Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa

  • 25 Vastauksia
  • 5194 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Kuumanakin kone savuttaa harmaata usvaa ja haihtuu nopeasti ilmaan, kuulostaa vesiongelmalta... Mutta vesi ei vähene jäähdyttimestä ja luulisi tuolla savumäärällä jo menevän helposti litra tunnissa jos olisi vuoto. Tähän on vaihdettu juuri katti jonka kennokoko on isompi kuin aikaisempi tarvikekatti. Voiko tuo katti aiheuttaa tuota vesihöyryä enempi kuin normaalisti koska on just tuore ja isokokoinen ? Liikenteessä kun katsoo muita samoja autoja niin ei ne "höyrytä" näin paljon.

Tää kone on just menossa mittaukseen ja aikaisemmin täs on ollut HC arvot korkealla eli käy rikkaalla, sen seurauksena venakumit on vaihdettu koska venalautasten päälle oli ilmestynyt öljyä. Eli öljy on kärynnyt koneessa aikaisemmin, nyt tuo öljynpalaminen pitäisi olla loppu, mutta vielä tässä on tää savuongelma. Koneen pyttyjen puristukset on 14baria ja pyttyjen ero on alle 5%, eli kone ei ole väljä tai venat puhki. kampikammion tuuletus on tsekattu ja on alipaineessa.
Mutta tuo katti tässä nyt mietityttää eniten. Onko kokemuksia ?
« Viimeksi muokattu: 16.11.2017, 10:37:23 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #1 : 16.11.2017, 17:28:02 »
Voihan siellä olla kertynyt kondenssivettä äänenvaimentimiin, joka pakoputken lämmetessä alkaa sitten höyryämään. En itse ainakaan huolestusi vielä mikäli auto toimii, eikä tee painetta kovasti jäähdytinjärjestelmään. Kyllä sieltä jäähdytin-nesteet häviävät melko vauhdilla, mikäli esim. palanut kannentiiviste olisi höyrypilven aiheuttaja ja moottoriöljyt muuttuvat kermanväriseksi. Monet muutkin bensa-autot "höyryävät", varsinkin kylmänä.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2017, 17:29:39 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #2 : 16.11.2017, 19:55:27 »
Onko ajettu millaista ajoa? Paljon lyhyttä pätkää kerää kondenssivettä putkistoon litra tolkulla. Käy ajamassa pidempi lenkki jos näin on.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #3 : 16.11.2017, 20:25:32 »
Putkistoon kerääntyny vanha öljy ja kondensiovettä vois olla jos jäähdytin nesteet ei häviä.
Tuohon pitkää ajos ja jonkun verran välillä pitää kierroksia jossain 3000-4000rpm välillä.


Jos jäähdytinnesteet häviää kansipahvi ekaksi mieleen. Painetta tulee tai pakokaasua voi kyllä mitatakin ihan säiliöstäkin.

Itellä kun pääosin ryömintäajoa ja tyhjäkäynti käyn välillä 1-2 kertaa kk motaril ajaa sen 2-3km kierrokset yli 4000rpm niin putsaa kattia ja putkistoa. Ennen katsastuskonttoria ajan aina tuon ja käytän koneen täysin kuumaksi.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2017, 20:29:22 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #4 : 17.11.2017, 10:23:46 »
Ajettu tuollaisia 15 kilometrin pätkiä suurin osa, 80km/h vitosvaihteella. Välillä lyhyitä kaupunkipyrähdyksiä. Voi tosiaan olla että putkisto on täynnä tota vanhaa öljyä ja palaa hiljakseen siellä ja näyttää korotettuina päästöinä...kestää tovin varmaan että palaa pois. Pitänee ajella pitkä lenkki ja kattoa muuttuiko mitenkään. Putki tosiaan räkii vettä aika lailla näin kylmällä.

Eilen testattiin mittarilla ja korotetulla käynnillä menis rajoihin nippanappa, mutta korotettu käynti HC vielä 140.

Joo vesisäiliö ei kupli eikä tuu hajua eikä oo öljyä pinnalla. Mitattu ei oo kuitenkaan millään mittarilla.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2017, 10:29:38 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #5 : 17.11.2017, 17:24:58 »
Nenälläki pakokaasun säiliöstä kyllä haistas jos olis.

