä siellä viskomötikän sisällä on. Reikäisiä levyjä pinossa öljyssä tms. nesteessä, joka toinen levy booritettu mötikän kuoreen ja joka toinen akseliin. Se on täysin itsenäinen laite joka ei tiedä mitään siitä onko moottori käynnissä vai ei, tai liikkuuko auto omalla vai jonkun toisen moottorilla.   Kun etu- ja taka-akseleilla on eri nopeus eli kytkin luistaa niin siellä sisällä levyjen välissä vatkautuva neste alkaa välittää voimaa kytkimen läpi. Ja onkohan vielä niin että se neste sitkistyy kun sitä vatkataan ja siksi kytkin ottaa kovemmin kiinni hetken luiston jälkeen.

Jos hinataan vain toinen akseli nostettuna niin se kuumentaa ja rikkoo kytkimen. Mutta kaikki pyörät maassa en tajua miten se sitä rasittaisi vaikka ohjekirjassa niin väitetään. Anyway, en viitsi lähteä toisella autolla hinaamaan kun lavetti löytyi, enkä tarkene pakkasilla vikaakaan paljon etsiskellä.

Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #11 : 08.02.2024, 21:29:37 »
Heitä vaikka apukaapelilla lisämaa runkoon ja tsekkaa startin herätejohdon liitin solenoidin persuuksissa. Ainahan ne sulakkeetkin voi vilkasta ja kokeilla startin rele.

Apukaapeleillakaan ei inahtanut vaikka apuakun miinus oli moottorissa, ja releitä heiluttelin. Ehkä tuota solenoidin liitintä voisi tosiaan vielä kokeilla liikutella ennen hinausta.
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #12 : 08.02.2024, 22:20:50 »
Tarkotin että ylimääräinen maa moottorista runkoon niin voi varmistaa onko maavika.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #13 : 09.02.2024, 11:57:14 »
Tarkotin että ylimääräinen maa moottorista runkoon niin voi varmistaa onko maavika.

Joo tajusin, mutta arvelin että moottoriin maadoitetulla apuakulla se olisi startannut jos maavika moottorin ja rungon välissä. Mutta täytyy kokeilla vielä noinkin kun taidan tänään käydä sitä startin herätejohdon liitintä rassaamassa, lavetti sovittu vasta maanantaille.
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 hinaus
« Vastaus #14 : 11.02.2024, 17:05:26 »
Starttasi kun vaihdoin solenoidin sulakkeen ehjään, ei tarvittu lavettia. Sulake n:o 22,  25A. Pakkanen varmaan ainakin osasyy. Oli järkikin jäässä kun en tuota heti tarkistanut. Ja hämäsi kun kerran aiemmin ei startannut mutta seuraavana päivänä starttasi ilman toimenpiteitä.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2024, 17:08:54 kirjoittanut valmet565 »
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

 

Autoracing  KL-varaosat