Emännän autot ollu päivisin siinä 10-20 min kaupungissa ajoa, seisoo jonkun tunnin ja taas sama 10-20min kotiintulles. Sitten voi seisoa päivän pari ja taas tuo pätkäajo.
Enne leimaa heittänyt niilläkin jonkun pitemmän rundin. Huomannut kaasupolkimestakin että ovat suht tukkoisiakin ja mitä pitemmälle ajaa sen paremmin ja herkemmin pintakaasulla alkaa kulkea ja poljinta saa keventää.
Myös katista tuleva haju melkoista kun alkaa polttaa karstaa. Pitäny kun kone ensin lämmennyt kunnolla ( hänelle automaatteja) 2 ja 3 vaihetta ja kun menee kevyesti pintakaasul niin konttorille on line jonoon.

Läpi on menneet, käytti kerran edellistä audia itse ja katsari oli joutunut huudattaan jonkun aikaa että sai arvot rajojen sisälle ja mädän kananmunan tapainen haju emännän mukaan oli kuulemma melkoinen.

S40, Opel Vectra, og900S jne työautot tehny karstanpolttoajon 1-2 kertaa kk ja arvojen takia ei koskaan ollut ongelmia.

Tuo mun harraste -93 9000 taas pitää antaa ihan kunnolla kenkää racekatin ( 3" 200 cell) takia, menee täyskuumana lambda-arvo just läpi ( on yhdellä lambdalla) mutta ns perus ajolämpösenä ei kannata edes viedä.

Mazda gd 626 oli semmonen ominaisuus että takapönttö keräsi vettä niin paljon että piti välillä tyhjentää pois, kuuli jo lisääntyvästä kumisevasta äänestä millo vettä on kertyny tarpeeksi.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2017, 17:27:13 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #6 : 17.11.2017, 17:35:01 »
Eilen testattiin mittarilla ja korotetulla käynnillä menis rajoihin nippanappa, mutta korotettu käynti HC vielä 140.
Välillä muuten joutuu antamaan reippaasti kaasua ennen päästötestiä, että katalysaattori lämpenisi kunnolla ja arvot tippuisivat.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #7 : 17.11.2017, 17:44:17 »
Ja pakokaasutestin kun ottaa erikseen korjaamolla nii heillä on aikaa antaa kenkää hetki enemmän jotta päästöt menee rajoihin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #8 : 17.11.2017, 17:54:17 »
Tuohon katin lämpenemiseen vaikuttaa sekin, kuinka kaukana se on moottorista/pakosarjasta. Mitä pidempi matka niin sen huonommin lämpiää. Uudemmissa autoissa se katalysaattori, taitaa sen takia olla melko lähellä pakosarjaa.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #9 : 17.11.2017, 19:03:18 »
Ja pakokaasutestin kun ottaa erikseen korjaamolla nii heillä on aikaa antaa kenkää hetki enemmän jotta päästöt menee rajoihin.

Noilla korjaamoilla päästölappua hakiessa on myös yleensä aikaa käydä välillä jopa itse vetämässä pari raakaa vetoa jos ei paikallaan polkiessa tarpeeksi nopeaan saa hilattua alaspäin.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #10 : 20.11.2017, 12:43:28 »
Tuota, nyt kun lukee teidän kommentteja niin aika paljon on ollut siis ongelmia noitten päästöjen kanssa. Johtuuko se tästä koneen iästä että ei enää mee heittämällä kuten joskus 10 v siten ?
Tää mun kone on vuotanut öljyä pidemmän aikaa venavarsien kumien kautta koska venojen päällä oli öljyä, kunnes ne kumit nyt uusittiin, joten vois olettaa että putkisto on täynnä öljyrähmää joka nyt hiljalleen palaa. Katti on uusi joten ei siellä pitäs olla, mutta muuten koko putkisto.
Millasia arvoja tän ikäsestä koneesta pitäs olettaa saavan?

Tästä koneesta on vaihdettu liki kaikki vaihdettavissa olevat:
Sytkäosat(puolat, johdot,tulpat), katti, lambda, venakumit, huohotussysteemi, ilmanputsari

sekä testattu:
Suuttimien vuoto, sumutuskuvio
Bensapaineet,
Alipaineen vuoto (painesavutesti)
MAP anturin jännitteet,
imuilman lämpömittari
Puristuspaineet pytyistä (14bar +/-  5%)

En enää keksi mitä tästä vois mitata/putsata/vaihtaa, HC arvot koholla edelleen.
Vuotaako pytyt silti vaikka paineet on normaalit, venttiilit?, oudolta kuulostais...
Kone käy hyvin ja ajossa ei mitään ongelmia / oireita. Sääli pistää ajokki kierrätykseen kun ihan soiva peli muuten.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2017, 12:46:30 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #11 : 20.11.2017, 17:20:57 »
Ku olet mitannu päästöjä niin onko kone ollut täysin kuuma? Tarkoitan että flektikin on jo täysillä pyörimässä ja sitten huudattaa vielä jonkun aikaa kierroksilla niin että katistakin hajut alkaa tuntua.

Jos flekti ei kerkeä päälle niin vajaalämpöinen ja huonommat arvotkin
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #12 : 21.11.2017, 11:57:33 »
No konetta on kierretty 3000rpmn kieppeillä muutamia minuutteja vielä tuonne testipaikalle ajon jälkeenkin sillai ettei arvot ole enää tippuneet ollenkaan, Kierroksilla HC on noin 50 ja tyhjällä noin 140, CO2 jossain 0,4 kieppeillä. Varmaan toi katti toimii kierroksilla(=kuumana) paremmin kun se polttaa jäännökset, mutta jäähtyy sitten taas tyhjäkäynnillä..

Jostainhan tää kone vissiin ruikkii tota ainetta enemmän kuin tarpeeksi, ei vaan ole enää mitään mitä testata. Päästöt on melkein rajoissa mutta ei kumminkaan riittävästi, eli ei hirveän mettässä kumminkaan että HC olis luokkaa 2000 joka kiellii sitten jo jostain muusta.

Ensiks pitäs tietää että onko toi ylim HC bensaa vai öljyä, kun savu on harmaata, eli mahdollisesti kondenssihöyryä pelkästään. Pakokaasu kyllä tuoksahtaa mun mielestä vähän rikkaalta jos vertaa toiseen ajokkiin.
Öljysyönnistä en osaa nyt sanoa kun noi venakumit on vaihdettu, vettä ei kulu.

Jännä kumminkin, että koneessa on puristukset kunnossa etten alkais heti epäillä edes ohivirtaustakaan.

Jotkut sanoo ettei Lambda toimi kunnolla, no tässä on Delphin valmistama tarvike. Jotkut sanoo ettei tarvikelambdat toimi näissä, miksei ? En ainakaan ole huomannut mitään outoa muuten, säätöjännite on mitattu oskilloskoopilla ja asettuu sinne keskiarvolla 0.45V kieppeille joka on mun mielestä normaali. Testeri antaa Lambdalle arvon 1.000.

MAP anturi joka kertoo alipainetiedon ECUlle on eilen mitattu, normaali ilmanpaineessa(moottori = off) 4.72V = ok, idlessä = 0,3 bar = 1V = ok. MAFfia tässä sydeemissä ei ole.

Onko jotkut vaihtaneet näihin injektoreita, ruiskusuuttimia, nää ei vuoda mutta jos sumukuvio on jotenkin "rikki" ?, sekin on testattu ja mielestäni bensa hajoaa täysin sumuksi. Bensapaine on 3bar.

Alipainevuotoja on haettu ylipaineisella savulla, eikä vuotoja ole.

Sytkäpuoli on kaikki uutta. Myös kaikkia sähköliittimiä on runkat*u ees taas jos ois jotain hapettumaa jne.

Entäs toi öljynvaihto, oisko siitä mihinkään. En vaan mieluusti ala vaihtelemaan vialliseen laitteeseen öljyjä enää jos siitä ei edes teoriassa ole hyötyä... Itellä ei kokemusta.. jossain päin nettiä tästäkin väitellään ja kokemuksia on puolin ja toisin..
« Viimeksi muokattu: 21.11.2017, 12:01:17 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #13 : 21.11.2017, 20:43:30 »
Mulla kävi katsastuksessa niin että ensimmäisellä kerralla hc co todella matalat, happea oli pari prosenttia liikaa kun putki vuotaa.
Jälkitarkastuksessa putki ei vuotanut, mutta insinööri polki parkkipaikalta asti poljin melkein pohjassa.
Otti jarrut ja iskarit ennen päästöjä, niitä kun mittasi niin halli oli täynnä harmaata savua piti ihan ovet avata.
Ennen ei savuttanut yhtään vasta tuon polkemisen jälkeen, nesteet ja öljyt ei katoa paitsi jarruneste hyvinkin hitaasti.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #14 : 21.11.2017, 23:06:41 »
Voihan sekin olla mahdollista että venttiilivarrenkumit vuotavat aavistuksen ja sotkevat päästöjä. Männänrenkaissa esiintyy pientä ohivuotoa tms. Joskus päästöihin on auttanut myös masinolin kaato tankkiin.

bensakoneen ruiskusuuttimet harvemmin taitavat alkaa vuotamaan, kuten dieseleissä käy suutinkärjille vanhuuttaan.


 

Elekma  Autoracing